Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.  (Przeczytany 9034 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
[MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« dnia: Grudzień 27, 2012, 18:08:06 »
Witam Szanownych Forumowicznów,

Od paru dni walczę z pewnym problemem. Otóż sytuacja jest następująca:

C5 1.6 HDI 110KM 2005r.
- wymieniłem wałki rozrzadu (zgodnie procedurą z Citroen Service Box-em);
- wymieniłem uszczelki pod wtryskiwaczami (3 na 4 były przedmuchane), jeden wtryskiwacz posiadał podkładkę o grubości 1mm... a powinno być 2mm (założyłem komplet dedykowanych BOSCH).

Po złożeniu całości auto odpalilo jednakże nie chce wejsc powyżej 1100obr/min.
Wygląda to jak odcięcie paliwa (szarpanie silnikiem).
Mechanicznie wszystko wygląda na OK... żadnych dziwnych odgłosów.

Silnik prawidłowo działa w zakresie 700-1000obr/min (równo). Spaliny jak najbardziej OK.
Czujnik położenia wału korbowego i sam pasek magnetyczny wyglądaja dobrze.
Przed wymiana wszystko było OK poza nieszczelnością wtryskiwaczy (po zdjęciu odolejacza wyszło że wałek wydechowy nadaje sie do kosza - wieć wymieniłem).

[color=ff0000]****[/color] nie wyszytuje nic więcej nadzwyczajnego :(.

Pytanie numer 1 jest to czy błędy P0335/P0339 są skutkiem (nie wchodzenie powyżej 1100obr/min) czy jego przyczyna? Bardzo wątpie w uszkodzenie czujnika podczas remontu.

Macie jakiś pomysł co może być nie tak?

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 27, 2012, 18:33:06 »
zweryfikuj rozrząd , tu jest przyczyna , można oscyloskopem stwierdzić czy na pewno czujnik żyje .

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 27, 2012, 19:09:04 »
Rozrzad zweryfikowany 2-wu krotnie (jeszcze nie założyłem obudowy).
Niestety oscyloskopu nie posiadam, jakieś inne sugestie?

Pozdrawiam serdecznie.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 27, 2012, 20:15:04 »
Aktualna hipoteza robocza to rozmagnesowany pasek koła zębatego wału korbowego. Czy ktoś spotkał się z tym problemem (uzywałem magnes do zbierania opilek)?

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 27, 2012, 22:21:15 »
1- sa programy które używają jako wejścia karty dźwiękowej i są takimi niby oscyloskopami , może wystarczyć do obserwacji.
2- taki dziwactwa są  gdy nie ma synchronizacji pomiędzy czujnikiem walu a czujnikiem wałka rozrządu.
3- jeśli to czujnik dwu przewodowy to teoretycznie mogłeś coś namagnesować hall raczej nie będzie reagował , ale wątpię żeby takie zjawisko było możliwe.
4- te błędy sugerują raczej czujnik położenia wału korbowego

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 27, 2012, 22:50:20 »
Chodziło mi o możliwość rozmagnesowanie paska który jest na kole zębatym (naklejony po obwodzie). Czujnik wału jest typu Hall-a (3-tzy przewodowy). Wydaje mi się ze uszkodzenie samego czujnika jest mało prawdopodobe. Czujnik wałka rozrzadu jest też typu Hall-a jednakze on posiada wbudowany magnes a natężenie pola jest zwiększanie poprzez kontakt z metalem (koło wałka rozrządu ma tylko 3 podziałki .. więc dokładność jest nieduża). Synchonizacja z tego co wyczytałem jest dokonywana podczas rozruchu (w przeciwnym wypadku nie odpala - sprawdzone empirycznie).

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 27, 2012, 22:57:21 »
wiec tylko na to oscyloskop odpowie .

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 28, 2012, 12:02:14 »
Witam,

Czy mogę prosić o zerknięcie na wykresiki. Zrzut wykonałem analizatorem logicznym przy próbkowaniu 100kHz. Kanał 0 to wał korbowy, kanał 1 to wałek rozrzadu.
Do obejrzenia danych niestety trzeba zainstalować programik od analizatora, dostępny tutaj (za darmo):
http://www.saleae.com/downloads

Obsługa bardzo prosta i intuicyjna (trzeba zrobic: Options -> Open Session -> Setting & Data.).

Mam pewne podejżenie ale niestety nigdy nie widziałem poprawnej serii danych.
Dane przedstawiają następującą sekwencje:

1. Odpalenie silnika.
2. Obroty jałowe (do około 15s - silnik pracuje prawidłowo).
3. Dodanie gazu (tutaj następuje odcięcie obrotów).
4. Powrót do jałowych obrotów (silnik pracuje prawidłowo).
5. Zgaszenie.

Dzięki.

Pozdrawiam serdecznie.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 28, 2012, 12:05:21 »
Zapomniałem dołączyć dane.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 28, 2012, 12:23:19 »
A tak może nie w temacie, może trzeba po takich pracach przeprowadzić adaptacje lex..a wtrysków.  Może pozmieniały się parametry pracy ilość powietrza i się dusi albo coś. Ja tylko ze w benzynie miałem coś podobnego jak wyczyściłem przepustnice z nagaru, na wolnych idealnie pracował a jak ruszałem to po chwili działy się podobne objawy jak u ciebie.
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 28, 2012, 15:03:17 »
Witam,

Nie jest mi znana taka procedura. Posiadam Lex -ie także jeżeli ktoś może podać co trzeba zrobić moge wyprobowac (ale jestem sceptyczny co do tego). Aha... po stwierdzeniu odcinania sprawdziłem zgodność wtryskiwaczy ... i nie były prawidłowo wprowadzone, poprawiłem ale nie zauważyłem żadnej różnicy (wydaje mi się że w przypadku zmieny numerów taka adaptacja powinna być wymuszona poprzez ECU).

Może podziele się moimi i kolegi spostrzeżeniami. Otoż proszę zerknąć na screenshot wal1 i wal2, zaznaczylem na nich miejsca gdzie moim zdaniem coś nie jest tak. Wal2 to powiekszenie miejsca zaznaczonego na wal1. Tutaj widać że okres który wynosił około 1.2ms (0.64ms - stan wysoki + 0.58ms - stan niski) nagle staje się 1.4ms (0.89ms - stan wysoki 0.52ms - stan niski). Co ważne powiększenie to występuje wyłącznie w "drugiej połowie wału korbowego" nie zależnie czy strzela cylinder 3 czy 4.

Dlatego robocza hipoteza to rozmagnesowany miejscowo pasek (ścieżka).

Może ktoś ma jakieś inne przemyślenia?

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 28, 2012, 15:31:37 »
musi być krótszy pik pierwszego cylindra , ważny tez jest kształt narastania wiec raczej poszukaj jakiegoś oscyloskopu a nie analizatora logicznego. Wydaje mi się ze masz przesuniecie walka rozrządu ale tu nie wiele widzę .

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 28, 2012, 22:35:12 »
Hmmm, nie wydaje mi się że kształt jest ważny. ECU przecież nie mierzy tego sygnału przez ADC (przetwornik analog-cyfra) tylko IC (input capture) czyli zlicza ile trwał stan wysoki i niski. Także sygnał widziany przez analizator jest bardzo podobny do tego co widzi ECU.

Odnośnie rozrzadu to podczas wymieniania ustawiałem wałki i łańcuch zgodnie z instrukcją tzn. na znaki i póżniej po 40 obrotach znaki ze sobą zgrywały się... ale załużmy na chwilę że wałek wydechowy (on jest napędzany łańcuchem) przeskoczył (wałek ssący do którego przykręca się koło zębate jest na 100% dobrze ponieważ rozrzad można zablokować zgodnie z instrukcją). Czy wtedy auto będzie chodzić? na biegu jałowym bez żadnych błędów?

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 28, 2012, 22:50:45 »
tak będzie , raczej bym naprawdę dokładnie zweryfikował ten rozrząd a jak z napinaczem ?

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 28, 2012, 23:44:51 »
Napinacz też zgodnie z instrukcją. Po przekręceniu 10 razy wałem dźwigienka napinacza była zgodna z ramieniem. W trakcie pracy dźwigienka nie wychyla się o więcej aniżeli +-15 stopni. Obserwuje pracę rozrządu na bieżonco ponieważ nie mam założonej pokrywy. Koła rozrządu są zsynchornizowane... auto odpala bez problemu nie trzeba katować żeby ruszył. A dlaczego uważasz że przy źle ustawionym wałku wydechowym auto chodziłoby równo (identycznie jak przed wymianą)? W załączniku zdjęcie wałków przed montażem ... cały rozrząd zrobiony na blokadach.

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 29, 2012, 09:12:29 »
1- jak piszesz wymieniałeś wałek tylko i podkładki pod wtryskami no to co mogło się skopać ?
2- widzę łańcuch łączący dwa wałki a synchronizacja pomiędzy wałem korbowym a walkami ?
3- podaj dokładnie model silnika poszukam w dokumentacji .

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 29, 2012, 11:29:42 »
Model to DV6TED4. Synchronizacja wał korbowy i wałki rozrzadu zrobione zgodnie z Service Box-em, tzn. zablokowany wal korbowy fi 5 (na tarczce godz 12). zablokowany wałek rozrzadu fi 8 (ok godz 11). Pasek zalozony zgodnie z kolejnością tj. wał korbowy rokla prowadzonca, koło wałka rozrządu (ten odcinek dobrze napięty), później pompa CR, pompa wody i ostatecznie napinacz który po doprowadzeniu do naprężenia (zgranie oznaczeń) dokręciłem momentem 37Nm. Po obróceniu 10 razy wałem korbowym zablokowałem ponownie wał korbowy i wałek rozrządu bez problemu. Sprawdziłem także napinacz na którym oznaczenia się zgrywają. To tyle.

Dziś sprawdziłem kable od czujnika wału korbowego, są OK.

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 29, 2012, 12:02:31 »
to nie czujnik, zablokowałeś kolo zamachowe ? Nie wiem czy tam są kliny czy na stożek . Masz możliwość sprawdzenia górnego martwego punktu ?

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 29, 2012, 12:19:43 »
Koło zębate wałka rozrządu jest na klin więc nie da się go źle zamontować :-).

Problem rozwiązany hipoteza potwierdziła się, przyczyną był rozmagnesowany/przemagnesowany pasek (ścieżka magnetyczna) na kole zębatym wału korbowego. Właśnie wymieniłem koło zębate wału korbowego na inne (używane)
z tej aukcji:

http://allegro.pl/kolo-rozrzadu-ford-peugeot-citroen-1-6-tdci-hdi-i2874445598.html

Silnik bez problemu wykręca się na 4tys obr. Teraz poskręcam wszystko do kupy i robię próbę drogową pod obciążeniem. Napiszę jak poszło.

PS: nauczka z lekcji taka że pod żadnym pozorem nie wolno łąźić żadnym magnetycznym urządzeniem wokół koła wału korbowego. Lepiej użyć sprężonego powietrza :-)

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 29, 2012, 14:19:37 »
Wiesz.. klin mógł być zerwany. Gratulacje :-)  :-)  ze znalazłeś rozwiązanie.  Ja zawsze zakładam ze należy zweryfikować . Niemniej nie miałem takiego przypadku rozmagnesowania/namagnesowania paska a pewnie by było to widać na oscyloskopie jako zanik pików . Zobacz teraz z ciekawości jak wygląda przebieg impulsów.

Offline Wlodzimierz Lipert

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 177
  • Skąd: Wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer 2.0 BlueHDI 180
  • Miejscowość: Wroclaw
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 29, 2012, 17:54:35 »
Hej,

Próba drogowa poszła bardzo dobrze. Przyspieszenie w normie, kultura pracy ciut lepsza. Zauważalna poprawa przy odpalaniu i gaszeniu... wcześniej słychać było lekki klekot. Co do przebiegu to po głębszej analizie doszedłem do wniosku że podczas gdy ECU odcina obroty przebieg powinine być nierówny tzn. czas przelotu pomiędzy poszczególnymi parami biegunów powinine być zauważalnie różny np. > 2x. Ponieważ są chwile czasowe gdy paliwo nie jest dostarczane. A z analizy moich rzutów wynikało, że podczas "czkawki" czasy były mniej więcej równe, jakby wszystko było OK.... a to dlatego że ECU ma albo regulator PID lub jakiś innym regulator np. oparty o dynamikę odwrotną. Regulator ten poprostu próbował śledzić ścieżkę magnetyczną, która była zła.... przez to wpadał w oscylacje albo poprostu głupiał. Wnioskuje że istnieje jakaś wyższa IF-ologia która pilnuje aby regulator nie był zbyt dokładny i w pewnych sytuacjach "wyczuwa", że coś nie jest tak z czujnikiem lub z naturą samego sygnału i dlatego wali P0335/P0339.

Pozdrawiam serdecznie.

Marek_S

  • Gość
Re: [MkII] Odcina obroty (1100obr/min) P0339/P0335.
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 29, 2012, 18:41:14 »
Upraszczasz chyba temat ... mikrokontoler analizuje przebieg bo przecież musi wiedzieć o prędkości obrotowej wału i jego położeniu , na podstawie jeszcze wielu innych parametrów ustala wartość dawki i kat wyprzedzenia .