Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS  (Przeczytany 8934 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 234
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
[MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« dnia: Listopad 18, 2015, 08:09:50 »
W najbliższym czasie będę wymieniał LDS, szukając na forum znalazłem "przepis" Pani Joanny, leciutko go modyfikując aby maksymalnie opróżnić układ. Przygotowujemy 4,5l LDS.

1.Wjeżdzamy na kanał lub podnośnik
2.Otwieramy maskę i odkręcamy korek zbiornika LDS
3.Opuszczamy pojazd na bałwanki (spuszczamy ciśnienie przy pomocy Diagboxa ~3min.)
4.Skręcamy koła max w lewo (na kanale jesteśmy limitowani przez nadkola) aby przesunąć tłok w maglownicy maksymalnie w prawo.
5.Odpinamy interfejs od OBD i usypiamy BSI (~3 min)
6.Odpinamy klemy od akumulatora (wystarczy jedna, uchroni nas to przed nieoczekiwanym załączeniem pompy podczas wymiany)
7.Rozpinamy wąż niskiego ciśnienia (powrót)  idący od przekładni (zobacz załączony schemat)
8.Spuszczamy płyn .... gdy przestaje lecieć skręcamy koła w prawo wypychając stary LDS z maglownicy następnie znów w lewo i zakładamy chwilowo wąż na rurkę
9.Zalewamy nowy lds do zbiornika
10.Ponownie zdejmujemy wąż i zlewamy dalej do przeżroczystego pojemnika aż pojawi się czysty.
11.Jak już leci czysty, zakładamy wąż na rurkę, zaciskamy opaskę
12.Uzupełniamy poziom lds w zbiorniku. Niektórzy pomijają dalsza procedurę w tym punkcie-  producent nakazuje użycia przyrządu FACOM 920 w przypadku napełniania lub odpowietrzania układu- zródło RTA B737. My możemy założyć dopasowany korek z wentylem samochodowym i podać 0,5 bar ciśnienia powietrza.
13.Podłączamy akumulator, czekamy 3 min i odpalamy,  kręcimy kołami kilka razy lewo prawo
14.Wciskamy podnoszenie i opuszczanie kilka razy.
15.Sprawdzamy poziom LDS spuszczając ciśnienie przy pomocy interfejsu (w zależności od wyniku korygujemy poziom płynu).
16.Ustawiamy datę i godzinę :-)

Jeżeli ktoś chce coś dodać lub zmienić niech pisze podyskutujemy. Każdy w/w procedurę robi na własne ryzyko i autor nie ponosi konsekwencji.
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2015, 15:25:34 wysłana przez Marc Waldemar »

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 18, 2015, 10:58:12 »
Właśnie mam zamiar wymienić LDS i szukam informacji. Znalazłem instrukcję ale trochę inną niż twoja, z użyciem podnośnika i bez obniżania ciśnienia Lexią. Mam kilka pytaj do twojej instrukcji.

W pkt 5 usypiamy BSI, tzn czekamy 1 min i odłączamy akumulator? Czy jest jakaś procedura usypiania?
Czym spięty jest wąż w miejscu zaznaczonym na schemacie? Będę potrzebował jakieś narzędzia, nową opaskę?
W którym momencie odłączamy to ciśnienie 0,5 bara? Po zakończeniu pkt 15 ?
Ile płynu muszę kupić? Wystarczy 2 l ?

Offline Michal Wladyniak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 993
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Renault Megane Grandtour Limited 2015/C4GP 2.0 HDI EAT6 Shine 2017
  • Miejscowość: Kraków
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 18, 2015, 11:11:53 »
jak byłem u Staszka z Częstochowy i pytałem o podawanie ciśnienia to powiedział że stosuje się to w przypadku wymiany pompy. jak wymieniasz płyn to na pompie są resztki LDS i nie ma potrzeby podawania ciśnienia.
wymieniałem płyn rok temu i w sumie nie usypiałem BSI i nie odłączałem aku. usunąłem ciśnienie auto w górę na podnośniku rozpięcie węża spuszczenie płynu auto w dół nowy płyn i klik żeby się podniósł. pompa ok 20s pracowała zanim zaczął się podnosić.
płynu weszło ok 4L 

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 234
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 18, 2015, 11:41:05 »
Modyfikuje procedurę na bieżąco, ktoś coś doda?

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 18, 2015, 12:16:31 »
nie usypiałem BSI i nie odłączałem aku. usunąłem ciśnienie auto w górę na podnośniku


Tylko gdy usunie się ciśnienie, to BSI samoczynnie po chwili znowu napompuje układ, jeżeli nie odłączy się aku. Przynajmniej u mnie tak było, gdy sprawdzałem poziom płynu. Usunąłem ciśnienie, ale pompa po chwili zaczęła znowu pompować układ.




Jak nalewać nowy płyn? Zmieści się od razu 4l do zbiornika?

Offline Michal Wladyniak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 993
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Renault Megane Grandtour Limited 2015/C4GP 2.0 HDI EAT6 Shine 2017
  • Miejscowość: Kraków
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 18, 2015, 12:44:56 »
nie usypiałem BSI i nie odłączałem aku. usunąłem ciśnienie auto w górę na podnośniku


Tylko gdy usunie się ciśnienie, to BSI samoczynnie po chwili znowu napompuje układ, jeżeli nie odłączy się aku. Przynajmniej u mnie tak było, gdy sprawdzałem poziom płynu. Usunąłem ciśnienie, ale pompa po chwili zaczęła znowu pompować układ.
Jak nalewać nowy płyn? Zmieści się od razu 4l do zbiornika?
nigdy nie stało mi się tak żeby samo od siebie się włączyło pompowanie układu, natomiast jak otworzysz drzwi albo np zamkniesz i otworzysz auto z pilota to owszem. powinno wejść na raz ok 4L, ja wróciłem do domu i ponownie skontrolowałem stan płynu, dolałem ok 400ml tyle że zrobiłem to nie tak jak powinno się robić bo bez usunięcia ciśnienia, nie miałem wtedy wiedzy jak się sprawdza stan

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 18, 2015, 13:45:47 »
Zabieram się w sobotę za wymianę. Będę robił wg przepisu Marc Waldemara, bo mam do dyspozycji kanał a nie podnośnik.
Już wiem dlaczego ta wymiana kiedyś była straszna. Mało kto wiedział jak to zrobić i w dodatku płyn kosztował pewnie około 500 PLN.

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 22, 2015, 16:23:33 »
Dzięki Marc Waldemar. Wszystko poszło bez problemów. LDSu weszło mi ponad 4 l, ale to pewnie dlatego, że przed wymianą miałem minimalnie poniżej dolnego znacznika. Teraz wlałem na max, czyli do znacznika "b".
Dzięki tej instrukcji wylewa się więcej starego oleju, no i nie potrzeba podnośnika kolumnowego.
Przy okazji wymieniłem płyn chłodniczy. Płyn i LDS był bardzo czysty. Stary LDS trudno było odróżnić od nowego, ale samochód ma niewielki przebieg.

Offline Łukasz Lesiak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Skąd: Włoszczowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2.0Hdi aut. 138KM 2008r exclusive
  • Zainteresowania: Obróbka drewna
  • Miejscowość: Włoszczowa
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 11, 2017, 18:00:51 »
Koledzy mam pytanie, gdybym chciał wymienić lds na kanale to jak z tym opuszczaniem? Można dać na maxa w górę, podstawić 4 pniaczki i opuścić w dół?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Łukasz Lesiak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Skąd: Włoszczowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2.0Hdi aut. 138KM 2008r exclusive
  • Zainteresowania: Obróbka drewna
  • Miejscowość: Włoszczowa
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 11, 2017, 20:16:46 »
To normalnie jak mam spuszczać? Bez podnoszenia samochodu?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 11, 2017, 20:55:46 »
Pawle ten płyn ma zlecieć grawitacyjnie ? Bo tak do końca nie zakumałem

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 234
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 11, 2017, 20:58:37 »
To normalnie jak mam spuszczać? Bez podnoszenia samochodu?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Auto musisz opuścić aby siłowniki wypchnęły cały LDS.
Wszystko fajnie tylko po co? Czy to 0,5 l lds który gdzieś tam w układzie zostanie przy normalnym spuszczaniu aż tak szkodzi jeżeli nie ma w nim opiłków i jest całkowicie mieszalny z nowym? Druga sprawa to czy takie całkowite opróżnianie nie zakończy żywota któregoś uszczelniacza, przecież kręcąc przekładnią w celu pozbycia się płynu, aż się prosimy żeby się podwinął, już widzę naśladowców którzy zostawią taki układ na noc żeby lepiej wyciekł.Panowie to jest prosta czynność,  nie komplikujmy jej. Ważne jest odpowietrzenie układu i poziom płynu, warto też zostawić samochód opuszczony na noc z odkręconym korkiem żeby jak najwięcej płynu było w zbiorniku.
Bardzo cenię rzeczowość i wiedzę Waldemara, ale ta czynność jest prosta jak pompowanie koła, po co to tak gmatwać
Temat dotyczy całkowitej wymiany LDS w tym również układu kierowniczego o pojemności około 1,5l.
Na kanale opuścić auto na max,  jak masz interfejs to spuść ciśnienie, jak nie to i bez tego nic nie wyrwie, rozepnij akumulator, odkręć z tyłu zaraz za korektorem wysokości odpowietrzenie, załóż na niego wężyk, odkręć korek zbiorniczka płynu żeby nie było podciśnienia. Jak zleci płyn zalej nowy i jak zacznie wyciekać z wężyka zakręć odpowietrznik.
Jak nowy płyn ma wyciekać przez odpowietrznik skoro elektrowany w pompie są zamknięte?

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 11, 2017, 21:00:48 »
Heh. To zatem cofać się do postu nr 1 czy jest inna metoda ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 234
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 11, 2017, 21:04:37 »
Heh. To zatem cofać się do postu nr 1 czy jest inna metoda ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
jeżeli chcesz spuścić tylko LDS z zawieszenia to opuść  auto, spuść ciśnienie i odepnij wężyk spod zbiornika LDS

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 11, 2017, 21:07:09 »
A później to się wymiesza z LDSem z przekładni ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 234
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 11, 2017, 21:14:20 »
Tu jest opisane (załącznik) jak to robią w ASO, ja u siebie wymieniałem w styczniu według mojego opisu.
A później to się wymiesza z LDSem z przekładni ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Układy są połączone ale jest małe prawdopodobieństwo wymieszania

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 11, 2017, 21:28:57 »
Coś ten załącznik nie bangla

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 11, 2017, 22:30:53 »
Ja rozpinałem wąż powrotny z maglownicy. Wcześniej usunąłem ciśnienie Lexią. Obok prawej dolnej podłużnicy jest złączka. Maglownicą wypompowałem resztki LDS-u. Z mojego doświadczenia w ten sposób usuwa się najwięcej oleju z układu. Nie potrzebny też jest podnośnik, tak jak w oficjalnej instrukcji.

Offline Łukasz Lesiak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Skąd: Włoszczowa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2.0Hdi aut. 138KM 2008r exclusive
  • Zainteresowania: Obróbka drewna
  • Miejscowość: Włoszczowa
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 18, 2017, 10:23:44 »
Ja rozpinałem wąż powrotny z maglownicy. Wcześniej usunąłem ciśnienie Lexią. Obok prawej dolnej podłużnicy jest złączka. Maglownicą wypompowałem resztki LDS-u. Z mojego doświadczenia w ten sposób usuwa się najwięcej oleju z układu. Nie potrzebny też jest podnośnik, tak jak w oficjalnej instrukcji.

Paweł w jako sposób wypompowałeś maglownica olej? Odpalałeś samochód?
Dziś będę wymieniał i chyba zrobię tak jak Ty tym wężem od maglownicy.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 18, 2017, 10:29:22 »
Paweł w jako sposób wypompowałeś maglownica olej? Odpalałeś samochód?
Dziś będę wymieniał i chyba zrobię tak jak Ty tym wężem od maglownicy.


Kręciłem kierownicą lewo-prawo kilka razy i dość dużo LDSu jeszcze się wylało.

Offline Olaf Tomczynski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 302
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Volvo S70, Citroen C5 X7
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 18, 2017, 15:36:00 »
Paweł w jako sposób wypompowałeś maglownica olej? Odpalałeś samochód?
Dziś będę wymieniał i chyba zrobię tak jak Ty tym wężem od maglownicy.
Kręciłem kierownicą lewo-prawo kilka razy i dość dużo LDSu jeszcze się wylało.
A widzisz (czujesz) różnicę po wymianie LDS'U ?

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [MKIII] Całkowita Wymiana LDS
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 19, 2017, 07:56:13 »
A widzisz (czujesz) różnicę po wymianie LDS'U ?


Raczej nie ma możliwości aby to wyczuć. No chyba że wcześniej ktoś jeździł na jakimś syfie. Wymiana ma na celu raczej ochronę całego systemu na przyszłość, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń uszczelnień, korozji, itp. Nie wiem jak bardzo higroskopijny (jak bardzo chłonie wilgoć)  jest LDS, ale wilgoć w układzie na pewno mu nie służy. Myślę, że z wymianą LDS jest podobnie jak z wymianą np płynu chłodzącego. Niektórzy go nie wymieniają, tylko sprawdzają czy trzyma parametry zamarzania. W rzeczywistości każdy płyn traci swoje właściwości (każdy zawiera różne dodatki chroniące silnik, np antykorozyjne) i nie chroni już tak wnętrza silnika. Podobnie z olejem w manualnej skrzyni biegów, niby producent nie nakazuje wymiany, ale tak po 10 latach nie zaszkodzi go wymienić.