Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów  (Przeczytany 7850 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Michał Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Konstancin-Jeziorna
  • Posiadany samochód: jest S-max 2.0 tdci 185KM był C5 kombi 2.2HDI 2002r
  • Miejscowość: Konstancin-Jeziorna
[MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« dnia: Październik 29, 2009, 12:22:57 »
Witam,
przeglądając forum w wątkach poświęconych skrzyniom automatycznym trafiłem na uwagę uznanego przez ze mnie za autorytet Piotra Sobczaka dot. wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów post #22 w tym wątek http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=26931&viewmode=flat&order=ASC&type=&mode=0&start=0.

Nigdy prewencyjnie nie wymieniałam oleju w manualu, a że chcę jeszcze z 2-3 lata pojeździć moim C5, który ma już 180 tys przebiegu to jestem ciekawy waszych opinii
- zarówno w kwestii ogólnej tego zagadnienia,
- jak również "zamienności" olejów różnych producentów (co nie jest rekomendowane w automatach, jeżeli ma on być bez awaryjny)

Pozdrawiam,
Michał

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 29, 2009, 14:22:07 »
To w koncu o jaka skrzynie chodzi, automat czy manualna? :)
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Michał Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Konstancin-Jeziorna
  • Posiadany samochód: jest S-max 2.0 tdci 185KM był C5 kombi 2.2HDI 2002r
  • Miejscowość: Konstancin-Jeziorna
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 29, 2009, 19:00:52 »
Cytuj

Piotr Sobczak napisał:
To w koncu o jaka skrzynie chodzi, automat czy manualna? :)


Poprawione i jest już jednoznaczne - manual:)
michal

Offline Marcin Kurzawski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Skąd: edinburgh
  • Posiadany samochód: 2002 c5 2.2 hdi sx auto
  • Miejscowość: edinburgh
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 29, 2009, 19:18:02 »
Może to złe porównanie ale woda mineralna raz otworzona jest dobra tylko przez dwa, trzy dni.Prawda jest taka, że wszystko się zużywa i traci swoje własności użytkowe z biegiem czasu. A inna prawda to taka, że auta robią teraz ludzie od liczenia kosztów i zysków. Ale to tylko taka moja osobista myśl.

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 29, 2009, 22:30:16 »
Cytuj

Michał Wiśniewski napisał:
Cytuj

Piotr Sobczak napisał:
To w koncu o jaka skrzynie chodzi, automat czy manualna? :)


Poprawione i jest już jednoznaczne - manual:)
michal


Olej w skrzyni manualnej powinno sie zmieniac. Jest to produkt na bazach mineralnych (chodzi o fabryczny i zalecany olej Total i Esso) i nawet nieuzywany w kontakcie z powietrzem ulega starzeniu i traci swoje wlasciwosci. W skrzyni biegow olej wykonuje ciezka robote i nagrzewa sie nawet bardziej niz olej w silniku. Moim zdaniem co kilka lat lub co okolo 100tys km (np przy przegladzie na ktorym wymienia sie rozrzad) powinno sie ten olej zmieniac na nowy.
To ani nie jest trudne ani kosztowne (2 litry polsyntetycznego Motula kosztuja 90 PLN).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Michał Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Konstancin-Jeziorna
  • Posiadany samochód: jest S-max 2.0 tdci 185KM był C5 kombi 2.2HDI 2002r
  • Miejscowość: Konstancin-Jeziorna
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 29, 2009, 23:21:02 »
Z uwagi, że ogólnie przekonałem się do Motula nie będę szukał innej firmy.
Jest jednak kilka opcji, z których przeglądarko-"dobierlka" motula poleca MOTUL Motylgear  75W80 (półsynetyk).
Ponadto MOTUL GEAR 300 75W-90 (syntetyczny), czy MOTUL GEARBOX SAE 80W90 (Mineralny).

Piotrze tak jak piszesz wszystko 90-100 PLN, tylko za który jest sens zapłacić?

Michał

Offline Daniel Bakiera

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 193
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 Tourer 2.0 HDi 140KM 2009r, były Citroen C5 2.0HDi Citroen Xantia 1.9 TD 1994
  • Zainteresowania: motoryzacja, muzyka
  • Miejscowość: Pruszków
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 30, 2009, 08:17:56 »
Również przymierzam się do wymiany oleju w skrzyni, robię to w każdym aucie, które kupuję. Kilka lat wstecz w Fiacie Croma mechanik był zdziwiony, że chcę wymienić olej, to co zrzucił nie wyglądało nawet jak namiastka oleju, prócz tego niezły smród. Ciekawostką w Cromie był bagnet w skrzyni biegów, gość był nieźle zaskoczony gdy mu pokazałem, bo zanim to nastąpiło parsknął śmiechem. Jednak chciałem tu napisać o przypadku z Xantią, który miałem po wyjeździe w góry. Gdy podjeżdżałem pod wzniesienie przez kilkaset metrów i następnie znajdowałem się na drodze o minimalnym nachyleniu, Księżna po puszczeniu gazu na luzie stawała niemal w miejscu bez użycia hamulca. Nie wiedziałem co się może dziać, tak było przez cały okres urlopu. Oczyma wyobraźni już widziałem wypływające z kieszeni pieniądze. Po powrocie tknęło mnie, by pojechać zmienić olej. Spuszczonego nie było nawet połowy tego, co potem zalano. Moja teoria w związku z tym była taka, że mała ilość oleju przy pewnym kącie podjazdu, nie dawała smarowania, gdyż olej spływał w jedną stronę, co prowadziło do nadmiernego rozgrzania elementów i ich rozszerzalności pod wpływem temperatury, co zaś w efekcie powodowało ciężką pracę skrzyni. Po kilkuset metrach jazdy po równej poziomej drodze, wszystko wracało do normy. Po wymianie oleju i jego prawidłowej ilości nigdy więcej nic takiego mnie nie spotkało. Dlatego wymiana oleju i kontrola jego ilości jest jak najbardziej uzasadniona. Pozdrawiam.

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 30, 2009, 16:45:01 »
Cytuj

Michał Wiśniewski napisał:
Z uwagi, że ogólnie przekonałem się do Motula nie będę szukał innej firmy.
Jest jednak kilka opcji, z których przeglądarko-"dobierlka" motula poleca MOTUL Motylgear  75W80 (półsynetyk).
Ponadto MOTUL GEAR 300 75W-90 (syntetyczny), czy MOTUL GEARBOX SAE 80W90 (Mineralny).

Piotrze tak jak piszesz wszystko 90-100 PLN, tylko za który jest sens zapłacić?

Michał


Nie wiem z jakiej przeglądarko-"dobierlki" korzystales ale chyba z jakiejs lipnej. Tylko MOTUL Motylgear 75W-80 Technosythese kupujesz i zalewasz do skrzyni.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Marcin Płokita

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 103
  • Skąd: Zielona Góra
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 2.0 Hdi Break
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Zielona Góra
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 01, 2009, 09:28:38 »
ja się podłącze do tematu ale z trochę innym zagadnieniem otóż czy możliwe żeby przez stary olej haczył drugi bieg, trzeba dodać że dzieje się tak tylko przy zimnym silniku po przejechaniu kilku do kilkunastu kilometrów skrzynia chodzi bez zarzutów

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 723
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 01, 2009, 10:30:43 »
Możliwe to jest wszystko - podobno ;-)  A tak na serio, to co opisujesz świadczy o ordynarnym traktowaniu Twojego auta. Masz zużyty synchronizator 2 biegu, lub nawet uszkodzony. Uszkodzenie takie następuje gdy zbyt gwałtownie użytkownik wbija drugi bieg przy szybkim ruszaniu. Często takiemu gwałtownemu wbiciu 2 towarzyszy nie wciśnięte do końca sprzęgło i synchronizator w tym momencie dostaje solidnie po d.....ie.
Jak pomóc skrzyni w 3 punktach:
1. Wymiana oleju może dopomóc, jakby nie patrzeć świeży olej to lepsze własności smarne, i to wszystko o czym pisali koledzy wyżej.
2. Z 1 na 2 bieg przerzucamy spokojnie i powoli, przy całkowicie wyłączony (wciśniętym) sprzęgle.
Można po tych dwóch zabiegach jeździć jeszcze długo i namiętnie, ale w ostateczności i tak będzie się to co raz bardziej zużywać i wtedy:
3. Naprawa skrzyni biegów, wymiana synchronizatora 2 biegu.

Pozdrawiam.

  • Gość
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 01, 2009, 22:02:33 »
Haczaca dwojka to nie znaczy zaraz synchronizator,raz dalem juz linka na forum Volva z francuskimi skrzyniami,a problem polega na tym ze skrzynia nie jest zbyt precyzyjnie i zarazem ciasno zbudowana co ze wzgledu nato jak rownierz smarowanie piatego kola zebatego potrzebuje cienkiego oleju 75w-80.Kolo piatego biegu nie jest zanurzone w oleju tylko przez kanalek kapie sobie na nie a to zamalo co wywoluje terkotanie skrzyni.Po drugie skrzynie te zaczynaja juz po 60.000tys delikatnie huczyc a ze posiadaja tylko dwa walki a nie jak niemieckie skrzynie trzy to  zebaty szybciej sie scieraja i ze wzgledu na to miedzy dwuma walkami i zebami  powstaje luz co powoduje  zla zmiane biegow a najczesciej przy dwojce.Wymiana oleju pomaga ale tylko na jakis czas bo swiezy gesty olej likwiduje luzy.Jednym slowem skrzynie te sa   dosc wytrzymale jesli sie z nimi delikatnie obchodzi.
Jesli chodzi o olej 75W-80 to powiem wprost ,to mineral za cienki olej o slabej lepkosci w temperaturze wysokiej np.czesta jazda po autostradach predkoscia 180-200 km/h moze powoli wykanczac nasze skrzynki.
Przeczytalem rozne fora niemieckie bo tam masa samochodow bo prawie 40 milonow tyle co naszych rodakow klikanascie forow internetowych Peugeot/Citroen i najczestsza awaria skrzyni biegow jest piaty bieg.

Zapobiegawczo wymieniaja olej na pelny syntetyk Castrol taf-x lub Liqui Moly 75W-90 z dodatkiem additivu Mathy M i sa bardzo zadowoleni jednak jakie ujemne skotki z tego bede to niewiadomo jak narazie.

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 02, 2009, 15:44:16 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:

Zapobiegawczo wymieniaja olej na pelny syntetyk Castrol taf-x lub Liqui Moly 75W-90 z dodatkiem additivu Mathy M i sa bardzo zadowoleni jednak jakie ujemne skotki z tego bede to niewiadomo jak narazie.


Pewnie na tych olejach pojezdza krocej niz na dedykowanych 75W-80 bo te oleje maja inne parametry i dodatki (ze wzgledu na molibdenowe synchronizatory). Juz od nie jednego slyszalem, ze po zastosownaiu syntetyka 75W-90 albo w ogole biegi przestawalo sie dawac zmieniac albo skrzynia po czasie sie sypala. Jest polsyntetyczny Motul 75W-80, jest syntetyczny Fuchs 75W-80, oba dedykowane do skrzyn aut PSA, wiec nie wiem po co tak kombinowac z uniwersalnymi nie do konca odpowiednimi dla tych skrzyn olejami.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Krzysiek Palki

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 2 892
  • Skąd: Rybnik
  • Posiadany samochód: Xantia 1.9TurboD, Peugeot 309GTDturbo.
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Rybnik
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 02, 2009, 15:56:25 »
Masz na myśli tego Lisa: TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80?
Krzysiek

Xantia 1.9TurboD, 1996r.


Peugeot 309GTDturbo, 1991r.

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 723
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 02, 2009, 17:57:57 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Haczaca dwojka to nie znaczy zaraz synchronizator,raz dalem juz linka na forum Volva z francuskimi skrzyniami,a problem polega na tym ze skrzynia nie jest zbyt precyzyjnie i zarazem ciasno zbudowana co ze wzgledu nato jak rownierz smarowanie piatego kola zebatego potrzebuje cienkiego oleju 75w-80.Kolo piatego biegu nie jest zanurzone w oleju tylko przez kanalek kapie sobie na nie a to zamalo co wywoluje terkotanie skrzyni.Po drugie skrzynie te zaczynaja juz po 60.000tys delikatnie huczyc a ze posiadaja tylko dwa walki a nie jak niemieckie skrzynie trzy to  zebaty szybciej sie scieraja i ze wzgledu na to miedzy dwuma walkami i zebami  powstaje luz co powoduje  zla zmiane biegow a najczesciej przy dwojce.Wymiana oleju pomaga ale tylko na jakis czas bo swiezy gesty olej likwiduje luzy.Jednym slowem skrzynie te sa   dosc wytrzymale jesli sie z nimi delikatnie obchodzi.
...


Sorry, ale absolutnie nie zgadzam się z tymi teoriami.
1. Wszystko co znajduje się w skrzyni biegów (mechanicznej oczywiście) smarowane jest rozbryzgowo. Konstrukcje z pompą oleju, podającą go pod ciśnieniem do kół zębatych to obawiam się, że w pojazdach jeżdżących normalnie po drogach można policzyć na palcach jednej, góra obu rąk.
2. Nie ma najmniejszego znaczenia, czy skrzynia biegów jest dwu czy trzy wałkowa. Jeżeli jest to skrzynia biegów synchronizowana, to zębatki skrzyni biegów nie biorą jakiegokolwiek, najmniejszego nawet udziału w procesie zmiany biegu.
W przypadku gdyby zużyły się zębatki skrzyni biegów i powstałby pomiędzy ząbkami luz, to skrzynia najzwyczajniej w świecie na danym biegu byłaby bardzo głośna - doskonale słyszalne wycie, narastające wraz ze wzrostem prędkości. Po zmianie biegu na np. wyższy zmiana tonu wycia bądź cisza świadczą o zużyciu zębatek danego biegu.
Reasumując: za ciężkie "wchodzenie" biegów odpowiada jedynie synchronizator (bądź brak oleju). Jak już pisałem wyżej, wcześniejsze zużycie w szczególności właśnie synchronizatora 2 biegu wskazuje na złe traktowanie samochodu.
Pozdrawiam.

  • Gość
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 02, 2009, 20:11:56 »
quote]
Michał Koman napisal,
2. Nie ma najmniejszego znaczenia, czy skrzynia biegów jest dwu czy trzy wałkowa. Jeżeli jest to skrzynia biegów synchronizowana, to zębatki skrzyni biegów nie biorą jakiegokolwiek, najmniejszego nawet udziału w procesie zmiany biegu.
[/quote]

Skad wziales taka teorie???????
Za ciezko wchodzacy bieg lub biegow odpowiada:

-uszkodzone wadliwie pracujący mechanizm zmiany biegów

- uszkodzona skrzynia ( brak stanu oleju , uszkodzenia synchronizatorów, uszkodzenia łożysk , uszkodzenia kół zębatych biegów i mechanizmu roznicowego

Uszkodzony synchronizator objawa sie najczesciej zgrzytem ,mielaniem i wyskakiwaniem biegu niezaleznie czy na cieplym czy zimnym oleju.

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 02, 2009, 22:03:35 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Haczaca dwojka to nie znaczy zaraz synchronizator,raz dalem juz linka na forum Volva z francuskimi skrzyniami,a problem polega na tym ze skrzynia nie jest zbyt precyzyjnie i zarazem ciasno zbudowana co ze wzgledu nato jak rownierz smarowanie piatego kola zebatego potrzebuje cienkiego oleju 75w-80.Kolo piatego biegu nie jest zanurzone w oleju tylko przez kanalek kapie sobie na nie a to zamalo co wywoluje terkotanie skrzyni.


Skrzynie PSA terkocza konstrukcyjnie (od nowosci, taka ich wlasciwosc) a nie dlatego, ze za malo oleju splywa na kola 5 biegu.

Cytuj
Po drugie skrzynie te zaczynaja juz po 60.000tys delikatnie huczyc


Nie wiem czy chodzi Ci o huczenie czy o haczenie ale w obu przypadkach to jakas naciagana historia z tym 60k km.

Cytuj
Wymiana oleju pomaga ale tylko na jakis czas bo swiezy gesty olej likwiduje luzy.Jednym slowem skrzynie te sa  dosc wytrzymale jesli sie z nimi delikatnie obchodzi.


Jak sie z nimi normalnie obchodzi tez sa trwale. W sporcie tez sobie daja rade (niektore skrzynie MA maja tylko za slaby mechanizm roznicowy a konkretnie satelitki i ich oske).

Cytuj
Jesli chodzi o olej 75W-80 to powiem wprost ,to mineral za cienki olej o slabej lepkosci w temperaturze wysokiej np.czesta jazda po autostradach predkoscia 180-200 km/h moze powoli wykanczac nasze skrzynki.


Dlatego mozna lac lepsze oleje niz mineralne i wymieniac mimo wszystko olej w skrzyni co jakis czas (Volvo we francuskich skrzyniach z molibdenowymi synchronizatorami  swoich aut zaleca wymiane syntetyka 75W-80 co 105k km o ile pamietam a PSA twierdzi, ze minerala nie wymienia sie wcale co juz daje do myslenia tym bardziej, ze kiedys PSA zalecalo wymiane co 60k km jak pamietam).

Cytuj
Przeczytalem rozne fora niemieckie bo tam masa samochodow bo prawie 40 milonow tyle co naszych rodakow klikanascie forow internetowych Peugeot/Citroen i najczestsza awaria skrzyni biegow jest piaty bieg.


Oczywiscie, ze piaty bieg jest najbardziej narazony na zuzycie w autach jezdzacych po niemieckich drogach (i dotyczy to nie tylko skrzyn aut PSA) bo najbardziej dostaje w kosc tzn robi najwieksze przebiegi i jest bardzo obciazony bardzo szybka jazda po autostradach (silnik pracuje czesto w okolicach mocy szczytowej, ktora przekazuje przeciez przez skrzynie do kol). Zapewne tak samo bedzie z szostym biegem wspolczesnych skrzyn (wlacznie z dwoma skrzyniami PSA, ktore maja nieco inna konstrukcje niz wczesniejsze pieciobiegowe).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 723
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 03, 2009, 13:55:42 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Cytuj

Michał Koman napisal,
2. Nie ma najmniejszego znaczenia, czy skrzynia biegów jest dwu czy trzy wałkowa. Jeżeli jest to skrzynia biegów synchronizowana, to zębatki skrzyni biegów nie biorą jakiegokolwiek, najmniejszego nawet udziału w procesie zmiany biegu.


Skad wziales taka teorie???????


To nie jest teoria tylko praktyka. Nie chce mi się tłumaczyć bo za dużo pisania. Przeczytaj np. to tylko w całości.

Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:

Za ciezko wchodzacy bieg lub biegow odpowiada:

-uszkodzone wadliwie pracujący mechanizm zmiany biegów

- uszkodzona skrzynia ( brak stanu oleju , uszkodzenia synchronizatorów,


Powtarzasz to co już napisałem, więc dziwi mnie czemu się ze mną nie zgadzasz.
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:

uszkodzenia łożysk ,


Nie spotkałem się z takim przypadkiem, obawiam się, że przebieg ogólny takiej skrzyni musiałby być liczony w setkach tysięcy kilometrów.

Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
uszkodzenia kół zębatych biegów i mechanizmu roznicowego


A jak mają się uszkodzić zębatki w skrzyni biegów synchronizowanej jeżeli koła zębate są nieprzesuwne i na wszystkich wałkach zawsze zazębione??? I co ma do rzeczy mechanizm różnicowy, przecież on działa tylko na zakrętach??? No chyba, że w terenówce??

Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Uszkodzony synchronizator objawa sie najczesciej zgrzytem ,mielaniem i wyskakiwaniem biegu niezaleznie czy na cieplym czy zimnym oleju.


Tak, to również. Sam potwierdzasz to co napisałem: zgrzytem tak, przy włączaniu biegu.

Offline Karol Tomczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Skąd: Legnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2,0 HDI EXLUSIVE
  • Zainteresowania: obszerne
  • Miejscowość: Legnica
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 05, 2009, 09:13:14 »
a ile tego mutala zakupic zeby starczylo na wymiane w skrzyni z silnikiem 2,0hdi?
Żaden madafaka nie podskoczy do ERMACA

Offline Jerzy Jankowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 257
  • Skąd: Piątnica
  • Posiadany samochód: C5 2,2 HDi Exclusive
  • Miejscowość: Piątnica
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 05, 2009, 09:49:34 »
2 litry. Ja kupiłem przez alledrogo, z wysłką wyszło mi 90zł. Wymieniłem już ten olej, ale na razie nie widzę żadnej różnicy. Biegi "na zimno" nadal ciężko się przełaczają - szczególnie 1 i 2. No ale może to za krótki czas na odczuwalne zmiany, poczekamy - zobaczymy:)
C5 `01r. 2,2 HDi
były z cytryn: Xantia 2,0i+LPG, Activa 2,0 TCT

  • Gość
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 05, 2009, 21:00:44 »
Cytuj

Michał Koman napisał:

A jak mają się uszkodzić zębatki w skrzyni biegów synchronizowanej jeżeli koła zębate są nieprzesuwne i na wszystkich wałkach zawsze zazębione??? I co ma do rzeczy mechanizm różnicowy, przecież on działa tylko na zakrętach??? No chyba, że w terenówce??.


Zobacz TU to zrozumiesz ze kola zebate walka sprzeglowego sa wolnobiezne i kazdy wywolany tam luz jak rowniez na drugim walku gdzie kola sa na stale z walkiem (czyli nie wolnobiezne) az do glownego kola mechanizmu roznicowego (scieranie sie zebow i tworzacy sie tak zwany luz zazebny co doprowadza do uszkodzenia lozysk jak rowniez synchronizatorow i ich elementow) wplywa z czasem zle na prace przelozenia.Proces jest powolny a przyspiesza go niski stan czy za wysoki lub zuzyty olej.Wiec wprost uszkodzenia moga byc rozne.

Czy wiesz ze producent daje zywotnosc skrzyni tylko 150.000tys,a my tu mamy forumowiczow ktore ich cytrynki maja po 200.000tys i wiecej !Dla mnie to samochod wyeksploatowany.


Sorry,ale to moj ostatni post na ten temat!

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 06, 2009, 13:57:04 »
Cytuj

Karol Tomczak napisał:
a ile tego mutala zakupic zeby starczylo na wymiane w skrzyni z silnikiem 2,0hdi?


A to zalezy czy masz Mk1 (2.0HDi 8V) czy Mk2 (2.0HDi 16V) czyli czy skrzynia jest 5 czy 6 biegowa.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 06, 2009, 19:25:16 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:
Zapobiegawczo wymieniaja olej na pelny syntetyk Castrol taf-x lub Liqui Moly 75W-90 z dodatkiem additivu Mathy M i sa bardzo zadowoleni jednak jakie ujemne skotki z tego bede to niewiadomo jak narazie.


Kiedyś wlano mi olej Castrol 75W-90 do mojej skrzyni biegów w mojej Xsarze. Po 4000 km piąty bieg wyleciał w kosmos. Po kolejnych 200 km czwarty się rozleciał. Potem pozostało mi zjechać na trójce z autostrady i poczekać na lawetę. Możliwe, że awaria nie miała związku z olejem, ale imho  bardziej prawdopodobne, że była wywołana przez zły olej. Skrzynia do dziś leży nie otwarta w piwnicy, więc nie wiem co dokładnie się uszkodziło. Co prawda mam skrzynię MA (chyba nie ma takiej w żadnym C5), ale ja już wolę nie ryzykować z używaniem olei innych niż zaleca producent.
 
Xsara
 

  • Gość
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 06, 2009, 23:14:50 »
No wlasnie,lepiej nie ryzykowac i tez przypuszczam ze wina oleju.Wina lepkosci oleju w wyzszej temperaturze,poprostu olej stal sie grubszy i doszlo do zlego smarowania piatego kola jak juz wyzej wpomnialem olej sobie tam kapie przez maly waski kanalek do przybudowki tego kola,nie odpowiednia dawka oleju (zamiast kapania ciaglego bylo geste kapanie od czasu do czasu),co doszlo do zatarcia kola.Oleje 75W-90 mamy rozne np.do mostow tylnich czy skrzyn biegow mineralne ,syntetyczne lub polsyntetyczne i niewiem jakiego tobie wlali ale watpie aby Taf-X az tak by zaszkodzil.Olej ten jest syntetyczny i zastepuje takze normy 80,85 i 90 .

Moja skrzynia tez jest zalana Castrolem Taf -X i i dodatkiem uszlachetniajacym do skrzyn biegow Liqy Moly dwie male tubki bo juz glosno stukala i rzedzila  na zimnym silniku z rana (lozysko walka padlo) a z jakiego powodu...????musiala zejsc z tasmy produkcjynej w poniedzialek bo zabojady jeszcze nie dospane po niedzieli czy co?Ale w kazdym razie skrzynka duzo ucichla, biegi lepiej wchodza i machlem juz z 10 tysiakow i nadal jeszcze chodzi.
Ale prosze Was, nie mowcie ze NIE SPOTKALEM SIE Z TAKIM PRZYPADKIEM ABY PADLO LOZYSKO W SKRZYNI.

Ale jak zaloze nowa skrzynke bo zmierzam sie do kupna uzywki to zaleje ja wylacznie Motulem lub Liqy Moly bo wyszedl nowy produkt z tej firmy wylacznie dla PSA Peugot-Citroen.

Offline Piotr Sobczak

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 07, 2009, 01:14:27 »
Ja nie wiem tylko skad info, ze kola zebate piatego biegu sa zle smarowane bo olej na nie tylko kapie. Kola zebate piatego biegu sa osadzone poza glowna czescia aluminiowej obudowy skrzyni czyli to co sie znajduje pod metalowa miska z boku skrzyni. Ale ta czesc jest polaczona kanalami z glowna komora skrzyni i olej moze swobodnie przeplywac miedzy oboma czesciami skrzyni (naczynia polaczone). Dodatkowo w glownej czesci skrzyni jest umieszczona rynna ktora wylapuje rozchlapywany olej przez kola zebate pozostalych biegow osadzone na walkach w glownej komorze i kieruje go do czesci skrzyni z piatym biegiem (czyli dziala pewnego rodzaju wymuszony obieg oleju miedzy komorami skrzyni).
PS. Trzeba miec na uwadze, ze Castrol nie produkuje odpowiedniego oleju do skrzyn manualnych Citroen/Peugeot.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 723
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Odp: [MkI] zasadność wymiany oleju w manualnej skrzyni biegów
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 07, 2009, 18:57:57 »
Cytuj

Marek Zgodzaj napisał:

Zobacz TU to zrozumiesz ze kola zebate walka sprzeglowego sa wolnobiezne ...


Błagam Cię nie wypisuj bzdur. Wałek sprzęgłowy skrzyni biegów obraca się z taką samą prędkością jak wał korbowy silnika, więc jakim cudem koła zębate wałka sprzęgłowego są wolnobieżne?
Dla zobrazowania budowy dwuwałkowej skrzyni biegów zamieściłem zdjęcie. Nie jest to oczywiście skrzynia Citroena C5 tylko jakiegoś innego auta, z silnikiem umieszczonym wzdłuż osi pojazdu a nie poprzecznie i na dokładkę niesynchronizowana co widać po prostych zębach kół zębatych, ale chodzi mi o zasadę.
Na schemacie - rysunku zamieściłem z kolei skrzynię biegów synchronizowaną, samochodu którego silnik umieszczony jest poprzecznie do osi pojazdu tak jak w naszych autkach, również nie jest to skrzynia od C5. Chodziło mi o wskazanie gdzie znajduje się mechanizm różnicowy - całkowicie poza skrzynią biegów - bez związku ze zmianą biegów.
Co do zużycia skrzyni i ewentualnych następstw zużycia elementów, gdzie może faktycznie dojść do uszkodzeń, jestem w stanie się zgodzić.
Pozdrawiam.