Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Opadający tył  (Przeczytany 22903 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Opadający tył
« dnia: Lipiec 16, 2013, 16:05:39 »
Problem dotyczy XM-a z 1999r 2.1 TD z HA2 i antyopadem. Otóż auto po uruchomieniu i pierwszych metrach (czasem kilometrach) ma twardy tył. Przód jest miękki. Po pewnym czasie tył raptownie opada po czym się podnosi (trochę niżej niż przed opadnięciem) i od tego momentu jest już miękki jak powinien. Co powinienem z tym zrobić? Dodam, że jakieś 2 miesiące temu tylny blok HA został wymieniony na prawie nowy i przez jakiś czas był spokój.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Opadający tył
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 16, 2013, 22:07:52 »
Wymieniłeś sam blok czy razem z zaworkiem?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Re: Opadający tył
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 16, 2013, 22:14:30 »
Razem z zaworkiem. Na innym forum podpowiadają, że to może być wina zapowietrzonych tylnych hamulców. Możliwe to? To byłoby najprostsze do zrobienia.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Opadający tył
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 17, 2013, 10:10:35 »
Tył Ci spada gdy otworzy się przepływ w bloku HA. Wtedy część LHM z tylnego zawieszenia wpływa do sfery HA napełniając ją i o tę właśnie objętość obniżają się siłowniki. Zawieszenie staje się miękkie bo zaczyna pracować trzecia sfera.

U mnie też się tak czasem robi, zwłaszcza gdy bawię się suwakiem wysokości a potem gaszę silnik i włączam zapłon. Jeszcze nie doszedłem co powoduje zacięcia HA, ale nie widzę związku z zapowietrzeniem hamulców.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Re: Opadający tył
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 18, 2013, 09:19:03 »
Czy przyczyną takiego zachowania tyłu mógł być niedokręcony przewód do zacisku hamulcowego, z którego sączył się LHM? Dokręciłem go i jest sucho, ciekawe czy przestanie opadać.

Offline Piotr Wysoczański

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 95
  • Skąd: Kalsk
  • Posiadany samochód: C5 mkII 2.0 HDI, C4 (B7) 1.6 HDI , BX Pallas, Cx 2400GTi
  • Miejscowość: Kalsk
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 23, 2015, 15:11:52 »
Witam
Mam pytanie mam podobny objaw po ruszeniu auto po chwili opada i podnosi się ponownie.
Co muszę sprawdzić i gdzie szukać?
Układ mam szczelny i suchy, rok temu wymieniona 8 sfera (antyopad) na nową reszta ma jakieś 3-4 lata.
było:
Citroen Visa II Super E
ZX 1,4i
ZX 1,6i
berlingo 1,8i
C3 1,6 HDI 90KM
C3 Picasso 1.6 HDI 92KM
XM Y4 2.0t Pallas 1999
Xsara II 1.6 16v aut Exclusive
jest:
C5 MKII 2.0 HDI
C4 (B7) 1,6 HDI
BX Pallas 94'
CX 2400 GTI 1979

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 23, 2015, 23:31:39 »
Witam
Mam pytanie mam podobny objaw po ruszeniu auto po chwili opada i podnosi się ponownie.
Co muszę sprawdzić i gdzie szukać?
Układ mam szczelny i suchy, rok temu wymieniona 8 sfera (antyopad) na nową reszta ma jakieś 3-4 lata.


Ale opada za każdym razem, tak delikatnie jak po dociśnięciu ciężarem, czy nagle raz spada gwałtownie o parę centymetrów, a później już po skorygowaniu poziomu jest normalnie?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Marek Korczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM mk2 2.0TCT '99 XM mk2 2,9(ES9J4) '98
  • Zainteresowania: renowacja aut, sporty motorowodne, elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 24, 2015, 00:22:54 »
Podłączę się, u mnie po odpaleniu rano i ok 3-5 min po rozpoczęciu jazdy, tył gwałtownie opada o parę cm, po czym podnosi się powoli i dalej już jest chyba dobrze. Może ktoś  już namierzył przyczynę takiej fanaberii?
DS (ID19B) w trakcie renowacji...

Offline Piotr Wysoczański

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 95
  • Skąd: Kalsk
  • Posiadany samochód: C5 mkII 2.0 HDI, C4 (B7) 1.6 HDI , BX Pallas, Cx 2400GTi
  • Miejscowość: Kalsk
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 24, 2015, 10:40:54 »
U mnie podobnie jak u kolegi opada gwałtownie i powoli się podnosi
było:
Citroen Visa II Super E
ZX 1,4i
ZX 1,6i
berlingo 1,8i
C3 1,6 HDI 90KM
C3 Picasso 1.6 HDI 92KM
XM Y4 2.0t Pallas 1999
Xsara II 1.6 16v aut Exclusive
jest:
C5 MKII 2.0 HDI
C4 (B7) 1,6 HDI
BX Pallas 94'
CX 2400 GTI 1979

Offline Marek Korczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM mk2 2.0TCT '99 XM mk2 2,9(ES9J4) '98
  • Zainteresowania: renowacja aut, sporty motorowodne, elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 24, 2015, 12:19:54 »
U mnie podobnie jak u kolegi opada gwałtownie i powoli się podnosi

Jeśli nadal mówimy o XM-ie, to się zgadza, wesołych swiąt :)
DS (ID19B) w trakcie renowacji...

Offline Piotr Wysoczański

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 95
  • Skąd: Kalsk
  • Posiadany samochód: C5 mkII 2.0 HDI, C4 (B7) 1.6 HDI , BX Pallas, Cx 2400GTi
  • Miejscowość: Kalsk
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 27, 2015, 21:13:26 »
Tak nadal o XM-ie
było:
Citroen Visa II Super E
ZX 1,4i
ZX 1,6i
berlingo 1,8i
C3 1,6 HDI 90KM
C3 Picasso 1.6 HDI 92KM
XM Y4 2.0t Pallas 1999
Xsara II 1.6 16v aut Exclusive
jest:
C5 MKII 2.0 HDI
C4 (B7) 1,6 HDI
BX Pallas 94'
CX 2400 GTI 1979

Offline Jarek Szułczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 21
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8 '00 ; Saab 9-3 cabrio ; Astra II ; Subaru Justy 4x4
  • Miejscowość: Toruń
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 09, 2016, 21:21:12 »
podpinam się do tematu..
od kliku dni mój XM 97 rok, bez HA, po odpaleniu opuszcza tył do samej gleby ( płynnie, jakby zjeżdżał opuszczany suwakiem ) po czym sie podnosi. Przód ani drgnie.
Jak go kupowałem dwa tygodnie temu to tak nie było. Układ suchy. Gdzie szukać przyczyny?

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 09, 2016, 22:03:15 »
Już śpieszę kolegom z wyjaśnieniem......Nie ma w tym zjawisku nic niepokojącego.Nasze samochody mają już "kilka " latek i powierzchnie siłowników jak i zaworu hamulcowego są już zużyte.Za opadanie tyłu odpowiada właśnie zawór hamulcowy z którego brane jest ciśnienie do tylnych siłowników zawieszenia.Po wyłączeniu silnika nie ma już ciśnienia zasilającego układ i powoli  poprzez luzy ciśnienie uchodzi powrotami do zbiornika.To dotyczy wersji mk1 bez sfery antyopadowej.W mk2 zastosowano zawór który zamyka powrót z tylnych siłowników po wyłączaniu zapłonu i przez to ciśnienie za nim utrzymuje się nie zmiennie.Natomiast przed tym zaworem ciśnienie spada bo zużyty zawór hamulcowy tego ciśnienia nie utrzymuje.Więc reasumując Przed zaworem antyopadowym ciśnienia np.po nocy nie ma a za zaworem czyli w siłownikach ciśnienie jest.Włączając kluczyk i odpalając silnik  zawór antyopadowy dostaje prąd, otwiera się i całe ciśnienie ucieka do przodu,do "pustych rurek" z których przez zawór hamulcowy wcześniej uciekło do zbiornika.Siłowniki tracą nagle ciśnienie i tył opada......Trochę to zawiłe ale jak przeczytacie powoli i kilka razy to zrozumiecie.Starałem się......
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Jarek Szułczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 21
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8 '00 ; Saab 9-3 cabrio ; Astra II ; Subaru Justy 4x4
  • Miejscowość: Toruń
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 10, 2016, 06:21:07 »
w pełnie zrozumiałe, dzięki :-)

Teraz pytanie kompletnego laika. Czy muszę czekać aż auto się ustabilizuje czy mogę ruszyć zanim proces "podnoszenia" zostanie ukończony?
Pytam, poniewż po odpaleniu silnika pali się STOP, auto się w tym czasie opuszcza, kontrolka gaśnie, samochód zaczyna się podnosić. Ruszać? czekać?

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 10, 2016, 09:32:56 »
Poczekaj aż się podniesie.STOP się świeci bo nie ma ciśnienia.Antyopad działał dobrze jak auto było w miarę nowe.Jak już hydraulika się zużyła w pewnym stopniu to niestety wychodzą takie rzeczy.Nie należy się jednak tym przejmować.Objawem niepokojącym jest to że gdy trzymamy długo (np z 10sekund) wciśnięty pedał hamulca (na pracującym silniku) to tył opada.Wtedy trzeba wymienić zawór hamulcowy bo już ma za duże przecieki.Jednak można jakiś czas tak jezdzić......No i jak kiedyś ktoś napisał "Nie zazdroszczę kotom siedzącym pod autem" ;D
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 10, 2016, 19:53:32 »
Włączając kluczyk i odpalając silnik  zawór antyopadowy dostaje prąd, otwiera się i całe ciśnienie ucieka

Małe sprostowanie. Zawór ten otwiera się hydraulicznie, po tym jak pojawi się ciśnienie w zasilaniu.


Swoją drogą - 1997 rok i brak HA to wielka rzadkość.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jarek Szułczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 21
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8 '00 ; Saab 9-3 cabrio ; Astra II ; Subaru Justy 4x4
  • Miejscowość: Toruń
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 10, 2016, 21:19:50 »
po krótkim zapoznaniu się z autem: wersja "bieda"
skóry dokładane, szyby el tylko przednie, brak klimy. Ale dobry stan, mało rdzy, pewne pochodzenie i jest mocno doinwetsowany przez poprzednika. To mnie do niego skłoniło

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 10, 2016, 21:32:34 »
No 2 litrówka wolnossąca przeważnie była biedna.........
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Jarek Szułczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 21
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8 '00 ; Saab 9-3 cabrio ; Astra II ; Subaru Justy 4x4
  • Miejscowość: Toruń
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 10, 2016, 09:01:19 »
wczoraj proces podnoszenia tyłu po odpaleniu został poparty głośnym sykiem. Aż wysiadłem z auta w garażu zobaczyć co i gdzie syczy. A ten drań "obsikał" mi buty.. pękł jeden z 4 przewodow w progu, mniej więcej pod tylnymi drzwiami. Z wyglądu to przewody hamulcowe. Dobrze wymysliłem?
Jak silnik pracuje to leci, jak zgasiłem to przestało.. Rozumiiem, ze dopóki cieknie to o jeździe mogę zapomnieć?


Jestem na niego zły, także auto jest na sprzedaż tak jak stoi. W meg promocyjnej cenie. Ale tylko dzisiaj ;-)

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 10, 2016, 09:58:50 »
Rozerwało pewnie przewód zasilający tylne zawieszenie. O jeździe oczywiście możesz zapomnieć, bo wypompujesz cały LHM i stracisz nie dość, że wspomaganie i zawieszenie, to co najgorsze hamulce. a chyba nie muszę objaśniać czym to się może skończyć.

No niestety, ale do starych cytrynek z hydro trzeba mieć cierpliwość, to nie są zwykłe auta "wsiadam i jadę" szczególnie zaraz po kupnie, ten czas już dawno minął. Tym bardziej jeśli np kupisz niezbyt zadbany egzemplarz. Trzeba być chorobliwie w nich zakochanym i jednocześnie posiadać bardzo dużo cierpliwości, żeby się nie wkur...zyć i nie sprzedać z dnia na dzień :)

Ale z własnego doświadczenia wiem, że jak się trochę posiedzi i popracuje nad danym egzemplarzem, to na pewno się odwdzięczy. Ja przy swoich XMach robię wszystko sam. Jeżdżę na co dzień XMami do pracy i wszędzie, gdzie mi się zachce. Nowszego auta nie posiadam, bo nie chcę. Ostatnio moim dieslem bez specjalnych przygotowań wybrałem się w drogę po V6 - typowe tylko sprawdzenie poziomu płynów i zapakowanie skrzynki narzędzi - trasa ponad 600km  łyknięta bez żadnego problemu.


Dodam jeszcze, że XMy i tak miały znacznie lepsze stalowe przewody hydrauliczne niż np taki BX (przynajmniej MK1). Pamiętam jak ojciec kupił BXa, auto miało wtedy 11 lat i przewody leciały jeden za drugim. To były czasy kiedy jeszcze nie było miedzianych zamienników, tylko oryginały (np jeden przewód z przodu na tył 140zł...). W XMie ten problem zaczyna się znacznie później, gdzieś koło 20 lat istnienia auta i to też dużo zależy gdzie i jak był eksploatowany. Przeważnie pierwsze padają przewody na tylnej belce, tam gdzieś się ta skubana wilgoć kumuluje no i tam przewody najszybciej gniją.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 781
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 10, 2016, 13:42:01 »
Do wiadomości i ku przestrodze właścicieli xm-ów.Tam gdzie właśnie Jarkowi strzelił przewód ciśnieniowy jest newralgiczny punkt.To miejsce gdzie przewody biegną od podłogi do góry i nad "rurą" od belki tylnej.Tam w belce są plastikowe uchwyty do rurek i w nich gromadzi się błoto.Tam praktycznie nie ma przewiewu i wszystko się kisi nigdy nie wysychając.Zeby uzyskać tam dostęp należy opuścić belkę na przednich poduszkach i dopiero wtedy uda się tam coś zobaczyć.Miałem kilka xm-ów i w każdym były tam rurki skorodowane.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 10, 2016, 17:55:38 »
Też zaliczyłem awarię przewodu w tym miejscu. Komplet wszystkich, to znaczy tych na belce i tych długich doprowadzających,  w miedzi kosztował około 300 zł i będzie spokój na następne kilka lat. Największy ból to konieczność wyjęcia całej belki. Przy okazji można nabić akumulator tylnych hamulców.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 10, 2016, 23:09:24 »
Cytat: Zbigniew Patelski
Przy okazji można nabić akumulator tylnych hamulców.
Tej kuli to najlepiej się pozbyć.Nie będzie opadał zadek zaraz po odpaleniu silnika.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 11, 2016, 10:32:25 »
Cytat: Zbigniew Patelski
Przy okazji można nabić akumulator tylnych hamulców.
Tej kuli to najlepiej się pozbyć.Nie będzie opadał zadek zaraz po odpaleniu silnika.

Ta sfera spełnia swoją rolę tylko przy sprawnym zaworze hamulcowym , czyli takim bez przecieków .
Zawór z wewnętrznym przeciekiem obwodu hamulców tył szybko wyprowadzi LHM ze sfery "anty-opadowej" i jej przydatność zamienia się w anty przydatność w postaci opadnięcia zawiasu tył po odpaleniu .
Jak mamy słaby zawór hamulcowy to wstawiamy zaślepkę w miejsce sfery lub zaślepiamy trójnik z którego zasilana jest sfera .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Jarek Szułczyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 21
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: Picasso 1.8 '00 ; Saab 9-3 cabrio ; Astra II ; Subaru Justy 4x4
  • Miejscowość: Toruń
Odp: Opadający tył
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 12, 2016, 07:04:47 »
dzięki Panowie za wskazówki.
Podjąłem jednak decyzje o nie-reanimowaniu XMa.


To reanimuj.
PS
Za recydywę dostaniesz ostrzeżenie...
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 12, 2016, 14:41:59 wysłana przez Dariusz Kłeczek »