Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Twarde sprzęgło  (Przeczytany 7890 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Dariusz Nowicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Piaseczno
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 1,8i 2008r
  • Zainteresowania: Tuning, sporty motorowe
  • Miejscowość: Piaseczno
Twarde sprzęgło
« dnia: Styczeń 20, 2009, 15:09:11 »
Witam mam pytanie odnośnie twardego pedału sprzęgła
Kupiłem niedawno cytrynke i pedał sprzęgła jest dosyć twardy w serwisie na przeglądzie przedsprzedażnym powiedzieli mi że to oznaka sprzęgła do wymiany ale stwierdziłem że gadają głupoty
Ostatnio urwala mi się linka sprzęgła więc wkoncu niewiem czy to głupota i tak musi być czy jednak szykować sprzęgło do wymiany (przejechane według licznika 70tys żadnych innych objawów)
Powiedzie koledzy czy w waszych cytrynkach też pedał sprzęgła jest twardy i poprostu w cytrynce tak jest ??

Offline Darek Bratek

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 096
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8i 2000r. + LPG Versus/Tomasetto
  • Miejscowość: Lublin
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 20, 2009, 15:45:31 »
U mnie pedał sprzęgła chodzi ciężej niż w innych samochodach którymi jeździłem (a mam też uaza ;) ).

Offline piotr lewandowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 39
  • Skąd: poznań
  • Posiadany samochód: citroen xsara picasso 2.0 HDI 2000r.
  • Miejscowość: poznań
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 21, 2009, 08:34:34 »
Jak też miałem twardy pedał jak kupiłem mojego Picasso, co prawda miał przejechane 174 tys. Mechanik powiedział że to zużyte sprzęgło więc je wymieniłem ale tak naprawdę dużo się nie zmieniło, jest lepiej ale i tak jest twardy, widocznie ten typ tak ma.

Offline Dariusz Nowicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Piaseczno
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 1,8i 2008r
  • Zainteresowania: Tuning, sporty motorowe
  • Miejscowość: Piaseczno
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 21, 2009, 09:26:23 »
Z tego co zobaczyłem to w innych samochodach jakim przedtem jeździłem było sprzęgło chydrauliczne a XP ma linke z regulacją mechaniczną więc pewnie dlatego tak jest.
Tylko dlaczego pękają linki bo z tego co czytałem na forum przypadek mojej pękniętej linki nie jest odosobniony. I pytanie czy to taka wada fabryczna czy "miara" zużycia sprzęgła.

Offline Darek Bratek

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 096
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8i 2000r. + LPG Versus/Tomasetto
  • Miejscowość: Lublin
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 21, 2009, 09:31:33 »
To czy sprzęgło jest hydrauliczne czy na lince nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Mój brat ma w golfie sprzęgło na lince z samoregulacją, ale u niego pedał chodzi bardzo lekko.
Od czego zależy zrywanie linki? Pewnie od jakości materiału. W fabrycznej lince zepsuła mi się samoregulacja i pedał nie za każdym razem wracał do położenia wyjściowego, a w następnej jaką wstawiłem (zamiennik) urwała się sama plastikowa końcówka. Następnie wstawiłem linkę firmy Kager (również zamiennik) i z tą nie ma żadnych atrakcji. Dodam że sprzęgło było wymieniane jeszcze przed awarią fabrycznej linki.

Offline Dariusz Nowicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Piaseczno
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 1,8i 2008r
  • Zainteresowania: Tuning, sporty motorowe
  • Miejscowość: Piaseczno
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 21, 2009, 09:51:58 »
Więć pewnie w tym temacie francuzi się nie popisali poprostu

  • Gość
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 21, 2009, 09:55:44 »
U mnie znów z kolei , sprzęgło chodzi leciutko , ale od samego początku jak go tylko kupiłem , podczas popuszczania sprzęgła , układ napędowy ( w tym koła ) dostają lekkich wibracji . Nie wiem co to może być ???

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 21, 2009, 10:12:15 »
Bardzo często przyczyną zrywania się linki sprzęgła jest opór  w miejscu przejścia linki z przedziału pasażerskiego do komory silnika. Jeżeli w tym miejscu pancerz od linki będzie niedokładnie zamontowany, to sama linka będzie tarła o otwór w karoserii i powodować to może objaw ciężkiej pracy sprzęgła, a w konsekwencji urwanie linki na skutek przetarcia (miałem tak w Lagunie tj. trzy zerwane linki :| ).
Należy też sprawdzić działanie samego pedału od sprzęgła (przy wypiętej lince), czy swobodnie porusza się na swojej osi.
Zużyty lub zapieczony docisk sprzęgła w miejscach mocowania pierścienia dociskowego z tzw. słoneczkiem także będzie powodował ciężką  pracę całego układu.
I na koniec jeszcze dwie rzeczy mające wpływ na taką a nie inną pracę układu. Należy sprawdzić (przy wypiętej lince) czy lekko porusza się dźwignia sterująca przesuwem łożyska oporowego/sprzęgłowego ( dźwignia, w którą wpięta jest linka). To sprawdzenie pomoże także ustalić , czy łożysko sprzęgłowe swobodnie porusza się po tulei prowadzącej (zawsze przy naprawie sprzęgła ta tuleja powinna być oczyszczona z pyłu i nasmarowana - rzadko lub wcale  czynność ta jest wykonywana przez mechaników).
Trochę się rozgadałem, ale to w ramach przybliżenia problemu   :)
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Dariusz Nowicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Piaseczno
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 1,8i 2008r
  • Zainteresowania: Tuning, sporty motorowe
  • Miejscowość: Piaseczno
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 21, 2009, 10:48:30 »
No dzięki Andrzej za wypowiedź w moim przypadku to linka na przegrodzie jest zamontowana prawidłowo ,urwała mi się przy łapie wchodzącej do skrzyni.
I umnie ta łapa chodzi strasznie ciężko bo żeby założyć nową linkę musiałem użyć "gaz rurki" i nie wiem czy tak powinno być czy raczej powinna chodzić lżej.
I kurde nadal niewiem czy wymieniać to piep....... sprzęgło czy nie , jest to spory wydatek i jeżeli nie jest konieczny to chętnie nie robił bym tego tak poprostu dla sprawdzenia czy będzie dobrze czy nie.

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 21, 2009, 11:40:21 »
To, że przy zakładaniu było ciężko to normalne, ponieważ "ręcznie" Wyłączałeś sprzęgło i taki opór stawia sprężyna centralna tzw. słoneczko. A  przed zakładaniem linki Sprawdzałeś czy dźwignia przesuwa się lekko?
 (napisałem o tym wyżej).
Osobiście nie decydował bym się jeszcze na naprawę całego sprzęgła - chiba, że Masz za dużo drobnych hehe.
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Dariusz Nowicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Piaseczno
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 1,8i 2008r
  • Zainteresowania: Tuning, sporty motorowe
  • Miejscowość: Piaseczno
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 21, 2009, 12:43:46 »
Czyli rozumiem że przy zdjętej lince dźwignia powinna mieć pewien luz a dopiero mocniejsze jej podciągnięcie musi być z większą siłą ?? No właśnie nie mam za wiele drobnych do tej operacji potrzeba ich sporo :-) ale jeżeli ma niebyć różnicy to poco przepłacać :-)

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 21, 2009, 13:12:30 »
Tak, ma pewien zakres ruchu  w kierunku przeciwnym do sprzęgła.
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Robert Borkowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Wołomin
  • Posiadany samochód: C4 GP
  • Miejscowość: Wołomin
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 21, 2009, 13:52:13 »
Cytuj

Andrzej Biniak napisał:
Należy sprawdzić (przy wypiętej lince) czy lekko porusza się dźwignia sterująca przesuwem łożyska oporowego/sprzęgłowego ( dźwignia, w którą wpięta jest linka). To sprawdzenie pomoże także ustalić , czy łożysko sprzęgłowe swobodnie porusza się po tulei prowadzącej (zawsze przy naprawie sprzęgła ta tuleja powinna być oczyszczona z pyłu i nasmarowana - rzadko lub wcale  czynność ta jest wykonywana przez mechaników).


Witam, ja naprawiałem linkę sprzęgła w poprzednią sobotę - u mnie pękł plastyk łączący linkę z pedałem sprzęgła, tak sobie przypominam że linka jest dość gruba (4-5 mm) i szybko się nie przetrze, zaś łapa sprzęgła to chodzi bardzo, bardzo ciężko i też zastanawiałem się jak ją nasmarować ale nic nie przyszło mi do głowy.
Może podpowiesz jak ją można nasmarować

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 21, 2009, 14:57:09 »
Bez większej ingerencji można zastosowac jakis odrdzewiacz - smarowidło do zapodania w dźwignię do której jest mocowana linka. Zazwyczaj ta dźwignia jest stalowa i osadzona w teflonowych tulejkach (w obudowie sprzęgła).
Jeżeli jednak opór będzie na tulei prowadzącej łożysko to jest to już kłopot , ponieważ  przy zamontowanej skrzyni brak jest dostępu do tej tulei. Jedynie przy zdemontowanej skrzyni np. przy wymianie sprzęgła lub tylnego uszczelniacza wału korbowego  można to zrobić.
Jedynie przy łapach montowanych z boku obudowy jak np.
PF 125 ,jest możliwość zdjęcia gumowej osłony i zapodania na tę tuleję jakiegoś smarowidła  
  ;-)
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Artur Guczyński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 068
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 1.6 - 16V, 110 KM, 2006r., Ford Focus
  • Miejscowość: Łódź
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 21, 2009, 15:48:26 »
Sprzęgło hydrauliczne jest miękkie
Pozdrawiam


Offline Robert Borkowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Wołomin
  • Posiadany samochód: C4 GP
  • Miejscowość: Wołomin
Re: Twarde sprzęgło
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 21, 2009, 19:04:02 »
Wielkie dzięki, będę próbował. Dobrze by było żeby pomogło.
Pozdrawiam  :-)