Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia  (Przeczytany 6009 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Bartosz Zamiara

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 62
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II break 1.6 16v
Witam.

Właśnie zostałem zmuszony do wymiany akumulatora. Po zamontowaniu nowego sprzedawca pomierzył mi napięcie ładowania. Przy wyłączonych światłach jest ok 14.1V. Przy włączonych światłach mijania 13.8V. Przy włączonych wszystkich odbiornikach spada do 13.5V. Stwierdził, że przyczyna leży w regulatorze napięcia lub kończą się szczotki alternatora.

Wg sprzedawcy to za mało i może skutkować utratą gwarancji na aku, bo powinno być napięcie z zakresu 14-14.4V niezależnie od obciążenia układu światłami i innymi odbiornikami energii. Akumulator to nie majątek, więc nie martwi mnie to specjalnie. Wyczytałem jednak, że kończące się szczotki mogą skutkować uszkodzeniem atlernatora, a do tego nie chciałbym dopuścić.

Mam w związku z tym kilka pytań:
1. Czy szczotki i regulator są w jednym elemencie i podlegająjednoczesnej wymianie?
2. Ile taka wymiana może kosztować (części i robocizna) i ile elementów innych niż alternator trzeba zdemontować żeby dokonać wymiany szczotek/regulatora?

Na alternatorze mam napis Denso (chyba marka) made in Italy.

Mam Xsarę II 2002r. 1.6 16v (wersja ze zintegrowanymi w lampach halogenami). Mam też klimę.

Proszę o wszelkie wskazówki i informacje. Kiedyś elektryk samochodowy ostro mnie naciął na cenie robocizny i nie chciałbym żeby to się powtórzyło.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.

PS. proszę o przeniesienie wątku do działu elektrycznego - dziecko mi brzęczy i popełniłem błąd  :-)

Offline Bartosz Zamiara

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 62
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II break 1.6 16v
Re: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 10, 2009, 20:26:43 »
Witam.

Zadałem następujące pytanie wrocławskiemu serwisowi Citroena:

dot. Citroen Xsara break 1.6 16v z 2002r., nr VIN: VF7N2NFU173660538

Witam.

        Podczas wymiany akumulatora w moim aucie zostało zmierzone napięcie ładowania (na rozgrzanym silniku, bieg jałowy) z wynikiem 13,85V przy załączonych światłach mijania. Sprzedawca akumulatora stwierdził że to za mało i grozi uszkodzeniem akumulatora, a przyczyną może być uszkodzenie regulatora napięcia lub zużycie szczotek alternatora (wiem że mocno zużyte szczotki też mogą uszkodzić alternator). Zmierzyłem już we własnym zakresie, że po załączeniu wszystkich odbiorników elektryczności napięcie ładowania spada do 13,5V.

    Mam w związku z tym pytanie, czy faktycznie jest to za niskie napięcie, i jeśli tak to co może być tego przyczyną i ile będzie kosztowało usunięcie usterki w Państwa serwisie (proszę podać cenę brutto części  i robocizny).

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam,
    Bartosz Zamiara.




I otrzymałem taką oto odpowiedź:

 Szanowny Panie,
Napięcie akumulatora powinno być równe lub większe od 12,3 V.
Spadek napięcia na przewodach elektrycznych powinien być równy napięciu alternatora pomniejszonemu o napięcie akumulatora.
Jeżeli spadek napięcia jest większy niż 0,6 V : Wymienić przewody elektryczne.
Jeżeli spadek napięcia jest mniejszy lub równy 0,6 V : Przewody elektryczne są prawidłowe.
 
Pozdrawiam
xxxxxxxx
Szef  Serwisu
 
=====================


Trochę mnie ta odpowiedź nie przekonuje. Co o tym myślicie?
Wydaje mi się, że przy starych kablach miałbym słabe ładowanie aku nawet przy wyłączonych wszystkich odbiornikach prądu.
Wydaje mi się, że gdyby szczotki i regulator napięcia były OK, a kable złe, to włączanie kolejnych odbiorników napięcia wcale nie musiałoby skutkować spadkiem napięcia ładowania akumulatora (ale tego już zupełnie nie jestem pewny). A po prostu czuję, że wymiana kabli w serwisie jest droższa od wymiany regulatora napięcia i szczotek alternatora.

Co o tym wszystkim myślicie, bo ja już powoli głupieję?

Pozdro.

Offline Piotr Bochenek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Essen
  • Posiadany samochód: Xsara II 2.0HDi 90KM
  • Zainteresowania: informatyka
  • Miejscowość: Essen
Re: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 11, 2009, 11:28:23 »
Ja na Twoim miejscu podjechałbym do dobrego elektryka samochodowego, pokazał i wytłumaczył, o co chodzi. Poprosiłbym o rade i wycenę naprawy u niego. Będziesz wiedział, co to może być i ile Cię mniej-więcej wyniesie.
Co do odpowiedzi serwisu to wygląda mi to na brak umiejętności czytania ze zrozumieniem osoby która Ci odpowiadała.
Zawsze w 4-oczy łatwiej się dogadać i wyjaśnić, czy też wyprowadzić nawet znachora z błędu…

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Re: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 11, 2009, 11:52:46 »
Witam

Napisz w jakim miejscu był dokonany pomiar, myślę że na klemach akumulatora.
Prawidłowego pomiaru dokonuje się również na zaciskach alternatora + masa alternatora. Przez pomiar tych dwóch miejsc będziesz w stanie określić czy rzeczywiście odmawia ci posłuszeństwa alternator lub masz słaby kontakt na połączeniach przewodów, przez co powstaje spadek napięcia. Ważne są również wszystkie punkty masowe pojazdu.
To było by tyle na początek.

Pozdrawiam

Offline Bartosz Zamiara

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 62
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II break 1.6 16v
Re: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 11, 2009, 12:59:27 »
Serdeczne dzięki za odpowiedzi.

Pomiar był robiony na klemach aku.

Już jestem unówiony do poleconego elektryka na oględziny z pomiarami. Fajnie by było gdyby to był tylko brak kontaktu na kablu :-)

Pozdrawiam

Offline Piotr Bochenek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Essen
  • Posiadany samochód: Xsara II 2.0HDi 90KM
  • Zainteresowania: informatyka
  • Miejscowość: Essen
Re: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 11, 2009, 14:12:08 »
No to mam nadzieję, że obejdzie się bez większych wydatków.
Napisz później, co było nie tak i ile Cię to wyszło, bo też planuje przejrzeć mój alternator/regulator i kable…

Offline Bartosz Zamiara

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 62
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II break 1.6 16v
Re: obniżone napięcie ładowania a wymiana szczotek/regulatora napięcia
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 12, 2009, 17:55:23 »
Byłem u elektryka. Wszystko jest w porządku. Stwierdził, że jeżeli napięcie ładowania przy włączonych światłach mijania nie spada poniżej 13,8v, to nie trzeba nic robić bo to jest w normie. Spadek napięcia do 13,5v po załączeniu wszystkich odbiorników też ponoć jest normalny. Tak więc obyło się bez kosztów.

Żeby nie było tak słodko to zauważył, że troszkę głośno pracuje silnik  (zwłaszcza z prawej strony) i musze sprawdzić u mechanika rolki, żeby mi się coś nie zatarło. I żebym najlepiej zrobił to przed zimą.