Od kilku tygodni wystepowała następująca usterka - podczas kręcenia kierownica czasami radio przełączało sie na odtwarzanie CD. Oho - pomysłałem , konczy sie taśma w zwijce pod kierownicą. Tej soboty zaświeciła sie kontrolka air bag i już nie zgasła.
Uwaga : wszystkie czynności wykonujemy na odłaczonym akumulatorze i wyłaczonej stacyjce )
Rozebrałem obudowe kolumny kierownicy ( zdjęcie 8, 9 , 10 ) rozpiąłem pomaranczową płaska wtyczke ( widoczną na zdjęciu 4 i 5) do wtyczki z otworkami wsadziłem ciasno opornik 3,3 oma i załaczyłem stacyjkę , kontrolka jak zwykle po kilkusekundowym teście zgasła. Czyli definitywna diagnoza - tasma airbag.
Rozkrecamy poduszke ( 2 otwory w kierownicy od spodu klucz torx 25 - zdjecie nr 7) , poduszkę należy delikatnie zdjąć odpiąc pomarańczową wtyczkę i przewód masowy z konektorem ( zdjęcie nr 6 ,wtyczke podważamy delikatnie wkrętakiem do góry), odkładamy na bok pamietając aby leżała zewnętrzną( znaczkiem citroena) do góry.
Odpinamy czarną prostokątną wtyczke sterowania radiem, odkrecamy duża srubę torx na kolumnie kierownicy i zbijamy kierownice do góry uderzając pięścią z czuciem od dołu.
Po zdjęciu kierownicy mamy juz dostęp do taśmy - zwijki. Odkręcamy 3 wkręty klucz torx 20 i po uprzednim odpięciu i przepleceniu kabli przy kolumnie wyciągamy zwijką na zewnątrz ( zdjęcie nr 2 i 1 )
Nową taśmę - zwijkę montujemy w odwrotnej klejności ale UWAGA,
kierownica od środkowego położenia ( koła na wprost) robi ok 1,7 obrotu w prawo i w lewo. Zwijka ma ogranicznik
( zębatke ) która pozwala jej na przekręcenie sie 2,5 obrotu w prawo i 2,5 w lewo. W związku z tym należy ustawić znaczniki na zwijce ( białe trójkąty zdjęcie nr 2 u góry zwijki ) na przeciw siebie - jest to idealnie środkowe położenie zwijki no i nie zapominać o tym że koła musza byc na wprost.
Zwijkę przykręcamy , nakładamy kierownicę , wkręcamy srubę , podpinamy wtyczki do sterowania oraz poduszki , składamy w całość i skręcamy . Podpinamy wtyczki pod kolumną kierownicy , właczamy akumulator i stacyjkę - kontrolka airbaga powinna zaświecic sie i zgasnąć oczywiście.
Składamy pozostała obudowę kolumny kierownicy.
Jak zauważykiście miałem podpięty do obwodu poduszke opornik 3,3 oma ( jezdziłem z nim od soboty bo nie lubie jak mi jakieś kontrolki świecą po oczach). Ma to także duży plus że przynajmniej pozostałe poduszki były w tym czasie aktywne.
Zakupiona taśma to "używka" ceny kształtują się od 50 do 100 zeta, ( w moim przypadku 50 zl od kolegi linda 100 z allegro) pomimo chęci zakupu nowej w serwisie jej cena wynosiła trzymajcie sie ok 740 zł - skąd oni te ceny biorą
z kosmosu
? rozumiem 200 zl ale 740 !!!!!! Wolę wymienic 3 razy uzywke a nie będę przepłacał w serwisie.
Jesli admin zechce podwiesic do porad ( a oczywiście nie zechce
) bedzie to mała instrukcja dla kolegów którzy mają problemy z kontrolka airbag.
Dodam że :stara: zdemontowana taśma sprawdzona na przejscie ( brak było zamknietego obwodu) po rozkręceniu i złożeniu wskazywała że jest przejście !!!! pare razy pokręciłem i znowu raz było raz nie - czyli definitywnie pęknięta taśma ( ścieżki w taśmie) choć niewidoczne gołym okiem.