Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)  (Przeczytany 1509 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Przemek Nowicki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Obrzycko - Wronki
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2,0 16v +LPG
  • Miejscowość: Obrzycko - Wronki
[mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« dnia: Październik 26, 2013, 21:36:30 »
Pytam tylko teoretycznie :) Czy istnieje szansa przełożenia hamulca recznego tek zeby łapał na tylne koła a nie na przód?? o ile mnie jest to nie potrzebne, o tyle moja narzeczona niedawno zdała prawko :P i ma mały problem z ruszanioem pod góre :D

Offline Łukasz Faruga

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 843
  • Skąd: Skoczów / Bielsko-Biała
  • Posiadany samochód: c4GP b+g 2008 1,8 16v ***C3 MK1 2003 1,4HDI
  • Miejscowość: Skoczów / Bielsko-Biała
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 26, 2013, 21:49:26 »
:) taniej będzie jak się z tym 'zaprzyjaźni' :)

teoretycznie... poszukałbym czegoś od peugeota w podobnym odpowiedniku mocy/masy/roku

Offline Marcin Grzegorczyk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 946
  • Skąd: Piekary Śląskie
  • Posiadany samochód: Jest: Peugeot 207. Nissan Qashqai II. Był: C5 2.0 Pb 2002r., C3 1,1 Pb 2002r.
  • Miejscowość: Piekary Śląskie
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 26, 2013, 22:49:01 »
Najtaniej wyjdzie w bezpiecznym miejscu poćwiczyć.

Offline Sławomir Wolniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 154
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: Citroen C2 1,1 2008
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 26, 2013, 23:06:55 »
Niestety nie da się a to  z tego powodu ze tylna oś podczas zmiany wysokości zmienia położenie co do karoserii co spowodowało by samoczynne zaciąganie ręcznego , a co to za różnica niektórzy użytkownicy C5 dowiadują się o tym że hamulec jet na przód dopiero na stacji diagnostycznej jak diagnosta mówi że nie ma pan hamulca ręcznego sprawdzając go na tylnej osi!!!
Były Xsara 1,4 1999r ,C5 1,8 16V 2004r

Offline Arek Marciński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 163
  • Skąd: Gdynia
  • Posiadany samochód: C5 2002 2.0 16V 100kW
  • Miejscowość: Gdynia
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 27, 2013, 17:06:40 »
Cytuj

Sławomir Wolniak napisał:
Niestety nie da się a to  z tego powodu ze tylna oś podczas zmiany wysokości zmienia położenie co do karoserii co spowodowało by samoczynne zaciąganie ręcznego ,

To jak w takim razie wytłumaczysz to że we wszystkich innych autach ręczny jest na tył i się jakoś nie zaciąga?
Z przodu nie dość że zmienia się wysokość to jeszcze koła się skręcają i jakoś to działa :)
Sądze że kwestia ręcznego w C5 to jest kwestia "historyczno-tradycyjna" jako pozostałość po starszych modelach hydrowozów, gdzie układ hamulcowy i zawieszenia były zespolone. Po prostu w razie awarii hydrauliki ręczny (awaryjny) hamulec na przodzie auta miał być skuteczniejszy niż z tyłu.
Ponadto nie ma tak dużego efektu przysiadu auta po zaciągnięciu ręcznego na wzniesieniu :)

Skóra nie warta wyprawki - aczkolwiek możnaby to zrobić moim zdaniem bez zmiany zacisków, gdyby zastosować siłownik hydrauliczny i podłączyć go do obwodu tylnych hamulców.
Jednakże taki ręczny byłby bardzo bezwzględny, tzn cięzko byloby uchwycić moment "lekko trzyma", niewielki ruch dźwignią spowodowałby blokadę kół.

Offline Krzysztof Szewczyk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 95
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2.0HDI SX
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 27, 2013, 17:20:18 »
Cytuj

Sławomir Wolniak napisał:
Niestety nie da się a to  z tego powodu ze tylna oś podczas zmiany wysokości zmienia położenie co do karoserii co spowodowało by samoczynne zaciąganie ręcznego...


Mnie wydaje się, że powodem zastosowania takiego rozwiązania jest konieczność "uwolnienia" przynajmniej jednej osi tak, aby auto mogło swobodnie podnosić się i opadać na postoju.
Ze względu na wleczony tył, podczas zmiany prześwitu osie zbliżają się do siebie lub oddalają. Auto z zaciągniętym ręcznym (z tyłu) i wrzuconym biegiem (przód) miałoby obie osie zblokowane i ich przemieszczenie względem siebie byłoby utrudnione.

Offline Wojciech Kmera

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 657
  • Skąd: ok. Katowic
  • Posiadany samochód: Były: C5 II 2.2 HDi SX+, C6 2.7 HDi V6 Exclusive. Jest: C5 X7 2.0 HDi 163 Exclusive
  • Miejscowość: ok. Katowic
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 27, 2013, 18:49:56 »
Cytuj

Krzysztof Szewczyk napisał:
Mnie wydaje się, że powodem zastosowania takiego rozwiązania jest konieczność "uwolnienia" przynajmniej jednej osi tak, aby auto mogło swobodnie podnosić się i opadać na postoju.
Ze względu na wleczony tył, podczas zmiany prześwitu osie zbliżają się do siebie lub oddalają. Auto z zaciągniętym ręcznym (z tyłu) i wrzuconym biegiem (przód) miałoby obie osie zblokowane i ich przemieszczenie względem siebie byłoby utrudnione.


I to jest prawidłowa odpowiedź, a nie głupoty typu, że to kwestia "historyczno-tradycyjna". Dla potwierdzenia zrób sobie prosty test - zaparkuj, zaciągnij ręczny, podnieś zawieszenie do najwyższej pozycji (10 km/h), opuść szybę, wysiądź z samochodu, naciśnij przycisk opuszczania zawieszenia trzykrotnie, odsuń się i zobacz co dzieje się z tylną osią podczas opuszczania. Dlatego właśnie hamulec ręczny jest na przednią oś.
Fantômas se déchaîne...

  • Gość
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 27, 2013, 19:30:18 »
Cytuj

Sławomir Wolniak napisał:
... niektórzy użytkownicy C5 dowiadują się o tym że hamulec jet na przód dopiero na stacji diagnostycznej jak diagnosta mówi że nie ma pan hamulca ręcznego sprawdzając go na tylnej osi!!!


 Na szczęście przed zakupem doedukowałem się przed zakupem i powstrzymałem diagnostę przed urwaniem dźwigni ręcznego ;)

Kolejna zagwostka - tabliczka znamionowa :) Sam nie wiedziałem gdzie jest - w mojej (niemieckiej) instrukcji, ewidentnie wskazuje na słupek B, w świeższej (polskiej) dorzuca "lub pod siedziskiem tylnej kanapy" - BINGO :)

Offline Jacek Gaj

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 393
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2018 Citroen C-Elysee 1.6
  • Zainteresowania: fotografia, motoryzacja, kolarstwo, koszykówka, turystyka
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 27, 2013, 20:18:17 »
Hydrauliczny ręczny w C5? To już prawie drift...
A co do stacji diagnostyczny to standardem jest szukanie regulacji świateł i sprawdzanie amortyzatorów :)

BTW. Ja ostatnio rozkminiałem temat ruszania z ręcznego w C5 i w "normalnym" samochodze FWD i ręczny na tył. Nie zauważyłem żadnej różnicy. Lekko puszczasz sprzęgło, zaczyna ciągnąć to gaz, puszczasz ręczny i sprzęgło.
W autach RWD ręczny jest na tył, prawda? To taka sama historia tylko tył na przód.

A to też nie jest trochę autosugestia typu: 'O nie! mam ręczny na przód - nie ruszę tym pod górkę!". Nie słyszałem, żeby jakiś kierowca BMW czy Mercedesa narzekał, że ma ręczny i napęd na tą samą oś.
Dawniej C5, teraz C-Elysee

  • Gość
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 27, 2013, 20:31:10 »
Ja też nie zauważyłem różnicy, oczywiście prócz braku "przysiadania" :) Żona...wróć: narzeczona kolegi nie powinna mieć problemów :)

Offline Dariusz Myszkowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Skąd: Warta
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 III,163KM, eksclisive,2 HDI
  • Miejscowość: Warta
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 28, 2013, 03:16:18 »
Dokładnie taki sam problem miałem na stacji diagnostycznej jeszcze gdy miałem BX-a :)) Diagnosta powiedział " nie ma pan hamulca recznego wcale" a ja Mu na to : a gdzie Pan szuka tego hamulca ? , no jak to gdzie ???? na tylnych kołach :))))) na to ja jemu : " trzeba było się  podczas szkolenia, Citroen BX i nie tylko, ma hamulec na przedniej osi. Pan bardzo był zdziwiony :))))) a swoja droga; co za róznica na której osi jest hamulec reczny przy ruszaniu pod góre ??? to chyba cos jak ktoś robi prawo jazdy na danej marce/modelu samochodu. Wtedy chyba powinien dostawac prawo jazdy tylko i wyłącznie na dany model samochodu ;P
Fan Cyttryny

Offline Jacek Gaj

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 393
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2018 Citroen C-Elysee 1.6
  • Zainteresowania: fotografia, motoryzacja, kolarstwo, koszykówka, turystyka
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 28, 2013, 08:43:12 »
Cytuj

Dariusz Myszkowski napisał:
to chyba cos jak ktoś robi prawo jazdy na danej marce/modelu samochodu. Wtedy chyba powinien dostawac prawo jazdy tylko i wyłącznie na dany model samochodu ;P


W takim samym kolorze, z takim samym wyposażeniem i przebiegiem :D
Dawniej C5, teraz C-Elysee

Offline Przemek Nowicki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Obrzycko - Wronki
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2,0 16v +LPG
  • Miejscowość: Obrzycko - Wronki
Re: [mk1] Teoretyczne pytanie ;)
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 29, 2013, 10:06:51 »
Dziekuje za odpowiedzi ja sam osobiscie nie korzystam z recznego na górce. a pytanie tak jak mowie bylo czysto teoretyczne:) a historia z diagnostyka to chyba standard  :D