Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza  (Przeczytany 9432 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
[MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« dnia: Grudzień 12, 2011, 12:42:48 »
Witam Panowie, odczytane zostały błędy
PO136
PO141
Po341

Co to są za błędy i gdzie znajdują sie te czujniki ?? Jak je zlokalizowac by usunąć samemu usterke.  Dziękuję.

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 12, 2011, 13:20:53 »
P0136 - Czujnik O2 (Bank 1 Czujnik 2) - usterka
P0141 - Podgrzewacz czujnika O2 (Bank 1 Czujnik 2) - usterka
P0341 - Czujnik położenia wału rozrządu - sygnał poza zakresem/wydajność

Tyle mogę pomóc.

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 12, 2011, 23:37:10 »
Dzięki ale to wiem, bo kamp mi to wyświetlił. Chodzi co to za czujnik O2 i gdzie on się znajduje ?? Jak go zlokalizować bedę wdzięczny za podpowiedź

ameno

  • Gość
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 13, 2011, 06:40:36 »
Czujnik O2 to czujnik tlenu w układzie wydechowym, po prostu Ci sonda lambda za katalizatorem padła :)

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 13, 2011, 19:13:30 »
O.K. dzięki, sprawdzę to
A ewentualnie gdzie taką sondę zakupić nowa to koszt około 400zł możecie coś polecić ??

Offline Emil Uzunow

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 3 416
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2.2 BiTurbo BVA 2007 r. Exclusive
  • Zainteresowania: Od cytryny po ryby
  • Miejscowość: Pruszków
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 13, 2011, 19:37:32 »
Cytuj

Jacek Wielebski napisał:
O.K. dzięki, sprawdzę to
A ewentualnie gdzie taką sondę zakupić nowa to koszt około 400zł możecie coś polecić ??


Pewnie na allegro

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 14, 2011, 17:56:29 »
używki są po 30 80 zł nawet nowa znalazłem za 93 zł  Tutaj ale czy jest tego warta Chiński zamiennik. Jest możliwość sprawdzenia sondy używanej przed kupnem ??

Offline piotr biniek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 Break 1.8 - 125 km
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 15, 2011, 13:41:34 »
Może pomogę - pełna specyfikacja błedów razem z moźliwymi przyczynami

Generic OBD Error Code Details for P0136
O2 Sensor Circuit

What does this mean?
OBD Code P0136refers to
Essentially the same as P0137, a P0136 code refers to the second oxygen sensor on Bank 1. The O2 oxygen sensor produces a voltage between .1 mV and .9 mV. The ECM monitors O2 sensor voltage and determines if exhaust is lean or rich. O2 sensor voltage is high when exhaust is rich and low when exhaust is lean. The ECM monitors this voltage and increases or decreases fuel injector pulsewidth according to engine fuel/air ratio. If the ECM detects low HO2Sensor voltage for an extended period, it will set P0136 Conditions required to set: HO2 sensor voltage is low for longer than 2 minutes (minutes depend on model of vehicle. Could be up to 4 minutes)
Symptoms
Possible sumptoms of OBD code P0136
There may be no visible symptoms to the driver. Poor fuel mileage, possible misfire, depending on O2 sensor position when sticking.
Causes
Possible causes of OBD code P0136
A code P0136 may mean that one or more of the following has happened: Faulty O2 sensor leak in exhaust close to O2 sensor Short to voltage on O2 signal circuit Open in circuit resistance caused by corrosion in connector
Possible Solutions
Replace the second oxygen sensor on bank 1 Repair open or short in signal circuit Clean corrosion from connector

Generic OBD Error Code Details for P0141
O2 Sensor Heater Circuit

What does this mean?
OBD Code P0141refers to
This code means that the heated circuit in the oxygen sensor on bank 1 decreases time needed to enter closed loop. As the O2 heater reaches operating temperature, the oxygen sensor responds by switching according to oxygen content of the exhaust surrounding it. The ECM tracks how long it takes for the oxygen sensor to begin switching. It the ECM determines (based on coolant temp) that too much time elapsed before the oxygen sensor began operating properly, it will set P0141. See also: P0135 (Bank 1, Sensor 1).
Symptoms
Possible sumptoms of OBD code P0141
You will likely notice poor fuel economy the illumination of the Check Engine Light.
Causes
Possible causes of OBD code P0141
A code P0141 may mean that one or more of the following has happened: open or short to ground in the wiring harness O2 heater circuit wiring high resistance O2 heater element resistance is high Internal short or open in the heater element Note: Typically a failed catalytic converter does not cause this code. You're more likely to see a P0420 code for a failed converter.
Possible Solutions
Replace oxygen sensor (cannot repair open or short that occurs internally to sensor) Repair short or open or high resistance in wiring harness or harness connectors  

Generic OBD Error Code Details for P0341
Camshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance

What does this mean?
OBD Code P0341refers to
This P0341 code basically means that the powertrain control module (PCM) detected a problem with the camshaft signal. The camshaft position sensor (CPS) sends a specific signal to the PCM for Top Dead Center on the compression stroke as well as signals indicating the position of the cam sensor. This is accomplished through a reluctor wheel attached to the camshaft that passes by the cam sensor. Any time that the signal to the PCM is inconsistent with what the signal should be, this code is set. NOTE: this code can also be set by extended cranking periods.
Symptoms
Possible sumptoms of OBD code P0341
The car will likely run with this code set, as it is often intermittent and also because the PCM can often operate the vehicle in "limp-in/limp-home" mode even with a cam sensor signal problem. There may be no noticeable symptoms other than: Poor fuel economy (if engine runs) Possible no start condition
Causes
Possible causes of OBD code P0341
A code P0341 may mean that one or more of the following has happened: Cam sensor wiring routed too close to spark plug wiring (causing interference) Poor wiring connection at cam sensor Poor wiring connection at PCM Bad cam sensor Damaged reluctor wheel
Possible Solutions
Often relacing the sensor fixes this code, but not necessarily. Therefore it's important to check the following: Check that the wiring isn't routed too close to any secondary ignition components (coil, spark plug wires, etc.) Visually inspect the wiring at the sensor for any burn marks, discoloration indicative of melting or chafing Visually inspect the cam sensor for damage Visually inspect the reluctor wheel through the cam sensor port (if possible) for any missing teeth or any damage If reluctor isn't visible from outside the engine, visual test can only be done by removing cam shaft or intake manifold (depending on engine design) If all checks out okay, then replace the sensor. Related Camshaft Trouble Codes: P0340


2 pierwsze odpowiadają raczej za problemy z 2 sonda
prawdopodobnie P0341 jest niezwiązany, choć złe dane z czujnika polozenia wałka mogły by generować zły skład mieszanki ale wtedy były by inne błędy a tu ewidentnie sa problemy z sygnałem z lambdy i z grzaniem lambdy - może jest odłączoona/zle podłączona?
Do sprawdzenia też połączenie czujnika położenia jeżeli to nie to to wymiana

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 15, 2011, 16:32:08 »
Dzięki Piotr  ;)   Będę musiał sprawdzić tą sondę.

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 20, 2014, 23:53:37 »
Żeby nie zakładać nowego tematu dopiszę tutaj, bo problem podobny. Od jakiegoś czasu świeci mi się check engine. Po odczytaniu błędów okazało się, że to P0141, czyli grzałka w drugiej sondzie za katalizatorem, o ile dobrze myślę?
Po skasowaniu błędu wyskakuje on ponownie, kiedy silnik jest zimny. Natomiast gdy jest ciepły przy uruchamianiu silnika, nie wyskakuje podczas jazdy.
I teraz jest pytanie: czy da się jakoś wymienić samą grzałkę czy też trzeba całą sondę?
Czy może sonda ani grzałka nie jest uszkodzona tylko się coś przetarło albo nie łączy?
Dodam, że mam wypruty katalizator. Może ma to jakieś znaczenie, a pewnie ma na żywotność drugiej sondy? Często czuć było niewłaściwy skład mieszanki, więc wysunąłem sondę przez redukcję w postaci rurki. I się polepszyło pod tym względem.
Sama sonda była wymieniana jakieś 2 lata temu. Kosztowała coś koło 300zł, bodajże z firmy Calorstat czy jakoś tak.
I tak się zastanawiam czy jeżeli trzeba będzie wymienić jednak sondę to czy warto pchać pieniądze w te droższe czy kupić jakiś zamiennik albo uniwersalną za jakieś 100zł. No bo jeżeli to tak krótko wytrzymuje to jaki sens płacić większe pieniądze.
Proszę o sugestie odnośnie tego błędu, możliwych przyczyn i sposobach jego usunięcia.
Z góry dziękuję za pomoc.

Marek_S

  • Gość
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 22, 2014, 08:08:52 »
Jesli masz wypruty kat to beda bledy sondy a wystarczy miernikiem zmierzyć oporność grzałki i jej napiecie zasilania . Posiłkowanie sie tylko kodami bledów to jakaś pomyłka czesto zdazajaca sie domorosłym diagnostą . Posiadanie intrface nie rowna sie wiedzy na temat działania systemow w samochodzie .

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 22, 2014, 14:27:10 »
Masz rację, że sam interfejs i odczyt błędów to jeszcze nie wszystko. Byłem w warsztacie i mają mi zdiagnozować co jest nie tak.
Natomiast pytałem o to, bo wiem, że jak nie ma katalizatora to coś tam czasem świruje, ale bez katalizatora i z tą wysuniętą sondą jeżdżę już dłuższy czas, a ten błąd wyskoczył właśnie nie tak dawno i cały czas się powtarza, więc tak pomyślałem, że chyba jednak coś jest na rzeczy z tą sondą.

Marek_S

  • Gość
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 22, 2014, 17:00:58 »
owszem wysuniecie sondy daje jakieś efekty tyle ze to wpływa na LTFT, mozliwe ze nie masz zasilania na grzalke to i sonda nie działa , zasilające sa dwa białe , rozpinasz wtyczke i mierzysz czy na białych masz 12 V i mierzysz czy jest opornosc kilku ohm na sondzie i juz wiesz czy bezpiecznik czy instalacja czy sobie sonda padła .

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 22, 2014, 18:55:20 »
A możesz podpowiedzieć, który bezpiecznik jest od sondy? Bo ja w opisie mam bodajże jeden z tych przy silniku, ale on odpowiada też bodajże za cewkę zapłonową, no a cewka działa.

A co do wtyczki, czy jest do niej dostęp od komory silnika tak, żeby się do niej dostać bez kanału?

Marek_S

  • Gość
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 22, 2014, 21:02:03 »
Nie pamietam jak jest w 2,0 a bezpieczniki powinny byc w intrukcji

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 03, 2014, 16:28:42 »
No i problemów z sondą ciąg dalszy. Rzeczywiście padła grzałka w sondzie, przewody były upalone. Wymienili sondę na uniwersalną. I znowu wywaliło błąd grzałki w drugiej sondzie p0141. Więc pojechałem z reklamacją. Okazało się, że sonda była wadliwa i wstawili nową uniwersalną. Ledwie odjechałem znowu wywaliło błędy. Tym razem p0136 i coś z za wysokim napięciem na sondzie drugiej. Teraz mówią, że oni nic nie mogą zrobić, bo się na tym nie znają. Odsyłają mnie do elektryka. Już mi ręce opadają na to wszystko. Nie wiem czy chodzi o za wysokie napięcie, które wysyła komputer do sondy czy o napięcie, które zczytuje sonda?
Dodam, że mam wypruty katalizator i sonda jest wysunięta poprzez emulator (rurkę). Nie wiem czy tutaj leży problem (w braku katalizatora) i wszelkie zabiegi elektryka na nic się zdadzą?
Szkoda mi już na to kasy i nerwów. Chciałbym to naprawić, ale jeśli problem leży w braku katalizatora to szkoda się z tym szarpać po elektrykach. Cały czas wyskakuje coś nowego, sam już nie wiem co z tym wszystkim robić.

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 03, 2014, 18:37:54 »
Cytuj

Łukasz Wiśniewski napisał:
No i problemów z sondą ciąg dalszy. Rzeczywiście padła grzałka w sondzie, przewody były upalone. Wymienili sondę na uniwersalną. I znowu wywaliło błąd grzałki w drugiej sondzie p0141. Więc pojechałem z reklamacją. Okazało się, że sonda była wadliwa i wstawili nową uniwersalną. Ledwie odjechałem znowu wywaliło błędy. Tym razem p0136 i coś z za wysokim napięciem na sondzie drugiej. Teraz mówią, że oni nic nie mogą zrobić, bo się na tym nie znają. Odsyłają mnie do elektryka. Już mi ręce opadają na to wszystko. Nie wiem czy chodzi o za wysokie napięcie, które wysyła komputer do sondy czy o napięcie, które zczytuje sonda?
Dodam, że mam wypruty katalizator i sonda jest wysunięta poprzez emulator (rurkę). Nie wiem czy tutaj leży problem (w braku katalizatora) i wszelkie zabiegi elektryka na nic się zdadzą?
Szkoda mi już na to kasy i nerwów. Chciałbym to naprawić, ale jeśli problem leży w braku katalizatora to szkoda się z tym szarpać po elektrykach. Cały czas wyskakuje coś nowego, sam już nie wiem co z tym wszystkim robić.


A tak wlasciwie to czemu wyciales katalizator?

Trzeba by podpiac jakis dobry skaner, nawet na androida z wartosciami na zywo i zobaczyc napiecie na tej sondzie. Antipollution tez Ci wywala? Zestarzenie kata tez?
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 04, 2014, 21:25:03 »
Katalizator jest wycięty, bo pewnego dnia rozpadł się w środku i zapchał wydech tak, że samochód wylądował na lawecie, po prostu gasł.
Antipollution też wywala, a raczej wywalało, bo dzisiaj ozdrowiał, o czym za chwilę. Zestarzenie kata nie wywalało, ale sonda jest wysunięta, więc może ma to jakieś znaczenie.
Wczoraj jeszcze jeździłem, żeby sprawdzić jak się sprawuje z tymi błędami i szedł mimo wszystko dobrze, więc postanowiłem nic z tym nie robić, a niech się tam świeci ten serwis i diagnostyka silnika.
Dzisiaj robiłem inne rzeczy przy samochodzie i akurat odpinałem akumulator na jakieś pół godziny. Po podpięciu odpalam, a tu nie świeci się service. Więc tak trochę przypadkiem ozdrowiał. Póki co już odpalałem któryś raz i póki co się nie świeci. Z tym, że mam wrażenie, jakby trochę gorzej przyspieszał niż wczoraj (mimo świecącego się wczoraj service i diagniostyki silnika) i trochę mu falują obroty na jałowym. Z tym przyspieszaniem pewnie powodem jest to, że zmieniła się mieszanka jak nie świeci service. Ale trochę to dziwne, bo wczoraj ze świecącym servicem się lepiej zbierał, przynajmniej takie odnoszę wrażenie. Nie wiem czy da się to jakoś wyregulować, żeby dobrze się zbierał, ładnie reagował na pedał gazu, a nie przymulał? Są takie momenty, że przymula. Mimo, że wciska się pedał gazu to czuć, że nie ciągnie tylko muli. Przy większych prędkościach już takich autostradowych  raczej się tego nie czuje, ale jak się rozpędza czy przy prędkościach tak rzędu mniej więcej 70-110 km/h to mulenie czuć najbardziej. A czasami jest tak, jak np. wczoraj (mimo świecącego się service i diagnostyki), że wciska się pedał gazu i czuć, że się zbiera i czuć pod nogą tą moc jaka być powinna. Oczywiście lepiej, że teraz nie wywala żadnych błędów, ale nie wiem czy da się jakoś tak wyregulować tą mieszankę, żeby rzeczywiście cały czas było czuć odpowiednią moc pod pedałem gazu?

Offline Kudyba Wojciech

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 745
  • Skąd: Kraśnik
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD; Xantia 2.0 HDI; Picasso 1.8
  • Miejscowość: Kraśnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 04, 2014, 21:41:15 »
A czy sprawdzaliście pierwszą sondę ? Czy czasy wtrysków są dobrze poustawiane ? Czy tylko błędy sondy lexia wywala ?

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 05, 2014, 00:36:35 »
Pierwsza sonda nie sprawdzana. Tzn. widać, że pracuje, więc nie sprawdzana pod kątem sprawności. A jak ustawia się czasy wtrysków?
Co do tego, co podaje L...a muszę to jeszcze sprawdzić. Natomiast taki interfejs uniwersalny to praktycznie zawsze ilekroć wyświetla jakiś błąd sondy to razem z błędem czujnika spalania stukowego P0325. Czujnik został wymieniony na nowy. Instalacja pod kątem przerwy w przewodzie do czujnika też została sprawdzona, przynajmniej tak mówili w warsztacie.

Offline Kudyba Wojciech

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 745
  • Skąd: Kraśnik
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD; Xantia 2.0 HDI; Picasso 1.8
  • Miejscowość: Kraśnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 05, 2014, 07:29:45 »
Najpierw lexia, nie żadne uniwersalne.
Czas wtrysków u gazownika, mają być takie jak na benzynie.

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MKI] Odczyt błędów - diagnoza
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 05, 2014, 08:22:56 »
Byłem u gazownika, bo mnie wysłali z warsztatu, że się nie podejmą nic poprawiać przy sondzie zanim nie wyreguluję gazu. Okazało się, że jest wszystko ok. Gazownik mówił, że mogli się zasugerować tym, że instalacje typu np. Stag to w nich co jakiś czas trzeba było dokonywać regulacji, natomiast w instalacjach BRC komputer automatycznie dopasowuje sobie wtryski według map benzynowych, ale dla świętego spokoju podpiął pod komputer i było wszystko ok.
Co do L...a to masz rację, trochę to zaniedbałem, nie chciało mi się podpinać. Takim uniwersalnym to raz dwa i podpięte, a z L...ą troszkę się dłużej schodzi, ale masz rację tu się dokładniej i wiarygodniej odczyta co się dzieje, także jeśli wyświetli błędy to podepnę i zobaczę jak to wygląda na L...i.