Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia  (Przeczytany 5658 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
[Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« dnia: Czerwiec 14, 2013, 21:18:53 »
Witam Klubowiczów.
Pytanie jak w temacie drganie kierownicy i nadwozia przy predkości 100km/h. Drgania zwiększają sie przy wyższej prędkoci., samochód wtedy dostaje dziwnych wibracji a kierownicy nie można utrzymać.
Sprawdzałem zbieżnośc, przekładałem koła przód-tył. Nic nie pomogło. Może ktoś z was miał taka przypadłość i rozwiązał ten problem.
Dodam jeszcze że diagnostyka ok, samochód nigdzie nie był udeżony.
Proszę o sugestie.
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Arek Marciński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Skąd: Gdynia
  • Posiadany samochód: C5 2002 2.0 16V 100kW
  • Miejscowość: Gdynia
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 14, 2013, 21:23:57 »
Łożysko w podporze prawej półosi sprawdzałeś?

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 14, 2013, 21:26:17 »
zaczołem od kół i szukam dalej.
Łożysko w podporze, może coś bliżej kolega napisze?
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Wojtek Zadka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 450
  • Skąd: krapkowice
  • Posiadany samochód: C5 Mk3 2,0 Hdi 2009 Exslusive
  • Miejscowość: krapkowice
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 14, 2013, 22:03:29 »
Łożysko podpory prawej półosi. Roboty na 2-3 godziny

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 14, 2013, 22:09:02 »
A może kolega napisze krótki instruktaż tej wymiany. Co i od czego zacząć>?
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Arek Marciński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Skąd: Gdynia
  • Posiadany samochód: C5 2002 2.0 16V 100kW
  • Miejscowość: Gdynia
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 14, 2013, 22:38:15 »
Trzeba zacząć od odkręcenia nakrętki centralnej w kole, zdjęcia koła, wyjęcia sworznia wahacza i wyjęcia prawej półosi.Potem trzeba zdjąć łożysko i założyć nowe.
Montaż w odwrotnej kolejności
Prawa półoś jest dłuższa od lewej, i mniej więcej w połowie ma zamontowane łożysko.
Zejdź pod auto, to zobaczysz.

Offline Wojtek Zadka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 450
  • Skąd: krapkowice
  • Posiadany samochód: C5 Mk3 2,0 Hdi 2009 Exslusive
  • Miejscowość: krapkowice
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 15, 2013, 07:11:47 »
To jest troszkę bardziej skomplikowana operacja, niż to co kolega opisuje. Jeśli nigdy tego robiłeś to sobie nie poradzisz. A na pewno nie będziesz miał czym odkręcić półosi od piasty, bo potrzebny jest bardzo duży klucz. Trzeba również spuścić olej ze skrzyni biegów. Samo łożysko raczej nie powinno byc drogie.

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • ******
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 15, 2013, 08:38:40 »
Do sprawdzenia połosie.

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 15, 2013, 12:29:38 »
Jeśli problem zaczyna się przy prędkości tak ok. 100 km/h to mogą to być niewyważone koła. U mnie jest to samo, będę musiał je porządnie wyważyć.
Myślę, że warto się temu przyjrzeć zamiast zabierać się za rozbieranie samochodu i pakowanie się w dodatkowe koszta.
Zwykle jest tak, że jak coś trzęsie na kierownicy, jakby brało się z kół to problem zwykle jest albo w oponach albo w kołach. Myślę, że inne przypadki też występują, ale to mówię z własnego doświadczenia, że też często podejrzewałem jakieś mechaniczne usterki, a potem ostatecznie wychodziło, że albo opony biły albo koła niewyważone albo krzywe felgi, ale zawsze coś z kołami albo oponami.
Koła są wyważane przy zmianie opon, ale po jakichś 2-3 tys. km opony niejako układają się na felgach i zwykle trzeba je wyważać po raz drugi, czasami są to naprawdę spore rozbieżności, co daje takie efekty.
Ważna jest też precyzja wyważenia. Znajdź zakład, gdzie zrobią to porządnie, gdzie jest zerowa tolerancja wyważania.

Offline Kuba Karlewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 158
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 III Tourer HDi 2.2
  • Miejscowość: Kraków
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 15, 2013, 19:59:05 »
Najdokładniejsze jest wyważanie z testem drogowym.

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 15, 2013, 23:03:10 »
Dziękuję za sugestie. Jak wspominałem koła były wyważane i przekładane wię pozostaje mi test drogowy aby całkowicie wyeliminować winę kół. Gdzie można taki test drogowy zrobić?
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 16, 2013, 01:36:56 »
Oczywiście najlepiej zrobić z testem drogowym, ale to też jest jakiś tam dodatkowy koszt (chociaż na pewno skuteczne wyważenie).
Ale pisząc o zerowej tolerancji chodziło mi o wyważenie na zwykłej wyważarce, ale w zakładzie, gdzie jest zerowa tolerancja na wyważarce. Spotykałem się z tłumaczeniem wulkanizatorów, że jest dopuszczalna tolerancja bodajże 10 gramów, ale przy większych prędkościach 10 gramów jest mocno odczuwalne. Rozmawiałem kiedyś z gościem, który ma ustawioną wyważarkę w zerowej tolerancji i nie raz wyważałem u niego, to mówił, że to jest tylko głupie tłumaczenie wulkanizatorów, bo nie chce im się ustawiać wyważarki, tych wszystkich parametrów, a powinna być zerowa tolerancja. Po wyważeniu w zerowej tolerancji jedzie się jak po stole (o ile opony nie biją i felgi są proste).

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • ******
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 16, 2013, 10:40:57 »
Tylko 10 gr nie bedzie powodowalo wyrywania kierownicy z rąk wiec jesli felgi nie sa krzywe problem lezy gdzies indziej ,nadal sugeruje sprawdzenie polosi.

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 16, 2013, 16:38:08 »
Cytuj

Kaśka Musielak napisał:
... problem lezy gdzies indziej ,nadal sugeruje sprawdzenie polosi.


Jak wygląda sprawdzanie? Rozumiem, że należy wyjąć półosie "na zewnątrz"...

Offline Konrad M. Karnowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2005 kombi, 2.0 hajdi, KCWD, manual, fabrycznie bez fapa :)
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 16, 2013, 22:47:24 »
Półosie można sprawdzić jak auto stoi - najlepiej na kanale żeby półosie nie były napięte przy maksymalnie podniesionym zawieszeniu.
(napisałeś w temacie MKIII - nie wiem czy masz hydro czy zwykłe zawieszenie w C5)

Mam podobny problem z którym walczę zdecydowanie za długo.
Teraz kolej na wymianę łożyska, miałem to zrobić, ale przeziębienie mnie rozłożyło i dopiero w tym tygodniu będę robił.
http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=90278&forum=17
Pozdrawiam

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 17, 2013, 09:00:31 »
Mam niestety bez Hydro. Ciezko znaleźć w Polsce z Hydro za rozsądną cenę.
Walcze dalej. Odpuszczam koła i szukam dalej. Biore teraz pod uwagę te półosie. Cena mnie przeraża za nowe.
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 17, 2013, 19:02:13 »
A kolego te drgania pojawiły się nagle czy były związane z wymianą czegoś w samochodzie? Bo może to rzeczywiście być niedoważenie. 10g może nie powoduje wyrywanie kierownicy z rąk, ale dla wprawnego kierowcy, który zwraca uwagę na każde drżenie, skrzypienie itd. 10g będzie mocno uciążliwe przy prędkości tak od ok. 100 km/h.
Może też być krzywa felga (może w ostatnim czasie wjechałeś gdzieś kołem na krawężnik czy coś takiego?). Krzywafelga najbardziej jest wyczuwalna z przodu, ale czasem po zimie na przykład, kiedy niektóre przeszkody są poukrywane pod śniegiem można pokrzywić kilka felg i jakoś specjalnie o tym nie wiedzieć. Ja kiedyś miałem krzywą felgę (mocno dawała się we znaki) to jak pojechałem na prostowanie to przy okazji wyszło, że wszystkie są krzywe. Po tym zabiegu wyjechałem stamtąd jakbym jechał po stole.
Winą mogą też być opony. Niestety nowa opona nie gwarantuje tego, że jest prosta. Dlatego najlepiej przy kupnie opon od razu je zakładać w zakładzie, gdzie sprzedają i obserwować jak zachowuje się na wyważarce, jak bije to od razu nie brać bubli.
Ja się kiedyś naciąłem i to były opony klasy premium !!!, biły tak, że musiałem dokupić jeszcze dwie nowe. A dwie, które wyglądają jak nowe stoją i się kurzą, no ale niestety biją i ani to komu sprzedać ani co z tym robić, trzymam jakby się coś stało z moimi obecnymi to w razie co można podmienić na jakiś czas.
Także nie wiem, zrobisz jak zechcesz, nie wiem jak mocne jest to odczuwalne na kierownicy, myślę, że każdy ma jakąś inną miarę tej odczuwalności różnych wibracji itp., ale po prostu taka moja rada, żeby zacząć od tego, co jest jakoś może nie aż tak kosztowne zanim rozbierze się pół samochodu, a może okaże się, że to nie to, no bo trudno sprawdzić półoś (chociaż u mnie w warsztacie kiedyś sprawdzali jak mi biły koła). Gość siadł do środka i podnieśli go na podnośniku. Odpalił silnik i jazda, a ci na dole sprawdzali półosie. Ostatecznie jednak wyszło, że to opony.

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 19, 2013, 11:33:17 »
Kwestia drgań kierownicy rozwiązana.
Kolejna próba wywazenia innym zakładzie wulkanizacyjnym. Okazało się ze w 3 kołach była woda w ilości ok 0,5 l w każdym. Według szpeca od opon w trakcie pompowania dostała się woda ze sprężarki razem z powietrzem. Wiec problemem okazały się opony. Jeden problem mniej z głowy:)

Pytanie:
Zauważyłem że na wolnych obrotach samochodzik ma mikrowibracje co można wyczuć na kierownicy i zauważyć na lusterkach bocznych. Jestem troczę przewrażliwiony tym :) wiec moje pytanie jest następujące - w czym problem??? może ktoś z Was to przerabiał w swojej cytrynce i mi podsunie rozwiązanie.
Pozdrawiam
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Konrad M. Karnowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2005 kombi, 2.0 hajdi, KCWD, manual, fabrycznie bez fapa :)
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 19, 2013, 13:35:26 »
Po 0,5 litra ? To co oni trzymają kompresor pod wodą ?  Nieźle...
Dobrze że masz z głowy problem.
Przed wymianą łożyska też pojadę na kolejne - 3 wyważenie kół.

A te wibracje to możliwe że przez poduszki "poziome" silnika które trzymają silnik żeby nie bujał się przód-tył. Jedna poducha za to odpowiedzialna jest w podporze półosi prawej, druga od strony rozrządu.
Pozdrawiam

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 19, 2013, 13:51:55 »
To fajnie, że zabrałeś się najpierw za opony zamiast rozbierać zaraz pół samochodu.
Tak myślałem, że pisząc, że wyrywa kierownicę miałeś na myśli po prostu wibracje.
Ja mam tak samo, że jak coś wibruje, coś puka, skrzypi to zaraz mi to przeszkadza i nie mogę tak jeździć :)
Dlatego tak wyczułem, że masz podobnie, tym bardziej jak masz MKIII to wozik jest już porządnie wyciszony i każde tego typu niedomaganie musi nieźle działać na nerwy :)
Także super, że to jednak opony, a nie jakiś grubszy wydatek.
Natomiast te mikrowibracje, o których piszesz rozumiem, że są na biegu jałowym?
Może gdzieś jest zerwana któraś z poduszek silnika.
A obroty nie falują, wszystko ok z pracą silnika?
Bo rozumiem, że te wibracje od silnika są?

Offline Rafal Zwierzchowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 76
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: DS5 163 km, automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 20, 2013, 08:31:49 »
Tak. Wibracje na biegu  jałowym i to mnie troche drażni. :)
Obroty nie falują i wg mnie idzie to od silnika.
Zaczne od kontroli poduszek silnika ( chyba one na to wpływają)
były : xantia, C5 MkI ,C5 MkIII a teraz DS5 163 km, automat

Offline Kuba Karlewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 158
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 III Tourer HDi 2.2
  • Miejscowość: Kraków
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 20, 2013, 09:03:07 »
Jeśli chodzi o wibracje to właśnie jestem na etapie wymiany poduszek. Rok temu wymieniłem 1-ną a teraz trzeba znów to samą + 2gą. Mowa o poduszkach dolnych. Jest też górna - która pewno pójdzie do wymiany jeśli po wymianie 2-ch dolnych nadal będzie czuć wibracje np. po dodaniu lekko gazu na biegu neutralnym (co jest obecnie bardzo mocno wyczuwalne).

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 20, 2013, 11:22:00 »
Ja nie wiem jak i z czego te poduszki są robione. Ja u siebie w MkI wymieniałem już wszystkie, a np. dolna urwała się po roku od wymiany. Dlatego postanowiłem się przyzwyczaić do lekkich drgań, bo bez sensu cały czas trzymać się za kieszeń, bo jakaś poduszka się urwała.
Co prawda przyzwyczajenie się do drgań jest trudne :), ale po jakimś czasie już się tego nie zauważa :)

Offline Konrad M. Karnowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2005 kombi, 2.0 hajdi, KCWD, manual, fabrycznie bez fapa :)
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk III] drganie kierownicy i nadwozia
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 20, 2013, 11:34:55 »
Bo to ma się psuć a my mamy jeździć do serwisów.
Dlaczego elektryczne samochody są takie drogie ? 160 tys za jakieś małe elektryczne g****. Bo takim samochodem nie pojedziemy do ASO na wymianę płynów, oleju, filtrów, FAPu, rozrządu, dwumasy, poduszek silnika itp i ASO czyli producent nie zarobi. A kosić trzeba. W silniku elektrycznym jest jedna ruchoma część - w spalinowym pierdylion. Dlatego też niektóre firmy kombinują z dzierżawą akumulatorów - for money.
Pozdrawiam