Robert Mulewicz napisał:
...Olej to jest ciecz,A ciecz przy kręceniu tłokiem nie stawia oporu...
Nie mogę sie jednak zgodzić ze stwierdzeniem, że siłownik jest
uszczelniany olejem lhm, a to bezpośrednio wynika z Twojego postu. Uszczelnienie jest jak najbardziej mechaniczne (epdm, neopren, nie wiem co to takiego) i wcale nie takie wąskie jak się może wydawać. Przy różnicy ciśnień wynoszącej np. 50 bar materiał ten bardzo mocno przylega do obu powierzchni (cylindra i tłoka) stwarzając opór przy obracaniu tłoczyskiem.
Wielkość jest zawsze rzeczą względną ale ten opór jest nieporównywalnie większy do oporu wynikającego z lepkości kinematycznej oleju, a Ty o tym zjawisku zdaje się myślisz, pisząc o oporze jaki stawia ciecz kręcącemu się w niej z b.małą prędkością prętowi ? Rzeczywiście nie stawia żadnego, a ja nigdy nie mówiłem o oporze obracania się tłoczyska w oleju, tylko o oporze tarcia w uszczelnieniu, a to zupełnie rożne sprawy.
A propos skręcania poduszek: 80% przypadków ich zerwania miało miejsce przy energicznym ruszaniu na skręconych kołach (źródło: najbardziej doświadczony warsztat hydro-wozów na Dolnym Śląsku), więc nie lekceważmy podatności skrętnej tych elementów.