Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Temperatura silnika wariuje  (Przeczytany 38755 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Temperatura silnika wariuje
« dnia: Marzec 11, 2009, 21:04:25 »
Witam
Czytałem troszkę forum o grzaniu się silnika i o termostatach itp ale nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, a wiem, że na tym forum znajdują się ludzie, którzy się znają na takich sprawach.

Problem polega na tym, że jadąc z prędkością około 80km/h na rozgrzanym już silniku temperatura wody wynosi około 90 stopni - normalnie. Przy około 90 - 105 km/h temperatura podnosi się pod ostatnią białą kreskę na "termometrze" (na załączonym zdjęciu właśnie ten stan), przy około 110 km/h temperatura nieznacznie spada. Jest jeszcze inna zagadka - gdy jadę około 100km/h i włączę dmuchawę na ciepłe powietrze na maxsa (4 bieg - obieg z zewnątrz) to temperatura skacze prawie pod czerwone pole - gdy ją wyłączę wraca na ostatnią białą kreskę. Na postoju trzyma temperaturę 90 stopni i wentylator włącza się prawidłowo. Test robiony przy około 7 stopniach na zewnątrz.

Dodam jeszcze, że mam termostat zmieniony (myślałem, że to to ale widocznie nie), układ odpowietrzony, właściwości płynu w normie.

Pomóżcie coś bo jużnie wiem za co mam się zabrać. Z góry wielkie dzięks.
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Kamil Oleszczuk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 174
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara 1,6i / 1999r. Citroen ZX 1,9TD / 1996r. Citroen C5 MK I 1.8 16V 2001r.
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Informatyka
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 11, 2009, 21:29:54 »
Witam. Również mam problemik z temperaturą, przy jeździe mam niecałe 90 czyli dobrze, lecz trafie na czerwone światło na skrzyżowaniu itp. wskazówka leci do ok. 100 po czym wentylator się załączy i zbije do 90. Stąd również pytanko czy możliwe że wina leży po stronie termostatu? Pozdrawiam

Offline Wojciech Wodzyński

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 618
  • Skąd: Barycz
  • Posiadany samochód: Fiat Bravo II 1.4 T-Jet
  • Miejscowość: Barycz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 11, 2009, 22:51:33 »
Może być tak, że to wina termostatu lub nie załącza się pierwszy bieg wentylatora przy chłodnicy. Proponuję poszukać na forum bo kilka razy był omawiany taki przypadek.

Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 12, 2009, 22:42:29 »
Termostat tak jak napisałem mam nówke z serwisu cytryny. U mnie wariuje nie na postoju tylko podczas jazdy tak jak to opisałem.
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 13, 2009, 13:42:41 »
Ale jak się nie przejmować jak temp podchodzi pod czerwone pole !!!!
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 13, 2009, 14:45:46 »
Cytuj

damian czypek napisał:
mam sytuacje po prostu identyczna jak ty
mechanik kazal sie nie przejmowac tylko jezdzic..


Po prostu mechanik swoje zarobi przy ewentualnej wymianie uszczelki pod głowicą.

Do zweryfikowania jest kilka rzeczy:
- czy wskaźnik pokazuje prawidłową temperaturę, może nawala sam wskaźnik lub czujnik
- czy nie masz padniętej uszczelki pod głowicą?
- czy nagrzewnica lub chłodnica nie cieknie?
- czy chłodnica nie jest zamulona, może warto ją przeczyścić z zewnątrz i wewnątrz?

Sprawny układ chłodzenia nie pozwala na przekroczenie temperatury 100 stopni na wskaźniku na dłużej i utrzymuje 90 stopni przez dłuższy czas. To co widać u ciebie jest już niebezpieczne dla silnika (imho).
 
Xsara
 

Offline Paweł Jurek

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 393
  • Skąd: Tychy
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW, Corsa C 1.2 16V
  • Zainteresowania: psy, rowery, marketing/sprzedaż
  • Miejscowość: Tychy
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 13, 2009, 21:31:49 »
Oczywiście możesz sprawdzać też wentylator jak sugeruje Wojtek, ale na mojego "czuja" to chyba nie wentylator. Po prostu jeśli jedziesz ok. 100 km/h to przy 7 stopniach na zewnątrz i wyłączonej klimie normalnie żaden wentylator nie powinien chodzić. Po prostu układ chłodzenia powinien naturalnie dawać radę. Normalnie w porze zimowej wentylator włącza się ew. przy włączonej klimie (na I biegu) lub jeśli stoisz gdzieś chwilę w korku. Przy normalnej spokojnej jeździe w przyzwoitym tempie powinien być wyłączony.

Dlatego niestety jeśli tylko termostat i wskaźnik są sprawne, to niestety szykuje się coś grubszego z listy Janka. Do powyższej listy dodałbym jeszcze tylko jako ostateczny wariant:
- kiedy zmieniałeś pompę wody?

P.
Paweł
Peugeot 508 SW Allure, 2.0 HDI, 2013
Corsa C 1.2 16V LPG, 2005
kiedyś: Xsara II Break 1.6 16V LPG, Saxo 1.5D

Offline Konrad Kuźma

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 88
  • Skąd: Warszawa WOLA
  • Posiadany samochód: Xantia II 1.8 16V LPG. 99r
  • Zainteresowania: Szafy, kuchnie, garderoby, zabudowy na wymiar.
  • Miejscowość: Warszawa WOLA
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 13, 2009, 22:53:43 »
Witam. To dziwne że u Ciebie podczas jazdy temperatura jest tak wysoka. Ja też mam problem z chłodzeniem bo nie włączają mi się wentylatory i nie wiem jaki jest tego powód... Wymieniłem czujnik temperatury (brązowy) przy głowicy ale nie przyniosło to poprawy i często mi mryga lampka "STOP". Nawet znalazłem gościa na forum z takim samym przypadkiem ale niestety też nie wie jak to naprawić. W każdym razie u mnie temperatura skacze nawet ponad 100 stopni jak postoje w korku ale pod czas jazdy się normuje i jest na poziomie 90 stopni. Jak na mój gust to masz albo tak brudną chłodnicę z zewnątrz że nie ma jak powietrze przez nią wiać, albo pompa wody już nie ma takiej wydajności żeby, albo coś z tą uszczelką pod głowicą

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 14, 2009, 13:59:31 »
Cytuj

Konrad Kuźma napisał:
Witam. To dziwne że u Ciebie podczas jazdy temperatura jest tak wysoka. Ja też mam problem z chłodzeniem bo nie włączają mi się wentylatory i nie wiem jaki jest tego powód... Wymieniłem czujnik temperatury (brązowy) przy głowicy ale nie przyniosło to poprawy i często mi mryga lampka "STOP"....


Pomiędzy wentylatorami są chyba jeszcze przekaźniki... Jeżeli są to może trzeba by tam zajrzeć.
były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 14, 2009, 14:12:27 »
Wielkie dzięki za wszystkie podpowiedzi.
Odpowiadam - chłodnica była płukana niedawno - chyba odpada
uszczelka pod głowicą była robiona jakieś 2000 km temu - więc chyba jest ok, nic z pod samochodu nie cieknie

Pozostaje do sprawdzenia czujnik i pompa wody.

Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała - razem z uszczelką były robione pierścienie olejowe (strasznie kopciła - po wymianie już nie kopci) i mechanik powiedział, że trzeba jakiś czas ostrożnie jeździć bo auto musi się dotrzeć - czy może to być przyczyną przegrzewania ??
Były też ustawiane luzy zaworowe - czy niewłaściwe luzy mogą być przyczyną takiego zachowania jak ma moja xsarka.

Ten silnik się przegrzewa tylko jak jest obciążony czyli 100km/h i np jak włączę dmuchawę na max - przy 80 temp idealna.
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Michał Rokos

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Skąd: Warszawa-Bródno
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara I 1,8 Ocean
  • Zainteresowania: Informatyka, samochody, muzyka
  • Miejscowość: Warszawa-Bródno
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 17, 2009, 09:08:03 »
Ja mam podobny problem.
Mi temperatura skacze jak postoje chwile w korku to skacze prawie do ostatniej białej kreski i włączają sie wentylatory, temperatura opada do 90C i tak w kółko ale za to jak jade to temperatura jest ok.90C.

Też nie wiem co mam robić.

Wymieniałem termostat, płyn chłodniczy, chłodnica jest nowa...zastanawiam sie nad pompą wody...

Uszczelka pod głowicą to nie jest, nic nie cieknie, silnik pracuje równo, w oleju tez nie ma śladów płynu chłodzącego.

Jak włącze dmuchawe na max i temp. tez max to więcej czasu zajmuje podniesienie się temp. i podnosi się troszkę niżej...

Co o tym sądzicie? :(


Jeszcze co zauważyłem że wąż ktory idzie od chłodnicy do termostatu jest twardy (po nagrzaniu silnika).

Przeczytałem też że może być to wina korka chłodnicy ale wymiana niestety nic nie pomogła :(

Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 20, 2009, 12:27:26 »
Byłem u znajomego mechanika ze swoim problemem powiedział, że chłodnica może być zakamieniona. Więc mam pytanie czy da się ją odkamienić jakimś środkiem. Powiedział, że może to doprowadzić do rozszczelnienia silnika - co wy na to - czy w tym tkwi mój problem - czy warto ryzykować i odkamieniać chłodnice ??
Proszę o pilną odpowiedź bo jak coś to będę na giełdę śmigał.
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 20, 2009, 20:29:22 »
A ile kosztuje chłodnica na giełdzie? Za 200 zł powieneś kupić nową "chińską" chłodnicę, która na 100% nie będzie miała kamienia. Więc może warto tą stówke wydać więcej i mieć pewność że kupisz chłodnicę bez kamienia.

Czyszczenie chłodnicy jakimś ostrym środkiem może faktycznie coś rozszczelnić (np. dziurawą nagrzewnicę) ale mi się to nie zdarzyło, a czyściłem układ w starym polonezie, zabity kamieniem na całego. Czyściłem takim środkiem. Zawsze możesz na początek przepłukać chłodnicę szlauchem (raz z jednej strony, raz z drugiej) i zerknąć czy to pomoże.
 
Xsara
 

Offline Tomasz Lewandowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 092
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: 1. C4 Grand Picasso 2.0 HDi AUT Exclusive Mk I 2008. 2. Kia Ceed 1.6 CRDI MkI. 3. (Kiedyś) Citroen Xsara II 1.6i 16V Break
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 20, 2009, 21:08:29 »
Tak z głupia frant zapytam - czy można spróbować odkamienić samą chłodnicę tak jak domowy czajnik, czyli gorącą wodą z kwaskiem cytrynowym?
"Nie kupuj używanego Peugeota lub Citroena, jeśli ktoś Ci mówi, że belka była regenerowana po za naszą firmą".  :D

Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 21, 2009, 15:22:20 »
Dzięki za odpowiedzi. Dzisiaj przeprowadziłem zabieg płukania. Wymontowałem chłodnicę, wypłukałem wężem ogrodowym (nie wiedziałem że w chłodnicy można produkować smołę :)), potem zalałem ją gorącą wodą z octem - odstała tak godzinę. Potem znowu płukanie do czystej wody wylatującej z każdego otworu. Założyłem chłodnicę - zalałem wodą, odpowietrzyłem - nagrzałem silnik do włączenia się dmuchawy. Potem spuściłem wodę (brudną) i zalałem płynem - nagrzałem odpowietrzyłem i będę testował czy coś pomogło. O spostrzeżeniach napiszę już wkrótce.







No i lipa po przejechaniu 100 km żadnej poprawy - czyli chyba to nie chłodnica bo sprawdzałem ręką i cała była równomiernie nagrzana - jak by była zatkana to chyba by tak nie było.
Rozmawiałem z kolegą i coś mi mówił o wadliwym korku, czy to możliwe żeby przez korek coś się działo ??
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 21, 2009, 22:52:59 »
Cytuj

Błażej Szałata napisał:
Jest jeszcze inna zagadka - gdy jadę około 100km/h i włączę dmuchawę na ciepłe powietrze na maxsa (4 bieg - obieg z zewnątrz) to temperatura skacze prawie pod czerwone pole - gdy ją wyłączę wraca na ostatnią białą kreskę.

Sprawdź jakie jest napięcie ładowania na akumulatorze miernikiem podczas jazdy i czy można połaczyć objawy przegrzewania z jakimś napięciem. Nie pojmuję co ma praca wentylatora do nagrzewania cieczy? Czy miałaby dodawać ciepła do chłodnicy? Zmierz zewnętrznym miernikiem temperaturę silnika, może usterka leży w czujniku temperatury i jego połączeniach. Czy faktycznie temperatura podnosi się jak pokazuje wskaźnik na tablicy?

Offline Michał Rokos

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Skąd: Warszawa-Bródno
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara I 1,8 Ocean
  • Zainteresowania: Informatyka, samochody, muzyka
  • Miejscowość: Warszawa-Bródno
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 23, 2009, 18:57:47 »
Kolego ja korek zmieniałem i nic to nie dało :( ja juz sam zgłupiałem...myslałem nad tym zeby podjechać do Citroena i sprawdzic czy czujnik nie oszukuje...podłączą do kompa i będzie wszystko widac...a czy uszkodzony czujnik może powodować że pokazuje złą temperature a włącza wiatraki?Czy poprostu są to oddzielne dwa czujniki (jeden od pokazywania tem. na zegarach a drugi od włączania wiatraków) ??

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 23, 2009, 20:06:20 »
Dla Xsary1 1.8i - może taki tekst pomoże...
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica zintegrowana ze zbiornikiem wyrównawczym, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem (wersje bez klimatyzacji) lub dwa wentylatory elektryczne o dwóch prędkościach sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące temperaturą układu chłodzenia (wersje z klimatyzacją)
Termostat / umieszczony w obudowie z tyłu głowicy
-   temperatura początku owarcia   83°C
-   temperatura pełnego otwarcia   89°C
Wentylator / jeden, elektryczny, o jednej prędkości i mocy 120 W (wersje bez klimatyzacji) lub dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach i mocy po 120 W
-   temperatura włączenia
   -   wersje bez klimatyzacji   97°C
   -   wersje z klimatyzacją
      1. prędkość   96°C
      2. prędkość   101°C
-   temperatura wyłączenia układu przedłużonego
   chłodzenia wersji z klimatyzacją (do 6 min
   po wyłączeniu silnika)   105°C
Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego   140 kPa
A do sprawdzenia czujnika....
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / Elth 2 690 310, Jaeger 09 530 019 900 lub Bosch 0280 130 294/126, termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w obudowie termostatu
Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej
-   przy -20°C   18 000 W
-   przy 0°C   7000 W
-   przy +10°C   4000 W
-   przy +20°C   2500 W
-   przy +40°C   1100 W
-   przy +50°C   800 W
-   przy +60°C   700 W
-   przy +80°C   310 W
-   przy +90°C   230 W
-   przy +100°C   180 W
-   przy +120°C   100 W
 PS: nie powiem za wiele, nie znam elektryki mk1. Ale powinny być osobne czujniki do włączenia wentylatora i do pomiaru temperatury.
"W" oznacza ohmy rezystancji...

Offline Błażej Szałata

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 185
  • Skąd: Wąsosz
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 - 16v - 2001r
  • Zainteresowania: wiadomo citroeny i wszystko co z nimi związane
  • Miejscowość: Wąsosz
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 23, 2009, 20:13:54 »
Ja jutro jadę po korek zobaczę czy coś da (nie majątek 20zł) jak nie to do mechaniura na jakiś komputer i badanie czujników :)

To co napisałeś Grzegorz może się przydać mojemu mechanikowi bo ja z tego to zrozumiałem tylko "Dla xsary 1.8" hehheehhe
Był ZX - Xsara1 - Megane2
Jest XSARA 2 - 2001 - 1,6 16v + Golf5 1,9tdi

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 23, 2009, 20:57:06 »
Cytuj

Michał Rokos napisał:
Czy poprostu są to oddzielne dwa czujniki (jeden od pokazywania tem. na zegarach a drugi od włączania wiatraków) ??


W xsarach I są nawet 3 czujniki temperatury, pisałem o tym w wątku: Czujnik temperatury
 
Xsara
 

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 23, 2009, 21:11:22 »
Jeśli czujnik ma "swoją" prawidłowa rezystancję, to nalezy szukać w złączach i dobrze zczytać to jaką temperaturę komputer widzi.
Korek nie robi aż takiej róznicy w temperaturach, aczkolwiek przy zapowietrzeniu układu powstają "jaja" z temperaturą.
Mnie zastanowiło, że włączenie dmuchawy (obciążenia) zmieniało wskazania temperatury....

Offline Adam Harych

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 692
  • Skąd: Przygodzice
  • Posiadany samochód: E46 zastąpiło Xsare, Volvo S40 1.9Di 102km, E46 320D 136km, Mercedes A-class 1.7CDI 90k
  • Miejscowość: Przygodzice
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 23, 2009, 21:28:39 »
to ja sie podlacze do tematu, podczas dodawania gazu zaraz po odpaleniu silnika wyraźnie słysze jak przelewa mi sie woda i to dość głośno, jak jade jest OK ale postoje w korku daje gazu i znów słyszę że woda wiruję.

kolejna rzecz to zauważyłem ostatnio że mam twardy wąż od chłodnicy jak jadę w trasię

i ostatnia rzecz, to czy to może być wina strzelonej uszczelki pod głowicą??


Będę za nią tęsknił :)

Offline Michał Rokos

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 289
  • Skąd: Warszawa-Bródno
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara I 1,8 Ocean
  • Zainteresowania: Informatyka, samochody, muzyka
  • Miejscowość: Warszawa-Bródno
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 23, 2009, 21:57:51 »
Uważacie że warto by było wymienić czujniki?
Bo ja nie wiem co mam zrobić z tą temperaturą :( w drażni mnie ta strzałka jak rośnie i szkoda mi silnika... :(


1 czujnik - 1338 55 (nr 3 na zdjęciu) "14X125 HT 56,5 2V
BITRON VIDEO -
MR - KASZTANOWATY"

2 czujnik (termistor) - 1338 09 (nr 4 na zdjęciu) "DIAM 14X125-110 DEG
BE - NIEBIESKI

3 czujnik - 1920 K9 (nr 5 na zdjęciu) "12X1,50"

Podałem numery części oraz w cudysłowiu opis z citroen.service.

Tylko teraz niech ktos podpowie który od czego jest :)

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 24, 2009, 08:46:36 »
Cytuj

Adam Harych napisał:
wyraźnie słysze jak przelewa mi sie woda i to dość głośno, jak jade jest OK ale postoje w korku daje gazu i znów słyszę że woda wiruję.


Przelewanie się wody to oznaka słyszalna zapowietrzenia. Ja tak miałem - skończyło się na zdzieraniu głowicy i wymianie uszczelki. Jeśli nie możesz (mimo paru prób) odpowietrzyć układu, masz cały czas "wychodzące" powietrze z odpowietrznika układu to znak że kompresja (może) pompować układ chłodzenia. Jeśli uda się odpowietrzyć i dzwięki zanikną to tylko chwilowe zapowietrzenie.
Wskazania temperatury silnika początkowo "nie wariują", natomiast w głebokim stadium zapowietrzenia, dostajemy korki powietrzne, które blokują przepływy, zapowietrzone kanały chłodzenia nie odbierają ciepła, a wskazania temperatury zaczynają wiariować, mimo sprawnego termostatu. Jest niebezpieczeństwo przegrzania głowicy i uszczelki jako najwyżej położonych elementów silnika.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Temperatura silnika wariuje
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 24, 2009, 08:52:07 »
Cytuj

Michał Rokos napisał:
Uważacie że warto by było wymienić czujniki?

Warto poszukać co jest przyczyną! Niekoniecznie zaczynać od wymiany, najpierw sprawdzić.