Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chłodnicy  (Przeczytany 2761 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Artur Rylich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: C5 II SX 2.0 HDI 2005; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG 2002
  • Miejscowość: Toruń
[Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chłodnicy
« dnia: Czerwiec 09, 2011, 10:29:36 »
Witam!

Mam mechaniczny problem z wentylatorem chłodnicy, przy obracaniu ręcznym stawia bardzo duży opór i popiskuje.

Psikanie smarowidłami trochę pomaga ale nie chce przegrzać silnika.

Rozwiązaniem jest oczywiście wymiana wentylatora, problemem cena: około 1500 zl w ASO :(

Przeszukałem "cały" internet i niema po prostu żadnych zamienników do wentylatorów ze sterowaniem przy samym silniku wentylatora i odchodzącym kabelkiem z 3 wtyczkami.

Oryginalny wiatrak ma symbol 1253 N5.

Mam zamiar podmienić sam silnik i gdzieś wyczytałem ze silniki wentylatorów z innych modeli PSA są zgodne z tym z c5 ale są innej średnicy, nie mogę jednak znaleźć żadnych konkretów na ten temat dlatego proszę was o pomoc.

Pozdrawiam
BHole
Kiedyś: CX 2000 "Czrwony Smok", CX 25 TRD Limousine "Zielona Potwora", SAXO 1.5D "Saxofon"
Aktualnie: C5 II SX 2.0 HDI "Szary Wieloryb"; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG

Offline Kamil Krawczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 09, 2011, 11:21:52 »
Cześć,
miałem praktycznie ten sam problem, i dokładnie ten sam wentylator, zobacz mój wątek. Wentylator piszczał, ale nie obracał się z jakimś dużo większym oporem, jak to ma miejsce podobno u Ciebie, za to piszczenie wyraźnie nasilało się po włączeniu klimy. U mnie opisana operacja smarowania pomogła, do dzisiaj spokój i cisza, chociaż podobno nasmarowałem nie tym, co trzeba. Próbowałeś go rozbierać? Wiem, prosto nie jest, ja też dałem sobie na razie spokój :-)

Offline Artur Rylich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: C5 II SX 2.0 HDI 2005; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG 2002
  • Miejscowość: Toruń
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 09, 2011, 13:59:39 »
Kamilu, czytałem twój watek ale mój wiatraczek jest trochę inny, sterowanie jest takie alegrogo.

Wentylatora nie rozbierałem bo ciężko go wyciągnąć bez zdejmowania zderzaka, a raczej nie chce się za to zabierać pod blokiem :P

Dobre wieści są takie ze twój wiatrak będzie prawdopodobnie pasował do mnie, więc jest jakaś alternatywa za 950 zl na aledrogo.

Mój wygląda podobnie do tego alledrogo, ale piszą że to do innego silnika.

Dlatego szukam innej alternatywy, a najlepiej samego silnika, za same śmigło czasami chcą ze 150 zl :P

Dzięki Kamilu za odpowiedź i czekam na kolejne rady :)

Pozdrawiam
BHole
Kiedyś: CX 2000 "Czrwony Smok", CX 25 TRD Limousine "Zielona Potwora", SAXO 1.5D "Saxofon"
Aktualnie: C5 II SX 2.0 HDI "Szary Wieloryb"; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG

Offline Kamil Krawczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 09, 2011, 14:29:06 »
Mój wygląda jeszcze inaczej, niż ten z allegro :-), ale wystają z niego takie same kable w takiej samej ilości. Wyciągnięcie wentylatora to jest dokładnie robota na dziesięć minut pod blokiem - wiem, bo robiłem. Dosłownie odkręcasz trzy torxy na górze, odchylasz zderzak (elastyczny, spokojnie, bez problemu wyskakuje z dwóch zaczepów na górze), cztery śruby, i wentylator w ręce. Do dolnych śrub albo dostajesz się wkładając ręce pod zderzak, albo nasadką z przedłużką pomiędzy kratkami zderzaka. 10 minut. Broń Boże ściągać zderzak!
Dopiero rozebranie silnika to jest wyższa szkoła jazdy :-)

Offline Artur Rylich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: C5 II SX 2.0 HDI 2005; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG 2002
  • Miejscowość: Toruń
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 09, 2011, 15:02:24 »
Kamilu, może faktycznie spróbuje wygrzebać cały wentylator może coś więcej mi do głowy przyjdzie i ominie mnie wydatek na nowy :)

Pozdrawiam
BHole
Kiedyś: CX 2000 "Czrwony Smok", CX 25 TRD Limousine "Zielona Potwora", SAXO 1.5D "Saxofon"
Aktualnie: C5 II SX 2.0 HDI "Szary Wieloryb"; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG

Offline Bogdan Czubecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II
  • Miejscowość: Mielec
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 10, 2011, 16:16:24 »
Witam,

Uzupełniam temat- skorzystajcie !
(dot. rocznik 2005 wentylator zintegrowany z modułem sterowania)
W moi, przypadku zupełnie nie działa wentylator. Silnik jest w tej chwili u jakiegoś elektryka -czekam na odpowiedź, zobaczymy co będzie się działo dalej.
Uczestniczyłem w demontażu więc dokładnie wiem co i jak. (3 dni temu) Nie ważne jak go wyciągniesz ale jak piszczy to zrób to szybko.  Z demontażem zderzaka nie ma większego problemu więc jak to zrobisz nieistotne.
Po rozebraniu  w kolejności:
-wiatrak (lewy ! gwint – śrubka centralna)
- śruby mocujące
- nasuwana blaszka
- wiązka przewodów (dopiero w tym miejscu zorientowałem się że jest wtyczka!)
- roznitowanie  „wąsów” (lekko zdeformowała się osłona – nie ma strachu)
pojawiło się wnętrze  jak na fotce.
Jak sami zauważycie  silnik z tej strony (wirnik) jest podparty jedynie na tulejce.
TOTO właśnie skrzypi i za chwilę  spali się silnik.  Z trudem ja ściągnęliśmy z wałka(żabką!).  Kręciła się razem z wirnikiem w tym blaszanym gnieździe.  Ja nie słyszałem żadnych pisków lecz ostatecznie musiały pojawić się duże siły oporowe bo część uzwojenia jest barwy bliskiej fioletu.  Po przeczyszczeniu jej otworu i osi wirnika obracała się swobodnie. Ponadto zapieczone były dwie szczotki (na zdjęciu nie ma ich ani tej płytki –sterownika). Całość po złożeniu niestety nie odpaliła – czego powodem jest niewątpliwie spalone uzwojenie. Nie wiem jaki będzie finał regeneracji wirnika i czy jest to wykonalne i opłacalne!   Cały czas poszukuję na stronach  ale to co jest pasuje do wcześniejszych roczników.
JEŚLI więc ktoś z Was będzie posiadał wiedzę gdzie można kupić używany –proszę o info.
Pozdrawiam
Bogdan

Offline Robert Jesionczak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 447
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Był: C5 MkI 2.2HDI sedan 2003, C5 MkIII 2.0 16V Exclusive BVA sedan 2008 oraz C2 1.4 Exclusive 75 KM Sensodrive 2007. Jest C5AC 1600 PureTech 2019
  • Zainteresowania: narty, piłka nożna, rolki, motoryzacja, aktywny wypoczynek
  • Miejscowość: Poznań
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 10, 2011, 21:40:18 »
Ja trzy lata temu miałem też przygodę z wentylatorem.
Stało się to podczas moich wakacji w trasie w następujący sposób: wyłączyła się klima, auto (automat) nie przerzucał biegów nawet przy użyciu tiptronica. Po prostu wchodził tylko na obroty i jazda z zawrotna prędkością ok. 10-20 km/h. Dopiero wtedy cytrynka zwróciła moją uwagę i zobaczyłem, że temperatura już prawie na czerwonym. Okazało się  , że wentylator się nie kręci. Byłem w małej miejscowości więc o jakimkolwiek serwisie czy zakupie nowego wentylatora nie było mowy. Więc to mechanika, żeby chociaż sprawdził czy "na krótko zadziała". Po wymontowaniu okazało się, że nie działa. Ale mechanik nie dawał za wygraną i skoro i tak ten wentylator jest zepsuty to go rozbierze do końca. Rozebrał silnik (nie było czuć spalonego) i ...... dmuchnął w szczotki. Chmura po startych szczotkach uniosła się w powietrzu. Zrobił to jeszcze kilka razy. Po tym złożył silnik i podłączył znowu go "na krótko". Wentylator ożył :] ku moim zadowoleniu. Gdybym był w większym mieście pewnie bym na szybko stracił z 600 zł (wentylator + robocizna). Natomiast sytuacja zmusiła mnie do szukania dróg obejścia.

Piszę to po to, by inni w tym przypadku próbowali reanimować wentylator nim wydadzą parę złotych  :D

Offline Kamil Krawczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 10, 2011, 22:47:18 »
No to mam zonka :-) Ja nie porwałem się na roznitowanie, chyba ciężko będzie to potem złożyć do kupy.
Widząc teraz, jak to jest zbudowane od środka, wiem jeszcze mniej:-) Ja co prawda oglądałem to z drugiej strony, i na moich zdjęciach te sześć prostokątnych otworów to właśnie "wąsy" trzymające hmm... "podstawę"? w której zamontowana jest tulejka. Patrząc z zewnątrz, to ta podstawa się obracała, i piszczała. Logicznie myśląc, zapiekła się jakoś z tulejką, chociaż jak widać po twoich zdjęciach, nie jest jakoś mega spasowana.
Ale... Podstawa raz się obracała, a raz nie. Nie może być raz zapieczone, a raz nie... Będę musiał rozbierać znowu.
Bogdan, a możesz powiedzieć, jak złożyłeś to z powrotem? Rozkładając ucinałeś "wąsy", czy da się je złożyć tak, żeby potem znowu "zanitować", czyli rozłożyć ? Rozbiorę, jeśli da się złożyć :-)

P.S. Kable wchodzące do tego silnika to na pewno jest wtyczka??

Offline Bogdan Czubecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II
  • Miejscowość: Mielec
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 11, 2011, 09:05:07 »
U mnie wtyczka na pewno, ale nie upieraj się i nie urwij tych przewodów bo może być to inna konstrukcja.


Zaznaczone strzałkami prostokatne wypusty wchodzą w odpowiadające im otwory. Nie możesz ich całkowicie ściąć przy rozbieraniu. Przyglądnij się jak są rozklepane i staraj się ponownie nadać im formą prostokąta (kawałeczki i tak ukruszą się). Następnie śrubokręt+ młotek i w szczelinkę w szczelinke dookoła go podważaj - wyskoczą "wąsy". Zostanie wystarczająco materiału  do ponownego zablokowania osłony przy składaniu.

Kamil tulejka w tej pozycji jak na fotce jest wciśnięta w "podstawę" równie dobrze mogłem ją założyć na ośkę.
Podstawa nie może się obracać - to jest  zgrzana z osłoną blacha sprężynująca. Jest to kształt chyba 6-cio ramiennej gwiazdy której ramiona po zatłoczeniu tworzą "gniazdo" dla tulejki. Skoro nie rozbierałeś to skąd wiesz że podstawa i że się raz obraca a raz nie?

Bogdan

Offline Kamil Krawczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 216
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 11, 2011, 11:18:45 »
Cytuj

Bogdan Czubecki napisał:

Podstawa nie może się obracać - to jest  zgrzana z osłoną blacha sprężynująca. Jest to kształt chyba 6-cio ramiennej gwiazdy której ramiona po zatłoczeniu tworzą "gniazdo" dla tulejki. Skoro nie rozbierałeś to skąd wiesz że podstawa i że się raz obraca a raz nie?

Bogdan


Poniżej moje zdjęcie. To, co w prostokątnych otworach jest takie wyślizgane, to nie jest ta podstawa? Jest tam jeszcze coś? :-) Właśnie to się raz obraca, raz nie. Te wąsy, które widać na twoich zdjęciach, to właśnie te otwory prostokątne na moim :-)

Offline Bogdan Czubecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II
  • Miejscowość: Mielec
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 12, 2011, 18:49:36 »
pewnie się obraca - podobna, ale jednak inna konstrukcja.

Moje opisy dot. wentylatora C5 2.2 HDI z 2005 roku.
Nie miałem okazji rozbierać innych więc więcej się nie wypowiadam aby niepotrzebnie nie "mieszać"

Bogdan

Offline Artur Rylich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: C5 II SX 2.0 HDI 2005; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG 2002
  • Miejscowość: Toruń
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 13, 2011, 10:23:16 »
Dzięki Bogdanie, że podzieliłeś się swoją walka z "wiatrakami" :)

Z tego co wyszukałem to są 2 kształty napędu wiatraków ze sterowaniem. Jeden taki jak twój ze sterowaniem w kształcie wycinka koła, i drugi w kształcie prostokąta.

Z prostokątnej nie da się wypiąć kabli co troszkę utrudnia demontaż, ale z drugiej strony można zdjąć same sterowanie i bez problemu bawić się silnikiem.

Z tej zaokrąglonej można wypiąć kable, ale są dwa sposoby ich mocowania. Jeden wygląda normalnie, są widoczne wtyczki :). Drugi wygląda jakby kable były na stałe wmontowane od tyłu w moduł sterowania i podobno trzeba ostrożnie to rozpinać.

Ja swój silnik będę rozbierał dopiero za około 2 tygodnie wtedy napiszę coś więcej.

Pozdrawiam
BHole
Kiedyś: CX 2000 "Czrwony Smok", CX 25 TRD Limousine "Zielona Potwora", SAXO 1.5D "Saxofon"
Aktualnie: C5 II SX 2.0 HDI "Szary Wieloryb"; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG

Offline Bogdan Czubecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II
  • Miejscowość: Mielec
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 22, 2011, 16:26:32 »
Witam,


Nadal poszukuję:  wentylator do C5 2.2 HDI. W potocznej (niewątpliwie praktycznej) klasyfikacji handlujących częściami jest to wersja z "szarym przekaźnikiem". Jeśli ktoś z Was ma przypadkiem wiedzę gdzie, ktoś ma takie COŚ- proszę o info.

Uzupełniająco,

- mechanik podjął próbe przełożenia wirnika ze starszego modelu. Prawie się mu udało! nie zmierzył jednak i przez to nie zauważył, że jest on niższy i po złożeniu szczotki nie wykładaja się na komutatorze (2-3 mm wystaja ponad jego krawędź)
- wirnika nikt nie podejmuje się przewinąć. Trudność dla "ręcznej" roboty  to lutowanie uzwojeń do komutatora, który jest dość głęboko wsunięty i faktycznie nie ma dostępy do operowania lutownicą.

Pozdrawiam
Bogdan

Offline Bogdan Czubecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II
  • Miejscowość: Mielec
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 04, 2011, 22:35:13 »
Witam,

Wentylator działa - przewinięty !
Jednak się znalazł elektromechanik.


Pozdrawiam
Bogdan

Offline Mirosław Piechocki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 535
  • Skąd: Swiętochłowice
  • Posiadany samochód: miałem Cytrynki
  • Miejscowość: Swiętochłowice
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 04, 2011, 23:54:20 »
Cytuj

Bogdan Czubecki napisał:
Witam,

Wentylator działa - przewinięty !
Jednak się znalazł elektromechanik.


Pozdrawiam
Bogdan

How much?

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 872
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 05, 2011, 12:32:12 »
Cytuj

Kamil Krawczyk napisał:
Cytuj

Bogdan Czubecki napisał:

Podstawa nie może się obracać - to jest  zgrzana z osłoną blacha sprężynująca. Jest to kształt chyba 6-cio ramiennej gwiazdy której ramiona po zatłoczeniu tworzą "gniazdo" dla tulejki. Skoro nie rozbierałeś to skąd wiesz że podstawa i że się raz obraca a raz nie?

Bogdan


Poniżej moje zdjęcie. To, co w prostokątnych otworach jest takie wyślizgane, to nie jest ta podstawa? Jest tam jeszcze coś? :-) Właśnie to się raz obraca, raz nie. Te wąsy, które widać na twoich zdjęciach, to właśnie te otwory prostokątne na moim :-)


jak byś się przyjrzał dokładniej to byś dostrzegł, że zrobiłeś zdjęcie od drugiej strony vs to co zrobił Bogdan i to ta sama obudowa tylko od tyłu  :-) a wąsy są w innym miejscu bardziej na zewnątrz

Offline Bogdan Czubecki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II
  • Miejscowość: Mielec
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 05, 2011, 13:32:01 »
Koszt przewinięcia wirnika -150 zł. razem ze złożeniem -bo otrzymał silnik w częściach po poprzednich próbach mechanika z przekładka (opisywałem).
Trwało tydzień - trochę zwlekał no ale działa!.  

Bogdan

Offline Artur Rylich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Toruń
  • Posiadany samochód: C5 II SX 2.0 HDI 2005; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG 2002
  • Miejscowość: Toruń
Re: [Mk2] 2.0 Hdi bez fap Problem z wentylatorem chodnicy
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 26, 2011, 12:16:45 »
Witam Ponownie!

Po trwającej prawie pół dnia walce, udało się przywrócić do życia wentylator w moim wielorybie :)

Na zdjęciach są wszystkie elementy rozebranego silnika.

U mnie problemem był opór mechaniczny przy obracaniu się wirnika, na jednym ze zdjęć widać korpus z magnesami i to właśnie wirnik ocierał się o jeden z magnesów ponieważ uszkodziły się elementy które były separatorami dla magnesów.
Bez 2 z tych separatorów jeden z magnesów był odchylony w stronę wirnika i skutecznie go hamował (zdjęcie 5).
Nowe separatory zostały dorobione z kawałka aluminium i wciśnięte w miejsce starych.

Co do demontażu korpusu nie będę nic dodawał bo koledzy wszystko opisali wyżej, dodam tylko uwagę (jak to widać na zdjęciach 7 i 8), sterowanie silnika jest połączone z elementem zawierającym szczotki, przy demontażu najlepiej lekko poluzować element ze szczotkami i wybić delikatnie sterowanie, oba elementy zejdą bez problemu, szczotki są zabezpieczone i nie wypadną.

Co do elementów korpusu z łożyskami to niema problemu z osiowością przy składaniu, łożysko od strony wentylatora jest solidnie zamocowane w korpusie (zdjęcie 3 i 4) i wirnik trzeba delikatnie wbić na swoje miejsce. Z kolei tulejka od strony szczotek (zdjęcie 1 i 2) jest od zewnątrz w kształcie kuli i odchyla się trochę od osi co pomaga zarówno przy demontażu jaki i przy montażu.

Pozdrawiam
BHole
Kiedyś: CX 2000 "Czrwony Smok", CX 25 TRD Limousine "Zielona Potwora", SAXO 1.5D "Saxofon"
Aktualnie: C5 II SX 2.0 HDI "Szary Wieloryb"; C3 I Exclusive 1.6 PB+LPG