Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Regeneracja poduszki zawieszenia  (Przeczytany 12462 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Regeneracja poduszki zawieszenia
« dnia: Czerwiec 12, 2013, 22:23:41 »
Hej, jak pewnie każdego  posiadacza XM zainteresował temat o poduszkach :) Nasz kolega z forum regeneruje poduchy, ale nie każdego stać by wydać 500 zł :P Dlatego postanowiłem coś zdziałać w tym temacie i udało mi się dogadać z wulkanizatorem. Który na co dzień regeneruje wszelakie poduszki do aut. Dziś efektem tego jest 1 szt zrobiona (zregenerowana). Moje pytanie kto posiada XM na cienki teleskop (Poducha wyjęta z XM silnik 2.0 HA) by mógł ją przetestować? :)

Offline Maciek Janowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 910
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xm Exclusive 3.0 12v,97'.CX Prestige 2400IE,82'.CX 25 GTi TURBO,84'.C4 VTS 2.0 16v,05'.
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 12, 2013, 23:15:58 »
zglosze sie jak moje cialo bedzie w stanie terminalnym, na razie mam trojke z przodu wiec jeszcze statystycznie zostalo mi ponad czterdziesci lat zycia.
p.s. gratuluje debiutu po czterech latach zarejstrowania na forum pierwszym optymistycznym postem.

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 517
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 13, 2013, 01:08:24 »
Wyślij do PSA, do Citroena. Pokaż czego muszą się chwytać właściciele dawnego flagowego modelu, auta roku...

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 632
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: XM V6 12v 1993 LPG STAG300,Saxo1,4 VTS,Nissan Terrano 3.0,Renault Laguna GT 2.0 16v. był CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 15, 2013, 21:54:49 »
Cytuj

Przemysław Winiarski napisał:
Hej, jak pewnie każdego  posiadacza XM zainteresował temat o poduszkach :) Nasz kolega z forum regeneruje poduchy, ale nie każdego stać by wydać 500 zł :P Dlatego postanowiłem coś zdziałać w tym temacie i udało mi się dogadać z wulkanizatorem. Który na co dzień regeneruje wszelakie poduszki do aut. Dziś efektem tego jest 1 szt zrobiona (zregenerowana). Moje pytanie kto posiada XM na cienki teleskop (Poducha wyjęta z XM silnik 2.0 HA) by mógł ją przetestować? :)
A dlaczego ty nie chcesz ich testować?
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 15, 2013, 22:10:01 »
Bo mam siłowniki od V6 (grube). Ale już załatwiłem sobie cienki siłownik i testuje od 2 dni :)

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 517
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 15, 2013, 23:59:00 »
I rozumiem, że jeden masz cienki a drugi gruby?

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 16, 2013, 08:16:22 »
Tak dokładnie.

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 517
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 16, 2013, 10:12:49 »
Oczywiście kibicuję aby nic się nie stało a poducha dobrze służyła ale nie bez powodu V6 miały grube lagi zamiast patyków jak reszta...

Offline Paweł Bielecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 74
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: xm 2138 D '93. xm 2088td '00
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 18, 2013, 13:21:35 »
Teraz już wiem, jakie to ryzyko kupić xm-a w Polsce :) Kolego, jeżeli zadałeś już sobie trud regeneracji poduszki, to mam nadzieję, że przejrzałeś DOKŁADNIE wątek założony przez Roberta Mulewicza, a podwieszony w tym dziale? Może zauważyłeś, że Robert SZCZEGÓLNĄ uwagę przykłada do stanu blach do których poduszka jest wulkanizowana. Co więcej, jest tam wspawywany pierścień, który zapobiegnie w przyszłości wyjściu kolumny przez maskę. Przy takich zabezpieczeniach, jak robi Robert, stan gumy będzie miał wpływ tylko i wyłącznie na prowadzenie się autka.  W Twoim przypadku nawet zakładając, że guma wypadnie dobrze, to może się wydarzyć, że blachy nie wytrzymają. Ale może wszystko przeczytałeś i będzie dobrze :) czego i Tobie i innym życzę.
ps. z moich doświadczeń wynika, że różnice w przekroju siłowników na jednej osi nie ma jakiegoś kluczowego znaczenia- xm jest mocno tolerancyjny.
Paweł Bielecki
Warszawa-Mokotów
xm 2138 D 1993 498 tyś. km. ale z klimunią
xm 2088 td A.D.2000-322 tyś km
romet pony 49 cm3
peugeot elyseo 50/100 cm3
było :xm 2088 TD 1990
bx 1,4 KDY lpg golas  1991
clio III 1,5 dci 2007
piaggio free 49 cm3
2cv razy 2 i renault 4 też razy 2 ...

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 18, 2013, 14:53:31 »
Tak czytałem temat całe 12 stron :D Ja nie regeneruję tylko znalazłem profesjonalny zakład co podjął się zrobienia formy do poduszki  w XM i oni całą robotę robią. Poduszki nie maja wspawanego dodatkowego pierścienia. Wiem natomiast tyle ze jest zastosowana guma olejoodporna.
ps. Chwalą się że nawet robili zawieszenia na Dakar :)

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 517
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 18, 2013, 17:35:22 »
Skoro nie ma pierścienia to wystrzeli przez maskę...

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 632
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: XM V6 12v 1993 LPG STAG300,Saxo1,4 VTS,Nissan Terrano 3.0,Renault Laguna GT 2.0 16v. był CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 18, 2013, 20:03:10 »
Przemku sorry że się wtrącę.Bardzo dobrze że jeszcze ktoś zabrał się  się za temat.Jednak to że oni robią zawieszenia na "Dakkar" to o niczym nie świadczy.To samo tyczy się gumy olejoodpornej.Poduszka nie ma kontaktu z olejem.W 90% samochodów poduszki  przedniego zawieszenia działają inaczej niż w XM-ach.Działają na ściskanie a w XM-ie na rozciąganie.Ja bym się wcale nie zabierał za regenerację gdybym nie wspawywał zabezpieczeń.Dla mnie bezpieczeństwo to priorytet.Zresztą dziwi mnie fakt że sami żabojady tego nie opracowali.Wyobrażasz sobie że jedziesz autostradą 150 na godzinę i wpada ci koło pod błotnik?W mojej poduszce się to nie zdarzy!Jednak życzę powodzenia i żeby nikomu nic się nie stało.Jeszcze pozostaje fakt że regenerują już 3 lata i ani jednej reklamacji.O czymś to świadczy.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 18, 2013, 22:21:55 »
Nie wątpię ze robisz świetne poduchy :) Nawet nie mam zamiaru prowadzić tu jakieś kampania reklamowej bo ja NIE MAM Z TEGO ŻADNYCH KORZYŚCI FINANSOWYCH to jest po prostu temat informacyjny. Póki co nawet nikt nie chciał poduchy za DARMO próbnej która dostałem. Co do pierścienia zabezpieczającego ma swoje + i -  i myślę ze by to uwzględnili przy konstruowaniu inżynierowie z Francji.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 878
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 Break 1997
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 18, 2013, 22:25:06 »
Cytuj

Przemysław Winiarski napisał:
 Co do pierścienia zabezpieczającego ma swoje + i -  i myślę ze by to uwzględnili przy konstruowaniu inżynierowie z Francji.


Jakieś technicznie uzasadnione minusy?
ja: XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97'
XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 517
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 18, 2013, 22:30:27 »
Ja! Ja! Ja znam odpowiedź! Bo Francuzi to debile!

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 18, 2013, 22:42:02 »
Zmienia właściwości całej poduszki kto wie jak teraz pręży guma?  Czy ten pierścień jest zatopiony wewnątrz gumy czy na zewnątrz? Podczas skrętów poducha pracuje, jak się ma pierścień i czy on w tym momencie się nie wgryza w gumę?  Powodując mikropęknięcia? Jest wiele pytań.

Offline Wojtek Łuczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 491
  • Skąd: Pruszków
  • Posiadany samochód: Xm V6 12v 89r/ C6 2.7
  • Miejscowość: Pruszków
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 18, 2013, 23:02:37 »
W przypadku tak ważnego elementu zabezpieczenie podstawa, założone w ten czy inny sposób. Na chwilę obecną skoro już masz poduchę zwulkanizowaną i zamontowaną w aucie proponowałbym zrobienie zabezpieczenia "na poduszkę". Gdzieś na forum widziałem zdjęcie, na którym po przekątnej od góry do śrub mocujących poduszkę  były przykręcone dwa odpowiednio ukształtowane grube płaskowniki… ich kształt to była tak naprawdę litera U. Było zostawione nie wiele przestrzeni na ruchy poduszki.
Zrobienie czegoś takiego w porywach powinno zająć godzinę, a może życie uratować tak więc polecam ... zwłaszcza, że koszt wykonania będzie śmiesznie mały. "Strzeżonego pan Bóg strzeże " :)

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 878
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 Break 1997
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 19, 2013, 01:24:38 »
Cytuj

Przemysław Winiarski napisał:
Zmienia właściwości całej poduszki kto wie jak teraz pręży guma?  Czy ten pierścień jest zatopiony wewnątrz gumy czy na zewnątrz? Podczas skrętów poducha pracuje, jak się ma pierścień i czy on w tym momencie się nie wgryza w gumę?  Powodując mikropęknięcia? Jest wiele pytań.


O ile się orientuję pierścień nie ma kontaktu z gumą, jest poniżej. Ruchoma część poduszki jest w stanie fizycznie zmieścić się w otworze górnej, nieruchomej części, co objawia się erekcją gruchy. Pierścień, czyli kryza na dolnej części, uniemożliwia taką "dyfuzję". W razie gdyby guma strzeliła nadwozie opadnie o kilka cm i oprze się na pierścieniu, co nie powinno utrudniać bezpiecznego zatrzymania. Żeby mechanizm zadziałał metalowe części poduszki muszą być zdrowe, nieprzerdzewiałe.
ja: XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97'
XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 19, 2013, 08:03:35 »
Jak jest pierścień poniżej gumy to jest dystans około 5 cm. To teraz wyjdź na dwór i zmierz miara jaki jest odstęp miedzy szczytem opony a nadkolem gdy auto jest na samym dole. Hmm 5 cm to siłownik wygniata już maskę, ciekawe czy przewody nie puszcza? Jak tak to automatycznie koło dotyka nadkola. Efekt jak kolega napisał nie ciekawy przy 150 ... Czy ktoś testował takie zabezpieczenie czy to wciąż teoria?

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 878
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 Break 1997
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 19, 2013, 08:36:54 »
O ile mi wiadomo nikt nie testował bo żadna regenerowana poduszka nie puściła.

Wrzucam przekrój poduchy. Nie wiem jak trzeba by przyspawać pierścień, żeby to miało możliwość wyleźć na 5 cm.
ja: XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97'
XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 19, 2013, 09:24:43 »
Po twoim ostatnim poście leniu :D sam wylazłem na dwór i zmierzyłem. Także odstęp między kołem a nadkolem  to równe 5 cm. Poducha ma 4 cm jest "bezpieczna" bariera 1 cm ale mowa tu o kołach wyprostowanych. Oby nie było przygody na zakręcie bo tu jest prześwit 1,5 cm a nie 5 cm.

Offline Paweł Bielecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 74
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: xm 2138 D '93. xm 2088td '00
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 19, 2013, 16:20:01 »
Cytuj

Zbigniew Patelski napisał:
Cytuj

Przemysław Winiarski napisał:
 Co do pierścienia zabezpieczającego ma swoje + i -  i myślę ze by to uwzględnili przy konstruowaniu inżynierowie z Francji.


Jakieś technicznie uzasadnione minusy?

zmniejszenie możliwości odkształcania się obu elementów ruchomych poduszki względem siebie podczas skręcania, a co za tym idzie nadmierne siły gnące działające na siłowniki. Oczywiście teoretyzuję :)
To po pierwsze, a po drugie- pierścień zamocowany jest, o ile wiem, wokół elementu mocowanego do nadwozia i jest zalany gumą i o ile sobie tę sytuację wyobrażam, to są małe szanse na zupełne zerwanie poduszki, przy obecnym pierścieniu pozostanie zawsze warstwa gumy, która zapewni amortyzację. A ciężar nadwozia dociśnie oba elementy stabilizując poduszkę.
Na edytowanym zdjęciu zaznaczyłem  białą kropą w białym prostokącie miejsca w którym zamontowany jest pierścień.
Paweł Bielecki
Warszawa-Mokotów
xm 2138 D 1993 498 tyś. km. ale z klimunią
xm 2088 td A.D.2000-322 tyś km
romet pony 49 cm3
peugeot elyseo 50/100 cm3
było :xm 2088 TD 1990
bx 1,4 KDY lpg golas  1991
clio III 1,5 dci 2007
piaggio free 49 cm3
2cv razy 2 i renault 4 też razy 2 ...

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 632
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: XM V6 12v 1993 LPG STAG300,Saxo1,4 VTS,Nissan Terrano 3.0,Renault Laguna GT 2.0 16v. był CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 19, 2013, 20:10:43 »
Niestety nie chcę zdradzać szczegółów dotyczących owego pierścienia ale mogę zapewnić że nie uszkodzi on gumy.Celem montażu pierścienia jest aby jedna część poduszki nie zmieściła się w drugiej.Odpowiem też Pawłowi na forum że możliwa jest sytuacja że to właśnie ten pierścień powoduje utwardzenie.Mogę też wykonywać poduszki bez zabezpieczenia lecz wolę na zimne dmuchać i żeby nikomu się przeze mnie krzywda nie stała :-)
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 878
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 Break 1997
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 19, 2013, 20:21:47 »
Cytuj

Robert Mulewicz napisał:
Niestety nie chcę zdradzać szczegółów dotyczących owego pierścienia (...)


Było już kiedyś zdjęcie na którym dokładnie widać pierścień. Czemu teraz to jest tajemnica?
ja: XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97'
XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Winiarski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Citroen XM
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Regeneracja poduszki zawieszenia
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 19, 2013, 20:24:13 »
Cytuj

Robert Mulewicz napisał:
Niestety nie chcę zdradzać szczegółów dotyczących owego pierścienia



No to mnie zaskoczyłeś :D Przez 3 lata nikogo nie interesowało co zmieniłeś w poduszce? I dodam ze to w kluczowym miejscu :D No okey nie moja sprawa. Ale dziwne ze nawet nie chcesz o tym powiedzieć jak cie zapytali. Jeszcze bym prosił by trzymać sie opisanego tematu a wątek poduszek Roberta najlepiej pisać w jego wątku.