Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?  (Przeczytany 14399 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Engel

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Skąd: Radomsko
  • Posiadany samochód: Xantia II 2,0Hdi 110KM
  • Miejscowość: Radomsko
[Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« dnia: Lipiec 11, 2009, 10:07:57 »
Witam.
Klubowicze zmieniam wlaśnie płyny w aucie.
Jaki olej orginalnie wlewamy do silnkika i ile .
Silnik 1,6 hdi 2007r

Offline Jacek Obłękowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 440
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: C5 MK2 1,6HDI 2008r
  • Zainteresowania: MOTO
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 11, 2009, 10:52:46 »
W zależności od serwisu 5W30 bądz 5W40 (choć są chyba w wykazie serwisowym jeszcze inne możliwości).
A co do pojemności to około 4 - 4,5L
:-) FAP & EGR FREE  :-)

Offline Paweł Kokot

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 262
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5 Berline 1,6 Hdi 2006 Opieka nad C3 1,4 HDI. Wcześniej xsara break II 2.0 HDI 90, 2002 r.
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 11, 2009, 13:18:32 »
Cześć, akurat w tym silniku eksperymenty z olejem nie są wskazane, powinno się wlać: TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30, Kup bańkę 5l.

Offline Krzysztof Miedziński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 30
  • Skąd: Janów Częstochowski
  • Posiadany samochód: C5 II 1.6 HDi 2006
  • Miejscowość: Janów Częstochowski
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 11, 2009, 18:18:54 »
Jeszcze dokładniej to:

TOTAL INEO esc 5W30 Low saps

A z bańki 5l zostanie Ci jeszcze w razie czegoś na dolewkę !

Offline Grzegorz Drozdowski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 241
  • Skąd: Kołobrzeg
  • Posiadany samochód: w205 4Matic AMG
  • Zainteresowania: motoryzacja, żeglarstwo
  • Miejscowość: Kołobrzeg
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 11, 2009, 18:59:39 »
Oczywiście jeżeli samochód posiada FAP no bezwzględnie LOW SAPS
wcześniej:
DS5, C4P, C4GP, C5, XM , 6x Xantia, ZX ,BX

DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA - L E X I A

Offline lukasz swider

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 115
  • Skąd: dzierzoniow
  • Posiadany samochód: citroen c5 1.6hdi kombi
  • Miejscowość: dzierzoniow
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 11, 2009, 21:00:46 »
ten silnik i rocznik to na pewno fap.ja tez proponuje total ineo.a wchodzi 3.85l

Offline Paweł Engel

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Skąd: Radomsko
  • Posiadany samochód: Xantia II 2,0Hdi 110KM
  • Miejscowość: Radomsko
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 18, 2009, 11:23:42 »
LOW SAPS nie ma tego napisu na bańkach totala wszystko inne się zgadza. Moze to inny olej?

Offline Bogusław Tęgi

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 58
  • Skąd: szczecin
  • Posiadany samochód: C5 2,0 HDI III
  • Miejscowość: szczecin
opel manta,f126,tawrija,kia,focus,C5 -1,6HDI,C5 2,0  HDI III

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 18, 2009, 16:14:23 »
no to może ja tez coś dorzuce bo zastanawiam się nad przejściem z totala 5w40 (na takim samochód jeździ od nowości) na motula - albo xcess5w40 albo 5w30,
poniżej specyfikacje totala 5w30 i motula 5w40 i 3w30
motul 5w40
total 5w30
oleje totala
oleje motula
ze specyfikacji wynika, że motul xcess5w40 ma 50% większą lepkość niż total 5w30. Teraz pytanie do znawców czy do silników PSA lepsze są oleje o nizszym czy wyższym wskaźniku lepkości? Dodatkowo wygląda na to, że total 5w40 jest tylko wykonany w technologii syntetycznej co niekoniecznie oznacza, że jest on pełnym syntetykiem a tylko total 5w40 energy jest pełnym syntetykiem.

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 19, 2009, 15:51:48 »
Jesli masz FAP to oleje mid-saps lub low-saps np Motul X-clean. Do 2.2HDi FAP mozna lac i low-saps 5W-30 i mid-saps 5W-40.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 19, 2009, 20:07:05 »
Dzięki. Rozumiem, że do 2,2 hdi z fapem lepsze są oleje o wyższej lepkości. Dywaguje nad zmianą oleju gdyż mój silnik ma 220k km i po 7 k km od wymiany musiałem dolać 1 L oleju. Do tej pory między wymianami (ok. 12-15 k km) ubywało ok. 0,7 L i obywało się bez dolewek. Dodatkowo nie wiedziałem, że 5w40 totala występuje już w 2 wersjach i nie jestem pewien czy przy ostatniej wymianie nie wlali mi tej gorszej (bez dopisku energy). Z tego co wielokrotnie słyszałem i czytałem oleje motula charakteryzują się mniejszym zużyciem niż np. totala. Jest to dosyć istotne w przypadku posiadania fapa.  Do tej pory nie mam nim żadnego problemu i chciałbym aby tak pozostało :)

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 19, 2009, 21:40:36 »
Quartz 9000 Energy 5W-40 nie jest przeznaczony do silnikow z filtrami czastek stalych (czyli tez FAP), podobnie jak Quartz Energy 0W-30. Tych olei nie mozna lac do silnikow HDi z FAP.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 20, 2009, 16:00:32 »
Do niedawna z tego co mi wiadomo był w sprzedaży tylko jeden syntetyk totala 5w40 (instrukcja nie wspomina nic o dwóch olejach 5w40) i nie pamiętam który był wcześniej - czy ten energy czy bez energy, ale na 90% jestem pewien, że zalewałem go w Polsce energy od początku czyli od 3 lat.
Odnośnie 0w30 to się zgadza, że nie można go lać do 2,2 hdi z fap - w instrukcji jest to zabronione.
Chyba jednak zdecyduje się zamienić totala na motula tylko nie wiem czy lepiej MOTUL 8100 X-CLEAN 5W-40 100% SYNTHETIC [mid saps, o wysokiej lepkości] czy MOTUL 8100 ECO-CLEAN 5W-30 100% SYNTHETIC [low saps, o niskiej lepkości]?

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 20, 2009, 21:37:06 »
O ile pamietam Energy 5W-40 jest od niedawna, chyba od roku. Energy 5W-40, podobnie jak Energy 0W-30 nie moze byc lany do silnikow z FAP czy innymi filtrami czastek sadzy.
Motul X-cess nie jest mid-saps i nie powinien byc ladny do silnikow z FAP czy innych z filtrem czastek stalych, mid-saps jest X-clean (do tego wysoka lepkosc).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 20, 2009, 22:06:02 »
Cytuj

Piotr Sobczak napisał:
......
Motul X-cess nie jest mid-saps i nie powinien byc ladny do silnikow z FAP czy innych z filtrem czastek stalych, mid-saps jest X-clean (do tego wysoka lepkosc).


Dzięki, ale pytałem się o X-clean 5w40 i eco-clean 5w30.
Jeden ma duzą lepkość, drugi mniejszą.
Odnośnie tego energy to juz nie jestem pewien, który mi zalali, na pewno dolewke robiłem z energy bo mam opakowanie. Tak czy inaczej postanowiłem zmienić olej na motula i rozumiem, że lepszy będzie ten o wyzszym współczynniku lepkości czyli X-clean 5w40?

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 20, 2009, 22:11:10 »
Jesli silnik nie bierze oleju to mozesz lac olej 5W-30 o nizszej lekosci (fabryka zaleca przeciez Total Quartz Ineo 5W-30 ECS do silnikow z FAP).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 21, 2009, 17:33:33 »
W końcu wlałem Total Quartz Ineo 5W-30 ECS
:)
Pojeździmy, zobaczymy, mam nadzieje, że nie bedzie gorzej.

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 22, 2009, 01:20:20 »
Dla uzupelnienia moich wczesniejszych wypowiedzi dopisze jeszcze jakie parametry powinien spelniac idealny olej (co nie znaczy, ze tylko i wylacznie nalezy taki stosowac) dla silnikow HDi spelniajacych Euro3 z FAP, Euro4 z/bez FAP, Euro5 z/bez FAP:
SAE 5W-30
API SL/CF
ACEA A5/B5 i C2
PSA E05/D05 Level Low SAPS lub PSA E05/D05 Level 3
HTHS >2,9 (nie wiecej niz 3,5)
Zawartosc siarki, popiolow siarczanowych i fosforu: obnizona (mid-saps) lub niska (low-saps).
Starsze silniki HDi bez FAP spelniajace Euro2 i Euro3 nie potrzebuja az tak wysokich parametrow, wiec zawartosc siarki, popiolow siarczanowych i fosforu moze byc na standardowym poziomie lub obnizonym (mid-saps), nie musi posiadac ACEA C2 oraz A5/B5 i wystarczy ACEA A3/B4 (dodatkowo ewentualnie PSA E05/D05 Level 3) a HTHS >2,9 lub >3,5, SAE 0W-30, 5W-30, 5W-40. Mozna lac polsyntetyk SAE 10W-40, API SL/CF, ACEA A3/B3/B4 (PSA E04/D04 Level 2). Nie dopuszcza sie stosowania olei mineralnych.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 22, 2009, 10:55:45 »
Ja się chyba pochlastam :)
goście w serwisie wlali mi ineo 5w30, ale MC3 - też low saps, ale z tego co teraz wyczytałem to zalecany głownie do merca i VW z pompowtryskami. Posiada on klase C3 - nie wiem czy wyższa znaczy lepsza czy odwrotnie? Mam nadzieje, że może byc do cytryny bo nie usmiecha mi się następna wymiana :)
Następny raz to zamawiam olej w jakimś sklepie internetowym i jade ze swoim olejem bo w firmach wymieniających oleje są różne gatunki, ale przeważnie nie te co się potrzebuje (wyłaczając oczywiście te najbardziej popularne)

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 22, 2009, 16:25:01 »
Ineo MC3 to wyzsza lepkosc (rowniez HTHS), ACEA A3/B3/B4 C3, mid-saps. Moze byc.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 22, 2009, 16:50:12 »
W tej firmie olejowej mieli tylko jednego INEO i jak by na opakowaniu pisało mid saps to bym zauważył różnice, ale na opakowaniu pisze low saps i nie przyszło mi do głowy, że mogli wypuścić nowy olej. Sprawdziłem specyfikacje MC3 na necie i też pisze low saps. Wiesz może jaka jest różnica w HTHS? A tak generalnie o co chodzi z tym wskaźnikiem lepkości - lepiej jak jest niski w wyższych temperaturach czy wyższy? I czy to jest w zależności od typu silnika?

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 22, 2009, 17:18:11 »
Oleje C2 i C3 naleza do grupy olei "low saps" ale ich faktyczne parametry odpowiadaja olejom mid-saps (Total nie ukrywa zawartosci zwiazkow siarki i fosforu w Ineo ECS i sam podaje jakie sa widelki dla "low-saps" a jakie dla "mid-saps" ).
Oleje o obnizonej zawartosci siarki, popiolow siarczanowych i fosforu maja ich odpowiednie nie wiecej jak odpowiednio 0,3%, 0,8% i 700-900ppm a dla scislego low-saps to odpowiednieo nie wiecej jak 0,2%, 0,5% i 500ppm.
Mid-saps sa przeznaczone i wystarczajace dla wymagan wspolczesnych silnikow ZI i ZS spelniajacych normy Euro 4 (wlacznie z dieslami wyposazonymi w filtry czastek stalych). Mid-saps'owy Ineo ECS spelnia wiec w/g norm PSA poziom "low level saps" jesli chodzi o dotychczasowe silniki z FAP a do tego zachowuje nadal dobre wlasciwosci myjaco-pluczace.
Jedne silniki preferuja oleje o nizszym HTHS a inne o wyzszym. Ineo ECS (nizszy HTHS i lepkosci w nizszych temperaturach, ACEA A5/B5) powstal specjalnie pod silniki HDi. MC3 (wyzszy HTHS i lepkosci w nizszych temperaturach, ACEA A3/B4)spelnia wymagania silnikow BMW, VW, Renault, MB.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 22, 2009, 18:10:53 »
Mam złe doświadczenia z Totalem 5W30, brał mi go nawet litr na 4-5 tys km przy szybkiej jednostajnej jeździe. Po zmianie na Totala 5W40 zużycie bardzo spadło, jest potrzebna tylko jedna dolewka między wymianami. Chyba przy następnej wymianie spróbuję Valvoline Max Life.
No ale mam inny silnik, i jeszcze LPG do tego (choć bez LPG było tak samo), więc może moja opinia nie ma zastosowania do diesla.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 22, 2009, 19:32:24 »
Stara francuska Prawda mowi: "nie lac olei lekkich do silnikow rodziny EW".
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk II] Jaki olej totala leje fabryka do silnika?
« Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 22, 2009, 19:38:43 »
A widzisz, nawet w karcie produktu o tym piszą. Dziwne jest, że z książki serwisowej wynika, że 5W30 był zalany fabrycznie, i 3 pierwsze przeglądy w ASO w Poznaniu były ciągle na 5W30.
Ale jak się okazuje, czasem fabryka się myli :)
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm