Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112  (Przeczytany 6562 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

cra3y

  • Gość
Witajcie

(Szukałem i szperałem, uzupełniłem wiedzę, prosiłbym o potwierdzenie moich przypuszczeń z Waszego doświadczenia)

Citroen Xsara II 2.0 HDi (RHZ DW10ATED) w automacie 109KM 2002 rok.

Dwie dolegliwości:
1 Dolegliwość
Jak osiąga temperaturę pracy (75st i więcej) to sporadycznie podczas ostrego przyspieszania (niski bieg na skrzyni auto - np 2, prędkość 30km/h, gaz 3/4 lub w podłogę) dochodzi do 2500obr/min i silnik gaśnie (widoczna kontrolka "check" silnika i APF) -  udało mi się dwa razy pod rząd doprowadzić do tego i zawsze były to obroty 2500-2600.

Pojawiają się dwa błędy:
Kod usterki kalkulatora: P1112
Prędkość obrotowa silnika: 2538   obr/min
Ciśnienie paliwa: 871   bar(y)
Cykliczny stosunek otwarcia regulatora : 97.3   % ciśnienia paliwa
Prąd regulatora: 1106   mA Temperatura paliwa: 36   ° C

i w BSI:
Informacja przyspieszenia wzdłużnego samochodu wartość otrzymana jest nieprawidłowa (ten według mnie będzie miał wpływ na ESP).


Dodatkowo widzę, ze jest problem z wtryskiem nr1 (ano właśnie, korekcja na + to zatkany? czy leje?) - obstawiam, ze zatkany (wtrysk nr2 też mógłby być lepszy)
http://3210.pl/xsara/leje800-1_sm.jpg
http://3210.pl/xsara/leje800-2_sm.jpg
http://3210.pl/xsara/leje1500-1_sm.jpg
http://3210.pl/xsara/leje1500-2_sm.jpg

2) Dolegliwość
Delikatnie "kanguruje" (jakbyś nie mógł sie zdecydować czy wyprzedzać, czy nie, ale robił to bardzo delikatnie)  między 1500-2000 (bardziej odczuwalne na niższych biegach), przy jeździe jednostajnej, ale bardziej czuć pod gore (i delikatne rozpędzanie).
Widzę, ze mi się coś poci w okolicy przepustnicy i sączy się to po turbo (z samej turbiny raczej nie cieknie, ale coś musi się wyżej sączyć - być moze z odmy).

Wygląda na to, ze mam gdzieś nieszczelność (odma, przepustnica)
http://3210.pl/xsara/turbo800-1_sm.jpg
http://3210.pl/xsara/turbo1800-1_sm.jpg

Nieco backgroundu:
Xsare kupiłem poltora miesiaca temu. Trzy tygodnie jeździłem i nic się nie działo, dalem do mechanika, ktory wymienil filtr paliwa, oleju, powietrza, pompę wody, rozrząd. Później dałem do umycia komory silnika (żeby zlokalizować wyciek).

Tydzień temu pierwszy raz "trafiłem" na "check" + APF. Kombinowałem wtedy z zaślepieniem EGR (ale tylko sterowanie elementu wykonawczego - śrubka w przewodzie powietrza między elektrozaworem a właściwym zaworem EGR), wiec "zwaliłem" na to, ale wróciło to później przy przyśpieszaniu pod górę.

ad1)
Podejrzany nr 1 to przy wymianie filtra paliwa jakiś syf "pęta" sie w filtrze i cyklicznie odcina paliwo na pierwszym zaworze (w obudowie filtra paliwa) lub poszedł ten syf do pompy WC i regulator dostał po tyłku (jeżeli korekcja na + oznacza zatkanie wtryskiwacza, to wiem, gdzie ten syf "skonczył".
Walnięty wtryskiwacz nr1 i mocno podejrzany nr1 może być również przyczyną.

ad2)
Znaleźć co cieknie, uszczelnić.
Wykręcić i zaślepić EGR (blaszką) (mam komputer EDC15C2 - bedzie sie rzucał checkiem? czy tylko zanotuje błąd "niegroźny", ze mu się ilość nie zgadza?)

Oto, co przygotowałem dla mechanika (chcę mieć pewność, że sprawdzą rzetelnie, zamiast wymienić wszystkie wtryski, pompę WC, a problem np. będzie w przekaźniku pompy paliwa w baku).

objawy:
- cieknie "skądś" - prawdopodobnie z odmy, przepustnicy lub okolic turbo
- sporadycznie gasnie przy gwaltownym przyspieszaniu (z obrotow 1200, gaśnie przy obrotach 2500)
- delikatne "falowanie" przy 1800-2000 obr przy jednostajnej jeździe
"błedy:
1) P1112 - Monitorowanie wysokiego ciśnienia paliwa . Brak ciśnienia (wyciek) – zanotowane dane w chwili bledu:
  a) cisnienie paliwa: 871
  b) Prędkość obrotowa silnika: 2538    obr/min
  c) Cykliczny stosunek otwarcia regulatora : 97.3   % cisnienia paliwa
  d) Prąd regulatora: 1106 mA
2) Informacja przyspieszenia wzdłużnego samochodu wartosc otrzymana jest nieprawidlowa"
"jak zimny silnik, to cos łomocze na jałowych obrotach z okolic pedału hamulca, dźwięk nosi się po kabinie
Łomotanie reaguje na zakrecanie lewo/prawo/hamowanie (kiedy w prawo – bardziej, dochodzi dźwięk metaliczny)"
inne dane:
"a) duża dodatnia korekcja wtryskiwacza nr 1 4.20 mm3/raz
  b) zmierzone cisnienie turbo mniejsze o 200mbar od wymaganego (to raczej przyczyna kangurowania)
  c) podejrzewnia niedomykającego się EGR"
do sprawdzenia/naprawienia:
usterka naglego gaszenia
"- metodą przelewową (4 rurki do przelewow wtryskiwaczy, 4 menzurki, mierzyc kilka minut, sprawdzić roznice
  Dopuszczalna roznica to 30%) potwierdzić awarię wtryskiwacza nr1
  Wymienić jeżeli przelewa/jest zatkany"
"- sprawdzić drożność wszystkich powrotów (i dmuchnąć kompresorem):
  1) 4 powroty z wtryskiwaczy
  2) powrót z pompy wysokiego ciśnienia (przy regulatorze)
  3) powrót z filtra paliwa (przy zaworku regulacji niskiego ciśnienia)"
"- wymienić filtr paliwa na Purflux lub Bosch - sprawdzić pojemnik na obecność złotawego pyłu lub obcych ciał
  Które mogły odcinać dopływ paliwa i wywoływać gwałtowny spadek ciśnienia"
"- sprawdzić kable do czujnika ciśnienia na listwie oraz do regulatora ciśnienia na pompie, czy nie przerywają
  (ruszając nimi"
"- sprawdzić zasilanie pompy w baku – jej „Zawieszanie się” czy niesprawność przekaźnika będzie powodować
Taki błąd i odcięcie zapłonu"
"-  sprawdzić szczelność całego układu paliwowego niskiego ciśnienia (do pompy w zbiorniku paliwa do króćca pompy wysokiego cisnienia)
- sprawdzić ciśnienie przed filtrem i za filtrem paliwa (przed 3 bar, po nie mniej niz 2.5 bar), czy zaworek
  W pokrywie filtra paliwa działa poprawnie i czy jest szczelna.
- sprawdzić ciśnienie przelewu za pompą wysokiego ciśnienia, powinno być około 0.8 bar"
- pomiarze zaworu regulacyjnego wysokiego ciśnienia, która powinna wynosić 2,4-2,8 Ohm.
"- wykręcic regulator wysokiego ciśnienia, sprawdzic oring uszczelniający przy regulatorze ciśnienia jest
  przyszczypnięty. Wymienić w razie watpliwosci"
- wykręcić czujnik ciśnienia na listwie CR - dmuchnąć porządnie spręzonym powietrzem.
usterka falowania
- sprawdzić skąd cieknie, wymyć, przeczyszcic i uszczelnić
- sprawdzić szczelność całego dolotu powietrza
- ściągnąć zawór wykonawczy (nie sterujący) EGR i zaślepić stalową płytką
usterka łomotania
naprawic (być może tłucze lewa poducha, wydech lub serwo hamulca)


Bardzo będę wdzięczny za Waszą pomoc :-)

PS: APF - Anti Polution Fault
PPS: Dlaczego sam próbuję wszystkiego dociec? Jak mi polecicie warsztat w okolicy Zielonej Góry (nie ASO), który rzetelnie przeprowadzi taką (lub podobną) analizę, to przestanę dociekać na własną rękę i pisać litanie do "mechesów" ;-)

Offline Marcin Kowalczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 275
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara 2 Break HDi 2.0 110 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 16, 2012, 16:17:50 »
Wujek google pomógł :) Jeżeli wtrysk leje to musisz go zregenerować i wg mnie Twoje problemy przestaną istnieć. Korekcja na + oznacza lanie wtrysku LUB słabe sprężanie w danym cylindrze. Co do samego filtra to raczej te opcje bym wykluczył. "Ssak" w filtrze  ma taki sam przekrój jak przewód idący do pompy WC ( czyli ok 1 cm)  więc jeżeli nikt Ci nie okleił wkładu filtra folią musi być ok. Sprawdź dokładnie czy nigdzie nie kapie paliwo. Pompa WC wg. mnie również do wykluczenia. Silnik gaśnie również na jałowym przy wysokich obrotach ? Właśnie, co do EGRa też jestem bardzo ciekawy jak to wygląda. Mógłby ktoś podpowiedzieć. Gdzie odczytałeś nazwę komputera ?

PS: Prosty test na nieszczelności układu paliwowego. Po długim postoju (16 godzin minimum) otwierasz maskę i słuchasz czy nigdzie nie syczy po przekręceniu kluczyka do zapłonu (bez odpalania). Ja tak wykryłem nieszczelność na świecy (odkręciła się ? ) więc wnioskuje, że można tak sprawdzić cały układ paliwowy ;)

PS II: Bardzo dobrze, że się interesujesz. Przynajmniej się czegoś nauczysz o samochodzie i systemie common rail :) A przede wszystkim nie wcisną Ci kitu :) Proponuje lekturę na temat HDIków i ich niedomagań :) HDI KLIK

cra3y

  • Gość
Re: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 17, 2012, 11:42:44 »
Kolege Lusnie to juz znam na pamiec ;-)

Auto stoi u mechanika (od wczoraj, wtrysku jeszcze nie dostalem) z dokladnymi zaleceniami (wolalem pro forma, zeby sprawdzili szczelnosc ukladu paliwowego niskiego cisnienia) - sprawdza tez kompresje.

Nazwa kompa zczytana w L e x i a (Diagbox).

co do interesowania sie i pisania "litanii" do mechesow: nie znam (moze za malo szukalem) warsztatu w ZG, ktory podjalby sie tak dokladnie szukania przyczyny danego problemu bez uzycia trybu "wymieniamy pol auta, zobaczymy co sie stanie)

gasnie tylko jak rozgrzany i tylko, jak da mu sie ostro w palnik (wiecej niz 3/4 gazu) dokladajac obciazenie (rozpedzanie sie pod gore z niskich biegow) i to w dodatku gasnie sporadycznie.

PS: kiedys mialem Golf 1.6 AKL, mialem inny przypadek, opisany tu:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=139&t=375300

w skrocie serwis chcial wymieniac kable, swiece, cewke zaplonowa, a wystarczylo wymienic uszczelki na kolektorze dolotowym powietrza, stad moja zapobiegliwosc :-)

EDIT:
Wieści z pola bitwy:
Odłamki plastiku na dnie obudowy filtra paliwa, filtr paliwa wklejony na silikon !!! Część tego silikonu dostała się do pompy WC i regulatora. Wyczyścili. Dziś wiozę im wtrysk na podmianę tego lejącego.

Offline Marcin Kowalczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 275
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara 2 Break HDi 2.0 110 KM
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 17, 2012, 17:35:35 »
Ich sposób jest całkiem dobry... będąc po ich stronie -.-. Na przyszłość proponuje Ci, żebyś proste roboty starał się wykonywać sam. Jak widać, nawet to potrafią spie... a do wymiany potrzebny byłby Ci jedynie stary pasek od spodni :/ Przez ciekawość... co się dokładnie ułamało ? Masz jakieś fotki ? Też niedawno walczyłem z filtrem i nic nie ułamałem :P Tak w ramach ciekawostki, u mnie tak zakładali linkę sprzęgła, że nawet chwili nie działała dobrze i po jakimś czasie się urwała. To był ostatni raz kiedy byłem w warsztacie(2 lata temu).

cra3y

  • Gość
Re: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 18, 2012, 00:52:50 »
tzn. zmieniał mi filtry warsztat w ZG na chmielnej 8, a poprawia po nim (wedlug moich wytycznych + własnych sposobów) warsztat na dąbrowskiego - Czejur (dodatkowo wyszlo, ze mam walniete dwie swiece zarowe, na co nie zwrocil uwagi poprzedni mechanik ... ehh)

(stolowalem sie u Czejura z benzyniakiem VW golf 1.6 AKL, do cyntrynki chcialem cytryniarza i wyszedlem jak zablocki ...)

jak to mowia - szanuj mechanika swego, bo mozesz miec gorszego.

co do wygladu tej zawartosci filtra, to mialem info na telefon, jak zawiozlem wtrysk (na chwile zerwalem sie z roboty) to nie w glowie mi bylo pytac, zeby pokazali jak to wygladalo. przy odbiorze auta poprosze, zeby pokazali (chyba, ze wyrzucili juz).

auto jeszcze stoi u nich, bo cos mi na zimno "tarabanilo" (ala wydech czy poducha) - prawdopodobnie elastyczny lacznik wydechu.

EDIT2:
Wtryski: przelewy górą (z powrotów do menzurek) i dołem (sprawdzenie w Lexi korekt) jest ok

Problem dalej występuje - udało mi się wyizolować jego "uruchomienie".
Nie ma problemu bujnąć się autem 140-150km/h, wkręcając silnik na 5000 obr/min przy użyciu 3/4 gazu (co raczej wyklucza uszkodzenie pompy).

Żeby wyzwolić problem należy rozgrzać silnik do 90st, wyłączyć na 5min, uruchomić, rozpędzić się do 50km/h (to automat, na manualu pewnie bym jechał te 30km/h na 3cim biegu), przyhamować do 30 i na prostej depnąć mu gaz w podłogę (nie robi kick-down, rozpędza się bez zmiany biegu). Przy przekroczeniu 2500 obr/min check i APF + gaśnięcie auta (podobny wynik 800 cos tam bar).

Główni podejrzani: regulator ciśnienia (był "oszczędzony", ponieważ winowajcą miał być ten silikon luźno latający w filtrze paliwa i jego część w przewodzie niskiego ciśnienia do pompy.
Podejrzewam, ze regulator kapituluje na cieplejszym paliwie, ponieważ jest ono mniej lepkie niż zimne i szybciej ucieka. Tłumaczyłoby to tez problem ponownego rozruchu po zgaśnięciu (przycięty regulator, pompa próbuje budować ciśnienie, ale wszystko idzie w przelew).

Drugi podejrzany to nie załączanie się sekcji 3ciego tłoczka (jednak, żeby to stwierdzić, musiałbym zrobić logi dynamiczne z jazdy).

Zaczynam od regulatora ...

to be continued ... :-)

Offline Daniel Murzyn

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 47
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citreon Saxo 1.5d
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 19, 2012, 21:51:43 »
Powodzenia.
Trochę głupio że się tak wtrącam bez Xsary HDI
ale to się czyta jak dobry kryminał.
Przeszedłem od góry do dołu i liczyłęm że znajdę tam "Zabił lokaj"
Napisz proszę kto zabił!!

cra3y

  • Gość
Re: Xsara 2.0 HDi RHZ DW10ATED 109KM gaśnie sporadycznie, błąd P1112
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 21, 2012, 19:08:41 »
Cytuj

Przeszedłem od góry do dołu i liczyłęm że znajdę tam "Zabił lokaj"
Napisz proszę kto zabił!!


Zabijał regulator ;-) a teraz jak to było.

Regulator wysokiego ciśnienia (na pompie) wymieniony. Zapomniałem przełożyć uszczelki (płaska - ala "blaszka"), ale uszczelniłem silikonem wysokotemperaturowym (czarny technicoll -60 - 300stC) i jest ok. Zmieniła się praca zimnego silnika (mniej "szumi" z okolic pompy - być może przelewem z zaworu dużo uciekało paliwa). Wykonałem 3 testy na ciepłym silniku i nie odciął przy 2500, ale muszę zrobić zasadniczy (praca -> miasto -> sklep - postój 5 min -> test generalny).

Na 100% problem rozwiązany.