Więc po kolei:
Jak to się prawdopodobnie stało – koło osprzętu ostatnim tchem „wykroiło” sobie ładny otworek w osłonie rozrządu, przypuszczam że kawałek osłony, lub gumy z koła wpakował się pomiędzy pasek, a zębatkę wału korbowego i spowodował jego uślizg. Po zatrzymaniu samochodu, zewnętrzną część koła znalazłem wtopioną w osłonę nadkola, fragmenty gumowego wypełnienia były w całej komorze silnika. W efekcie wygięte są wszystkie zawory ssące i dwa zawory wydechowe w jednym cylindrze tylnej głowicy. Tak jak wspomniałem, w pasku rozrządu są wprasowane drobiny plastiku lub gumy. Ponadto po zewnętrznej stronie pasek jest postrzępiony na krawędzi i przewężony o jakieś 1.5 -2mm. Dodatkowo pasek był przybliżony do zewnętrznej strony silnika – gdyby kółko osprzętu tylko oparło się o pasek, prawdopodobnie przegoniłoby go w stronę bliżej bloku.
Silnik od handlarza – nie mam wyjścia, muszę kupić.
Rozpatrywane scenariusze:
Demontaż głowic bez wymiany silnika możliwy do wykonania, jednak ponowny montaż według prawideł sztuki dosć trudny.
Demontaż silnika, demontaż głowic, wysyłka do zakładu i montaż wszystkiego w kupę, to bardziej kwota sięgająca 5000, a nie zakładane uprzednio 3000zł.
Zakup silnika, wymiana newralgicznych i trudno dostępnych podzespołów „korzystając z okazji”, wydaje mi się najbardziej optymalny.
Dlaczego wieszam psy na handlarzach?
ładny umyty silniczek z wykręconym co tylko się da – nie chcę
kompletny silnik odpalony z połową karoserii, z adnotacją „nigdy nie pracował na gazie”, podczas gdy na zdjęciu są widoczne wtryskiwacze ….
obecnie mam silnik z przebiegiem ok 120kkm, wiem w jakim stopniu mogą być wypalone obudowy i osłony.
często sami nie wiedzą co sprzedają. Polecam wejść na alledrogo i poszukać pompy wspomagania do XM, jest dużo i to w dobrych cenach.......
Obiecałem pochwalić się dokonaniami:
wytargałem potwora z karoserii (obyło się bez palnika, starczyła kątówka do wydechu).
Przy okazji wytargałem skrzynię, bo nie mogłem uwolnić łożyska pośredniego prawej półosi.
Umyłem komorę silnika.
Zdążyłem do teatru
Wydaje mi się że znalazłem odpowiedni silnik, jak zdążę, jutro podjadę i zobaczę.
Korzystając z okazji, że mam skrzynię na wierzchu, chciałem zmienić filtr oleju.
Ma ktoś instrukcję wymiany filtra w 4HP20, lub jakieś rysunki? Nie chcę całej rozbabrać...