Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?  (Przeczytany 7609 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Andrzej Stanek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 149
  • Skąd: Warszawa, Polska
  • Posiadany samochód: Citroen C4GP 2.0 HDI MCP 2007
  • Miejscowość: Warszawa, Polska
[mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« dnia: Marzec 09, 2016, 00:33:09 »
Panowie,
mam pytanie -w moim mk2 z 2005 r. od pewnego czasu słyszałem lekkie postukiwania z tyłu pojazdu podczas jazdy po dziurach. Były one bardzo sporadyczne, więc zrzuciłem winę na osłonę wydechu i nie przejmowałem się tym - było to na przełomie jesień/zima. Powoli stuki zaczynały się nasilać - około stycznia były częstsze.
W lutym zorientowałem się, że mam w zbiorniczku za dużo płynu lds. Zgodnie z instrukcją opuściłem pojazd na sam dół i po odkręceniu płyn aż zaczął się wylewać ze zbiorniczka. Spuściłem ponad 0.5 litra płynu i już jest tylko tyle, że zakrywa sitko.
Po tym stuki z tylnego zawieszenia przybrały dość mocno na sile i są regularne.


Proszę Was Panowie o info - jakie są objawy rozklejonej membrany w gruszkach, a jakie są objawy dla zużytych łożysk wahaczy?
Zauważyłem na oponach delikatnie mocniej wytarty pasek po zewnętrznej stronie bieżników - jeśli ma to związek.
Auto ma 275 tys. oryginalnego przebiegu.

Serdeczne dzięki za pomoc  :)

Offline Paweł Cynamon

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 447
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III Tourer 2.0 16V LPG HA3+
  • Miejscowość: Krosno
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 09, 2016, 08:28:59 »
Skąd wziął się nadmiar płynu?
Tył nie jest bardziej twardy?
Wysokość zawieszenia jest prawidłowa?
Zużycie sfer można poznać po charakterystycznym stukaniu na dużych wybojach, np na progu zwalniającym. Można też odkręcić je i sprawdzić specjalnym urządzeniem, które posiadają warsztaty specjalizujące się w hydrowozach.
Biorąc pod uwagę wiek samochodu i przebieg, to sfery mogą już być do wymiany.

Offline Andrzej Krukowski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 344
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 16v BioFlex RFJ 2009r. LPG | C4 1.6 NFU 2008r. LPG
  • Zainteresowania: Piłka nożna
  • Miejscowość: Mysłowice
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 09, 2016, 08:41:30 »
Stań z tyłu auta i popatrz na tylne koła czy nie stoją w trapezie /  \  jak  tak stoją to łożyska do wymiany, tak jak kolega pisał jak na poprzecznej nierówności jak jest takie uderzenie a nie normalny lekki "stuk" to też sfery do sprawdzenia.

Offline Irek Bommersbach

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 029
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: C crosser 2010, 2.2hdi
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 09, 2016, 10:22:57 »
Koła ułożone pod skosem to już stan agonalny :)

Offline Andrzej Stanek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 149
  • Skąd: Warszawa, Polska
  • Posiadany samochód: Citroen C4GP 2.0 HDI MCP 2007
  • Miejscowość: Warszawa, Polska
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 09, 2016, 10:47:31 »
To jest takie stukanie jak kluczem płaskim w denko wiaderka metalowego i do tego nie stuka na wszystkich wybojach.

Offline Irek Bommersbach

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 029
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: C crosser 2010, 2.2hdi
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 09, 2016, 10:52:30 »
Koła ułożone pod skosem to już stan agonalny :)


Dobre, dobre
:)  :)  :)

nie, agonia to jest skrzypiący / \ :)

Offline Andrzej Stanek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 149
  • Skąd: Warszawa, Polska
  • Posiadany samochód: Citroen C4GP 2.0 HDI MCP 2007
  • Miejscowość: Warszawa, Polska
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 09, 2016, 10:59:37 »
Skąd wziął się nadmiar płynu?
Tył nie jest bardziej twardy?
Wysokość zawieszenia jest prawidłowa?
Zużycie sfer można poznać po charakterystycznym stukaniu na dużych wybojach, np na progu zwalniającym. Można też odkręcić je i sprawdzić specjalnym urządzeniem, które posiadają warsztaty specjalizujące się w hydrowozach.
Biorąc pod uwagę wiek samochodu i przebieg, to sfery mogą już być do wymiany.


Nadmiar płynu wziął się stąd, że poprzedni właściciel niewłaściwie kontrolował poziom płynu i nie wiedział o tym, że auto ma być max opuszczone na dół.


A temat założyłem, bo chciałbym się ustrzec przed niepotrzebną wymianą - jeśli wymienię np. łożyska a do wymiany będą sfery i na odwrót. Dlatego chciałbym wiedzieć jak to rozpoznać.
« Ostatnia zmiana: Marzec 09, 2016, 11:12:16 wysłana przez Andrzej Stanek »

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 09, 2016, 12:09:32 »

A temat założyłem, bo chciałbym się ustrzec przed niepotrzebną wymianą - jeśli wymienię np. łożyska a do wymiany będą sfery i na odwrót. Dlatego chciałbym wiedzieć jak to rozpoznać.

Musisz zdać się na mechanika, jak ma być pewna diagnoza a nie zgadywanie z objawów, w rozmowach towarzyskich.
Kule należy wykręcić i pomierzyć ciśnienie, łożyska belki sprawdzić od spodu po rozpięciu pewnego łącznika....Czy potrafisz to sam zrobić? Czy dalej gdybamy na Forum?

Offline Andrzej Stanek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 149
  • Skąd: Warszawa, Polska
  • Posiadany samochód: Citroen C4GP 2.0 HDI MCP 2007
  • Miejscowość: Warszawa, Polska
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 09, 2016, 13:10:10 »
Wiem doskonale, że sam wszystkiego nie zrobię, niemniej jednak chciałem się dowiedzieć, może są jakieś charakterystyczne objawy, które wskażą na daną rzecz.

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 689
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 09, 2016, 20:31:09 »
Łożyska lubią skrzypnąć przy wsiadaniu/wysiadaniu. Jak je sprawdzić jest kilka tematów.

Offline Andrzej Stanek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 149
  • Skąd: Warszawa, Polska
  • Posiadany samochód: Citroen C4GP 2.0 HDI MCP 2007
  • Miejscowość: Warszawa, Polska
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 06, 2016, 09:38:11 »
Problem został rozwiązany w dość ciekawy sposób. Obniżyłem auto na sam dół aby skontrolować ilość lds. Po odkręceniu dość długo w zbiorniku lds słyszałem uchodzące powietrze, coś jak odgłosy ze zlewu. Jak już całe powietrze uszło, zakręciłem zbiornik i od tego momentu sfery przestały stukać i zawieszenie znów jest ciche. Obstawiam, że pewnie korek LDS mam do wymiany, bo nie reguluje ilości powietrza odpowiednio.

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 689
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Odp: [mk2] Objawy zużycia tylnych sfer - a może to łożyska?
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 06, 2016, 18:53:56 »
Poczytsj wątek " problemy zawieszenia... "