Wygrzebałem trochę lektury.
1. Funkcja : Stan naładowania akumulatora
Parametr stanu naładowania akumulatora przedstawia wartość procentową pojemności nominalnej, pozostałej w akumulatorze. (Określonej w zakresie od 0 do 100%).
Parametr stanu naładowania akumulatora jest wskazówką, która pozwala określic poziom mocy akumulatora.
UWAGA : Pojemność realna akumulatora może być różna od jego pojemności nominalnej, w zależności od wieku akumulatora.
W trybie "aktywny", moduł stanu naładowania akumulatora oblicza parametr stanu naładowania akumulatora w sposób dynamiczny, na podstawie napięcia akumulatora, natężenia i temperatury akumulatora.
W trybie "przebudzenie lokalne", moduł stanu naładowania akumulatora wykonuje co godzinę ponowne ustawienie parametru stanu naładowania akumulatora, jeżeli warunki na to pozwalają, to znaczy, gdy akumulator jest w stanie spoczynku chemicznego.
Pomiar napięcia akumulatora nie jest wystarczający, aby określić stan jego naładowania, natężenie i temperatura akumulatora są również brane pod uwagę.
2. Karta : Stan naładowania akumulatora
Dokładność parametru "stan naładowania akumulatora" zależy od statutu stanu naładowania akumulatora.
Statut stanu naładowania akumulatora może uwzględnić jeden z 4 następujących stanów : •Nominalna : Określenie stanu naładowania akumulatora : mniejszy lub równy 7,5%
•Tryb awaryjny : Określenie stanu naładowania akumulatora : Zawartemiędzy7,5% i 12,5%
•Nieprawidłowy : Określenie stanu naładowania akumulatora : Równa lub większa od 12,5%
•Usterka : Czujnik uszkodzony
Przy każdym podłączeniu akumulatora (ten sam akumulator lub akumulator nowy), moduł stanu naładowania akumulatora, nie znając historii akumulatora, przesyła systematycznie do BSI1 statut naładowania akumulatora jako "nieważny".
Wartość stanu naładowania akumulatora odczytana na narzędziu diagnostycznym ma dokładność większą lub równą 12,5%.
Ponowne ustawienie parametru "stan naładowania akumulatora" jest obowiązkowe po każdym odłączeniu/podłączeniu akumulatora, aby pozwolić parametrowi "statut stanu naładowania akumulatora" osiągnąć jego stan nominalny.
UWAGA : Przypadek szczególny : Gdy podłącza się akumulator, który osiągnął stan spoczynku chemicznego (spoczynek dłuższy od 32 godzin), wartość wyświetlona na urządzeniu diagnostycznym będzie miała dokładność mniejszą lub równą 7,5% i może być więc wykorzystana, pomimo statutu "nieważny".
2.1. Przejście w stan zdegradowany
Po podłączeniu akumulatora, statut stanu naładowania akumulatora przechodzi do stanu "zdegradowany", gdy akumulator nie osiągnął jeszcze swojego optymalnego stanu spoczynku chemicznego, ale się do niego zbliża.
Akumulator osiąga swój stan spoczynku chemicznego, gdy zespół następujących kryteriów jest przestrzegany jednocześnie : •Po okresie spoczynku dłuższym od 4 godzin
•Temperatura wewnętrzna akumulatora : Między -18 a +38
•Natężenie prądu akumulatora : Pomiędzy -200 mA i 50 mA
•Napięcie akumulatora maleje (akumulator naładowany przed uśpieniem samochodu)
2.2. Przejście w stan nominalny
Po podłączeniu akumulatora, statut stanu naładowania akumulatora przechodzi do stanu nominalnego, gdy akumulator osiągnął swój stan spoczynku chemicznego.
1/ Akumulator osiąga swój stan spoczynku chemicznego, gdy zespół następujących kryteriów jest przestrzegany jednocześnie : •Po okresie spoczynku dłuższym od 4 godzin
•Temperatura wewnętrzna akumulatora : Między -18 a +38
•Natężenie prądu akumulatora : Pomiędzy -200 mA i 50 mA
•Napięcie akumulatora rośnie (akumulator rozładowany przed uśpieniem)
2/ Akumulator osiąga swój stan spoczynku chemicznego, gdy zespół następujących kryteriów jest przestrzegany jednocześnie : •Po okresie spoczynku dłuższym od 32 godzin
•Temperatura wewnętrzna akumulatora : Między -18 a +38
•Natężenie oddawanego prądu zawarte pomiędzy -200 mA i 50
Statut stanu naładowania akumulatora pozostaje "nominalny" tak długo, aż akumulator nie zostanie odłączony.
2.3. Przejście w stan usterki
Statut stanu naładowania akumulatora jest określony jako "usterka", jeżeli co najmniej jeden z czujników wbudowanych w module stanu naładowania akumulatora jest uszkodzony.
3. Pomiar : Napięcie akumulatora
Moduł stanu naładowania akumulatora (BECB) odbiera, zapamiętuje i przesyła informacje uzyskane przez czujnik napięcia.
Zakres pomiarowy napięcia akumulatora wynosi od 8 do 18 V.
Informacja o napięciu akumulatora jest dostępna we wszystkich stanach systemu elektrycznego pojazdu, oprócz stanu czuwania i fazy rozruchu pod warunkiem, że sieć LIN jest dostępna.
UWAGA : Moduł stanu naładowania akumulatora przekazuje defekt (spięcie do masy lub obwód otwarty) do BSI1, gdy usterka jest wykryta w czasie pomiaru napięcia akumulatora.
4. Pomiar : Natężenie prądu akumulatora
Natężenie akumulatora określa prąd ładowany/oddawany akumulatora ; prąd ten jest mierzony na przewodzie masowym akumulatora poprzez bocznik wbudowany w czujnik.
Informacja natężenie akumulatora dostępna w sieci LIN jest informacją filtrowaną.
Informacja natężenie akumulatora zależy od kalibracji parametru natężenia.
Kalibracja natężenia akumulatora jest określona w następujących zakresach : •Od -1 A do +1 A
•Od -200 A do +200 A
•Od -1500 A do +1500 A
•Nieprawidłowy
UWAGA : Moduł stanu naładowania akumulatora przekazuje defekt (obwód otwarty) do inteligentnego modułu sterującego (BSI1), gdy usterka jest wykryta w czasie pomiaru natężenia akumulatora.
5. Obliczenie : Temperatura wewnętrzna akumulatora
Temperatura wewnętrzna akumulatora określa obliczeniową temperaturę wewnętrzną akumulatora.
Temperatura wewnętrzna akumulatora jest oceniana na podstawie tej, która została zmierzona przez czujnik temperatury, wbudowany w kartę elektroniczną modułu stanu naładowania akumulatora.
Informacja o temperaturze wewnętrznej akumulatora dostępna w sieci LIN jest informacją filtrowaną.
6. Pomiar : Prąd czuwania minimalny
Parametr "prąd czuwania minimalny" przedstawia minimalny prąd, zmierzony przez moduł stanu naładowania akumulatora, w czasie poprzedniej fazy spoczynku.
UWAGA : Ten parametr pozwala wykryć nienormalne i stałe zużycie prądu, pobieranego przez wyposażenie samochodu z akumulatora.
7. Komunikacja : BSI (inteligentny moduł sterujący) (BSI1)
Moduł stanu naładowania akumulatora przesyła informacje o stanie akumulatora do BSI1 poprzez sieć LIN.