Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Dołożenie tempomatu  (Przeczytany 20676 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krzysztof Kultys

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 69
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II 1.6 16V
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #25 dnia: Wrzesień 18, 2011, 19:56:35 »
Ktokolwiek ? Podobno też nie ma czujnika przy sprzęgle ?

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #26 dnia: Wrzesień 18, 2011, 20:49:56 »
Gdy czytałem o montowaniu tempomatu w pugu 206 (oczywiście chodziło o samochody z nowym typem przełącznika zespolonego, czyli 206 po liftingu) to niektórym też się to nie udawało. Podobno niektóre sterowniki silnika nie miały możliwości tempomatu lub niektóre BSI nie miały odpowiedniego modułu. Ale nie poradzę Ci nic innego jak próba aktywacji w innym warsztacie.
 
Xsara
 

Offline Błażej Matyniak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 42
  • Skąd: Dobrzyca
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0HDI RHH - 180KM 420nm 2014r.
  • Zainteresowania: motoryzacja, fotografia, IT
  • Miejscowość: Poznań
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #27 dnia: Wrzesień 19, 2011, 13:53:50 »
czy jest możliwość dołożenia tempomatu jeśli mam manetki starego typu? (pomimo że mam Xsare II to manetki są starego typu)

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 19, 2011, 15:16:06 »
Taki tempomat jak w wątku poniżej można dołożyć (moim zdaniem) do każdej Xsary, nawet 1.9d bez elektroniki:
tempomat uniwersalny

W Xsarach ze starym typem manetek nie widziałem tempomatów oryginalnie montowanych (ale może za mało widziałem?).
 
Xsara
 

Offline Paweł Gronowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II 1.6 16V Perfect
  • Zainteresowania: Motoryzacja
Tempomat
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 10, 2012, 02:28:48 »
Witam,
Chciałbym dołożyć do swojej Xsary tempomat (benzyna 1,6 16V wer. perfect 2002r). Wydaje mi się, że mam przepustnicę sterowaną elektronicznie (może podam vin jutro w celu sprawdzenia) i czy tak jak w HDi wystarczy tylko dołożyć "pilot" do sterowania, przekodować komputer i to wszystko? Czy są jakieś większe schody?
Znacie kogoś kto się tym zajmuje w okolicach Opola albo Katowic jak będzie trzeba to i mogę dalej zajechać? Jaki będzie tego koszt?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Tempomat
« Odpowiedź #30 dnia: Luty 10, 2012, 14:54:21 »
Łączę temat z istniejącym, jeśli nie znalazłeś odpowiedzi to pytaj. W Xsarach II 1.6 16v od grudnia 2001 jest gaz sterowany elektronicznie, wcześniej był linkowy (wcześniej o tym nie wiedziałem). Koszty, poczytaj wyżej – najtrudniej kupić manetkę za rozsądne pieniądze.
W razie czego zawsze pozostaje:
Tempomat uniwersalny
 
Xsara
 

Offline Mariusz Purta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 157
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 1.6i 16V 2002
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Tempomat
« Odpowiedź #31 dnia: Luty 11, 2012, 17:13:04 »
Mam auto z takim samym silnikiem i z tego samego roku. Na Allegro kupiłem manetkę za 120 zł (z wysyłką), w opisie było "Citroen C5 00-04r.", w warsztacie podłączyli do komputera i aktywowali. Mechanik powiedział, że jednak nie ma reguły i trafiały mu się Xsary, w których nie dało rady tego aktywować. Także jest ryzyko, że nie zadziała, powtarzam to co mi powiedział.

Offline Tomasz Kubiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 41
  • Posiadany samochód: Xsara I 2000r. 1.8
Re: Tempomat
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 16, 2012, 20:14:45 »
Panowie a takie male pytanie czy np jak bym zalozyl tempomat od Chrysler Voyager 95-01r.- tez jest na linke nadal by sie ? jak myslicie;> i do tego oprogramował jakas atmege czy cos podobnego zeby zapamietało stan to by byl tempomat za 50zl a nie za 600 jak ten ms50.
Jest: Xsara I 1.8 8V LPG
Byla:Xantia mk I 1.8 8v LPG

Offline Paweł Górecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Myszków
  • Posiadany samochód: wcześniej Saxo 1.5D, teraz Xsara II, 2.0HDI
  • Miejscowość: Myszków
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 25, 2012, 10:30:14 »
Witam!
proszę o podpowiedź. Mianowicie, założyłem do swojej xsary (hatchback), 2.0HDi, 90KM, 2004 manetkę tempomatu no i tempomat nie działa.
Mam programik L(...) i uruchomiłem ten tempomat w:
kalkulator silnika (Siemens, EDC15): obecność regulatora prędkości - obecny
BSI - obecność tempomatu (nie pamiętam dokładnie formułki, jak to było napisane) - jest.
W module przełączników pod kierownicą nie znalazłem w mojej L(...) telekodowania więc nie uruchomiłem, ale podglądałem parametry i układ wykrywa manetkę i przyciski (tzn naciśnięcie przycisku tempomatu powoduje zmianę parametru na wciśnięty).
Prosiłbym o jakieś sugestię, co pominąłem, ewentualnie kompletną instrukcję, jak uruchomić tempomat w L(...). Być może to co włączyłem to było niepotrzebne.
Ach, jeszcze załączyłem akustyczny sygnał przekroczenia prędkości, ale to chyba z tempomatem nie ma nic wspólnego?

PS. Być może jest ktoś w okolicach Częstochowa- Katowice, kto mógłby mi pomóc w uruchomieniu tego cacka?
Pozdrawiam

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #34 dnia: Grudzień 25, 2012, 21:48:58 »
A czy masz czujnik przy peadałach hamulca i sprzęgła? Tempomat bez tych czujników nie będzie działał. Tempomat wyłącza się po naciśnięciu dowolnego z pedałów.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 25, 2012, 22:15:29 »
Ja mam zapisane w notatkach, że trzeba w dwóch miejscach pozmieniać:

Test każdego kalkulatora -> silnik -> ...wybór silnika itd...  -> Telekodowanie -> "regulacja prędkości pojazdu" = obecny i "ograniczenie prędkości samochodu"= brak

Test każdego kalkulatora -> BSI -> Konfiguracja -> Opcje klienta -> 
obecność i typ regulacji/ograniczenia prędkości: "z ogranicznikiem prędkości"

Cytuj

Marek Ogrodowski napisał:
A czy masz czujnik przy peadałach hamulca i sprzęgła? Tempomat bez tych czujników nie będzie działał. Tempomat wyłącza się po naciśnięciu dowolnego z pedałów.

Ja dołożyłem tempomat bez zmiany czujników, pisałem o tym na początku wątku. I u mnie zadziałało.

Jeszcze drobna uwaga: działa tylko tempomat bez funkcji ograniczenia prędkości – czyli tylko ten, który ma przełącznik ON/OFF, a nie przełącznik trzy-funkcyjny (tempomat – wył – ogr. prędkości.)
 
Xsara
 

Offline Paweł Górecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Myszków
  • Posiadany samochód: wcześniej Saxo 1.5D, teraz Xsara II, 2.0HDI
  • Miejscowość: Myszków
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #36 dnia: Grudzień 26, 2012, 19:26:05 »
Próbowałem zrobić jak wcześniej napisane, ale niestety nie udało się.
W kalkulatorze silnika nie mam w ogóle opcji ogranicznika prędkości. Natomiast regulację ustawiłem na "obecny"
Jeśli chodzi o BSI, to w opcjach klienta nie mam nic odnośnie tempomatu, tylko w konfiguracji. Tam załączyłem "regulacja prędkości" na "Jest".

Tylko mam pewne podejrzenie. W konfiguracji BSI była opcja "obecność czujnika sprzęgła" odznaczona jako "Nie" załączyłem ją na "Tak" (w sumie to nie wiem, czy to chodzi o pedał sprzęgła, czy np o zużycie tarczy czy coś jeszcze innego). Ale w podglądzie parametrów też jest parametr "pedał sprzęgła wciśnięty" i pomimo wciskania sprzęgła parametr ma wartość "nie" (niezależnie czy opcja "obecność czujnika sprzęgła" w konfiguracji jest tak czy nie. A czujnik przy pedale sprzęgła fizycznie jest, i kostka do niego wpięta jest. Tylko że zastanawiam się, czy w rzeczywiści to może psuć działanie tempomatu, bo skoro system widzi wciśnięcie sprzęgła jako "nie", to nie powinno to wyłączać tempomatu.

PS. BSI wykrywa wciśnięcie pedału hamulca.
PPS. mam manetkę 2-pozycyjną, czyli tylko on-off

Tak czy inaczej na razie nie udało mi się uruchomić tego tempomatu. Dalej więc chyba poszukam kogoś z doświadczeniem, ewentualnie jeśli uzyskam jeszcze od was jakieś wskazówki, to spróbuję pogrzebać co nieco.

Pozdrawiam
i z góry dziękuje za kolejne odpowiedzi, jak również za poprzednie rady

Offline Patryk Stalski

  • KC Emeryt
  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 7 933
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: B8 1.8 TSI
  • Zainteresowania: komputery, motoryzacja
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #37 dnia: Grudzień 26, 2012, 23:10:52 »
Przyjrzyj się dokładnie czujnikowi sprzęgła - żeby tempomat zadziałał, musi być w aucie i musi być sprawny ten czujnik, jeśli brak reakcji na wciśnięcie sprzęgła, to czujnik do rozebrania/wyczyszczenia/wymiany.

A przy pedale hamulca powinny być albo 2 czujniki po 2 kable każdy (biały i czerwony), albo jeden czujnik na 4 kable (zielono-czarny) - jeśli jest tylko jeden czujnik na 2 kable, to do dorobienia jeszcze jeden czujnik przy hamulcu.

Edit: Przeglądałem pobieżnie schematy - auta z tempomatem mają inny czujnik hamulca montowany fabrycznie, niż auta bez tempomatu, do tego dochodzi jeszcze ów czujnik sprzęgła.

Cena takiego czujnika (453440) to 46,05 zł w ASO, pozostaje kwestia czy są gdzieś gotowe kable schowane, czy trzeba dodatkowe kable do tego czujnika ciągnąć.

Cena nowego czujnika sprzęgła (212778) to już z kolei 90,33 zł
Pozdrawiam

Klubowa Emerytura...

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #38 dnia: Grudzień 27, 2012, 00:59:29 »
Cytuj

Patryk Stalski napisał:
Przyjrzyj się dokładnie czujnikowi sprzęgła - żeby tempomat zadziałał, musi być w aucie i musi być sprawny ten czujnik, jeśli brak reakcji na wciśnięcie sprzęgła, to czujnik do rozebrania/wyczyszczenia/wymiany.

A przy pedale hamulca powinny być albo 2 czujniki po 2 kable każdy (biały i czerwony), albo jeden czujnik na 4 kable (zielono-czarny) - jeśli jest tylko jeden czujnik na 2 kable, to do dorobienia jeszcze jeden czujnik przy hamulcu.


Mam 2-pinowy czujnik hamulca i nie mam czujnika sprzęgła, a u mnie po dołożeniu manetki tempomatu udało się go aktywować (pisałem w poście #6). Komputer tempomatu/silnika potrafi wychwycić naciśnięcie sprzęgła dzieląc obroty przez prędkość samochodu (w uproszczeniu). Tak to przynajmniej działa w mojej Xsarze. Wiem, że w innych modelach może być inaczej i ludzie dokładają te czujniki, ale być może Xsary jakoś inaczej potrafią sobie odczytać stosowną informację.

Wracając do sedna – ja bym odkliknął obecność czujnika sprzęgła tak jak było wcześniej. Zmiany powinny dotyczyć tylko ustawień obecności i typu regulatora prędkości w sterowniku silnika i w BSI. Pamiętaj też, że tempomat działa tylko na 4 i 5 biegu i nie wyświetla żadnych dodatkowych komunikatów.
 
Xsara
 

Offline Patryk Stalski

  • KC Emeryt
  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 7 933
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: B8 1.8 TSI
  • Zainteresowania: komputery, motoryzacja
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #39 dnia: Grudzień 27, 2012, 01:01:54 »
Cytuj

Jan Ferde napisał:
Mam 2-pinowy czujnik hamulca i nie mam czujnika sprzęgła, a u mnie po dołożeniu manetki tempomatu udało się go aktywować (pisałem w poście #6). Komputer tempomatu/silnika potrafi wychwycić naciśnięcie sprzęgła dzieląc obroty przez prędkość samochodu (w uproszczeniu).


 :| jak widzę cytryny ciągle mnie czymś zadziwiają ;)
Pozdrawiam

Klubowa Emerytura...

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #40 dnia: Grudzień 27, 2012, 15:06:39 »
Cytuj



Tylko mam pewne podejrzenie. W konfiguracji BSI była opcja "obecność czujnika sprzęgła" odznaczona jako "Nie" załączyłem ją na "Tak" (w sumie to nie wiem, czy to chodzi o pedał sprzęgła, czy np o zużycie tarczy czy coś jeszcze innego). Ale w podglądzie parametrów też jest parametr "pedał sprzęgła wciśnięty" i pomimo wciskania sprzęgła parametr ma wartość "nie" (niezależnie czy opcja "obecność czujnika sprzęgła" w konfiguracji jest tak czy nie. A czujnik przy pedale sprzęgła fizycznie jest, i kostka do niego wpięta jest. Tylko że zastanawiam się, czy w rzeczywiści to może psuć działanie tempomatu, bo skoro system widzi wciśnięcie sprzęgła jako "nie", to nie powinno to wyłączać tempomatu.





Jeśli nie działa czujnik sprzęgła to d..pa zbita. Jak widzisz komp sam Ci mówi co jest nie tak.

Offline Jarosław Piecha

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 175
  • Posiadany samochód: C3 III 1.4 8v Vitamin 2012, Xsara II 2.0 HDI 2002
Odp: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #41 dnia: Lipiec 24, 2017, 23:06:24 »
Podjąłem dziś walkę z dołożeniem tempomatu, póki co - brak finalnego sukcesu.
Fakty: Xsara II z czerwca 2002, silnik 2.0 HDI, 90 KM, wtrysk Siemens (nie jest to komputer EDC).
Zamontowałem manetkę (tylko ON/OFF bez ogranicznika) - COM 2000 wykrywa manetkę i wskazuje właściwe położenie wszystkich styków manetki.
Telekodowałem w BSI opcje "regulator prędkości" i "czujnik położenia sprzęgła",
Telekodowałem w ECU silnika opcję "regulacja prędkości".
Mam czujnik sprzęgła - nie działał w pierwszej chwili, trochę go podregulowałem ale i tak, żeby działał, musze podnieść pedał stopą (do poprawki),
Czujnik hamulca jest pojedynczy (dwa druty).
W czasie jazdy tempomat nie zadziałał nawet jak poprawiałem położenie sprzęgła było wykrywane odpuszczenie pedału.
Myślę, że w sofcie tempomat jest zaszyty skoro jest opcja w telekodowaniu.
Podejrzewam, że problemem jest brak drugiej pary styków w czujniku hamulca - w tym 4 stykowym, jest para NO i NC. Jeżeli BSI lib ECU traktuje przerwę jako stale wciśnięty pedał hamulca to tempomat jest permanentnie kasowany.
Byłbym wdzięczny za jakiś schemat który wskazuje jak podłączony jest ten drugi styk z hamulca.

Update 25.07.2017: wykonałem kilka prób w Lexii w celu sprawdzenia czy samochód widzi styk sprzęgła - w BSI styk jest konfigurowalny ale niezależnie od ustawienia konfiguracji, BSI go nie widzi - brak zmiany stanu. Zaczynam podejrzewać, że styk sprzęgła fizycznie wchodzi do ECU silnika a nie do BSI, a z kolei opcje diagnostyczne ECU (SID801) nie wyświetlają ani stanu styku sprzęgła ani hamulca. Żeby było ciekawiej, ECU wykrywa błąd niezgodności położenia pedału sprzęgła więc coś jest na rzeczy. Jutro dobiorę się do złącz ECU i sprawdzę czy faktycznie tam wchodzą "drutki" ze styku sprzęgła. Kupię też 4 pinowy czujnik pedału hamulca i podciągnę dwa przewody pod złącze CH czarne styk E4.

VICTORIA!
Dziś zerknąłem do złącz na SID801A - faktycznie styk E4 w czarnym złączu nie był obsadzony. Nie mam jeszcze 4 stykowego wyłącznika świateł stop więc zastosowałem pewien trick - podałem na E4 sygnał z wyłączniika sprzęgła - zarówno sygnał sprzęgła jak i sygnał ze świateł stop są to styki normalnie otwarte. Po wykonaniu opisanego połączenia tempomat załącza się prawidłowo i działa jak trzeba. Co ciekawe, mimo braku właściwego sygnału ze świateł stop, tempomat wyłącza się po naciśnięciu hamulca :-).

Update 05.08.2017
Okazuje się, że w moim dwustykowym czujniku świateł stop jest dwustykowa wtyczka - toż to szok  :P . Po długich poszukiwaniach na wtyczkolandii znalazłem 4 stykową wtyczkę: SICMA NSCC DAMSKA 4P. Jeszcze tylko montaż...
« Ostatnia zmiana: Sierpień 05, 2017, 10:13:27 wysłana przez Jarosław Piecha »

Offline Marcin Brzozowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Xsara II 1.6 16V 2002 + BRC przebieg 222222 km na dzień 19.08.2013
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #42 dnia: Czerwiec 15, 2019, 12:30:00 »

Cześć.
Czy może udało się jeszcze komuś aktywować tempomat w Xsarze II 1.6 16V, i nie zdążył podzielić się swoim doświadczeniem na forum?


Posiadam Xsara II z grudnia 2002, silnik 1.6 16V 109 KM, komputer silnika to Bosch ME 7.4.4.


Założyłem tempomat z przełącznikiem ON/OFF, aktywowałem L...a, w 2 miejscach (BSI i Silniku) tak jak pisał Jan Ferde,  a tempomat nie działa.


L...a “widzi” manetkę, żadnych błędów nie zgłasza, a tempomat nie działa.


Macie jakieś wskazówki ?

Offline Michał Rosiński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Xsara 2, 1.6 16V 2001r. + LPG oraz C5 FL 2007, 2.0 16V + LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #43 dnia: Czerwiec 23, 2019, 11:41:43 »
Tak uruchomiłem tempomat dokładnie w takim zestawie jak opisałeś.
Jest troche roboty, ale sie da. Uruchomiłem CC w 4 samochodach z tym silnikiem.W każdym był wymagany sygnał hamulca doprowadzony kablowo do pinu M1 brązowej wtyczki komputera ME744.
Inaczej nie zadziała. Co ważne, gdy hamulec jest w stanie spoczynku (czyli go nie naciskasz) MA być podawane 12V na ten pin, a gdy się hamuje pin ma nie być zasilany. Czyli odwrotnie niż to robi czujnik hamulca sterujący światłami stop. Dlatego potrzebny jest czujnik 2-stykowy, z czego jeden jest NC a drugi NO. Ma taki np Peugeot 307. Niestety w starszych xsarach nie ma miejsca pod takie czujniki, więc ja rozwiązałem problem stosując zwykły tranzystor bipolarny, który odwraca logike sygnału i doprowadzam ten sygnał do ME744. Czujnik sprzęgła nie jest potrzebny. Ten komputer "domyśla" się naciśnięcia sprzęgła po odpowiednio szybkiej zmianie obrotów silnika.

Tyle, po tym zabiegu tempomat powinien ci zadziałać.

Offline Marcin Brzozowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Xsara II 1.6 16V 2002 + BRC przebieg 222222 km na dzień 19.08.2013
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Dołożenie tempomatu
« Odpowiedź #44 dnia: Czerwiec 25, 2019, 18:23:19 »
Tak uruchomiłem tempomat dokładnie w takim zestawie jak opisałeś.
Jest troche roboty, ale sie da. Uruchomiłem CC w 4 samochodach z tym silnikiem.W każdym był wymagany sygnał hamulca doprowadzony kablowo do pinu M1 brązowej wtyczki komputera ME744.
Inaczej nie zadziała. Co ważne, gdy hamulec jest w stanie spoczynku (czyli go nie naciskasz) MA być podawane 12V na ten pin, a gdy się hamuje pin ma nie być zasilany. Czyli odwrotnie niż to robi czujnik hamulca sterujący światłami stop. Dlatego potrzebny jest czujnik 2-stykowy, z czego jeden jest NC a drugi NO. Ma taki np Peugeot 307. Niestety w starszych xsarach nie ma miejsca pod takie czujniki, więc ja rozwiązałem problem stosując zwykły tranzystor bipolarny, który odwraca logike sygnału i doprowadzam ten sygnał do ME744. Czujnik sprzęgła nie jest potrzebny. Ten komputer "domyśla" się naciśnięcia sprzęgła po odpowiednio szybkiej zmianie obrotów silnika.

Tyle, po tym zabiegu tempomat powinien ci zadziałać.


Super odpowiedź, bardzo dziękuje :)

Może kolega jeszcze doprecyzować dwie kwestie:
1. Jak fizycznie wpiąć się w pin M1 ? Trzeba przerobić kostkę, przeciąć kabel ? Czy może jest możliwość wpięcia się w innym miejscu niż przy kompie? Może masz zdjęcie jak to zrobić?

2. Jaki tranzystor zastosować? Skąd wziąć 12V. Możesz odręcznie rozrysować jakąś namiastkę schematu?

Z góry dziękuję