Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk2] ASR - teoria działania  (Przeczytany 11032 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
[Mk2] ASR - teoria działania
« dnia: Grudzień 02, 2010, 13:08:30 »
Jaka jest zasada pracy układu p/poślizgowego kół napędowych ASR w C5?

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 02, 2010, 14:47:46 »
Przekazuje na koło siłę maksymalnie możliwą do uzyskania bez uślizgu koła.
Czyli inaczej mówiąc "obcina" nadwyżkę gazu która przyczynia się do uślizgu koła.
Nie wiem czy o taką odpowiedź Ci chodziło. :)
Genialnie się z ASR i ESP jeździ w takich warunkach jak dzisiejsze.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Szymon Gehrke

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 286
  • Posiadany samochód: citroen C6 2,7 HDI '2006
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 02, 2010, 17:49:51 »
Skrót ASR oznacza Anti Schlupf Regulierung, czyli układ zapobiegania ślizganiu się kół. Jak okazało się w praktyce, układ ten reguluje to także za pomocą dawkowania paliwa, tak więc posiadacze LPG, w tym ja, nie do końca z niego korzystają jeżdżąc na LPG.

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 02, 2010, 18:19:50 »
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Skrót ASR oznacza Anti Schlupf Regulierung, czyli układ zapobiegania ślizganiu się kół. Jak okazało się w praktyce, układ ten reguluje to także za pomocą dawkowania paliwa, tak więc posiadacze LPG, w tym ja, nie do końca z niego korzystają jeżdżąc na LPG.


Hmm u mnie nie widzę żadnej różnicy w działaniu ASR, niezależnie od tego na jakim paliwie jadę.
A odnosząc się bezpośrednio do powyższej wypowiedzi, to myślę, że ASR nie działa przez proste odcinanie paliwa, lecz przez odpowiednie sterowanie elektroniczną przepustnicą (co przy lince było by nie do zrealizowania) oraz hamulcami.
Powyższe piszę nie na podstawie teorii lecz na podstawie obserwacji samochodu.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Krzysiek Palki

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 2 892
  • Skąd: Rybnik
  • Posiadany samochód: Xantia 1.9TurboD, Peugeot 309GTDturbo.
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Rybnik
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 02, 2010, 18:43:12 »
Dobrze to Kolega ujął - teoria. ASR ma dwie funcje:

1. hamuje koło o mniejszej przyczepności aby więcej mocy poszło na koło o lepszej przyczepności.
2. jak to nie starcza, i oba koła buksują, to wtedy redukuje moc (nie wnikam w szczegóły jak dokładnie to robi, czy zapłonem czy paliwem)

W praktyce nie zawsze to działa tak jakby sie chciało - dohamowywanie bywa zbyt powolne, obcięcie mocy niekoniecznie takie jak trzeba. Albo koła tak czy tak buksują, albo komp tak mocno wsio obcina że auto nie jedzie. Niedawno obserwowałem Mesia C220CDI jak ruszał pod górkę na śniegu - gaz, jedno koło buksuje, po 2-3sec zaczyna hamulec szkubać, ale nic to nie daje bo pod jednym kółkiem jest już lód, a drugie kółko samo nie uciągnie auta... Żenada.
Ogólnie mechaniczna szpera (LSD) i czuła noga kierowcy dają dużo wiecej.
Krzysiek

Xantia 1.9TurboD, 1996r.


Peugeot 309GTDturbo, 1991r.

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 02, 2010, 19:08:19 »
Krzysztof, w takim razie w Cytrynie jest to lepiej zestrojone niż w Mercu, bo ja dzisiaj w śniegu i na śliskim pozwalałem sobie na wiele tzn. gaz w podłogę, na zakrętach, na prostej i w każdych okolicznościach tylko świeciła się trójkątna kontrolka od trakcji a auto jechało jak po sznurku  tam gdzie powinno, płynnie i bez żadnych szarpnięć. Mam wrażenie, że to wszystko jest dobrze pomyślane i zestrojone.
Natomiast nie jeździłem nigdy ze szperą, więc nie wiem na ile jest inaczej, choć pewnie do wygrzebania się z podłoża o różnej przyczepności na kołach, to szpera jest lepsza.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Paweł Szczepaniak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 831
  • Skąd: Poznań/Szczecin
  • Posiadany samochód: Skoda Octavia 2.0TDI 170KM/400Nm
  • Zainteresowania: Góry, wspin
  • Miejscowość: Poznań/Szczecin
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 02, 2010, 23:06:29 »
też odniosłem wrażenie że ASR nie działa (ESP nie posiadam, więc nie dziwne, że nic za mnie nie kontrowało tyłu, jak zaczynałem nim lekko kręcić). Przy ruszaniu/przyspieszaniu podczas jazdy mocniejszym koła się ślizgały proporcjonalnie do wduszenia pedału gazu, bez problemu można było jadąc ok 30-40 na białej drodze (abp. Baraniaka w Poznaniu, przed 9rano) spokojnie mogłem depnąć i zmienić biegi: 2-3-4 i wg licznika dojść do jakiś 70.. ASR jakoś nie zaprotestował na to..
Było: C5 MKI 2.0HDI break '02. Do tego obecnie 2 C5 w rodzinie: Mk I2.0 Pb '03 oraz C5 MkIII 1.6THP '08.
Skoda wygrała z Cytryna - brak hydro rekompensuje cala masa innych pozytywow ;)

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 03, 2010, 10:35:01 »
Dzięki, pytanie moje miało na myśli wyjaśnienie co dokładnie działa w C5 podczas "uślizgów kół napędowych".
Wiadomo, że jeśli jest ASR to musi być ABS - są to dwa układy powiązane, zawsze musi być najpierw ABS. Jeśli nie masz ABS to nie będzie ASR ... Czy układ citroena działa sprawnie, to już kwestia "użytkownika", na ile jest zaawansowany w odczuwaniu auta. Dla przeciętnego kierowcy ma spełnić zadanie.... Pierwszy raz spotkałem z działaniem ASR latem (tak właśnie latem), przy podjeżdzaniu "pod górkę" na mokrej trawie. Zastanawia mnie, zasada: słychać podczas pracy ASR-u "tłuczenie" w samochodzie. Stąd moje pytanie: co działa przy aktywowaniu ASR: samo przymykanie przepustnicy (co nie da efektów dzwiękowych), czy jest także przyhamowywanie koła (co może zahałasować, tłucze tak cosik). Jesli jest przyhamowywane koło to skąd bierze się "siła hamująca na zacisku koła? Co daje ciśnienie w układzie hamulcowym jak nie tykam pedału hamulca? (a układ zawieszenia jest odseparowany od układu hamulców - jak było w XM-ie...)
Skupmy się tylko na zasadzie którą zastosował Citroen.
Ja oceniam działanie jako prawidłowe w standardowych warunkach zwykłego użytkownika.

DO Szymona G.:
A może skrót pochodzi od języka angielskiego : Acceleration Slip Regulation ?

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 03, 2010, 13:47:35 »
Nazwa 'pompa ABS' nie wzięła się z powietrza. ;) Blok ABS posiada dodatkową pompkę, która wytwarza ciśnienie, a elektrozawory rozdzielają je na odpowiednie koła. Pompa ABS z ESP różni się jedynie tym, że posiada inny kalkulator i krążek magnetyczny z 48 biegunami w pompie, zamiast 24 biegunów.
Odgłos 'tłuczenia' to właśnie dźwięk jaki wydaje owa pompa.

I to rozwiązanie jest szeroko stosowane, nie jest to patent Citroena. ;)

Offline Dariusz Dyja

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 180
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 2.0 HDI 2008
  • Miejscowość: Głogów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 04, 2010, 19:47:08 »
To jak jest w końcu z naszymi bolidami? Na śniegu koła przy starcie buksują jak szalone po naciśnięciu mocniej na pedał gazu. Gdzie się podziały systemy, które miały zapobiegać temu zjawiskowi?
 :-)

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 04, 2010, 20:38:01 »
Cytuj

Patryk Kaniewski napisał:
Nazwa 'pompa ABS' nie wzięła się z powietrza. ;) Blok ABS posiada dodatkową pompkę, która wytwarza ciśnienie, a elektrozawory rozdzielają je na odpowiednie koła. Pompa ABS z ESP różni się jedynie tym, że posiada inny kalkulator i krążek magnetyczny z 48 biegunami w pompie, zamiast 24 biegunów.
Odgłos 'tłuczenia' to właśnie dźwięk jaki wydaje owa pompa.

I to rozwiązanie jest szeroko stosowane, nie jest to patent Citroena. ;)


Silnik elektryczny pompy na bloku hydraulicznym jest oczywiscie przy ESP wiekszy niz przy ABS poniewaz dla systemu ESP jest potrzebny wiekszy wydatek tej pompy. Elektroniika sterujaca dla bloku hydraulicznego z systemem ESP oczywiscie tez musi byc inna poniewaz dochodza dane z dodatkowych czujnikow a oprocz tego sam system ESP wymaga czterokrotnie wiekszej mocy obliczeniowej od procesora sterujacego (zeby bylo ciekawiej sa dwa procesory kontrolujace na wzajem swoja prace).
A co do dzwieku to ani mala pompka elektryczna ani ulozone obok niej male elektrozaworki w bloku hydraulicznym nie sa w stanie same z siebie generowac takiego halasu jaki odbieramy podczas dzialania systemu ABS/ESR/ESP. Sa one odpowiedzialne ze jego powstawanie ale nie sa jego zrodlem. Zrodlem dziwkow jest zawieszenie, ktorym niemilosiernie telepie podczas dzialania w/w systemow, hamulce kol dostaja z bloku hydrauliki bardzo szybko zmieniajace sie cisnienie plynu hamulcowego czyli nawet kilkadzisiat razy na sekunde zmienia sie wartosc sily hamowania kola/kol a to powoduje drzenie zawieszenia kol, ktore po pewnym wytlumieniu przez elemetny elastyczne zawieszenia i tak przenosi sie czesciowo na nadwozie.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Dariusz Dyja

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 180
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 2.0 HDI 2008
  • Miejscowość: Głogów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 04, 2010, 21:33:33 »
System stabilizacji toru jazdy (ESP) - jego zadaniem jest wyprowadzanie/niedopuszczanie do poślizgu samochodu na zakręcie. Przyhamowuje, koła które tracą przyczepność naprowadzając samochód na prawidłowy tor jazdy. Chodzi tu o podsterowność i nadsterowność, którą można zlikwidować przyhamowując przednie lub tylne koła.
Powszechnie uważa się, że samochodem z tym systemem można wejść w zakręt z nieograniczoną prędkością, co nie jest prawdą. Owszem system pozwala wchodzić w zakręt z większą prędkością, bo podczas manewru ESP wytraca prędkość auta i naprowadza na tor jazdy, ale nie zwiększa przyczepności opon.

Kontrola trakcji (ASR) - głównym jej zadaniem jest niedopuszczenie do buksowania kół na śliskiej nawierzchni. Ogranicza moc silnika, albo zwyczajnie przyhamowuje koła. Zalety tego systemu to lepsze ruszanie, mniejsze zużycie kół, oszczędność paliwa i kontrola trakcji. Przy buksowaniu kół nasz samochód może przesuwać się na boki i np. uszkodzić inne pojazdy. System ASR nie dopuszcza do tego. Skuteczny przy niskich prędkościach.

Czy w C5 system ASR zachowuje się zgodnie z opisem powyżej? Według mnie nie. Jak jest u was?

Offline Szymon Gehrke

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 286
  • Posiadany samochód: citroen C6 2,7 HDI '2006
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 05, 2010, 17:42:03 »
Do Grzegorza M. : Akurat w obu językach się to pokryło ;) Nie jestem pewien, ale chyba niemieccy inżynierowie to wprowadzili, ale dla tematu nie ma to znaczenia ;)

Rzeczywiście z wypowiedzi wynika, że ten system działa różnie lub jego działanie jest różnie postrzegane. Ja zauważyłem jeszcze jedną zależność. System nie działa / nie odczuwam jego działania już podczas jazdy np. 50 km / h dodajemy gwałtownie gazu i koła buksują.
Natomiast system działa, jak stojąc dodamy gazu o "dechy" - wtedy mimo wzrostu obrotów koła nie buksują. Niestety nie wiem dlaczego, ale u mnie raz tak jest, a raz nie.

Ciekawy jestem, czy oprócz diagnostyki komputerowej, jest jakiś inny sposób na sprawdzenie tego systemu?Co można pomierzyć itd. ???

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 05, 2010, 20:23:22 »
Do Szymona : oczywiście że moja uwaga była OT , na żarty, dobrze ją odczytałeś. Swoją drogą ciekawe z jakiego 'Jenzyka' powstał skrót? Jak ktoś wie niech pisze...

Nie poznamy do końca, co projektanci "zaprogramowali" w układzie, jak ma TO TO działać. Jedynie nasze spostrzeżenia przybliżą nas do prawdy (np. że nie działa ASR powyżej 50km/h).
Odpowiedzi Piotrka S. jak najbardziej solidne i pewne....

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 05, 2010, 21:06:44 »
Cytuj

Dariusz Dyja napisał:
Czy w C5 system ASR zachowuje się zgodnie z opisem powyżej? Według mnie nie. Jak jest u was?


U mnie ASRESP dokładnie tak działa.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Janusz Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2 HDi 2001 exclusive, BVA
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 05, 2010, 22:33:47 »
I ja jeżeli nie wyłączę ESP to nie zaboksuję kołami. Musze przyznać że w połączeniu z BVA pięknie to działa, nawet w śniegu radość z jazdy.

Offline Dariusz Dyja

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 180
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 2.0 HDI 2008
  • Miejscowość: Głogów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 06, 2010, 07:47:25 »
Bez urazy, ale proszę o wypowiedzenie się również forumowiczów z Mk III. Może coś zostało zmienione w Mk III (brak ASR?).

Offline Szymon Gehrke

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 286
  • Posiadany samochód: citroen C6 2,7 HDI '2006
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 06, 2010, 10:46:25 »
Rozochocony tematem zacząłem mocno testować auto :) Oczywiście poczekał najpierw aż się silnik rozgrzał. Dodam, że mam automat, bo to chyba też ważne.
Dzisiaj rano: snieżek, chlapa, minus 1 + ośnieżony parking. Auto mruczy sobie spokojnie na wolnych obrotach.
Nagle niesforny właściciel wciska gaz do "dechy"! Koła buksują niemiłosiernie, śnieg sypie się to na lewo, to na prawo podczas kontrowania toru jazdy! Where the fu..k is my ASR?!
Próba druga. Warunki te same. Opcja snow w skrzyni automatycznej. Efekt o wiele lepszy, ale odczuwalne jest inne przeniesienie napędu, a nie kontrowanie poślizgu kół.
Próba trzecia. Warunki podobne. Osiedlowa uliczka. Prędkość ok. 30 km / h. Nagle gaz w podłogę. Hałas, tumany śniegu spod kół! Autem rzuca jak robotnikiem po wypłacie. Gdzie jest ASR? No pytam się gdzie? :)

Podsumowując należy dodać, że w żadnym z tych wypadków nie zapaliła się kontrolka od ASR w trakcie działań testowych.

Ponowie także pytanie z poprzedniego postu. Co i gdzie sprawdzić, żeby dojść do tego, czy system jest aktywny, czy nie? Czy może ma tak działać, czyli w sumie nie działać?

Offline Dariusz Dyja

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 180
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 2.0 HDI 2008
  • Miejscowość: Głogów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 06, 2010, 13:01:21 »
Oto jest pytanie.  :)
Czy ktoś będzie umiał odpowiedzieć?   :-)

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 06, 2010, 13:07:31 »
Szymon, ewidentnie masz coś skopane, przy obecnej pogodzie żółta trójkątna kontrolka od ASR/ESP jest najczęściej widzianą przeze mnie kontrolką, no może poza zieloną od świateł ;). Generalnie jeśli zachować rozsądek to jedzie się zupełnie bezpoślizgowo. Rozsądek jest potrzebny, bo wiadomo, że powyżej pewnej prędkości siła odśrodkowa i tak wywali auto z zakrętu, na to żadne systemy stabilizujące jazdę nie pomogą.
Dodatkową atrakcją jest terkotanie pompy ASR/ESP.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Kamil Krawczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 06, 2010, 13:23:17 »
Cytuj

Andrzej Walczyński napisał:
Szymon, ewidentnie masz coś skopane, przy obecnej pogodzie żółta trójkątna kontrolka od ASR/ESP jest najczęściej widzianą przeze mnie kontrolką, no może poza zieloną od świateł ;). Generalnie jeśli zachować rozsądek to jedzie się zupełnie bezpoślizgowo. Rozsądek jest potrzebny, bo wiadomo, że powyżej pewnej prędkości siła odśrodkowa i tak wywali auto z zakrętu, na to żadne systemy stabilizujące jazdę nie pomogą.
Dodatkową atrakcją jest terkotanie pompy ASR/ESP.


Dokładnie tak, jak kolega pisze. Przestawiając prawa nogę na "tryb zimowy", praktycznie możesz nie zauważać kontrolki, bo i system się nie włącza. Spróbuj pojeżdzić w taki sposób, jak latem - lampka jest bardzo widoczna, a i na kołach czuć ingerencję systemu (szarpanie jak przy hamowaniu - ABS).
Jeśli nic takiego nie masz, to coś jest nie halo - warto sprawdzić.

Offline Dariusz Dyja

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 180
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 2.0 HDI 2008
  • Miejscowość: Głogów
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 06, 2010, 13:30:50 »
Dzwoniłem do serwisu Citroena i pan od sprzedaży powiedział, że przy wyższych obrotach, (czyli danie w palnik) nie zauważymy działania systemu ASR. Zauważyć można jedynie przy niskich obrotach silnika. :-)

Offline Szymon Gehrke

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 286
  • Posiadany samochód: citroen C6 2,7 HDI '2006
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 06, 2010, 13:34:11 »
Tutaj trochę literatury :
http://pl.wikipedia.org/wiki/System_kontroli_trakcji

Wychodzi na to, że jedno już wiemy: system działa do 40 km / h (przynajmniej w starszych modelach).

Jestem ciekaw, w jaki sposób to teraz zdjagnozować. Co jest walnięte?!

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 06, 2010, 14:14:52 »
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Jestem ciekaw, w jaki sposób to teraz zdjagnozować. Co jest walnięte?!


Pewnie żarówka od kontrolki wyjęta żeby się nie świeciło. Prawdopodobnie ktoś kiedyś grzebał przy tym.
Przyczyn może być wiele....dość prawdopodobny jest czujnik kąta skrętu koła kierownicy, w wielu samochodach to pada. Tak czy inaczej na Lexię/Proxię bym pojechał.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk2] ASR - teoria działania
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 06, 2010, 14:18:55 »
Cytuj

Dariusz Dyja napisał:
Dzwoniłem do serwisu Citroena i pan od sprzedaży powiedział, że przy wyższych obrotach, (czyli danie w palnik) nie zauważymy działania systemu ASR. Zauważyć można jedynie przy niskich obrotach silnika. :-)


Ja tam upierał się nie będę, ale z logicznego punktu widzenia takie rozwiązanie nie ma sensu....
W moim starym Mk1 działa to przy każdych obrotach, bardzo wątpię żeby Mk3 był krokiem wstecz.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm