Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [X2] Problem z układem kierowniczym  (Przeczytany 2289 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
[X2] Problem z układem kierowniczym
« dnia: Wrzesień 13, 2013, 21:55:23 »
Panowie i Panie - mam problem.

Swego czasu zaczęła mi stukać podczas skręcania przekładnia kierownicza. Objawy identyczne jak przy rozwalonych łożyskach na MacPhersonie - takie zgrzyto-stkanie podczas wolnego kręcenia kierownicą oraz spory opór przy kręceniu.

Zacząłem od wspomnianych łożysk (z racji specyficznego odgłosu tej usterki). Nie pomogło więc oddałem przekładnię do regeneracji. Przestało chrupać, ale nadal dość ciężko to chodzi - to znaczy kręcić na postoju jedną ręką kierownicą się da, ale jak porównuję do innych Xsar to powinno to chodzić jeszcze lżej. Przy odbiorze po regeneracji przekładni poinformowano mnie, że luzy zlikwidowane, wszystko cacy, ale nadal może trochę ciężko chodzić, bo wg nich pompa jest zarżnięta.

No więc zregenerowałem pompę - wymienione całe bebechy (głowica, zawory, uszczelnienia itd.). Chodzi lżej, ale jeszcze nie tak jak w innych Xsarach.

Tak więc: przekładnia jest ok, pompa jest ok, węże sprawdzone pod kątem zagięć, których brak. Pompa wręcz szarpie wężami podczas skręcania więc musi dawać ciśnienie. Przekładnię w ramach reklamacji ponownie mi sprawdzono i wg mechanika jest w porządku.

Co jeszcze może być przyczyną tego, że układ kierowniczy nie pracuje tak lekko jak powinien?
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 13, 2013, 22:03:54 »
A jak wyglądą krzyżak łączący kierownicę z maglownicą. Nie jest skorodowany? Jak tam w niego nawali się brudu to potrafi skrzypieć, ciężko chodzić, kierownica może obracać się skokowo. Są to bardzo delikatne skoki wyczuwalne podczas jazdy na wprost i w trakcie jazdy należy delikatnie ruszać kierownicą w lewo i w prawo.

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 13, 2013, 23:05:04 »
Okej... krzyżak łączący kolumnę z maglownicą? Czyli gdzieś w komorze silnika czy zabudowany jest pod deską rozdzielczą? Jak się do niego dostać, żeby go obejrzeć?
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 13, 2013, 23:45:15 »
W komorze silnika. Wyłazi kawał rury pt. kierownica. Tam gdzie łączy się kierownica z maglownicą jest krzyżak.
Tego szukaj. Po lewo maglownica, po prawo kierownica.

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 15, 2013, 09:23:51 »
Pozaglądam, ale tak sobie myślę, że gdyby to krzyżak sprawiał problemy to by to zostało wykryte przez speców, którzy regenerowali przekładnię.

Czy ewentualnie kolumna kierownicy nie jest prowadzona w jakichś łożyskach (pod deską rozdzielczą), mogą dawać opór?

Nie wiem już gdzie szukać. Zdecydowałem się na regenerację przekładni, bo jak jedna osoba powoli kręciła kierownicą, a ja trzymałem ręką końcówkę drążka to czuć było jak chrupie, ewidentnie na tym elemencie.
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 15, 2013, 14:40:41 »
Kolumna kierownicy jest prowadzona na dwóch łożyskach. Wątpię aby rozwaliły się od kręcenia kierownicą.
Wszystko zależy od speca, czy ma pracę w nosie czy w rękach. Raz trafiłem na samochód gdzie dwóch mówiło o cieknącej chłodnicy i proponowali wymianę, a nikt nie zobaczył że olej od wspomagania leci na chłodnicę. Wymiana chłodnicy skończyła się wymianą uszczelki w przewodzie wspomagania!
Krzyżak jest nisko nad ziemią. Łapie się w niego cały syf z ulicy, szczególnie zimą. Nie będę się upierał że to on, ale skoro już tyle zrobiłeś to możesz jeszcze tam spojrzeć. Na dzień dobry postaraj się wlać jakiegoś WD40 bez rozbierania, niech wypłucze cały brud. Jak zobaczysz zmianę to dalej kombinuj.

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 15, 2013, 21:54:15 »
Ok. Dzięki za już :)
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Krzysztof Olczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 19
  • Posiadany samochód: BMW 316Ti
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 17, 2013, 19:54:10 »
Ja jeździłem z zatartym krzyżakiem dłuższy czas, podczas deszczu się smarował i objawy ustawały, proponuje kupić używany a oryginał
N46B18A

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 17, 2013, 20:30:17 »
Krzyżak psiknięty WD-40. Jutro powtórzę operację.

U mnie czy deszcz czy sucho - nie ma różnicy, kierownica nie chodzi tak lekko jak powinna.
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 18, 2013, 17:59:30 »
Lipa... nic nie pomogło smarowanie krzyżaka.

- przekładnia zregenerowana i sprawdzona - ok
- pompa zregenerowana - ok
- krzyżak przesmarowany - ok
- łożyska na MacPhersonach wymienione - ok

Co jeszcze może dawać opór? Co jeszcze może być walnięte co powoduje, że kierownicą nie kręci się tak lekko jak powinno?

Opon przecież nie mam jakichś sakramenckich - R15, 195-tki.
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 18, 2013, 18:20:49 »
Cytuj

Michał Majewski napisał:
Krzyżak psiknięty WD-40. Jutro powtórzę operację.

U mnie czy deszcz czy sucho - nie ma różnicy, kierownica nie chodzi tak lekko jak powinna.


WD-40 nie smaruje! Tylko wymywa wszystko włącznie ze smarem króry jest w przekładni.

U mnie podobnie się ciężko kręci, ale raczej u mnie objaw jest spowodowany padającą pompą wspomagania bo potrafi podczas kręcenia "ściąć" kierownice że się kręci przez 2 sekundy jak w kamazie. I co najśmieszniejsze zrobiło się to po regeneracji maglownicy, która btw została dobrze zregenerowana, i nie ma żadnych luzów.

Offline Tomasz Lewandowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 092
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: 1. C4 Grand Picasso 2.0 HDi AUT Exclusive Mk I 2008. 2. Kia Ceed 1.6 CRDI MkI. 3. (Kiedyś) Citroen Xsara II 1.6i 16V Break
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 18, 2013, 20:16:01 »
Smarowanie krzyżaka nie polega na tym, że sobie posmarujesz/popsikasz i na tym koniec. Krzyżak w mojej Xsarze został zakwalifikowany do wymiany na regnerowany, ale ponieważ gość regenerujący krzyżaki pochrzanił sprawę z doborem właściwego, zrealizowano rozwiązanie zastępcze:
dotychczasowy, zdemontowany krzyżak został przepłukany WD-40, rozruszany celem usunięcia zabrudzeń, jeszcze raz przepłukany WD-40. Dopiero wtedy został posmarowany dokładnie od zewnątrz oraz od środka specjalnym smarem, a następnie przez kilka minut intensywnie nim kręcono, aby rozprowadzić smar. I takie rozwiązanie starczyło mi na rok płynnej pracy krzyżaka.
"Nie kupuj używanego Peugeota lub Citroena, jeśli ktoś Ci mówi, że belka była regenerowana po za naszą firmą".  :D

Offline Piotr Sadzikowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 180
  • Skąd: Zakopane
  • Posiadany samochód: Peugeot Partner Tepee 1.6i 16V
  • Miejscowość: Kraków
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 14, 2013, 20:14:56 »
Ja bym jeszcze obejrzał kielich od środka po wyjeciu mcphersonów. U mnie okazało się że ocierała ta blacha na której leży sprężyna. Skorodowała i się trochę odkształciła. Było widać takie wytarcia w blasze na kielichach od wewnątrz. Po wymianie przestało strzelać, stukać itd.

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 14, 2013, 22:20:11 »
W pierwszej kolejności miałem wymieniane łożyska na McPhersonach więc tam jest wszystko przejrzane i w porządku.

Doszła dzisiaj inna sprawa. Zaczęło mi coś stukać w lewym przednim kole, podjechałem na SKP i wyszło, że mam do wymiany przegub kulisty na wahaczu.

Czy ten przegub gdy jest uszkodzony, może dawać tak duże opory na układzie kierowniczym, że może on cały pracować ciężej niż powinien?

Regenerowałem przekładnię i pompę. Całość pracuje mi dużo lżej, ale porównałem z 2 innymi Xsarami (I i II) i tam kręcenie na postoju kierownicą jest jeszcze lżejsze niż u mnie.

Edit: opony mam 15-tki 195 więc tu bym nie szukał przyczyny. Nie są to jakieś nie wiadomo jak szerokie kapcie.
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Sławomir Mesjasz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 53
  • Skąd: Chorzów
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II 1.6 16V VTR
  • Miejscowość: Chorzów
Re: [X2] Problem z układem kierowniczym
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 15, 2013, 20:24:25 »
Nie wiem na czym polegała regeneracja przekładni w Twojej Xsarce, ale podobno częste zjawisko to usterka zaworu rozdzielajacego płyn wspomagania na prawo/lewo - nie wiem jak to dokładnie się nazywa, ale może wymagać regeneracji/czyszczenia. U mnie objawia się to tym, że:
1. wspomaganie w ogóle słabiej działa
2. po dłuższym postoju w chłodne i zimne dni kręcąc w lewo przez kilka sekund w ogóle nie ma wspomagania.
To drugie właśnie prawdopodobnie spowodowane jest zacinającym się rozdzielaczem płynu.