Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania  (Przeczytany 30965 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Przymierzam się właśnie do wymiany dwóch elektrozaworów w mojej skrzyni biegów AL4. Wymieniał oczywiście będę na nowsze, czarne - wersja 2574.16. Według opisów na kilku forach i blogach wymiana nie jest trudna, a wolałbym wykonać ją samemu, bo z 'fachowcami' to jest różnie.
Opis i wygląd zaworów
Przykładowy opis wymiany
Oczywiście po wymianie potrzebna jest zmiana oprogramowania w skrzyni. Czy ktoś z forumowiczów miał wymieniane te zawory i aktualizowane oprogramowanie? Oznaczenie oprogramowania u mnie to: 9658927480 - chyba że błędny numer zczytuję, na dole wkleiłem zrzut z identyfikacji skrzyni. W jednym z warsztatów zaproponowali mi wymianę zaworów (bez zaworów) za 400zł, podobno ze zmianą oprogramowania, ale wolałbym wiedzieć czy je rzeczywiście po wymianie zmienili.

Marek_S

  • Gość
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 09, 2013, 15:33:19 »
nie zmienia sie oprogramowania ale przyucza skrzynie

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • ******
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 09, 2013, 15:39:52 »
W blędzie jesteś.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 10, 2013, 11:10:07 »
Cytuj

Marek Spychalski napisał:
nie zmienia sie oprogramowania ale przyucza skrzynie

Ale ja będę zmieniał zawory na nowsze, wolne od wad o numerze 2574.16. Stare, o numerze 2574.10 już nie da się kupić (są nieprodukowane od dłuższego czasu).  Po wymianie zaworów należy zmienić oprogramowanie, dlatego chciałbym się upewnić na jakie

Offline Marek Bor

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 644
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Kombi 3.0 HDI 241KM 2012 rok Exclusive
  • Zainteresowania: Po za Citroen ujeżdżam jeszcze motocykl Honda Shadow vt750 ACE
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 10, 2013, 13:23:12 »
Serwis. Po Twoim numerze VIN wczytają Ci najnowsze istniejące oprogramowanie do kalkulatora skrzyni.
U mnie zmiana!!! To już szósta C5 tym razem 2012 rok 3.0HDI oczywiście też w kombi na full wypasie Exclusive.

Offline Dawid Hoffman

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Mazda 3 2.0 Skyactive X
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 11, 2013, 12:14:06 »
Najpierw zdejmij miskę i zobacz czy nie masz już zamontowanych zaworów nowszego typu. Potem się martw o oprogramowanie. Do serwisu dojedziesz na zmianę softu nawet gdyby zaszła taka konieczność po wymianie i krzywdy skrzyni nie zrobisz. Nowe zawory Borga mogą pracować z częstotliwością 50Hz z softem pod stare.
W C5 Mk2 będziesz miał już prawie na pewno nowsze, więc IMHO niczego nie trzeba będzie zmieniać.

Po co chcesz to w ogóle ruszać ?

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 11, 2013, 13:50:22 »
Chce zmienić ponieważ skrzynia już zaczyna delikatnie szarpać - nie zawsze, ale czasem czuć. Błędów skrzynia nie zgłasza. Z tego co czytam w necie, to na 90% jest to wina zaworów, które wysiadają po takim przebiegu - 120 000 km.
Słuszna uwaga, aby najpierw sprawdzić czy u mnie nie ma już przypadkiem nowszych. Mój mk2 jest z 2005r, więc bez zajrzenia do środka inaczej tego nie sprawdzę.
Dobrze wiedzieć, że nowe zawory mogą pracować ze starym softem. Po wymianie, o ile będę sam to robił, będę miał 20km do serwisu aby podjechać na zmianę softu.

Offline Dawid Hoffman

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Mazda 3 2.0 Skyactive X
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 11, 2013, 16:04:36 »
Zmiana dostawcy elektrozaworów nastąpiła jakoś 2003-2004, ale głowy nie dam. Tak czy siak raczej będziesz miał Borg'a.

Wymiana 2 głównych zaworów w Twoim przypadku niczego nie zmieni. Nie wiem co i gdzie wyczytałeś ? Na jakich biegach występuje to szarpanie ? W manualu też poszarpuje ?

Jak już chcesz zrzucać miskę to zamień miejscami elektrozawory zmianowe i wyczyść sterownik, zmień olej, skasuj licznik i przyucz skrzynię. Konkretnie EVS6 daj w miejsce EVS4 a EVS5 w miejsce EVS2 np.

btw. Licznik zużycia oleju wskazuje na przebieg co najmniej 50k km większy o ile nie był resetowany.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 11, 2013, 17:28:29 »
O wymianie dwóch głównych zaworów naczytałem się u nas na forum oraz na kilka innych forach i blogach. Nawet na blogu, który podałem, właściciel auta opisuję, że zamienił elektrozawory zmianowe (np biegu drugiego ze wstecznym) i nic to nie zmieniło. Dopiero wymiana zaworów głównych pomogła.

Masz rację co do licznika zużycia oleju. Skrzynia nie była ruszana od nowości, ja dopiero wymieniałem olej (wymiana dynamiczna) przy przebiegu 118000km. Niestety, oczywiście w warsztacie oczywiście 'zapomnieli' skasować tego licznika. Zrobiłem to teraz sam. Obstawiam jednak, że również nie przyuczyli skrzyni do nowego oleju. Czy ktoś może podpowiedzieć jak przyuczać skrzynię za pomocą Lex...?
Jeżeli to nie pomoże, to będę się zastanawiał dalej nad wymianą elektrozaworów - a wolałbym to zrobić sam (i dlatego pytam o wersję oprogramowania skrzyni) , patrząc na to jakich mamy fachowców w Polsce :-(

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 11, 2013, 17:47:48 »
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem Twoje wypowiedzi Patryk, ale moim zdaniem czynisz zbyt pochopne i zbyt daleko idące powiązanie pomiędzy elektrozaworami a poszarpywaniem skrzyni.

Ponieważ:
1. w znanych mi wypadkach przed wymianą elektrozaworów występował komunikat Automatic Gearbox Faulty po 3-5 minutach jazdy. Wymiana eletrozaworów usuwała ten objaw. Myślę że po 3-5 minutach jazdy sterownik AL4 dokonuje diagnostyki.

2. W mojej C5: przed wymianą elektrozaworów skrzynia nie szarpała, jedynym objawem był komunikat Automatic Gearbox Faulty. Poza tym komunikatem skrzynia działała bez zarzutu, a po ich zamianie nie było żadnej zmiany w pracy skrzyni, działała tak samo dobrze. Fajnie było by wyciąć z software'u skrzyni tą autodiagnostykę po 3-5 minutach. Moim zdaniem jest nadwrażliwa.

3. Przede wszystkim i co najważniejsze - szarpanie w klasycznym hydrokinetyku może mieć kilka przyczyn powiązanych z mechaniką skrzyni a nie tylko ze sterowaniem na które się ukierunkowaleś

Prawdą jest, że w AL4 elektrozawory często padają przy 120-150kkm, ale wobec powyższego jest ryzyko że wymienisz je, a szarpanie pozostanie.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Dawid Hoffman

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Mazda 3 2.0 Skyactive X
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 13, 2013, 11:14:03 »
Cytuj

Z tego co czytam w necie, to na 90% jest to wina zaworów, które wysiadają po takim przebiegu - 120 000 km.

Ten przebieg jest z księżyca wzięty. Nie ma reguły tym bardziej, że pierwsze skrzynie miały min. zawory od innego dostawcy a ludzie nie zmieniali oleju. Teraz urban legends po necie chodzą. Skrzynia została poprawiona w kilku innych aspektach.

Cytuj

Mój mk2 jest z 2005r, więc bez zajrzenia do środka inaczej tego nie sprawdzę.

Masz nowe zawory Borg'a na 99%. Widziałem Meganki z tymi skrzyniami z początku 2004r i miały zawory Borg'a Warnera.
Jeżeli masz śrubę kontrolną na klucz kwadrat i wkład plastikowy do spustu na imbus (hex8) to na 100% masz Borg'a. Wystarczy wejść pod samochód.

Tyson Talenta podmienił tylko jeden zawór odpowiedzialny za 2gi bieg podczas gdy zarówno EVS2 jak i EVS4 biorą w tym udział. Działał po omacku. Zrobisz jak chcesz. Twoje 700zł. Gdy skrzynia zmienia 3->4 i 4->3 to też szarpie ? Co się dzieje w manualu ? Spuść oleju trochę i go tu pokaż. Chętnie zobaczę jak wygląda usługa dynamicznej wymiany w autowawer.

Moim zdaniem licznik zużycia wskazuje na przebieg ok 170- 180k km a nie 118k km więc, albo masz kręcony licznik samochodu albo olej w Twojej skrzyni pracował w bardzo wysokich temperaturach.

Skasowanie ustawień początkowych znajdziesz tam gdzie licznik zużycia. Adaptacja następuje samoczynnie.Zaleca się jazdę próbną z częstą zmianą biegów w górę i w dół.

Wrzuć tu logi z podstawowymi parametrami pracy skrzyni - pojeździj z laptopem.

Cytuj

Andrzej Walczyński napisał:
Myślę że po 3-5 minutach jazdy sterownik AL4 dokonuje diagnostyki.

Być może tak jest. Może można do Siemensa napisać. Moim zdaniem mogło to być związane z próbą zapięcia lock-up'a jako, że przy niskiej temp. oleju w skrzyni się nie zapina.

Cytuj

Andrzej Walczyński napisał:
Prawdą jest, że w AL4 elektrozawory często padają przy 120-150kkm, ale wobec powyższego jest ryzyko że wymienisz je, a szarpanie pozostanie.

Trzeba zmieniać olej co 60k km statycznie ze 2 razy. Przy jeździe miejskiej częściej i nie będzie problemów.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 13, 2013, 13:34:20 »
Dziękuje bardzo za odpowiedzi, dostarczyliście mi sporo ważnych informacji i rzuciliście nowe światło na moje problemy. Będę musiał jeszcze raz przemyśleć moje przyszłe działania. Skrzynia delikatnie szarpie (nawet nie do końca to można nazwać szarpnięciem) przy przerzucaniu tylko z biegu 1 na 2. Robi to czasami, mogę oszacować, że w mniej niż 50% przypadkach. Przy przerzucaniu z 3 na 4 nie ma najmniejszych problemów. Na razie więc przy okazji sprawdzę jakie są zawory, a przynajmniej sprawdzę jakie są śruby (tu dzięki wielkie dla Dawida za informację) kiedy będę miał okazję postawić auto na kanał.
Spróbuje wykonać adaptację skrzyni biegów - zobaczymy jakie będą efekty - jak nie to zastanowię się nad zamianą zaworów EVS2 i EVS4 np z tymi od biegu wstecznego Zgodnie z manualem
W autowawer twierdza, że wykonywali zmiany za pomocą specjalnej maszyny do wymiany dynamicznej oleju. Mogę tylko powiedzieć, że widziałem stary olej- był mocno wypracowany, na szczęście nie było w nim opiłków. Poprzedni właściciel nie wymieniał oleju ponieważ ASO Citroena w Warszawie nie zaleca tego. Cytując ASO, kiedy ostatnio ja do nich dzwoniłem: "...ktoś kiedyś wymienił olej w automatycznej skrzyni biegów i potem mu się skrzynia rozszczelniła..." :-| . Poprzedni właściciel ufał ASO, ale ja kupując auto od razu sobie zdawałem sprawę, że w pierwszej kolejności jest do zmiany olej w ASB.  
Postaram się też zrobić logi skrzyni i wrzucę je za jakiś czas na forum.

Offline Wojtek Stelmachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 103
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 2.0 Automat (MKII) Exclusive
  • Miejscowość: Kraków
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 05, 2013, 12:27:07 »
i jak postępy?
Napisz prosze, z ciekawością obserwujęten temat :)
Dla adrenaliny - KTM
Dla wygody - Citroen

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 05, 2013, 13:54:25 »
Kilka dni temu wykonałem za pomocą interfejsu zerowania skrzyni, tak aby potem ta wykonała auto-adaptację. Niestety różnicy nie zauważyłem. Skrzynia nadal potrafi czasami (czasami, tj w 25% przypadków) zmienić bieg mało płynnie podczas przerzucania z biegu 1 na 2. Ponieważ nie zdarza się to za często, nie spieszy mi się obecnie z tematem. Pewnie za jakiś czas dobiorę się do sterownika i pozamieniam zawory sterujące. Wydaję mi się, że to szarpanie 'czasami' nie powinno mieć szkodliwego wpływu na dalszą pracę skrzyni - proszę o wasze opinie.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 19, 2014, 23:33:53 »
Odgrzebię stary temat, bo nadal nie został rozwiązany.
Obecnie przy temperaturach w okolicy 0 stopni, jeżeli uruchomię samochód i od razu odjadę, jest problem z zapięciem drugiego biegu: w momencie przechodzenia z biegu pierwszego, obroty silnika idą w górę, brak napędu, po 1-2 sekundach mocne szarpnięcie, samochód od tego momentu jedzie ok. Następuje tylko i wyłącznie jeżeli samochód stał całą noc, temperatura była niska (zero stopni Celsjusza lub poniżej), od razu ruszyłem. Jeżeli auto chwilę przed rudzeniem pochodzi, problemu nie ma. Dodam, że przed zmianą oleju, zaraz po tym jak auto kupiłem, też miałem jeden raz taki objaw - zdecydowałem się od razu na wymianę oleju, w tym samym czasie temperatury wzrosły (był to kwiecień) więc nie mogę być pewny czy zmiana oleju pomogła.
Obecnie zastanawiam się nad zmianą oleju (statyczną) - oczywiście na olej esso lt 71141. Prawdopodobnie zdemontuję sterownik, spróbuję go wyczyścić, na tyle ile dam radę bezinwazyjnie. Zastanawiam się nad wymianą elektrozaworów, o czym wstępnie wspominałem - ale nie wiem czy będę to robił.
Robiłem trochę rozpoznania co do stosowanych olejów: lt 71141 to olej półsyntetyczny. Dextron 3 to oleje raczej syntetyczne, bo: motul Dextron 3 opisany jest jako Technosynthese, a elf matic G3, zgodny ze standardem Dextron 3, występuje w wersji syntetycznej jak i nie (ale jaka to dokładnie?). W każdym razie w AL4 zalecany jest tylko  lt 71141 i muszę taki zalać, bo nie jestem pewien jaki był wcześniej zalany. W autowawer zalali mi elfa, bo twierdzą, że jest zgodny z normą dextron 3 bo taką zaleca producent.
Elektrozawory: poza nazwą  2574.16 występują jeszcze 7701208174 (renault) oraz FE38420 (Fabi). Na allegro są w całkiem niezłych cenach, np 240zł - z tego co widzę, to raczej zawory sprowadzone z chin, np poprzez aliexpress. Cena bezpośrednio jest zachęcająca (z przesyłką wychodzi taniej niż jeden zawór oryginalny) - ale nie znalazłem szczegółowych opinii/testów o nich. Oryginały w Polsce 377zł (ASO Citroen) i 312zł (ASO Renault). Ciekawostka na temat zaworów: Australijaskie forum - ktoś opisuje, że przerabiał nasze nieszczęsne zawory, dzięki czemu znikają problemy szczególnie w wysokich temperaturach. Niestety, nie opisuje dokładnie jak to robi, ale oferuje je na ebay.

Cytuj

Dawid Hoffman napisał:

Moim zdaniem licznik zużycia wskazuje na przebieg ok 170- 180k km a nie 118k km więc, albo masz kręcony licznik samochodu albo olej w Twojej skrzyni pracował w bardzo wysokich temperaturach.

Auto jeździło wcześniej głownie po warszawie, więc wskaźnik zużycia oleju może pokazywać rzeczywiście "warszawskie"  118k km


Mam jeszcze pytanie do osób, które same zmieniały olej:
Silnik w trakcie sprawdzania poziomu powinien chodzić?
W instrukcji jest napisane: dolać pól litra oleju, po odkręceniu korka olej powinien ściekać mała strużką, potem kroplami. Czyli jeżeli po wlaniu oleju, ten zleciał małą strużką, potem kroplami - zakręcić korek i już nie dotykać? Czy to co zleciało wlać ponownie?

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka

Offline Dawid Hoffman

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Mazda 3 2.0 Skyactive X
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 20, 2014, 17:33:13 »
Cytuj
Patryk Blachowski napisał:
Następuje tylko i wyłącznie jeżeli samochód stał całą noc, temperatura była niska (zero stopni Celsjusza lub poniżej), od razu ruszyłem. Jeżeli auto chwilę przed rudzeniem pochodzi, problemu nie ma.

To jest bardo dobra praktyka przy obsłudze tej skrzyni. Powinna być wpisana do instrukcji użytkownika. Warto rozgrzać olej na postoju. Skrzynia będzie wdzięczna. Jak ostro dam w palnik na zimnym w mroźny dzień mam łupnięcie. Nie wolno tak jeździć, trzeba grzać to normalne.

Cytuj

Obecnie zastanawiam się nad zmianą oleju (statyczną) - oczywiście na olej esso lt 71141.

Mobil LT71141, 9730.AE ew.Renaultmatic D3 SYN

Cytuj

Prawdopodobnie zdemontuję sterownik, spróbuję go wyczyścić, na tyle ile dam radę bezinwazyjnie.

Dopóki będziesz wiedział i rozumiał co robisz nie będzie problemu. Gdy będziesz wyjmował zawory zaznacz sobie w jakiej pozycji były śruby regulacyjne i zapisz ilość obrotów przy wykręcaniu tak abyś wkręcił w to samo położenie. To bardzo ważne.

Cytuj

Robiłem trochę rozpoznania co do stosowanych olejów: lt 71141 to olej półsyntetyczny. Dextron 3 to oleje raczej syntetyczne, bo: motul Dextron 3 opisany jest jako Technosynthese, a elf matic G3, zgodny ze standardem Dextron 3, występuje w wersji syntetycznej jak i nie (ale jaka to dokładnie?).

Ale co to są oleje syntetyczne ? W Niemczech to co innego jak w Polsce. Motul nie jest syntetyczny a DIII na pewno nie jest specyfikacją oleju syntetycznego. Co do elfa trzeba sprawdzić w kartach jak chcesz drążyć. To że producent nazywa olej syntetycznym nie znaczy, że on jest syntetyczny niestety. Odchodzi się od przynajmniej kilku lat od baz syntetycznych API GIV, GV na rzecz "porównywalnych" GIII/GIII+
 
Cytuj

W każdym razie w AL4 zalecany jest tylko  lt 71141 i muszę taki zalać, bo nie jestem pewien jaki był wcześniej zalany. W autowawer zalali mi elfa, bo twierdzą, że jest zgodny z normą dextron 3 bo taką zaleca producent.

Jak Ci zalali D3 syn to sobie zmień na D3 syn. Jak chcesz LT71141 to kup bańkę 20l i zmień 5 razy statycznie. Niech tam pływa jeden rodzaj cieczy a nie mazidło o bliżej nieokreślonych parametrach.

Cytuj

Ciekawostka na temat zaworów: Australijaskie forum - ktoś opisuje, że przerabiał nasze nieszczęsne zawory, dzięki czemu znikają problemy szczególnie w wysokich temperaturach. Niestety, nie opisuje dokładnie jak to robi, ale oferuje je na ebay.

Jak mu wierzysz to sobie kup :).  Elektrozawory siadają od zanieczyszczeń w niezmienianym oleju w naszych warunkach klimatycznych, być może u nich ujawniają się jakieś problemy, których przyczynę wiążą z wysoką temp. oleju.

Cytuj

Auto jeździło wcześniej głownie po warszawie, więc wskaźnik zużycia oleju może pokazywać rzeczywiście "warszawskie"  118k km

Zdejmij lewe koło, zrób zdjęcie i pokaż swoją chłodnicę oleju. Jak będziesz zmieniał płyn chłodzący to chłodnicę oleju wykręć i wypłucz. Nie mieszaj płynów bezkrzemianowych z krzemianowymi. Jak nie wiesz co było wlane lej płyn G13.


Cytuj

Silnik w trakcie sprawdzania poziomu powinien chodzić?

Tak, olej w skrzyni w temp. roboczej.

Cytuj

W instrukcji jest napisane: dolać pól litra oleju, po odkręceniu korka olej powinien ściekać mała strużką, potem kroplami. Czyli jeżeli po wlaniu oleju, ten zleciał małą strużką, potem kroplami - zakręcić korek i już nie dotykać?

Nie dotykać. Masz tam gdzieś "zalać do skrzyni".. Patryk litości.
Jak jest za dużo wlane to nie będzie ściekał małą strużką tylko wielką strugą :).

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 20, 2014, 21:04:16 »
Cytuj

Dawid Hoffman napisał:
Jak ostro dam w palnik na zimnym w mroźny dzień mam łupnięcie. Nie wolno tak jeździć, trzeba grzać to normalne.

Czyli to może być normalne w tej skrzyni?

Cytuj

Dopóki będziesz wiedział i rozumiał co robisz nie będzie problemu. Gdy będziesz wyjmował zawory zaznacz sobie w jakiej pozycji były śruby regulacyjne i zapisz ilość obrotów przy wykręcaniu tak abyś wkręcił w to samo położenie. To bardzo ważne.

O jakich śrubach regulacyjnych mówisz? Czy mógłbyś podać ich numer na schematach sterownika, które są w linkach w pierwszym poście?

Cytuj

Jak Ci zalali D3 syn to sobie zmień na D3 syn. Jak chcesz LT71141 to kup bańkę 20l i zmień 5 razy statycznie. Niech tam pływa jeden rodzaj cieczy a nie mazidło o bliżej nieokreślonych parametrach.

tak zamierzałem zrobić, ale teraz mam wątpliwości, czy jednak nie pozostać przy D3 syn

Cytuj

Zdejmij lewe koło, zrób zdjęcie i pokaż swoją chłodnicę oleju. Jak będziesz zmieniał płyn chłodzący to chłodnicę oleju wykręć i wypłucz. Nie mieszaj płynów bezkrzemianowych z krzemianowymi. Jak nie wiesz co było wlane lej płyn G13.

Przy najbliższej okazji tak zrobię. Co można będzie po tym poznać?

Cytuj

Nie dotykać. Masz tam gdzieś "zalać do skrzyni".. Patryk litości.
Jak jest za dużo wlane to nie będzie ściekał małą strużką tylko wielką strugą :).

 :-) Lepiej wcześniej zapytać o szczegóły :-)

Offline Dawid Hoffman

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Mazda 3 2.0 Skyactive X
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 21, 2014, 17:08:11 »
Cytuj

Patryk Blachowski napisał:
Czyli to może być normalne w tej skrzyni?

Może tak być jak olej zdechły.Niech się ktoś inny jeszcze wypowie w kwestii 'łupnięć' na zimnym w mroźny dzień przy bardzo dynamicznym przyspieszaniu w AL4.
 
Cytuj

O jakich śrubach regulacyjnych mówisz? Czy mógłbyś podać ich numer na schematach sterownika, które są w linkach w pierwszym poście?

Przeczytaj koniecznie rebuild manual w części dotyczącej bloku oraz regulacji wybieraka zanim cokolwiek dotkniesz. 33,38,41,54,56.

Cytuj

Przy najbliższej okazji tak zrobię. Co można będzie po tym poznać?

Jestem ciekaw jak duża jest chłodnica dla silnika 2.0. :)

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 21, 2014, 18:20:51 »
Cytuj

Dawid Hoffman napisał:
Może tak być jak olej zdechły.Niech się ktoś inny jeszcze wypowie w kwestii 'łupnięć' na zimnym w mroźny dzień przy bardzo dynamicznym przyspieszaniu w AL4.


Pierwsza zmiana 1-2 jest trochę mniej płynna, ale łupnięcie to na pewno nie jest.
Na zimnym oleju AL4 nie załącza lock-upa, przez kilka pierwszych minut jazdy skrzynia trochę "przeciąga" przy zmianach, ale żadnych szarpań u mnie nie ma.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 24, 2015, 00:47:47 »
Witam, ja mam AL4 w c5 z 2009 r. Przeciaga biegi, szarpie, po wlaczeniu wstecznego wystepuje uderzenie. Od razu padlo podejrzenie na elektrozawory cisnieniowy regulator oraz lockUp, wymienili... -> NIC NIE DAŁO dalej to samo. Teraz bedzie wymiana 6 sztuk elektozaworów zmianowych, podobno to ma już przynieść efekt. Zobaczymy ;) mam nadzieje, ze faktycznie tak będzie, niedlugo pochwalę się co z tego wyszlo. Dodam, że komputer nie pokazuje zadnych błędów. Zawalilem troche bo od razu moglem kazac wymienic im wszystkie zmianowe, a nie cisnieniowe bo skrzynia nigdy nie wchodzila w awaryjny... a to niby jest podstawą przy uszkodzonych EVM i EVLU...

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 10, 2015, 22:48:06 »
Dodatkowo wymieniono mi dzisiaj 6 elektrozaworów tzw. zmiany łącznie 8 sztuk czyli cały blok elektrozaworów w sterowniku. (2 ciśnieniowe i 6 zmiany), dodatkowo olej x 3 statycznie w 200km odstępach. Czyli jest idealny - Ravenol 4/5 HP. Skrzynia dalej przeciąga biegi, szarpie przy zmianie z 2 na 3 i 3 na 4. Przy włączeniu wstecznego slychać uderzenie... Ktoś poleci jakiś serwis gdzie to konkretnie ogarną, bo już jestem trochę w plecy i podejrzewam, że tu już wejdą w grę jakieś mechaniczne uszkodzenia. Ciąg sprzęgieł, konwerter, kosze hamulców? Możliwe, że samo poprawienie szczelności naprawi błąd. Raz na 20 razy zdarza się, że skrzynia zmieni te biegi idealnie... ale wsteczny zawsze "napieprza" :)

mjerz

  • Gość
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 11, 2015, 08:49:53 »
Dodatkowo wymieniono mi dzisiaj 6 elektrozaworów tzw. zmiany łącznie 8 sztuk czyli cały blok elektrozaworów w sterowniku. (2 ciśnieniowe i 6 zmiany), dodatkowo olej x 3 statycznie w 200km odstępach. Czyli jest idealny - Ravenol 4/5 HP. Skrzynia dalej przeciąga biegi, szarpie przy zmianie z 2 na 3 i 3 na 4. Przy włączeniu wstecznego slychać uderzenie... Ktoś poleci jakiś serwis gdzie to konkretnie ogarną, bo już jestem trochę w plecy i podejrzewam, że tu już wejdą w grę jakieś mechaniczne uszkodzenia. Ciąg sprzęgieł, konwerter, kosze hamulców? Możliwe, że samo poprawienie szczelności naprawi błąd. Raz na 20 razy zdarza się, że skrzynia zmieni te biegi idealnie... ale wsteczny zawsze "napieprza" :)

Jak olej po 3 wymianach statycznych może być idealny? Przecież jeszcze ponad litr starego oleju tam zostało i od razu zapaskudziło nowy.  Jeśli rzeczywiście elektrozawory były padnięte, to całkiem możliwe że były powycierane ich gniazda, więc być może w skrzyni były jakieś opiłki. Może też były jakieś resztki z elementów ciernych - ten pył tworzy zawiesinę w oleju i robi się taka breja, która też pogarsza smarowanie i powoduje tarcia...

Jak są jakiekolwiek problemy mechaniczne ze skrzynią to nie należy robić wymiany statycznej, bo jest ryzyko że ten cały syf zostanie w skrzyni i od razu zapaskudzi nowy olej i dalej będzie w nim krążyć... Wymiana statyczna to tylko grawitacyjne spuszczenie części oleju, więc nie wszystko wylatuje....  Jeśli w skrzyni były wymieniane jakieś uszkodzone części to zawsze się powinno zrobić porządną wymianę dynamiczną, żeby wszystkie takie potencjalne szczątki wypłukać...

Offline Piotr Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: C5 III
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 11, 2015, 09:20:27 »
Nie wymieniałem niczego więcej jesli chodzi o mechaniczne elementy, z wyjątkiem elektrozaworów. Myślałem, że olej juz jest cały wymieniony, po 3-3,1 litra zostawało zlewane co wymianę czyli łącznie 9,3 i tyle samo uzupełnione + 0,5 żeby wyrównać poziom. Tam mieści się chyba 7 litrów w tej skrzyni max. Będę musiał poszukać kogoś kumatego kto zajmuje się tylko i wyłącznie automatami zeby to ogarnąć, szkoda tylko, że juz jestem w plecy jakieś 1300 pln na wjeździe ;-)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

mjerz

  • Gość
Odp: [mk2] skrzynia AL4 - wymiana elektrozaworów - wersja oprogramowania
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 11, 2015, 18:37:49 »
Nie wymieniałem niczego więcej jesli chodzi o mechaniczne elementy, z wyjątkiem elektrozaworów.

No to jednak coś wymieniałeś... Pytanie dlaczego te elektrozawory były wymieniane - jeśli ze względu na jakieś wytarcia/wyżłobienia to w oleju mogą być te wytarte/wyżłobione drobinki.

Myślałem, że olej juz jest cały wymieniony, po 3-3,1 litra zostawało zlewane co wymianę czyli łącznie 9,3 i tyle samo uzupełnione + 0,5 żeby wyrównać poziom. Tam mieści się chyba 7 litrów w tej skrzyni max.

Piotrze, jeśli skrzynia ma 7 litrów, to przy pierwszej wymianie spuszczasz 3 litry starego, a więc zostaje Ci w skrzyni 4 litry starego.  Przy drugiej wymianie znów spuszczasz 3 litry, ale już NIE samego starego lecz MIESZANKI starego z nowym (w proporcjach 4:3), czyli starego ubędzie w tej wymianie tylko 1,7 litra (a reszta spuszczonego to olej NOWY z pierwszej wymiany), a więc w skrzyni pozostanie po drugiej wymianie 2,3 litra starego. Przy trzeciej wymianie znów spuszczasz 3 litry MIESZANKI starego z nowym (w proporcjach ~ 5:2), czyli starego w tej spuszczanej mieszance będzie tylko 1 litr, a więc w skrzyni po trzeciej wymianie pozostanie nadal 1,3 litra starego oleju, zmieszanego z nowym.  Reasumując, po trzech wymianach statycznych masz w skrzyni circa 5,7 litra oleju nowego i 1,3 litra oleju starego, zmiksowane ze sobą - mimo że przepuściłeś przez skrzynię 9 litrów nowego oleju (ale prawie 3,5 litra tego nowego oleju z powrotem spuściłeś w kanał).

Zresztą nie o to chodzi ILE tego starego oleju zostało, tylko że w ogóle został. Jeśli ten stary olej był złej jakości (a już nie mówiąc o tym że być może zanieczyszczony jakimiś opiłkami jeśli w skrzyni są problemy mechaniczne) to po prostu od ręki zanieczyści sobą nowy olej, i cała wymiana psu na budę.

Może 1,3 litra z 7 litrów to wydaje się mało, ale zrób eksperyment: weź 1,3 litra błota (odpowiednik starego oleju) i wlej do tego 5,7 litra czyściutkiej wody (odpowiednik nowego oleju) a następnie dobrze wymieszaj i zobacz JAKI SYF z tego wyjdzie...  Właśnie taki masz w skrzyni olej po tych trzech wymianach statycznych, bo stary od razu zapaskudził cały nowy...

Po drugie, jak pisałem, wymiana statyczna to tylko SPUSZCZANIE oleju, grawitacyjnie, jak z silnika. W odróżnieniu od wymiany dynamicznej, która jest robiona pod ciągłym przepływem (tłoczy się nowy który wypycha stary, do momentu aż zacznie wylatywać to co wchodzi). A więc wymiana dynamiczna jednocześnie przepłukuje skrzynię, zaś wymiana statyczna w zasadzie nic nie wypłuka - różne złogi i osady zostają po różnych zakamarkach skrzyni, bo nie było ciśnienia/przepływu, które mogłyby je stamtąd wypłukać.