Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Stukanie lewy przód  (Przeczytany 2622 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Dudkowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Stargard Szczec.
  • Posiadany samochód: XM 2,5td 1995r
  • Miejscowość: Stargard Szczec.
Stukanie lewy przód
« dnia: Czerwiec 07, 2012, 22:54:18 »
Witam,
Jestem tu zupełnie nowy. 4 tyg temu stałem się posiadaczem XM 2,5td 95r. Limuzyna oprócz niewielkich wad jest niesamowita. Na szczęście mam garaż :-). Walczyłem już z przeciekami z układu chłodzenia, elektryką szyb, zabieram się za wyświetlacz incydentów - to jest to co we własnym zakresie. Jest jednak jedna sprawa, za którą sam się nie zabiorę a trochę mi przeszkadza. Podczas jazdy czuje delikatne stukanie w przednim lewym zawieszeniu i przy obrocie kierownicą na postoju lekki stuk tak jakby skręcać ją do oporu. Na stacji diagnostycznej na początku powiedzieli, że wszystko ok, jak wytłumaczyłem o co chodzi to okazało się, że jest luz na lewym drążku kierowniczym. Wymieniłem i po paru dniach to samo. Znajomy mechanik obejrzał i stwierdził, że to maglownica. Coś dokręcił ale wtedy kierownica nie wracała do prostego położenia, podczas skrętu coś syczało i skrzypiało . Potrzebuje porady co to może być i informacji do jakiego mechanika się udać w okolicy Stargardu Szczec, który zna się na cytrynach.
Z góry dzięki za pomoc. :-)

Offline Tomasz Wroniszewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 067
  • Skąd: Turzany
  • Posiadany samochód: 406 2.0 HDI, C5 '04 2.0 HDi, PF 126p
  • Miejscowość: Rudawa
Re: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 08, 2012, 01:23:16 »
sprawdź przede wszystkim dokręcenie sworzni do zwrotnicy. Xm ma chyba tak samo jak Xantia wkręcane w zwrotnice i czasami lubią się poluznić mimo że ktoś je zaklepał. Zrób również test łączników stabilizatora. Bujanie auta prawo lewo. Jak stuka to wystarczy że ktoś będzie kolebotał nim a Ty złapiesz za łącznik i będziesz czuł luz. To najprostsze testy.

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 224
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 11, 2012, 13:12:51 »
Z lewej strony maglownica nie ma tulejki prowadzącej, tylko (teflonowy, poliamidowy?) klocek ślizgowy pod listwą. Docisk tego klocka do listwy jest regulowalny. Przy przebiegach powyżej 250-300 tkm listwę trzeba przeszlifować, bo w zakresie +/- 15 st. obrotu kierownicy jest luz, a przy większych skrętach opór. Dlatego kierownica nie wraca...
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d

Offline Maciek Janowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 940
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xm Exclusive 3.0 12v,97'.CX Prestige 2400IE,82'.CX 25 GTi TURBO,84'.C4 VTS 2.0 16v,05'.
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 17, 2012, 09:38:47 »
i? Marcin jestem ciekaw czy problem i jak juz rozwiazany?

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 23, 2019, 23:36:18 »
Odświeże temat. Mam problem ze stukająca lewą kolumną zawieszenia. Pojedyncze stuknięcie pojawia się gdy koło zjeżdża z przeszkody, dziury, krawężnika czy nawet małej fałdy na drodze. Występuje też podczas mocnego huśtania przedniego zawieszenia góra-dół na postoju. Nagrałem filmik: https://www.youtube.com/watch?v=yvdcOn_zzas  Dodam, że puknięcia czuć tylko na górze przy poduszcze siłownika. Na dolnym korpusie przy zwrotnicy puknięcia nie są wyczuwalne. Miał ktoś taki przypadek? Stukanie pojawiło mi się gdy wróciłem do poduszek i siłowników na 25mm. Ostatnio kupiłem siłowniki z małym przebiegiem, niewielkimi luzami i po wymianie lewego niestety dalej mi coś tam tłucze. Na wcześniejszych siłownikach i poduszkach 22mm nie miałem takiego efektu. Poduszki siłownika mam zregenerowane u Roberta. Ma ktoś jakiś pomysł co i jak sprawdzić?

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 23, 2019, 23:56:27 »
Na górze siłownika masz jakby kauczukową pomarańczową poduszkę. Sprawdź jej stan.
Bywało że tłukło się tłoczyska siłownika.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 24, 2019, 20:13:08 »
Poduszka cała, ciasno siedziała na siłowniku. Przed zamontowaniem sprawdzałem luzy siłownika i coś tam minimalnie było wyczuwalne pukanie na maksymalnym wysunięciu także całkiem ok. Miałem zamontowane z dużo większymi luzami i nie tłukło mi. Ta poduszka pomarańczowa nie jest odbojem chroniącym przed całkowitym dobiciem siłownika?

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 24, 2019, 22:34:58 »
Tak to tylko odbojnik lekko suwający się po siłowniku.Nie ma żadnego wpływu na stukanie,zwłaszcza że stukanie masz na wysuniętym siłowniku.Ja jednak stawiam na sam siłownik.Tak na logikę to wydaje mi się że grubsze siłowniki mają większe predyspozycje na zużycie tulei w której pracują bo są sztywniejsze.Cienki natomiast może się lekko poddawać siłom zginającym i w mniejszym stopniu rozbijać tę tuleję.To moja teoria i jestem do niej przekonany choć mogę się mylić.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 25, 2019, 19:58:09 »
Czas zacząć adoptować siłowniki z C5 aby pozbyć się tych stuków.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 25, 2019, 20:13:55 »
Czas zacząć adoptować siłowniki z C5 aby pozbyć się tych stuków.
No można by spróbować.Jak na szrocie zdobędę tanio siłownik to pokombinuje.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 25, 2019, 20:20:00 »
Też już nad tym myślałem... Mam przypadkiem 1 używany siłownik z C5 i jak porównywałem go do tych XMowych co mam to jest idealny, a wręcz jak nowy! 0 luzu na boki i nie ma żadnych przycięć podczas pracy góra-dół. C5 ma 23mm średnicy także poduszki też trzeba przerabiać albo z dwóch zrobić 1.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 26, 2019, 18:47:18 »
Akurat operacji na poduszkach się nie boję.Blacha z poduszki Xm-owej a góra z c-piątkowej.Da radę.Doświadczenie robi swoje  :D .Mam obecnie jednego XM-a dawcę na chodzie więc pokombinuje ale dopiero w okolicy maja.Tylko jeszcze kwestia opłacalności bo Xm-ów w użyciu coraz mniej.Tak mam z użytkownikami Xantii.Pytali czy regeneruje poduchy.Jak zrobiłem w czerwcu przyrząd to..... jeszcze poduszki na nim nie zregenerowałem żadnej.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 27, 2019, 02:10:02 »
...Ja jednak stawiam na sam siłownik.Tak na logikę to wydaje mi się że grubsze siłowniki mają większe predyspozycje na zużycie tulei w której pracują bo są sztywniejsze.Cienki natomiast może się lekko poddawać siłom zginającym i w mniejszym stopniu rozbijać tę tuleję.To moja teoria i jestem do niej przekonany choć mogę się mylić.

Tylko jeśli to siłownik to dlaczego nie stuka jak wjeżdżam na łatę na drodze albo pod jakiś krawężnik, próg zwalniający itp? Głównie wtedy działają siły zginające na niego, które powinny ukazywać jego luz wewnętrzny, a on stuka nawet jak auto uniesie się minimalnie po przejechaniu jakiejś krzywizny na drodze. Lekko pofalowany asfalt wystarczy, nie trzeba na nic nagle najeżdżać żeby pojawiło się puknięcie. Wrażenie jakby siłownik miał minimalny luz w poduszce góra-dół, który podczas unoszenia nadwozia się pojawia i kasuje gdy nadwozie rozpoczyna etap opadania powodując głuche puknięcie. Zauważyłem, że na włączonym trybie sport puka rzadziej. Pewnie dlatego, że zawieszenie mniej się "unosi" i nie dochodzi do pojawienia się gdzieś tego chwilowego "luzu".

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 27, 2019, 22:02:33 »
Nie potrafię tego wyjaśnić bez pokazywania  >:( .Dla mnie to proste.Jednak bez animacji tego nie umiem wyjaśnić.Chodzi o punkty podparcia i luz wypadkowy na końcu tłoczyska zamocowanego w poduszce w zależności od stopnia wysunięcia.Przy wsuniętym siłowniku będzie to np.1/10 mm a po jego wysunięciu zrobi się z tego np.2mm.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 28, 2019, 00:40:51 »
Robercie wiem o co Ci chodzi. Tylko to puknięcie nie pasuje mi do luźnego wewnętrznie siłownika. Tym bardziej, że puka nie tylko w czasie jazdy, a także na postoju podczas bujania przodem gdzie siłownik pracuje sobie swobodnie góra-dół bez bocznych nagłych naprężeń. Szkoda, bo siłowniki mają ponoć niecałe 50kkm. Kupione od klubowicza... Pozostaje tylko odszukać wszystkie lewe, które mam i podmieniać/porównywać.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 28, 2019, 00:56:00 »
Obejrzyj jeszcze mocowanie stabilizatora.Ten odlew który trzyma też tylny silentblock wachacza przykręcony do kołyski.Kiedyś miałem przypadek że był pęknięty i też stukało......Kombinuje jak pomóc ;D
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Stukanie lewy przód
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 25, 2019, 11:32:58 »
Znalazlem przyczyne pojedynczego metalicznego uderzenia z lewej strony. Wymienilem lewy wahacz, bo tuleje Febi wytrzymaly niecale 40k km, az tulejka oddzielila sie od gumy, a wahacz pracował przod-tyl na tych tulejach. Sprawdzam przy okazji sworzen wahacza Lemforder, ktory mial przebieg 15k km i strzal w dyche! Minimalne metaliczne uderzenia. Dziwne jest to, ze znajomy uginal mi przod auta i ani na sworzniu, wahaczu, tulejach, laczniku, korpusie silownika nie bylo czuc tych metalicznych uderzen tylko na poduszce silownika na górze. Cos jeszcze puka z lewej strony ale to pewnie lacznik, bo też dawno nie byl ruszany. Konik na starym wahaczu lemfordera nie byl zerwany po przebiegu 40k km. Teraz wcisnalem wszyste tuleje lemfordera i zobacze ile to wytrzyma.




Niestety pochwaliłem zbyt wcześnie. ... Dzisiaj wymieniłem jeszcze cały wahacz z prawej strony. Tulejki Febi w takim samym stanie jak z lewej. Wysypały się przy wyciąganiu. Prawy sworzeń lemforder też do wymiany po 15k km... Zamontowałem jeszcze nowe łączniki stabilizatora (niestety Febi miałem na regale) żeby mieć wszystko nowe , a coś mi dalej stuka z lewej strony przy zjeżdżaniu z nierówności[/size][size=78%]...[/size]
« Ostatnia zmiana: Maj 26, 2019, 01:25:34 wysłana przez Mateusz Kaczorek »