Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Nawigacja fabryczna  (Przeczytany 11684 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Olgierd Siwczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 97
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Wielkopolska
  • Posiadany samochód: Peugeot 4007 2.2 HDI
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 11, 2018, 21:25:31 »
Czy można zrobić klon dysku HDD 2,5 ATA z oryginalnego na inny?
Koszt nowego dysku 40gb to kwota około 60 zeta, o ile nie musi być jakiś specjalny.
Nie chciał bym systemu zabić przypadkiem. Na kopii można by eksperymentować.
Czy Ktoś ma z tym doświadczenie?


Szukając odpowiedzi na własne pytanie doszedłem do takich wniosków
1- po odblokowaniu dysku i utworzeniu buckupu na drugim, dysk ponownie włożony do auta będzie rozpoznany i zablokuje się automatycznie  (zgodnie z prawem można tworzyć kopię bezpieczeństwa danych na użytek własny na wypadek awarii oryginału co przy 10 letnim aucie może się zdarzyć)
2- zwykły dysk jako kopia bezpieczeństwa nie podziała zbyt długo w aucie (niewłaściwe parametry środowiskowe)
3- dlaczego inny dysk? Kopia danych na dysk przenośny często używany nie gwarantuje kiedy i on przestanie działać (o tym już się przekonałem się)


Ale to wszystko o obecnej chwili jest tylko moją teorią. Bez doświadczenia z tym systemem potrzebuję jednak porad jak to właściwie wykonać. Przerabiałem temat języków i map w poprzednim aucie, ale tam było zupełnie inaczej zbudowane, a wszelkie dane dostarczało się na odpowiednio skompilowanych płytach CD.



To nie jest zwykły HDD. To są specjalne dyski (u nas Toshiba) opracowane do użycia w samochodach (automotive).
Nawet za używany na Allegro trzeba drogo płacić.


Jakieś półtorej roku temu przy tym majstrowałem. Wymieniłem ten dysk na SSD.
Niestety takie dyski ze starym interfejsem ATA są drogie (64GB ok 400zł, 128GB ok 700) i mogą niebawem zniknąć z handlu.
Mimo to kupiem bo raz, że większy (64GB zamiast 30/40), drugie, że szybszy, trzecie, że odporny na wibracje i wreszcie czwarte - oryginał leży bezpiecznie w domu jako zapas.
Nie jest to dysk przewidziany do takich zastosowań ale uważam, że skoro nie ma w nim mechanicznych części to mu się w aucie nic nie powinno stać. Do tej pory wszystko OK.
Gdzieś znalazłem specjalne dyski SSD do samochodów, nie pamiętam nazwy firmy, ale szybko sobie je darowałem bo cena była kosmiczna i nie ma żadnej gwarancji, że MMCS będzie chciał z nim współpracować (a jest wyjątkowo wybredny).


Do MMCS także są specjalne płyty ale niestety jest to wszystko zabezpieczone więc ta opcja odpada. Koszt w ASO b.wysoki.
Na lewo to się po prostu grzebie na dysku.


Jak chcesz się pobawić w zmianę dysku i map to wszelke infa znajdziesz w necie. Mnie to wystarczyło.
Ja mam krótką pamięć i musiałbym pewno to wszystko odkrywać na nowo ;D  ale jak coś to pytaj.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 11, 2018, 22:18:42 wysłana przez Olgierd Siwczyński »

Offline Grzegorz Abramek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Mitsubishi Lancer
  • Zainteresowania: Muzyka, majsterkowanie
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 13, 2018, 14:19:45 »
A jaki konkretnie dysk SSD kupiłeś, tak z ciekawości pytam.?

Offline Jacek Lumpek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen C Crosser 2.2 hdi
  • Zainteresowania: motocykle
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 23, 2018, 19:38:19 »
Witam,


Przeczytałem cały internet  ;D  żeby buckup dysku zrobić. Zaopatrzyłem się w czteropaka ;) na umilenie czasu, a tu zonk. Mój stary laptop z dyskiem 2,5 ata odmówił pomocy. Nie puszcza linuxa z płyty bo o hasło od razu prosi. I ni hu hu, czekam na przelotkę 40/44 żeby pod blaszaka podpiąć. Tylko w nim ostatnia nadzieja, chyba że Znacie inne sposoby. Dobrze chociaż że czteropak nie zawiódł.

A co do dysku to inny ten chwalą za rozsądną kaskę i do tego sprawdzony: Dysk SSD 64GB Transcend SSD330 TS64GPSD330 2.5" ATA

Offline Olgierd Siwczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 97
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Wielkopolska
  • Posiadany samochód: Peugeot 4007 2.2 HDI
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #28 dnia: Styczeń 25, 2018, 22:52:05 »
Aktualnie także mam ten dysk.
A z czteropakiem to nie przesadzaj bo przy backupie kierunek kopiowania pomylisz i nie będzie odwrotu  ???
Tak samo uważaj na te przelotki 40/44 bo są wyjątkowo rachityczne. Pomylisz piny i coś pójdzie ze specyficznym dymkiem.

Offline Grzegorz Abramek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Mitsubishi Lancer
  • Zainteresowania: Muzyka, majsterkowanie
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 08, 2018, 13:40:08 »
Co do laptopa to mozesz jeszcze po uruchomieniu gdy woła o hasło dysku wcisnąć "Esc" i to chyba dwa razy, aby nie "Enter". Ja mam blaszaka z sata i udawało mi się uruchamiać i to z dwoma przelotkami bo z 40/44 i druga na sata.
Dla backupu robisz tylko obraz dysku (nie partycji) tutaj nic nie powinno sie stać. Robisz za pomocą programów do dysku np Drive image lub nawet zwykłym hexem robiącym obrazy ale tymi sie nie bawiłem. O pomyłke raczej trudno bo przy przywracaniu obrazu i tak musisz wybrać obraz dysku a jak go nie będziesz miał to nic sie nie stanie.
I jeszcze jedno pod windowsem raczej tego nie rób, lepiej pod dosem z bootowalnej płyty.
Dodatkowo możesz sobie tylko skopiować pliki do katalogów odpowiadających nazwom partycji i też to wystarczy.

Offline Rafał Puciłowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
  • Posiadany samochód: Citroen Jumpy
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #30 dnia: Kwiecień 20, 2018, 08:21:55 »
Cześć.
Ja mam taki etap.
Rozszyfrowałem dysk.
Kupiłem nowy dysk takiej samej pojemności.
Zrobiłem kopie na nowy dysku.
Włożyłem nowy dysk do MMCS aby sprawdzić czy kopia dobrze się zrobiła.
Jednak po włożeniu dysku wyskakuje komunikat

"It is difficoult to read the dard disk...
Wait for a while until the hard disk is restored"

Po kilku minutach komunikat gaśnie i prosi o restart.
Jednak po restarcie sytuacja się powtarza i tak w koło.
Na dysku okazało się że nie ma partycji została usunięta.
Lub ponownie zaszyfrował się.
Może jakimś innym programem trzeba zrobić kopie.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 20, 2018, 09:10:39 wysłana przez Rafał Puciłowski »

Offline Olgierd Siwczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 97
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Wielkopolska
  • Posiadany samochód: Peugeot 4007 2.2 HDI
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #31 dnia: Kwiecień 20, 2018, 21:20:49 »
W poprzednich postach masz przecież informacje, że nie z każdym dyskiem MMCS chce współpracować.
Poza firmówką "odkryto" ich zaledwie kilka. Poszukaj w necie.

Offline Grzegorz Abramek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Mitsubishi Lancer
  • Zainteresowania: Muzyka, majsterkowanie
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #32 dnia: Kwiecień 22, 2018, 11:09:39 »
Oryginalny dysk Toshiby ma oznaczenie na końcu GAC, taki dysk widziałem na allegro ale koszt to coś około 200 zł, i był z jakiejś nawigacji od którego ś niemieckiego auta. Jezeli już chcesz drugi dysk to szukaj raczej Toshiby. Ten komunikat masz bo nawigacja nie współpracuje z tym dyskiem. Powiedz czy twój stary dysk przestał działać, że kupiłeś inny? A może chcesz zwiększyć ilość miejsca na muzykę?
Napisz jaki kupiłeś ten dysk. Być może źle zrobiłeś partycje i dlatego masz problem.

Offline Rafał Puciłowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
  • Posiadany samochód: Citroen Jumpy
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #33 dnia: Kwiecień 22, 2018, 22:05:05 »
Pomagam sąsiadowi przy nawigacji bo kupił C-Crossera.
A dysk zakupiłem bo nie chciałem się bawić na oryginalnym który nadal działa.

Zmieniłem program do partycji i dysk się uruchomił w samochodzie.
Zmieniłem mapy z 2010 na 2014 M280 bo innych nie znalazłem.
Sprawdziłem i działają.

Ja kupiłem:
HGST(Hitachi Global Storage Technologies) HITACHI HEJ421040G9AT00 4260RPM 40G 5V 600mA ATA/IDE

Poszperałem trochę i znalazłem takie dyski które działają.
Oryginalny lub działający:
1. TOSHIBA MK4036GAC 40 GB, 4200rpm, 8MB, Parallel ATA (ATA6) Temp: operating: -30 to 85 °C, nonoperating: -40 to 85 °C, Shock: operating: 200g, nonoperating: 800g
2. Hitachi Travelstar (IC25N040ATCS05-0), 5400rpm, 40GB
3. 64GB SSD Transcend TS64GSSD25-M 64GB SSD MLC 44PIN 2.5 IDE DRIVE
4. SSD 64GB Transcend SSD330 TS64GPSD330 2.5" ATA
5. Hitachi HTS541010G9AT00 (100GB 5400RPM)
6. SSD Zheino CHN-25PATA01M-064 - 2,5-calowy tablet Pata 44pins Ide Solid State Drive 64gb dla laptopa IBM
7. Toshiba MK4050GAC HDD2G16 40GB ATA oryginał C-Crosser

Offline Olgierd Siwczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 97
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Wielkopolska
  • Posiadany samochód: Peugeot 4007 2.2 HDI
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #34 dnia: Kwiecień 23, 2018, 17:50:20 »

Pozycja 4 zastąpiła w produkcji 3.
Największy jaki testowałem z powodzeniem to Samsung Spinpoint HM160HC (160 GB).
Ale nie jeździłem na nim bo to dysk zwykły magnetyczny nieprzeznaczony do pojazdu i pewno by się szybko zużył.

Offline Rafał Puciłowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
  • Posiadany samochód: Citroen Jumpy
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 28, 2018, 18:39:06 »
Cześć.
Na razie dysk działa. Odnowiliśmy jeszcze mapy i zobaczymy jak długo pochodzi.
Nie wiem jak z językiem polskim który plik trzeba edytować.

Offline Grzegorz Abramek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Mitsubishi Lancer
  • Zainteresowania: Muzyka, majsterkowanie
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #36 dnia: Kwiecień 30, 2018, 09:39:30 »
Dyski Toshiby GAC co podałeś to oryginały, u mnie działa o oznaczeniu GAX, próbowałem GAP ale nie działał tylko, że nie wiem do końca czy dysk był sprawny ale raczej tak. Polski już jest zrobiony. Plików ot tak to za bardzo nie da się edytować, wiem co piszę bo rok nad tym siedziałem.

Offline KAMIL KOREJKE

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 1
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: WROCŁAW
  • Posiadany samochód: PEUGEOT 4007/ CITROEN C-CROSSER
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #37 dnia: Maj 19, 2018, 08:59:03 »
Tak możesz zrobić kopię.
Dysk musi być obsługiwany, lista jest bardzo krótka. W czym chcesz eksperymentować, za bardzo nie ma w czym?

Napisałem na PW

Offline Janusz Sordyl

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Kołobrzeg
  • Posiadany samochód: Citroen C4 Picasso 2.0 HDI 136 KM
  • Zainteresowania: Motoryzacja
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #38 dnia: Wrzesień 16, 2018, 16:33:53 »
Siema. Mam ccrossera z 2009 i jestem laikiem w tych sprawach, więc może ktos napisac od poczatku co jak i u kogo i za ile moge zaktualizować

Offline Mariusz Łyczko

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 X7 1.6HDI 2010 / 4007 2.2HDI 2010
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #39 dnia: Wrzesień 17, 2018, 12:48:39 »
Skontaktuj się z użytkownikiem Grzegorz Abramek na PW (masz wyżej jego posty), bo oficjalnie nic ciekawego nie załatwisz.




Offline Janusz Sordyl

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Kołobrzeg
  • Posiadany samochód: Citroen C4 Picasso 2.0 HDI 136 KM
  • Zainteresowania: Motoryzacja
Odp: Nawigacja fabryczna
« Odpowiedź #40 dnia: Wrzesień 17, 2018, 14:01:06 »
Ok. Dzieki wielkie