Arek Kasprzyk napisał:
zastanawiam się dlaczego w tym silniku aby pozbyć się rezonansu założono takie koło a w większości silników jest stałe i nie przeszkadzał im rezonans
J Tak jak napisałem wcześniej producent mógł na wyrost takie koło zastosować ot tak dla świętego spokoju. Nadmienię tylko że jest to pierwsze auto którym jeździłem z takim kołem, a jeżdżę już różnymi pojazdami prawie 30 lat i jakoś nigdy nie było problemu.
Ale zawsze jest jakieś ale
Weźmy na tapetę koło pasowe
sztywno osadzone za pomocą wpustu na końcu wału korbowego. Jak to wygląda:
Na piaście koła pasowego za pośrednictwem tulejki osadzony jest luźno bezwładnik połączony z obudową tłumika. Między obudową tłumika i bezwladnikiem znajduje się cierny pierścień który jest dociśnięty do obudowy za pomocą sprężyn znajdujących się w gniazdach bezwładnika.
Tłumik umieszcza się zwykle na swobodnym końcu wału korbowego lub wbudowuje się go w koło pasowe osprzętu.
Zasada pracy tłumika ciernego oparta jest na wykorzystaniu sił bezwładności. Tłumik usiłuje utrzymać równomierną prędkość obracania się wału, a w przypadku wystąpienia drgań następuje poślizg okładzin ciernych po swej powierzchni. Występujące przy tym tarcie pochłania energię drgań i zmniejsza ich intensywność.
W różnych autach mogą być różne rozwiązania np
hydrauliczne, cierne lub na gumie ale niestety muszą być.
Ale czy w naszym HDI na kole pasowym jest główny tłumik czy tylko pomocniczy to tego się jeszcze nie dowiedziałem
Czy taki opis pomoże? Nie wiem.! Ale na pewno zmusi do dalszej analizy