Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Montaż Intercoolera w Berlingo/Partner 2003r + zwiększenie ciśnienia doładowania  (Przeczytany 5191 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

  • Gość
Podjąłem się samodzielnego montażu IC w samochodzie z tematu.
Poniżej przedstawiam zdjęcia firm z aukcji allegro od których kupowałem poszczególne elementy.
Za wszystkie części zapłaciłem ok. 1350zł - powinno wyjść mniej, ale nie wiedziałem dokładnie ile wszystkiego będzie mi potrzebne, więc kupiłem z zapasem.

Zdjęcia z prac wykonałem osobiście.

Elementy potrzebne do instalacji:
- rura do kolektora ssącego z Peugeota 406 2.0hdi 110KM
- rura od turbiny Peugeot 406 2.0hdi 110KM
- łączniki elastyczne silikon (użyłem fi 60mm): kolanko 90stopni, kolanko redukcyjne 51/60mm 90stopni, rura prosta 100cm fi 60mm
- opaski t-bolt - 1szt. 60-68mm, 7szt. 67-75mm
- rury fi 60mm - 3szt 90stopni, 1szt 135stopni, 1szt 120stopni, 30cm prostej rury
- intercooler Properfekt 550x140x65 mm
- płaskownik 2,5cm szerokości ok. 60cm długości
- silikon do temperatur lub nowa uszczelka pod rurę do kolektora ssącego
Do podniesienia ciśnienia doładowania potrzebne są:
- Ręczny regulator ciśnienia doładowania MBC Properfekt
- Wskaźnik ciśnienia doładowania
- króciec (dopasowałem samodzielnie do rurki wskaźnika ciśnienia doładowania z dyszy do spawarki Mig)
- taśma teflonowa do uszczelnienia króćca
- rurka zbrojona gumowa fi wewn. 5mm, dł. 1mb
- 2szt. rurki miedziane długości ok. 5cm każda
- opaski mini 3szt.

Obowiązkowo będzie potrzebna spawarka, szlifierka kątowa, lutownica i kilka innych narzędzi.

1. Zaczynamy od montażu IC do karoserii - górne mocowania uchwyciłem do plastikowej belki pod zderzakiem, dolne do blachy pod chłodnicą wody
2. Demontujemy skrzynkę z przekaźnikami obok chłodnicy i wycinamy otwór w plastiku. Skrzynkę przenosimy wyżej, przedłużając przewody elektryczne.
3. Demontujemy rurę od turbiny do kolektora ssącego i metalową rurę od kolektora i egr-a
4. W nowej rurze od góry pomiędzy rurką egr a ssącym na płaskiej części wiercimy i gwintujemy otwór pod króciec do wskaźnika ciśnienia turbo, po czym go wkręcamy na taśmie teflonowej
5. Montujemy nową rurę na kolektor ssący i egr korzystając ze starej podkładki pod egr i nowej lub silikonu na kolektor
6. Spawamy rury 120st , 135st, prostą i 90st. ze sobą pod doświadczalnie dobranym kątem
7. Spawamy rury 2szt. 90st ze sobą doświadczalnie dobierając odległości
8. Montujemy elastyczne rury pomiędzy wylot IC i rurę ssącą kolektora
9. W dolnej rurze turbiny ucinamy mocowanie bliższe turbo, rurę  na wylocie skracamy, zostawiając ok. 1cm ząbków
10. Instalujemy dolną rurę turbiny przenosząc przewód wspomagania na otwory wyżej (oryginalnie zamocowane są na niższych otworach)
11. Mocujemy mniejszą opaską wcześniej dociętą rurkę silikonową 90st redukcyjną z rurą wlotową do IC
12. Dopasowujemy zderzak - wyciągając kratkę i odpowiednio go podcinając

Regulacja ciśnienia turbo
1. Odłączamy przewód od turbiny prowadzący do puszki regulacyjnej.
2. W to miejsce przyłączamy nowy przewód i kierujemy go do wlotu MBC
3. Drugą rurkę łączymy za pomocą nowego przewodu do wyjścia MBC
4. Wskaźnik ciśnienia turbo mocujemy gdzieś w kabinie, łącząc go przewodem ciśnieniowym z króćcem na rurze kolektora ssącego
5. Regulację ciśnienie zaczynamy od maksymalnie wykręconej śruby MBC na obciążonym silniku

Zdjęcia z prac są wersją roboczą - po zakończeniu prac, dokonywane były modyfikacje mające na celu doprowadzenie całości do stanu używalności.
W opisie pominięte zostało wiele kwestii technicznych ze względu na wymagane podstawowe doświadczenie przy tego typu pracach.

Efekt po tych modyfikacjach jest zauważalny natychmiast - wzrost dynamiki, zwłaszcza na autostradzie (nie mierzyłem parametrów silnika przed modyfikacją więc nie mogę przedstawić konkretnego wykresu, tylko moje osobiste odczucia). Nie ma wielkiego szału, ale jest to doskonały wstęp do dalszych modyfikacji np. pod chiptuning itp.
Niestety trzeba się wtedy liczyć z większymi kosztami typu nowe sprzęgło najlepiej wzmocnione, chip i zapewne jakieś inne sprawy, które pojawią się z czasem w związku z większą mocą i momentem obrotowym na silniku.

Offline Łukasz Saczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 64
  • Posiadany samochód: Citroen Berlingo 2004 2.0 HDI
Byłeś może na hamowni ? Jak auto się sprawuje po ponad roku użytkowania? I czy były jakieś dalsze modyfikacje ?
Usługi elektryczne

  • Gość
Po zamontowaniu intercoolera, pojechałem na modyfikację oprogramowania. Moc 120KM, moment ok.298Nm. Sprzęgło ślizgało od razu po wyjechaniu z hamowni. Zamontowałem Sachs Performance. Wykres przedstawiałem w temacie "chiptuning". Rozpędza się do setki w ok.10,5sek. Można z niego wycisnąć więcej. Wybieram się na korektę, ale jakoś zawsze jest coś ważniejszego. W ciągu tego roku przejechałem tym autem niewiele, bo ok.20tys.km, ale w tym czasie nic się nie podziało z żadnym elementem poddanym większym obciążeniom. Jedynie zapchał się katalizator, ale ten proces rozpoczął się jeszcze przed modyfikacjami po przebiegu 180tys.km.
Polecam temat Sebomastera, ma o wiele więcej modyfikacji zrobionych profesjonalnie:
http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=78117&forum=12

Po zmianie programu mam takie parametry:
141KM/344Nm - do setki ok.9sek.

Offline Mariusz Bartłomiejczyk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 1
  • Posiadany samochód: Citroen Berlingo 2,0 HDi FL
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Wynik końcowy fajny. Czy z układem hamulcowym coś robiłeś? Jeśli nie to trochę powiem Ci, taka to trochę partyzantka. Przy mojej jeździe to i seryjne hamulce niezbyt dają radę a co dopiero jakbym zrobił coś takiego jak Ty.


Moim zdaniem w Berlingusiu tuning trzeba zaczynać od hamulców...


Ale żeby nie było robotę twoją trzeba docenić. ;)

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 067
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
To chyba wykop roku! Patrzyłeś na daty? O opisie profilu "gość" już nawet nie wspominam.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie