Tak, wiem, dzisiaj dużo nad tym systemem myślałem i czytałem w internecie.
Dodam jeszcze, że w miedzyczasie byłem u diagnosty i ten stwierdził podpinając PP2000 że w kolektorze ssącym jest za duże cisnienie bo w/g PP2000 jest tam 60 kPa podczas gdy na moich dwóch programach diagnostycznych podpinanych jakby nie było w to samo gniazdo OBD pokazują cisnienie odpowiednio 35 kPa i na drugim (wymontowanym od Peugeot 407 - takim, który ma też jakiś problem więc może ten zawór być nie do końca wiarygodny) 41kPa - ten akurat może być nie do końca sprawny bo na niepracującym silniku pokazuje nie 99 kPa ale 91 kPa
Diagnosta sugeruje że takie wyżssze ciśnienie w kolektorze ssącym (albo jak kto woli za zbyt mała próżnia) może być skutkiem przedmuchów z niedomykajacego się zaworu który moze mieć nadpalone gniazdo albo z powodu złej pracy hydropopychaczy spowodowane przez np. zbyt duże cisnienie oleju na nich.
Ja jednak po przemyślenu faktów oraz objawów skłaniałbym się do tego, że winą moze być układ powietrza wtórnego.
No bo weźmy pod uwagę to, że ta telepawka trwa ok 2 minuty a więc tyle ile maksymalnie pracuje dmuchawa powietrza wtórnego.
Czasami wystepujące taki dźwięk jakby wychamowywania jakiejś dmuchawy które skutkuje prawie natychmiastowym unormowaniem pracy silnika potwierdzaloby tą hipotezę.
Reasumując załóżmy zatem taki scenariusz:
1. dmuchawa powietrza wtórnego jest zepsuta
2. układ właczający ową dmuchawę otwiera też zawór otwierający od niej drogę owego powietrza do kolektora wydechowego na dopalenie paliwa w katalizatorze
3. z powodu większego ciśnienia spalin na wydechu niż ciśnienia na ssaniu (jest tam jak wiemy nawet podciśnienie) to zamiast powietrza do wydechu to właśnie tą drogą spaliny z wydachu są zawracane do kolektora ssącego i stąd owe za duże ciśnienie w kolektorze ssącym
4. po 2 minutach komputer wyłącza dmuchawę powietrza wtórnego oraz zamyka zawór i wtedy owietrze do kolektora ssącego jest już pozbawione owego zawrotu i dlattego i ciśnienie robi się wrecz książkowe i silnik pracując tylko na czystym powietrzu i paliwie zachowuje się wzorcowo (pomijam tu kwestię zawrotu spalin bo od kilku dni mam założona zaślepke i wyjętą wtyczkę a pojawiający sie komunikat o awarii obwodu cyrkulacji spalin tutaj nic nowego nie wnosi i too tym bardziej że owa telepawka jest u mnie od conajmniej roku czyli tyle ile mam samochód)
5. czasami - przynajmniej u mnie - czasami słychać takie bardzo ciche ale jednak słyszalne jakby szuranie czy skrobanie (podobno może czasami występować piszczenie) co by wskazywało na jakieś problemy właśnie z ową dmuchawą powietrza wtórnego.