Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk2] hamulec ręczny  (Przeczytany 4072 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
[mk2] hamulec ręczny
« dnia: Maj 26, 2014, 12:50:25 »
Czy po zdjęciu linki ręcznego z lewego zacisku będę miał w dalszym ciągu ręczny na prawym zacisku? Dorazna pomoc przy prawdopodobnie zatartym lewym zaciskiem :(

Offline Michal Wladyniak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 993
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Renault Megane Grandtour Limited 2015/C4GP 2.0 HDI EAT6 Shine 2017
  • Miejscowość: Kraków
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 26, 2014, 13:11:47 »
będzie działał tylko słabo

Offline Artur Heise

  • MacGyver 24/7
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 7 214
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
  • Zainteresowania: Citroeny, Peugeoty i wszystko co ciekawe.
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 26, 2014, 14:28:42 »
Musiałbyś zablokować linkę w pancerzu, żeby się nie przemieszczała.
Pozdrowienia,
Artur Heise
Jest: Citroen C5 (X3) 2.0i 16V '07
Były: Peugeot 406 SW 1.8i 16V '02, Saxo 1.1i '02, Xantia 1.6i LPG '95, Twingo '97, AX 1.0 '91, ZX 1.4 '96, Xantia 1.8i 16V RHD '99, Oltcit 1.1 '91

Offline Michal Wladyniak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 993
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Renault Megane Grandtour Limited 2015/C4GP 2.0 HDI EAT6 Shine 2017
  • Miejscowość: Kraków
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 26, 2014, 15:12:26 »
hmmmm to czemu mnie działał ręczny na jedno koło mimo wypięcia linki z zaczepu zacisku :D

Offline Waldemar Kruszka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Posiadany samochód: citroen C4 Picasso1,6HDI
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 26, 2014, 15:49:40 »
Bo pewnie miałeś linkę w pancerzu zatartą. Na dźwigni ręcznego jest orczyk i w przypadku wypięcia jednej linki , druga jest luźna. Można doraźnie orczyk z jednej strony zablokować hakiem wygiętym z pręta ( osobiście praktykowałem do czasu wymiany prowadnicy z linką) ale pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa.

Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 27, 2014, 06:16:17 »
Cytuj

Michał Władyniak napisał:
będzie działał tylko słabo


co to znaczy słabo? moge postawić z górki wywalić bieg i iść spać?:) a rano szukać gdzie mi auto pojechało?:)

Yacus

  • Gość
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 27, 2014, 06:51:04 »
U mnie po zerwaniu jednej linki ręczny w ogóle nie działał. Z ręcznym mogłem robić co mi się podoba :)

Offline Łukasz Faruga

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 843
  • Skąd: Skoczów / Bielsko-Biała
  • Posiadany samochód: c4GP b+g 2008 1,8 16v ***C3 MK1 2003 1,4HDI
  • Miejscowość: Skoczów / Bielsko-Biała
Re: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 29, 2014, 19:07:17 »
jeśli po zdjęciu linki z jednej strony działa wam drugi zacisk ręcznego to ta pierwsza prowadnica do wymiany.

Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 27, 2018, 06:50:05 »
Cześć. Odgrzebuje temat. Jak się reguluje naciąg linki ręcznego? Wczoraj odebrałem po wymianie linek i niestety moja piękniejsza połowa nie jest w stanie zaciągnąć ręcznego. Musze wrócić do machera czy sam dam radę poluzować naciąg linki?

Offline Piotr Kuczyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 171
  • Posiadany samochód: C5 Mk II 2,0 HDI Exclusive; 2007 r.
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 27, 2018, 07:30:46 »
 Musze wrócić do machera czy sam dam radę poluzować naciąg linki?


W! Dasz radę. Robota prosta. Wyjmujesz tylną popielniczkę (schowek). Przydadzą się "gumowane" rękawiczki, bo wtedy nic nie trzeba podważać a środek popielniczki wyciąga się rękami. Potem długa końcówka klucza nasadowego "13", (żeby śruba od naciągu się w niej zmieściła). Przydatny też będzie przegub do kluczy nasadowych, by pokrętło klucza wyprowadzić ponad tunel, w którym osadzona jest popielniczka. Regulacja. Popielniczka na swoje miejsce - i po robocie.
Pozdr.

Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 27, 2018, 07:43:20 »
Polega to na poluzowaniu nakrętki? Nie trzeba nic z linkami robić?

Offline Piotr Kuczyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 171
  • Posiadany samochód: C5 Mk II 2,0 HDI Exclusive; 2007 r.
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 27, 2018, 07:49:53 »
Tak. Tylko luzowanie nakrętki :) .

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 27, 2018, 17:09:12 »
Maćku, zaciągasz ręczny zgodnie z instrukcją, tj. najpierw wciśnięcie hamulca roboczego, a następnie, nie puszczając roboczego, zaciągnięcie ręcznego, czy próbujesz zaciągać bez roboczego?
Dlaczego pytam: w instrukcji zalecane jest dociśnięcie klocków roboczym i dociągnięcie ręcznym. Bardzo to ułatwia sprawę i bez większego wysiłku masz dobrze zaciągnięty ręczny. To samo przy spuszczaniu.
Koledze przestawiałem C5 pod firmą i się okazało, że na fajrant się szarpał z ręcznym. Nie znał tego sposobu.

Może macher tak Tobie to ustawił, że wg procedury z instrukcji jest OK? :)

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka


Offline Michał Pawlak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 114
  • Skąd: Gdynia
  • Posiadany samochód: Ford Focus MK1 3d 1.8 TDDi było kilka uno, pare fiest, 406tek pare, następnie C5 II, który skutecznie zraził mnie do francuzów :)
  • Zainteresowania: spokój ducha
  • Miejscowość: Gdynia
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 28, 2018, 13:10:02 »
Maćku, zaciągasz ręczny zgodnie z instrukcją, tj. najpierw wciśnięcie hamulca roboczego, a następnie, nie puszczając roboczego, zaciągnięcie ręcznego, czy próbujesz zaciągać bez roboczego?
Dlaczego pytam: w instrukcji zalecane jest dociśnięcie klocków roboczym i dociągnięcie ręcznym. Bardzo to ułatwia sprawę i bez większego wysiłku masz dobrze zaciągnięty ręczny. To samo przy spuszczaniu.
Koledze przestawiałem C5 pod firmą i się okazało, że na fajrant się szarpał z ręcznym. Nie znał tego sposobu.

Może macher tak Tobie to ustawił, że wg procedury z instrukcji jest OK? :)

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
Cale zycie w niewiedzy
Dzięki za radę, podrzuce go paru osobom :)

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka


Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 28, 2018, 17:56:07 »
Temat załatwiony. Dzięki wszystkim za pomoc.

Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka


Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 610
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 29, 2018, 15:33:43 »
Jak mnie pamięć nie myli to nigdy tej metody nie stosowałem.
Więc zgadza się powiedzenie , że człowiek głupi się rodzi i głupi umiera, mimo że uczy się całe życie.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 29, 2018, 17:45:41 »
Nie pamiętam, czy tam było napisane żeby koniecznie stosować, czy bardziej jako wskazówka. Nie mniej pewnie po takim zaciągnięciu lepiej ręczny trzyma a i zluzować łatwo.
Ja w sumie czy lato czy zima to zawsze zaciągam odruchowo hamulec. Wbrew pozorom rzadko kiedy mi coś chwyci (wtedy też nie ma dramatu w sumie) a i nie zauważyłem, żebym jakoś czesto musiał linki wymieniać.
Kiedyś natomiast, po zaparkowaniu przy sklepie rozmawiałem chwilę z żoną, będąc zwrócony 90° w prawo. Jakieś większe autko obok ruszyło do przodu, a że perspektywę miałem jaką miałem, to - myśląc, że ja się staczam - tak szarpnąłem ręcznym (nożny też w podłogę), że się potem mocowałem dwoma rękoma żeby go spuścić. ;)

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka


Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 610
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 29, 2018, 21:07:33 »
Ja staram się systematycznie zaciągać. Poprzedni właściciel wspomniał, że nie tak dawno właśnie wymieniał linki.
Kiedyś w Mondku jak nie zaciągałem to linki się zapiekły. Po zaciągnięciu nie chciał odpuścić i mało klocków nie spaliłem. Musiałem zdejmować koła i odbijać młotkiem. Ale wtedy śmierdziało...
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Maciej Ochenkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 178
  • Skąd: Zdzieszowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDi 2005r
  • Miejscowość: Zdzieszowice
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 04, 2018, 08:28:20 »
Teraz trochę z innej beczki. Przesuwa mi się linka w tym oczku koło lewego siłownika i trze o felgę. Poprawianie nic nie dało. Dogięcie oczka też nie. Ciągle się przesuwa. Z prawej strony jest podobny kąt oczka itd a tak się nie dzieje. Złapałem pancerzyk linki do tego oczka drutem, ale się ciągle zastanawiam czemu się tak dzieje. Macie jakiś pomysł?
M.

Offline Piotr Starzycki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 413
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: C5 MKII PB 2.0
  • Zainteresowania: Brak
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 29, 2018, 22:46:22 »
Ręczny miałem zablokowany, serwis wymienił prowadnice (te rurki siakieś) i efekt jest taki, że prawie kulturysty potrzeba aby go zaciągnąć. Ponadto ręczny ma dwie pozycje - załączony i wyłączony - czy to normalne (kontrolka świeci już po lekkim zaciągnięciu, ale ręcznego zero)?

Offline Tomasz Strzelczak

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 1 749
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: BXy, C5 2.0 hdi bva am6, Xantia v6 do pracy Transit. Były Xantie, Bxy, AXy...
  • Miejscowość: Poznań, Sady
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 31, 2018, 06:20:48 »
U mnie ręczny też ciężko chodzi i bierze wysoko na 1 do 3 ząbków. Trzyma bdb. Ale w drugim c5 co prawda mk1 chodzi zdecydowanie lżej.
Posiadaczy i miłośników BX'a zapraszam na grupę Facebookową pod tytułem "Citroen BX klub Polska" :-)

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 31, 2018, 21:02:07 »
Zaciągacie te hamulce dociskając wpierw roboczym, czy od razu i tylko samą dźwignią?
Kontrolka kontrolką. Ona się zapala nie w momencie zadziałania hamulca, tylko podniesienia rączki ręcznego.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka


Offline Piotr Starzycki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 413
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: C5 MKII PB 2.0
  • Zainteresowania: Brak
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 31, 2018, 22:13:00 »
W momencie zaciągania ręcznego zwykle nie wciskam już roboczego (standardowego pedału). Ot dojeżdżam do świateł, auto ledwo się toczy to zaciągam ręczny.

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 01, 2018, 16:31:25 »
Piotrku, może jest tak, że serwis ustawił ten ręczny pod kątem korzystania z niego tak, jak jest wspomniane w instrukcji, czyli roboczym dociskamy klocki do tarczy (jest servo, więc niewielką siłą dociska mocno), a potem "przytrzymujemy" klocki ręcznym.
U mnie bez wciskania roboczego dość ciężko zaciągnąć dalej, niż te 2-3 ząbki, ale z roboczym idzie lekko. Z resztą ja nie lubię "zgrzytu" zaciągania ręcznego (to inna bajka) i zaciągam ręczny trzymając przycisk. :) Więc nawet nie liczę, jak daleko, ale zdecydowanie dalej zaciągam, niż bez roboczego.

Szkoły też są różne z ręcznym. Jedni używają możliwie rzadko, żeby się nie zużywał, inni zaciągają lekko żeby linek nie nadwerężać, jeszcze inni mocno. Ja zaciągam adekwatnie do warunków, ale zawsze. Nawet w zimę i sporadycznie zdarzały się dosłownie drobne problemy (że musiał "zerwać" przy ruszaniu). Nigdy mi się linki nie zapiekły, nie chwycił tak, żeby nie puścić. Użytkowałem tak Xsarę, Felicję, użytkuję C5 i na razie tylko raz zerwałem (dość już zużytą) linkę w Xsarze (na 12 lat użytkowania jej).

Różnica pomiędzy C5 Mk2 a tej Mk1 może wynika z tego, że w Mk1 zaczyna się kończyć linka? :)

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Offline Piotr Starzycki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 413
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: C5 MKII PB 2.0
  • Zainteresowania: Brak
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [mk2] hamulec ręczny
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 01, 2018, 22:31:51 »
Dzięki Damian za dodatkowe informacje. Faktycznie ręczny po wciśnięciu roboczego działa prawie idealnie. Wystarczyło spojrzeć do instrukcji obsługi.
Szkoła używania ręcznego którą znam od kilkunastu lat jest taka, że należy używać go jak najczęściej wtedy nie będzie problemu z linkami, prowadnicami itp. Sprawdzam w/w szkołę używania ręcznego od kilkunastu lat i w 3 autach zawsze działał idealnie.
W zakupionej C5 linka była zatarta w prowadnicach przez co blokowane były hamulce. Po wymianie prowadnic wszystko wróciło do normy.