Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Krótka skrzynia  (Przeczytany 5226 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Przemysław Kwatera

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 2
  • Skąd: Maciejowice 124
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 16v
  • Miejscowość: Maciejowice 124
Krótka skrzynia
« dnia: Czerwiec 09, 2010, 16:11:04 »
Zastanawiam się czy czy do xsary 1.6 16v można wsadzić skrzynie biegów od berlingo 1.6 16v. czy koś ma jakies doswiadczenia lub cis słyszał na ten temat? Denerwują mnie orginalne przełożenia- biegi sa za długie i moc 110km jest niewykorzystana. Jeżeli ma ktoś jakieś info prosiłbym najlepiej na email: [email protected]

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 09, 2010, 16:30:29 »
Xsara 1.6i 16V ma mala skrzynie typu MA, Berlingo I/II 1.6i 16V ma srednia skrzynie typu BE4. Jak bedzisz chcial wziac skrzynie MA od nowszych modeli np C2/C3 to tez bedzie klopot bo maja inne sterowanie zmiana biegow (linki) i sprzeglem (hydraulicznie).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Krzysztof Burz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 228
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Peugeot 407 v6 3.0
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 11, 2010, 21:13:08 »
a może skrzynia od jakiegoś słabszego modelu xsary np 1,4 w słabszych silnikach powinna byc założona skrzynia z krótszymi przełożeniami.

Offline Przemysław Kwatera

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 2
  • Skąd: Maciejowice 124
  • Posiadany samochód: Xsara 1,6 16v
  • Miejscowość: Maciejowice 124
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 12, 2010, 11:11:41 »
Dzięki Piotrku. Rozwiałeś moje wątpliwości. Najlepszym rozwiązaniem bedzie chyba kupienie jakiś przełożen krótszych do skrzyni, albo zmiana auta. Mam jeszcze jedna prośbę. czy ktos się orientuje ile takie przełozenia mogą kosztowac. chodzi tylko o zebatki bo ten gł. wałek to sobie daruje, nie bede inwestowal w skrzynie jak od rajdówki, to lepiej zmienic na vts. Jakie to są przedziały cenowe?? Z góry dziekuje za info

Offline Mariusz Kobus

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Garwolin
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara 1.8 VTS
  • Zainteresowania: tuning /airbrush
  • Miejscowość: Garwolin
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 22, 2010, 17:55:35 »
jeżeli chcesz mieć krutsze przełożenia to zamontuj sobie short shifter ja za taką operację zapłaciłem 220 zł a efekt jest ;)








1.8 VTS

Offline Filip Presz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: Xsara II, C4 II
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 22, 2010, 21:39:43 »
Mógłbyś opisać jak to działa i gdzie to kupić?
Xsara II 1.6 16v 2004r.
Citroen C4 II 1.6 VTi 2014r.

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 22, 2010, 22:33:59 »
Cytuj

Mariusz Kobus napisał:
jeżeli chcesz mieć krótsze przełożenia to zamontuj sobie short shifter ja za taką operację zapłaciłem 220 zł a efekt jest ;)


Co za bzdura! Od kiedy to short shifter skraca przelozenia? :D
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Michał Pater

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 66
  • Skąd: Strzelin
  • Posiadany samochód: Xsara 1.8 16V VTS
  • Miejscowość: Strzelin
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 26, 2010, 11:54:42 »
Samego przełożenia nie skróci, ale skok drążka zmiany biegów owszem:) aczkolwiek Przemkowi chyba jednak nie chodziło o to;)

Offline Bartek Jaszkul

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 024
  • Skąd: b. merzdorf
  • Posiadany samochód: były 2 Xsary i BX, a jest cukierek czyli Clio
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: b. merzdorf
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 29, 2010, 15:09:25 »
Skrzynia z silnika 8-mio zaworowego powinna załatwić sprawę - bo one korzystają z niższego zakresu obrotów - więc i przełożenia powinny być krótsze. Tylko trzeba się liczyć z tym, że silniki 16-to zaworowe mają więcej mocy więc i możliwe że skrzynia wykonana będzie z trwalszych materiałów.
A autorowi tematu radzę jeździć w zakresie o 1000 obrotów wyższym - bo ten silnik wymaga wyższych obrotów aby lepiej jeździł, to jest 16V czyli większa moc i moment osiągane są w znacznie wyższym zakresie obrotów niż silniki 8V czy też diesla.
Model: Mitsubishi Carisma I `98 Wersja: LS Silnik: 1.8GDI (5) (280kkm)

125KM:
14KM:

Offline Mariusz Kobus

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Garwolin
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara 1.8 VTS
  • Zainteresowania: tuning /airbrush
  • Miejscowość: Garwolin
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 21, 2010, 17:16:40 »
Szybka zmiana biegów
23 czerwca 2002
Oto jak możesz dojść do błyskawicznej, "w mgnieniu oka" zmiany biegów, o której zawsze marzyłeś. Przyspieszanie pod górę z rykiem silnika i świstem turbosprężarki może być fajnym przeżyciem, które na długo pozostawi uśmiech na Twojej twarzy. Gorzej jednak, jeśli ten ciąg mocy przerywany jest na zbyt długo podczas zmiany biegów. To dość denerwujące i mocno spowalnia jazdę.

Głowy pasażerów powędrują do przodu wraz z nagłym zaniknięciem siły przyspieszenia i musisz od nowa budować swoje zaufanie, że silnik pociągnie z pełną mocą. Oto rzadko ujawniane tajemnice jak przyspieszyć proces zmiany biegów.

Olej przekładniowy
Lepkość oleju w skrzyni biegów ma wpływ ma to, jak szybko zadziała synchronizator. Kiedy przesuwka jest przepychana w kierunku biegu, olej wyciskany pomiędzy trybem a synchronizatorem musi jakoś uciec. Aby to było możliwe, wewnętrzna powierzchnia synchronizatora ma nacięcia, które pozwalają na odpowiedni przepływ oleju. Tak więc, z punktu widzenia osiągów zalecany jest "rzadki" olej, gdyż może on łatwiej przedostać się przez nacięcia w synchronizatorze.

Producenci samochodów podają zalecaną klasę lepkości oleju przekładniowego dla swoich samochodów przy "normalnym" użyciu. Można jednak odejść nieco od tej rekomendacji. Zmiana oleju na odpowiednik o lepkości mniejszej o jeden stopień da poprawę w szybkości zmiany biegów bez żadnych znaczących poświęceń w trwałości skrzyni. Jednak zmiana na zbyt rzadki olej spowoduje znacznie słabszą ochronę trybów, łożysk i innych podzespołów. Co ciekawe, jeden z producentów zaleca ostatnio olej do przekładni automatycznych (znacznie rzadszy) do ręcznych skrzyń w jego samochodach, gdyż były jakieś problemy związane ze zbyt wolną zmianą biegów.

Modyfikacje synchronizatorów
Synchronizatory to powierzchnie cierne z małymi zębami, których zadaniem jest wyrównanie prędkości obrotowej wałka wyjściowego do obrotów silnika. Standardowy mechanizm synchronizacji, który jest montowany do większości samochodów może być poprawiony przez modyfikację istniejącego pierścienia synchronizatora, lub przez jego wymianę na "tuningowy" odpowiednik, który ma większe nacięcia olejowe. Pozwala to na szybszą ucieczkę oleju ściśniętego między synchronizatorem a trybem. Ta modyfikacja jest więc podobna w zamyśle do wymiany oleju na "cieńszy", a jej wynikiem jest szybsza zmiana biegów.

Mniejsze zyski da docieranie synchronizatora. W tym celu powierzchnię pierścienia synchronizatora pokrywa się specjalną pastą, a następnie przesuwa się go wielokrotnie w tę i z powrotem. To ściera wszelkie nierówności wewnątrz pierścienia dając gładką wewnętrzną powierzchnię i jego optymalny kontakt z przesuwką i trybem. Im lepszy kontakt synchronizatora z trybem, tym lepiej może on wyrównać prędkości obrotowe - co w efekcie zwiększa szybkość zmiany biegów. Pamiętaj, że ten proces powinno się wykonywać za każdym razem, kiedy ponownie używamy tego samego synchronizatora podczas remontu skrzyni. Docieranie nie jest konieczne gdy instalujemy nowy tryb razem z synchronizatorem jako całość, ale przed montażem zaleca się sprawdzić czy dobrze pracują one razem.

Dalej, przy budowie samochodu wyłącznie do wyścigów typu "drag-racing", można zmniejszyć liczbę zębów na synchronizatorze o niemal połowę, co (jak słyszeliśmy) daje jeszcze szybsze załączenie się synchronizatora. Oczywiście powoduje to jednak znacznie szybsze zużywanie się zębów synchronizatora, powodując konieczność częstych kontroli i remontów skrzyni biegów.

Zestawy "Short-Shift"
Na rynku jest dostępnych wiele tzw. "short-shifter'ów" (specjalnie ukształtowana, krótsza dźwignia zmiany biegów) do większości sportowych aut lub typu GTI. Urządzenia te zmieniają geometrię układu: gałka zmiany biegów, łożysko (jabłko), ramię wodzika. Z reguły zwiększana jest odległość między końcem wodzika a jabłkiem, co daje większy ruch wybieraka przypadający na 1cm przesunięcie gałki zmiany biegów.

Typowo, "długość" zmiany biegów (dystans, jaki musi pokonać gałka) zmniejszany jest o około 50%. Zdarza się jednak widywać zestawy zmniejszające tę odległość nawet o 80%! Jeśli już jesteśmy przy temacie linek biegowych, jest też ważne aby wszystkie gumowe tulejki w układzie zmiany biegu były w dobrym stanie. Dzięki temu biegi będą zawsze wchodzić "twardo" na swoje miejsce.

Krótkie gałki zmiany biegu
Inny dostępny element to krótkie gałki lewarka zmiany biegów, zaprojektowane tak, aby były krótsze od seryjnych. Zmienia to, podobnie jak układy "short-shifter", geometrię układu selektora. Jest to odwrotne podejście do tematu - zmieniana jest długość od punktu podparcia do gałki. Tą drogą również skrócimy nieco ruch, jaki musi wykonać gałka, jednak tym razem jedynie o 5-10%.

Układ przeniesienia napędu
Choć nie jest to związane bezpośrednio z samą sekwencją zmiany biegu, masa (bezwładność) elementów układu przeniesienia napędu może mieć wpływ na straty w przyspieszeniu wynikające ze zmiany biegu. Jeśli bezwładność układu jest niewielka, synchronizator szybciej wyrówna prędkości obrotowe układu i silnika. W tym celu wymyślono lekkie półosie i inne podobnie egzotyczne elementy. Co ciekawe, niektóre stajnie wyścigowe używają nawet innych skrzyń biegów podczas kwalifikacji i pełnego wyścigu. Tryby używane podczas kwalifikacji są ponawiercane po obwodzie, co zmniejsza nieco masę trybu i daje szybszą synchronizację - lecz kosztem trwałości. Z tego powodu podczas wyścigu już nie ryzykuje się awarii i używa "pełnych" trybów. Alternatywą do nawiercania trybów jest ich wykonanie z lekkich i twardych materiałów. Z pewnością nie będzie to tanie, jednak nieco bardziej wyrafinowane.

Szybkość "łapania" sprzęgła ma również bardzo duże znaczenie dla procesu zmiany biegów. Sprzęgła sportowe dają gwałtowniejsze "doklejenie" się do koła zamachowego, co pozwala na szybsze dodanie gazu po puszczeniu sprzęgła. Jeśli już jesteśmy przy temacie sprzęgieł, system wspomagania sprzęgła może z reguły zostać wyregulowany tak, aby już minimalny ruch pedału powodował rozłączenie i załączenie sprzęgła. To pozwala na szybszą reakcję sprzęgła na ruch kierowcy.

Styl jazdy
Ci, którzy chcą stracić absolutne minimum przyspieszenia na zmianie biegu na wyższy, mogą stosować technikę zmiany "z gazem w podłodze". Technika ta polega na nie odpuszczaniu gazu podczas gdy wciśnięty jest pedał sprzęgła. Jednak (jak nietrudno sobie wyobrazić) towarzyszą temu znaczne przeciążenia dla całego układu przeniesienia napędu, co w rezultacie może być potencjalnie niszczące dla samochodu. Istnieje również ryzyko "przekręcenia" silnika. Technika ta jest więc świetna, tylko jeśli prowadzisz prawdziwie wyścigowy samochód, lub jeszcze lepiej - gdy jest to cudzy (wyścigowy) samochód.

Offline Adam Drzewososki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 29
  • Posiadany samochód: XII VTS
Re: Krótka skrzynia
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 07, 2010, 18:32:14 »
Dalej nie zrozumiałeś. Short shifter ma się do zmiany przełożeń skrzyni biegów jak Akademia Medyczna do akademii pierwszomajowej ;-)