Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MK1] Spadek napięcia ładowania  (Przeczytany 10791 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Magda i Paweł Masłowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Sochaczew
  • Posiadany samochód: Citroen C5 1.8 16V LPG MKI 02r.
  • Miejscowość: Sochaczew
[MK1] Spadek napięcia ładowania
« dnia: Czerwiec 19, 2013, 19:22:08 »
Witam, pojawił się problem z ładowaniem gdy włączę klime lub nastawie nawiew na max. Wskaźnik ładowania/napięcia leciu w lewo prawie do czerwonego pola. Ale jak dodam gazu lub gdy obroty są po wyżej 1000 to wskaźnik jest po środku pola. Gdy wyłaczę klime, a załączę na max nawiew dzieje się to samo. Dopiero gdy ustawie nawiew na połowę wartości to ładowanie wraca do normy. Napięcie ładowania bez obciążenia tj. bez klimy i max nawiewu jest 14,5V, a po załączeniu spada do 12,54V i wskazówka ładowania wędruje w pobliże czerwonego pola.

Czy to regulator napięcia w alternatorze pada, czy sam akumulator?

Ma ktoś jakiś sensowny pomysł?
Citroen C5 1.8 16V LPG MKI 02r.

Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 19, 2013, 20:31:57 »
akumulator raczej nie szukałbym przy alternatorze przyczyny, naciąg paska np

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 19, 2013, 21:12:20 »
Normalne a inne objawy z lekka histeryczne  :-)  ;-)

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 19, 2013, 21:59:46 »
Cytuj

Magdalena i Paweł Masłowscy napisał:
... Czy to regulator napięcia w alternatorze pada, czy sam akumulator?

Ma ktoś jakiś sensowny pomysł?


Moim zdaniem nie pada ani jedno ani drugie. Konieczna jest natomiast wiedza o poborze prądu czy to klimatyzacji czy to nawiewu. To są przecież setki Watów. Tym samym nie ma się co dziwić, że siada napięcie. Bo gdy alternator nie jest w stanie zapewnić właściwej wartości prądu dla pożeraczy energii, to po prostu jest on brany z akumulatora.
I ot cała tajemnica.
Moim zdaniem nie ma się co przejmować. Klimy używać z rozwagą. Auto jakby nie patrzeć ma jeszcze szyby, na krótkich dystansach ja np. otwieram okna bo klima i tak mi nie zdąży schłodzić wnętrza.
Pozdrawiam.

Offline Magda i Paweł Masłowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Sochaczew
  • Posiadany samochód: Citroen C5 1.8 16V LPG MKI 02r.
  • Miejscowość: Sochaczew
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 19, 2013, 22:29:04 »
Może i histeria z mojej strony ale wcześniej tego nie zauważyłem tzn zeszłego lata. I stąd moje rozterki :) Spec od alternatorów i rozruszników powiedział mi, że alternator w C5 jest nieadekwatnie niskiej mocy w stosunku do liczby urządzeń.

A tak już przy okazji, czy ktoś z Was robił w Lexi telekodowanie kalkulatora wtrysku? Trzeba do ASO czy da rade samemu? Pytam, bo mi na biegu jałowym pływają obroty (między 700 a 800 i czuć telepanie silnikiem) i czasem w czasie jazdy jest dziura w mapie wtrysku, gdyż dzieje się tak jakby raptem miał na ułamek sekundy odcięcie paliwa (takie przyduszenie z szarpnięciem -  występuje losowo), a potem jest OK.Dodam, że brak kodu błędu w lexi za wyjątkiem info, że prędkość obrotowa nieprawidłowa. Nie traktuje lexia tego jako defektu.
Citroen C5 1.8 16V LPG MKI 02r.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 19, 2013, 22:44:54 »
Cytuj

Michał Koman napisał:
Cytuj

Magdalena i Paweł Masłowscy napisał:
... Czy to regulator napięcia w alternatorze pada, czy sam akumulator?

Ma ktoś jakiś sensowny pomysł?


Moim zdaniem nie pada ani jedno ani drugie. Konieczna jest natomiast wiedza o poborze prądu czy to klimatyzacji czy to nawiewu. To są przecież setki Watów. Tym samym nie ma się co dziwić, że siada napięcie. Bo gdy alternator nie jest w stanie zapewnić właściwej wartości prądu dla pożeraczy energii, to po prostu jest on brany z akumulatora.
I ot cała tajemnica.
Moim zdaniem nie ma się co przejmować. Klimy używać z rozwagą. Auto jakby nie patrzeć ma jeszcze szyby, na krótkich dystansach ja np. otwieram okna bo klima i tak mi nie zdąży schłodzić wnętrza.
Pozdrawiam.


Raczej się mylisz. Jeśli na jałowym napięcie spada do 12,5V to znaczy, że nie ma ładowania i alternator do roboty. Można jeszcze ewentualnie sprawdzić naciąg paska, ale w c5 to raczej odpada.
Napięcie ładowania w c5 nie powinno spadać na jałowym poniżej 13,6V jeśli alternator i aku są sprawne. Jeśli masz gaz to może obroty silnika na jałowym są za niskie?

Offline Arek Marciński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Skąd: Gdynia
  • Posiadany samochód: C5 2002 2.0 16V 100kW
  • Miejscowość: Gdynia
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 19, 2013, 22:53:28 »
Podobne objawy w moim wielorybie znikły po wymianie paska wielorowkowego.
Choć naciągnięty był dobrze, to przez lata eksploatacji sparciał i się uślizgiwał.

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 19, 2013, 23:13:16 »
1- zalezec moze od bilansu energii lekkie zwiekszenie obrotów przy duzym obciazeniu bedzie skutkować spadniem napiecia .
2- pasek jak najbarziej nalezy sprawdzić to nie zawadzi

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 20, 2013, 00:48:32 »
Cytuj

Artur Juchniewicz napisał:

Raczej się mylisz. Jeśli na jałowym napięcie spada do 12,5V to znaczy, że nie ma ładowania i alternator do roboty. Można jeszcze ewentualnie sprawdzić naciąg paska, ale w c5 to raczej odpada.
Napięcie ładowania w c5 nie powinno spadać na jałowym poniżej 13,6V jeśli alternator i aku są sprawne. Jeśli masz gaz to może obroty silnika na jałowym są za niskie?

Nie kolego, raczej się nie mylę. Klima potrafi pobrać 3 do 5 KM z silnika czyli nawet około 3680 W. Nie wiem jaki masz alternator ale na pewno na biegu jałowym silnika nie ma żadnej szansy, żeby podał choć 1000 W. Siłą rzeczy zasilanie instalacji musi iść z akumulatora a alternator nie ma czym go w tym momencie ładować.
Cudów "ni ma" ;-)
Pozdrawiam.

Offline Magda i Paweł Masłowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Sochaczew
  • Posiadany samochód: Citroen C5 1.8 16V LPG MKI 02r.
  • Miejscowość: Sochaczew
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 20, 2013, 12:27:16 »
Instalacji LPG nie posiadam w C5, pasek i rolki były miesiąc temu wymieniane. Akumulator, no cóż jest trochę leciwy. Alternator był rok temu sprawdzany i był OK. Na chwile obecną jeżdżę i obserwuje. Zobaczymy co padnie :)
Citroen C5 1.8 16V LPG MKI 02r.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 20, 2013, 16:46:16 »
Klima jest mechaniczna i z tak naprawdę tylko wentylatory obciążają alternator , sama sprężarka berze tyle co cewka elektromagnetyczna czyli może 10 W.
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 20, 2013, 17:38:52 »
No ale o czym dyskusja ? Moze pasek byc ale powinien piszczeć jak luzny a jak szczotki sie starlyalbo bieznia porysowana ze łuk ciagnie to pewne że bedzie spadek napiecia ładowania .

Offline Marek Strachowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 112
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break SX 2.0 HDI 2005r.
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 21, 2013, 14:12:55 »
Cytuj

Michał Koman napisał:

Nie kolego, raczej się nie mylę. Klima potrafi pobrać 3 do 5 KM z silnika czyli nawet około 3680 W. Nie wiem jaki masz alternator ale na pewno na biegu jałowym silnika nie ma żadnej szansy, żeby podał choć 1000 W. Siłą rzeczy zasilanie instalacji musi iść z akumulatora a alternator nie ma czym go w tym momencie ładować.
Cudów "ni ma" ;-)
Pozdrawiam.


C5 to nie "maluch" z prądnicą i takie zjawisko nie powinno występować.
Ponadto wystarczy ze zrozumieniem przeczytać pierwszy post by się dowiedzieć, że spadek napięcia występuje także w chwili załączenia samego nawiewu bez klimy. Ile bierze wentylator? 20,30 max. 40A, więc nawet nie zbliża się do podanych przez Ciebie mocy.
Ponieważ ostatnio były wymieniane paski, tam bym szukał problemu. Pamiętam, że gdy wymieniałem u siebie w MK2 pasek wielorowkowy, był jakiś problem z dostępnością Dayco i trzeba było użyć minimalnie innego obwodu niż być powinien. Ale mimo to jest ok, na klimie nic nie spada, jedynie czasem nocą, gdy pracuje pompa zawieszenia, widać minimalne chwilowe zmiany jasności świateł mijania.

Offline Krzysztof Kuźniak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 85
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKII 2.0HDI 2006r, C3 1.1 2004, byla xsara 1.6 16v
  • Zainteresowania: ???
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 21, 2013, 19:29:06 »
A czy kolego przy okazji wymiany paska osprzętu sprawdzałeś sprzęgło jednokierunkowe na alternatorze?
Przy większym poborze mocy jest większe obciążenie (alternator stanowi większy opór) i może przepuszcza.
Pozdrawiam Krzychu

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 21, 2013, 22:44:46 »
no wentylatorek nawiewu na max to tylko 500 W wentylatorek chlodnicy pewnie tez tyle i jeszcze swiatła ...i elektronika  no blisko 1 kW

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 22, 2013, 18:03:08 »
Nie wiem jak Wasze, ale mój alternator ma 150A czyli ok. 2100W i napięcie na biegu jałowym poniżej 14V spada tylko podczas wypalania fapa bo wtedy włączone jest dosłownie wszystko z ogrzewaniem tylnej szyby, lusterek i świec włącznie. Tak jak ktoś wyżej napisał C5 to nie maluch i jeśli układ ładowania jest sprawny to napięcie nie powinno spadać do 12,5V a sama klima obciąża tylko silnik bo jest to mechaniczna sprężarka. W C5 montowane były głównie alternatory Boscha lub Valeo i tutaj nie ma takich problemów jak w np. w japońskich markach gdzie często trudno jest osiagnąć 13,8V i dzieją się różne dziwne rzeczy z ładowaniem.

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 23, 2013, 17:12:56 »
Ale to ok. 2100 W nie osiąga przy obrotach biegu jałowego silnika, tylko przy obrotach maksymalnych[/u]. I tyle. Pozdrawiam.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 23, 2013, 17:28:19 »
a od czego jest regulator napięcia???

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 23, 2013, 18:55:43 »
A co ma piernik do wiatraka? Co z tego, że daje właściwe napięcie (14,4 Volta), jak nie daje mocy, czyli Watów. Żeby dać właściwą moc konieczną do zaspokojenia zapotrzebowania energetycznego, musi osiągnąć konkretne obroty. Natomiast, jeżeli alternator nie jest w stanie zapewnić odbiornikom właściwego prądu, to prąd ten jest pobierany z akumulatora. W tej sytuacji, przy włączonych pożeraczach prądu typu wentylator chłodnicy (np. 500W) albo dmuchawa nawiewu (np. 500W), alternator ma spore szanse nie dawać wystarczających ilości prądu. A maluch ze swoją 180 W prądnicą, która nie ładowała akumulatora nawet przy jeździe z maksymalną prędkością nie ma tu nic do rzeczy. Bo co koledzy chcą porównać? Prom kosmiczny (C5) do welocypeda z początku XX stulecia?
Pozdrawiam.

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 23, 2013, 18:59:42 »
Cytuj

Michał Koman napisał:
A co ma piernik do wiatraka? Co z tego, że daje właściwe napięcie (14,4 Volta), jak nie daje mocy, czyli Watów. Żeby dać właściwą moc konieczną do zaspokojenia zapotrzebowania energetycznego, musi osiągnąć konkretne obroty. Natomiast, jeżeli alternator nie jest w stanie zapewnić odbiornikom właściwego prądu, to prąd ten jest pobierany z akumulatora. W tej sytuacji, przy włączonych pożeraczach prądu typu wentylator chłodnicy (np. 500W) albo dmuchawa nawiewu (np. 500W), alternator ma spore szanse nie dawać wystarczających ilości prądu. A maluch ze swoją 180 W prądnicą, która nie ładowała akumulatora nawet przy jeździe z maksymalną prędkością nie ma tu nic do rzeczy. Bo co koledzy chcą porównać? Prom kosmiczny (C5) do welocypeda z początku XX stulecia?
Pozdrawiam.

Nareszcie ze zrozumieniem gospodarki energii w samochodzie

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 23, 2013, 19:02:08 »
No przecież piszę o tym od początku. Więc o co chodzi?

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 23, 2013, 20:51:33 »
zrozumienie zrozumieniem a sprawiedliwość musi być po naszej stronie :)
Czy sądzicie, że producent auta tak dobrał alternator, że ładuje on tylko przy maksymalnych obrotach??? W takim przypadku jak ktoś użytkuje auto tylko po mieście musiałby co kilka dni doładowywać akumulator. Jeździłem kilkunastoma autami i wszędzie tam gdzie był alternator Boscha napięcie na wolnych obrotach nie spadało poniżej 14V. W grupie VAG napięcie ładowania wynosi 14,2-14,4V i żebyście nie wiadomo co właczali nie uda się zejść poniżej. Oczywiście mówię o fabrycznym wyposażeniu bo jak ktoś dołoży zestaw audio o mocy 1000W to może być różnie :) Moja cytryna dzisiaj wypalała fapa i przy włączonych wszystkich odbiornikach napięcie na wolnych obrotach było 13,9V. Faktem jest natomiast, że jak miałem wytarty komutator to wskazówka w czasie wypalania fapa leciała na czerwone pole,  ale była to po prostu usterka ładowania i po wymianie wirnika już tego nie ma. Jedynymi autami gdzie miałem problem z ładowaniem na wolnych obrotach były Vectra 1,7 TD z silnikiem isuzu i alternatorem Hitachi 100A i Toyota Corolla 1,6 benzyna (najnowszy model) też chyba z Hitachi. Tam napięcie ładowania nawet przy dużych obrotach oscylowało około 13,5V-13,8V a na wolnych w lecie potrafiło spadać poniżej 13V i wtedy raz na 2-3 tygodnie trzeba było ładować aku. Te alternatory miały jakąś wadę i jak się nagrzały to ładowanie zanikało. W alternator w Vectrze zainwestowałem przez 4 lata jakieś 1500 PLN i poprawa była krótkotrwała. Pewnie jedną z przyczyn było to że chłodnica w tej wersji miała 3 wentylatory i jak się wszystkie włączyły na maksa to chyba z 1,5 kW ciągnęły :) a w lecie właczały się często. W C5 jest jeden wentylator i max może pociągnąć 500W a alternatory są z reguły 120-150A Boscha, który jest dodatkowo bardziej wydajny. Wiadomo, że cytryna ma sporo odbiorników, ale nie chce mi się wierzyć, że przy sprawnym ładowaniu napięcie może spadać do 12,5V. W tym przypadku sprawdziłbym regulator napięcia i komutator (jeśli pasek jest OK).

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 23, 2013, 21:18:59 »
tez o tym pisałem , dla mnie to juz bicie piany przestaje sledzic watek

Offline Michał Koman

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 726
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 2001
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 23, 2013, 22:46:54 »
I niech sprawiedliwość będzie po Waszej stronie. Widzę, że usiłujecie na siłę doszukiwać się usterek w swoich autach. Proszę bardzo. To przecież wolny kraj. Jak znam elektryków/mechaników, to każdy będzie zachwycony, że za nic nierobienie lub jakieś proste sprawdzenie przytuli chociażby 50 zeta. To Wasza kasa, Wasz czas. "Robta co kceta"
Pozdrawiam i powodzenia.

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 419
  • Skąd: Świdnik
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V LPG kombi 2001r.
  • Miejscowość: Świdnik
Re: [MK1] Spadek napięcia ładowania
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 24, 2013, 00:28:10 »
Czyli ostatecznie wynika, że taki spadek jest normalnym zjawiskiem przy załączonej klimie?