Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników  (Przeczytany 1944 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Jaworski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 44
  • Skąd: Pionki/Łódź
  • Posiadany samochód: C5 3.0 Mk I 2002r. [manual]
  • Miejscowość: Pionki/Łódź
[Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« dnia: Luty 12, 2011, 20:20:51 »
Witam,
Czy ktoś z klubowiczów może w kilku słowach opisać swoje doświadczenia z automatem?
W niezbyt odległej przyszłości będę zmieniał moją Xantie na C5 2.0 benzyna (nie HPi). Którą skrzynie wybrać automat czy manual? Nie oczekuje od C5 sportowych osiągów, ale czy automat nie jest zbyt wolny?

Offline Roman Czarnota-Bojarski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 104
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: BX 1,9D BREAK 1991r, C5 BREAK 2,0 HDI 2002
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 12, 2011, 20:51:19 »
Ja jeżdżę 2,0 HDI w automacie i jestem bardzo zadowolony.
Jedyną wadą jest lekkie opóźnienie reakcji przy ruszaniu, po maksymalnym wciśnięci gazu na stojącym samochodzie jest chwila "zastanowienia" a potem chwila kiedy silnik nabiera obrotów, ale od 2000 nie ma żadnych problemów. Ale diesel ma turbinę i to też ma wpływ na szybkość narastania obrotów i momentu od obrotów biegu jałowego. Przy normalnej jeździe skrzynia zmienia biegi bardzo ładnie - szybko i prawie niezauważalnie gdy nie wciskamy gazu do oporu. Sterownik skrzyni jest bardo dobrze oprogramowany - na przykład przy wyprzedzaniu nie zmienia biegu od razu po zdjęciu nogi z gazu, co jak wyprzedzamy kolejne samochody w kolumnie i na chwile musimy się schować i zwolnić do prędkości kolumny to nie tracimy czasu na kick-down i redukcje biegu przez skrzynię.
A po za tym:
Saxo 1,5d 1998 - Matki
C4 1,6 HDI - siostry
Było:
BX - 1,9d 1990
BX - 1,9 GTi automat 1993

Offline Michał Olczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 29
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 aut. SX 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 13, 2011, 03:07:21 »
Mam Cytrynkę od dwóch lat. Jest to mój pierwszy automacik i jestem z niego zadowolony. Auto kupiłem jak miało 160000 na liczniku (nawet nie chce wiedzieć ile miało w rzeczywistości) i do tej pory nie ma problemów. Czasami coś szarpnie ale to pewnie wina oleju. Przejechałem już 60000 i jest ok. w tym 15000 na gazie.

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 13, 2011, 08:50:32 »
Podobnie u mnie. Od roku jestem posiadaczem C5 z ASB. Zrobiłem nią prawie 30000 km i jak narazie jest ok. Na początku miałem problem z trybem serwisowym, ale o tym pisałem w kilku innych wątkach, więc można temat znaleźć. Teraz jest wszystko ok. Fakt że delikatne opuźnienie jest, ale nie jakieś znaczne.
Kultura pracy mi odpowiada, mimo że 4 biegi w AL4 to zdecydowanie mało. Jakby był to minimum 5-cio biegowy automat to już byłoby coś.

Główna zasada-wymieniaj olej. NIE są to skrzynie bezobsługowe ja będę wymieniał raz na 2 lata lub co 60 000 km.

Offline Michał Olczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 29
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 aut. SX 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 13, 2011, 15:00:10 »
Emil Uzunow mógłbyś mi polecić jakiś warsztat gdzie dobrze wymienią ten olej?? Bo słyszałem że to też można spieprzyć ;/

Jaki olej powinien być i ile tego się mieści.
Jaki koszt wymiany.

Wiem że gdzieś juz to było ale nawiązując do tematu skrzyni może i mnie pomozecie :)

Dzięki i pozdro

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 13, 2011, 15:11:38 »
Cytuj

Michał Olczak napisał:
Emil Uzunow mógłbyś mi polecić jakiś warsztat gdzie dobrze wymienią ten olej?? Bo słyszałem że to też można spieprzyć ;/

Jaki olej powinien być i ile tego się mieści.
Jaki koszt wymiany.

Wiem że gdzieś juz to było ale nawiązując do tematu skrzyni może i mnie pomozecie :)

Dzięki i pozdro


Michale, mi wymieniało ASO na własny koszt ( zaraz po zakupie w komisie citroenowskim ( skrzynia wpadała w tryb awaryjny). Olej nie jest tani bo z tego co pamiętam to ok 60-70 zł za 2 litry. Teraz będę starał się na własną rękę wymienić olej bo nie jest to specjalnie trudna sprawa z tego co widziałem. Tutaj masz opisane co i jak zrobić.  Odnośnie warsztatu w stolicy to jeden z kolegów w innym temacie polecał Samko.pl. Nie wiem o nich nic więcej. Podobno znają się na skrzyniach.
Dodatkowo mogę Ci podać kontakt do faceta z warszawy (bemowo) który diagnozuje skrzynie biegów. Transtronic się zwie ta firma. Koszt diagnozy 100 zł.

Offline Marek Grzywaczewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Białystok
  • Posiadany samochód: C5 Mk2 2,2 ASB.Break Automat Exclusiv 2005
  • Zainteresowania: Krótkofalarstwo, fotografia, strzelectwo
  • Miejscowość: Kuźnica Stara nad Porajem
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 13, 2011, 19:54:37 »
Witam forumowiczów.Podzielę się moja opinią o automacie. Używam moją cepiątkę trzy lata i śmignąłem nim 80kkm a w sumie to ma nabite już 180kkm. Jak do tej pory skrzynia nigdy nie zawiodła,pracuje bardzo kulturalnie i szybko.Biegi zmienia niewyczuwalnie i tylko po obrotomierzu wiem kiedy przełączyła.W mieście odpada ciągłe wajchowanie lewarkiem.Osobiście polecam choć okupione jest to zwiększonym spalaniem.Coś za coś.
WSK 125
Simson SR2
Nysa 522
Citroen c5 Mk2 2,2 hdi Break Exclusiv Automat

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 13, 2011, 21:45:46 »
Hmm, po ZF4HP14 Citroen chyba nie włożył (aż do AM6 i AT6) do swojego produktu fajnego automatu. Owszem, AL4 miała fajną kulturę pracy, ale kłopoty z elektrozaworami i niekoniecznie duża trwałość tych skrzyń raczej chluby jej nie przynoszą. Poza tym silnik HDi to max co mogła wytrzymać jeśli chodzi o moment obrotowy. Po przebiegu 200kkm prawie zawsze zaczynają się kłopoty i należy naszykować się na wydatki związane z remontem, a mało który, szanujący się automaciarz chce się za to brać, bo to dość osobliwa francusko-niemecka konstrukcja. ZF4HP20 też nie jest szczytem technologii. Także tylko 4 biegi, do tego wrażliwa na niedelikatne obchodzenie się z pedałem gazu i zwykle bliżej lub dalej do 150-200kkm trzeba się pożegnać z 4-6tys. zł na remont. Dopiero AM6 w mkII daje jakiś tam komfort użytkowania, ale jest sporo sygnałów o uszkodzeniach płyt sterujących (nierozbieralnych) i konwerterów w mocniejszych silnikach. A więc jak automat w Citroenie inny niż stare poczciwe ZF4HP14, to trzeba się z nim obchodzić jak z jajkiem zarówno w kwestii częstotliwości wymiany oleju jak i jego jakości i dopasowania, a także jeśli chodzi o intensywność użytkowania auta. A już zabójcze, szczególnie dla ZF4HP20 jest długotrwałe utrzymywanie na trasie prędkości większej niż 140km/h. A w V6 to aż się czasem prosi...
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Paweł Szczepaniak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 831
  • Skąd: Poznań/Szczecin
  • Posiadany samochód: Skoda Octavia 2.0TDI 170KM/400Nm
  • Zainteresowania: Góry, wspin
  • Miejscowość: Poznań/Szczecin
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 14, 2011, 11:39:54 »
To tak przyszłościowo - jak na tym tle wygląda skrzynia montowana w MKIII (szczególnie w 2.0HDI oraz 2,2/3,0)?
Było: C5 MKI 2.0HDI break '02. Do tego obecnie 2 C5 w rodzinie: Mk I2.0 Pb '03 oraz C5 MkIII 1.6THP '08.
Skoda wygrała z Cytryna - brak hydro rekompensuje cala masa innych pozytywow ;)

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 14, 2011, 15:01:32 »
Cytuj

Paweł Szczepaniak napisał:
To tak przyszłościowo - jak na tym tle wygląda skrzynia montowana w MKIII (szczególnie w 2.0HDI oraz 2,2/3,0)?


To jest Aisin AM6. Pisałem - zdarzają się poważne awarie płyt sterujących, a taka płyta jest nierozbieralna. Generalnie to świetna skrzynia i wytrzymała, ale jak już się zdarzy awaria to trzeba wyskakiwać z konkretnej kasy (4-10tys.). Płyta jest nierozbieralna, elektrozawory niewymontowywalne, słyszałem też o awariach konwerterów. Ale ogólnie opinie ma pozytywne, z tym że jak wszystko co nowe - jest droga w naprawach...
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Mirosław Piechocki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 535
  • Skąd: Swiętochłowice
  • Posiadany samochód: miałem Cytrynki
  • Miejscowość: Swiętochłowice
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 14, 2011, 16:43:49 »
Cytuj

Grzegorz Różycki napisał:
To jest Aisin AM6. Pisałem - zdarzają się poważne awarie płyt sterujących, a taka płyta jest nierozbieralna.

Nie do końca się zgodzę. Zaworów jest 8 i kosztują od 700 do 850 PLN/szt.

Cytuj

Grzegorz Różycki napisał:
Generalnie to świetna skrzynia i wytrzymała, ale jak już się zdarzy awaria to trzeba wyskakiwać z konkretnej kasy (4-10tys.). Płyta jest nierozbieralna, elektrozawory niewymontowywalne, słyszałem też o awariach konwerterów. Ale ogólnie opinie ma pozytywne, z tym że jak wszystko co nowe - jest droga w naprawach...

Skrzynia ta to inaczej AF40 lub TF-80SN. Montowana w Volvo, Saabach, Oplach. Słaba strona to łożyskowanie  w konwerterze, które lubi płatać figle. Regeneracja konwertera usuwa ten ból.

Offline Tomasz Stanek

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 714
  • Skąd: Nottingham, UK
  • Posiadany samochód: Nissan Leaf 24KWh C4 Grand 2.0 HDI AM6
  • Miejscowość: Nottingham, UK
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 14, 2011, 17:29:53 »
Ja od prawie roku użytkuje AM6 i jestem jak na razie super zadowolony. Jak trzeba to ma kopniecie a jak nie to jedzie mięciutko z gracja. U mnie dosyć żwawo reaguje na gaz przy starcie. Ja polecam.
Bylo:
C4 2.0 HDI 16V
C3 1.4 HDI 8V
Renault 19 1.6i
C4 1.6 HDI SX [110]

Offline Paweł Szczepaniak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 831
  • Skąd: Poznań/Szczecin
  • Posiadany samochód: Skoda Octavia 2.0TDI 170KM/400Nm
  • Zainteresowania: Góry, wspin
  • Miejscowość: Poznań/Szczecin
Re: [Mk 1][automat] Pytanie do użytkowników
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 15, 2011, 09:17:26 »
Chodzi głównie o koszty naprawy, bo jak bym się już kiedyś zdecydował (i naodkładał na MkIII), to będzie to raczej auto do zajeżdżenia, więc skrzynia pewnie będzie też wymagała czasem wkładu.
Nie mniej dzięki za te opinie, zostaje poczekać jeszcze trochę aż skrzynie będą miały więcej km nakulane ;)
Było: C5 MKI 2.0HDI break '02. Do tego obecnie 2 C5 w rodzinie: Mk I2.0 Pb '03 oraz C5 MkIII 1.6THP '08.
Skoda wygrała z Cytryna - brak hydro rekompensuje cala masa innych pozytywow ;)