Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK III (X7). => Wątek zaczęty przez: Marcin Szelejewski w Lipiec 29, 2019, 20:51:35

Tytuł: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Szelejewski w Lipiec 29, 2019, 20:51:35
WitamOd jakiegoś czasu zaobserwowałem że podczas przełączania z biegu "P" na "R" następuje szarpniecie skrzyni. Czy jest to pierwsza oznaka, że czas wymienić olej w skrzyni czy może jest jakiś czujnik w pedale hamulca który prawidłowo wysprzęgla skrzynie. Pytam o czujnik ponieważ jak dwukrotnie wcisnę pedał hamulca to nie ma tego szarpnięcia. Może to nie istotne ale już przejście z "R" na "N" i "D" odbywa się płynnie. Proszę o pomoc i z góry dziękuję. 
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Lipiec 29, 2019, 21:07:49
podczas przełączania z biegu "P" na "R" następuje szarpniecie skrzyni. .... jak dwukrotnie wcisnę pedał hamulca to nie ma tego szarpnięcia.
Po uruchomieniu silnika poczekaj dłużej zanim złapiesz za lewarek....czy efekt taki sam jak po dwukrotnym naciśnięciu pedału?
Wykonaj adaptację przełączania lewarkiem, po rozgrzaniu skrzyni 5-cio krotnie wykonaj przełączanie na R , zatrzymując się na każdej pozycji P i R na 3 sekundy.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Szelejewski w Lipiec 30, 2019, 16:30:22
Dziękuję za podpowiedźJak spróbuje zaraz dam znać jaki efekt.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Szelejewski w Sierpień 02, 2019, 22:41:28
Witam
Wykonałem próbę według podpowiedzi ale nie ma żadnej zmiany. Również ponowna adaptacja biegu R i P nic nie zmieniła. Chyba sobie odpuszczę lub poszukam jakiegoś specjalisty od skrzyni. Boję się jednak bo lepsze jest wrogiem dobrego a po za tym szarpnięciem to skrzynia działa bez problemu.   
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Winiarczyk w Sierpień 03, 2019, 07:12:11
Spróbuj w diagbox zaznaczyć opcję wymiana oleju w skrzyni automatycznej. U mnie po 6tej wymianie statycznej oleju też zaczęło szarpać przy włączaniu wstecznego a gdy to zrobiłem biegi wchodzą bez żadnego szarpania. Po tym zabiegu dobrze jest też zaadaptować skrzynie.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Sierpień 03, 2019, 08:27:16
poszukam jakiegoś specjalisty od skrzyni.
Zalecam...szkoda "niszczyć" skrzynię.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Artur Kubica w Sierpień 03, 2019, 10:57:14
Może to głupie ale w prawidłowy sposób wrzucasz P?

To znaczy, zatrzymujesz się, przełączasz na N, następnie zaciągasz ręczny i puszczasz  pedał hamulca i dopiero po tym wrzucasz P.

Też mam szarpnięcie jak od razu wrzucę P ale zauważyłem że samochód odrobinę się poruszał tył-przód (zależy od parkingu) i blokowało koła na skrzyni na pozycji P.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Adam Kubik w Sierpień 03, 2019, 12:43:29
Może to głupie ale w prawidłowy sposób wrzucasz P?

To znaczy, zatrzymujesz się, przełączasz na N, następnie zaciągasz ręczny i puszczasz  pedał hamulca i dopiero po tym wrzucasz P.

Też mam szarpnięcie jak od razu wrzucę P ale zauważyłem że samochód odrobinę się poruszał tył-przód (zależy od parkingu) i blokowało koła na skrzyni na pozycji P.

Też tak robię bo czułem przełączanie z P na R. Można zaciągnąć ręczny na D, przerzucić na N puścić hamulec żeby rozluźnić skrzynię i przerzucić na P. Troszkę krócej skrzynia jest w pozycji N, chociaż wydaje mi się że 5 sekund na N skrzyni nie zaszkodzi, a przejścia przez pozycję skrzyni są nieodczuwalne.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Paweł Glibowski w Sierpień 03, 2019, 15:47:46
Może to głupie ale w prawidłowy sposób wrzucasz P?

To znaczy, zatrzymujesz się, przełączasz na N, następnie zaciągasz ręczny i puszczasz  pedał hamulca i dopiero po tym wrzucasz P.

Też mam szarpnięcie jak od razu wrzucę P ale zauważyłem że samochód odrobinę się poruszał tył-przód (zależy od parkingu) i blokowało koła na skrzyni na pozycji P.
A słyszałeś może o czymś takim jak automatyczny ręczny ? Nie wyobrażam sobie większej wygody i procedura podana z przejściem na N jest dla mnie idiotyczna.

Trzeba faktycznie czuć kiedy skrzynia mogła by być naprężona i umiejętnie się z nią obchodzić.

Ja zatrzymuje pojazd,  trzymając hamulec wchodzę na P i przekręcam kluczyk.  Ręczny się sam zaciąga,  puszczam hamulec, opuszczam auto.  Tyle.

Zero szarpnięć i innych takich
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tobiasz Sabat w Sierpień 03, 2019, 16:00:20
Pawle chyba nigdy nie parkujesz na wzniesieniach skoro nie rozumiesz o czym mowa ..
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Paweł Glibowski w Sierpień 03, 2019, 16:12:12
Tomku, chyba nigdy nie miałeś w żadnym aucie automatycznego ręcznego ? :-)


Opisany przez mnie sposób sprawdza się równie dobrze na wzniesieniach, tudzież spadkach wszelakich. Chodzi o to, by przy blokowaniu skrzyni P nie było naprężeń w lini koła-skrzynia. Jeżeli trzymam hamulec, włączam P i zanim puszczę hamulec główny ten ręczny zostanie zaciągnięty to naprężenia przynajmniej u mnie nie występują. Weź na spokojnie jeszcze raz przenalizuj krok po kroku to co napisałem - to w gruncie rzeczy o to samo chodzi, ale miast palcować po ręcznym gaszę auto i jak zzzzzzzz już usłyszę puszczam nogę z pedała i koniec.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Artur Kubica w Sierpień 03, 2019, 19:03:20
Wtedy też się pojawiają naprężenia, mniejsze ale się pojawiają.

Jak zaciągniesz ręczny i dasz na N (lub dasz ręczny na N) to skrzynia za każdym razem działa idealnie gładko.

Automatyczny ręczny się zaciąga ale nie daje poprawki na luzy jakie występują po zaciągnięciu. W końcu C5 to ciężki kloc który musi się odrobinę ruszyć po zaciągnięciu ręcznego.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tobiasz Sabat w Sierpień 03, 2019, 19:21:22
Pawle, przepraszam ale żaden Tomek w dyskusji nie bierze udziału. Zapewne chodzi Ci o mnie więc odpowiadając na Twoje pytanie, faktycznie wcześniej w żadnym z samochodów nie miałem automatycznego "ręcznego" ale mam w obecnym i wiem jak działa. Może mam zepsuty ale zupełnie odmiennie się zachowuje do Twojej teorii, podstawowa różnica jest taka że zaciąga się po wyłączeniu zapłonu a nie jak sugerujesz po przełączeniu na P.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Paweł Glibowski w Sierpień 03, 2019, 19:26:01
Pawle, przepraszam ale żaden Tomek w dyskusji nie bierze udziału. Zapewne chodzi Ci o mnie więc odpowiadając na Twoje pytanie, faktycznie wcześniej w żadnym z samochodów nie miałem automatycznego "ręcznego" ale mam w obecnym i wiem jak działa. Może mam zepsuty ale zupełnie odmiennie się zachowuje do Twojej teorii, podstawowa różnica jest taka że zaciąga się po wyłączeniu zapłonu a nie jak sugerujesz po przełączeniu na P.
Tobiasz, przepraszam za pomyłkę z imieniem :-)

Czytaj proszę dokładniej,  pisałem również o przekręceniu kluczyka

Może i ja nie staję na wzniosach, ale Panowie po to ręczny mam auto, by się sam zaciągał. Poza faktycznie ciężkimi przypadkami nie przesadzajmy z procedurą, bo chyba, że ktoś lubi......:-)
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Adam Kubik w Sierpień 03, 2019, 23:34:58
Ale fakt faktem, że jest różnica odczuwalna zwłaszcza pakując na wzniesieniu.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Szelejewski w Sierpień 06, 2019, 20:51:22
PanowieDziękuje za wszystkie informacje. Wczoraj byłem u naszego lokalnego mechanika od skrzyni automatycznych. Postraszył mnie że jeżeli coś z tym nie zrobię to uszkodzę kosz skrzyni. Zapytałem jego o potencjalną przyczynę tego szarpania i on zasugerował sterownik skrzyni. Zapytałem również o ewentualną wymianę statyczną oraz ponowną adaptację na co on powiedział że to może pomóc ale nie musi. Czy w sterowniku znajdują się jakieś zawory odpowiedzialne za przełączanie biegów. Proszę o wasze opinie. Tak dla jasności w moim aucie olej w skrzyni nie był wymieniany od nowości. Aktualny przebieg to 205000 tyś. Z góry dziękuję za wszystkie posty.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Paweł Glibowski w Sierpień 06, 2019, 21:12:01
Może nie do końca odpowiedź,  która Ci pomoże,  ale zawsze jakieś doświadczania.
Ja kupiłem auto z przebiegiem 193 tys i nigdy nie był olej zmieniany w skrzyni.  Zrobiłem wymianę dynamiczną i nie żałuję. W skrzyni była smoła.  Od tej pory przejechałem już ponad 60 tysięcy i zrobiłem też drugą wymianę dynamiczna z płukaniem. Skrzynia chodzi generalnie ok i zgubiłem poszarpywania 2/3.
Może u Ciebie trzeba zaryzykować i pozbyć się tego czegoś co kiedyś było olejem.....
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Sierpień 06, 2019, 23:21:22
Wymienić olej, obserwować po wymianie. Jak nie pomogło to wymienić sterownik hydrauliczny skrzyni...

Tak w skrzyni są zawory które regulują cisnienie oleju "sterowania" skrzynią...
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz Garbacik w Sierpień 07, 2019, 08:06:52
Oprócz wymiany oleju trzeba jeszcze zobaczyć jaki jest zapis licznika oleju.
Umiejętna korekta licznika może poprawić a wręcz wykluczyć poszarpywania.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Jan Zymek w Sierpień 07, 2019, 18:16:15
Przy takim przebiegu- z nie wymienianym olejem- najlepiej zrobić kilka wymian statycznych i skorygować licznik .
Pojeździć, poobserwować, zrobić adaptację.
Powinno pomóc.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Szelejewski w Sierpień 07, 2019, 20:04:47
Panowie
Wszystkim dziękuję za  informacje. Teraz najważniejsze ile kosztuje tak wymiana dynamiczna :'( . Domyślam się że olej najlepiej z serwisu. Czy oprócz oleju coś jeszcze muszę kupić?
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Jan Zymek w Sierpień 07, 2019, 20:27:04
Sporo jest na forum o wymianie oleju, kosztach, olejach itp...... poszukaj co nieco....to nie boli....
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Szelejewski w Sierpień 08, 2019, 14:30:23
Dzięki za informacje

Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Michał Stępień w Sierpień 08, 2019, 22:32:20
Możesz kolego napisać jak robi się adaptację skrzyni? I czy też zaznaczyć "wymiana oleju w skrzyni" po wymianie (jednej) statycznej oleju?
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Michał Stępień w Sierpień 08, 2019, 22:36:41
Nie wiesz może czy jest jakiś inny sposób na korektę licznika niż standardowy, mam diagboxa 7.8
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz Garbacik w Sierpień 09, 2019, 07:39:42
Wymiana oleju w naprawie BVA resetuje licznik na 0 i ustawia zawory. Wg moich doświadczeń skrzynia nie chodzi wtedy zbyt dobrze.
Najlepiej pobawić się samemu z odpowiednim zapisem licznika oleju. Po prostu schodzimy powoli w dół z wartością aż do momentu idealnej pracy.
Od razu powiem, że przeliczanie licznika w % wymiany oleju też nie dają dobrych wyników.

Procedura adaptacji to w naprawie BVA wymiana skrzyni bez zmiany ECU lub procedura AISIN opisana w ostatnich wątkach tematu o szarpaniach AM6
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Marcin Owczarek w Sierpień 09, 2019, 13:19:12
U mnie nie było dostępnej opcji zmiany licznika oleju. Tylko reset. Podobno po którymś roku ta opcja przestała być dostępna.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Sierpień 09, 2019, 15:41:46
Ja u siebie 3k km temu wymieniłem 3,5L statycznie i nic nie resetowałem. Skrzynia chodziła dobrze, ale wydaje mi się, że teraz trochę szybciej zmienia biegi i ogólnie jest trochę na plus.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Michał Stępień w Sierpień 10, 2019, 00:18:37
Jutro się tym pobawie, ale skoro reset licznika to "lipa" A jego procentowa zmiana to też "lipa" to chyba lepiej zostawić.....już ostatnio prawie kliknąłem wymiana oleju ale odpuściłem. Prawie jak bym wciskał guzik detonatora....heh
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Roman Kłosiński w Sierpień 10, 2019, 01:31:59
Może to coś da
Czytanie/Uczenie: Wartości Momentu obrotowego silnika przekazywanego na sprzęgło
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tobiasz Sabat w Sierpień 10, 2019, 05:33:54
Roman to nie ta skrzynia.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Mirosław Kirol w Sierpień 13, 2019, 20:55:45
Witam
Powracam do tematu wymiany oleju.
Miałem wymianę dynamiczną kilka miesięcy temu. Wyzerowano też licznik zużycia. Po wymianie nie zauważyłem istotnych zmian w pracy skrzyni. Lekko poszarpywała przy redukcji biegów zarówno przed jak i po wymianie. Dzisiaj podłączyłem diaga i okazuje się, że licznik zużycia stoi na zerze pomimo przejechania kilku tysięcy kilometrów. Skoro licznik zużycia mierzy w milionach, to po takim dystansie powinien chyba coś wykazać. Myślę, że coś zostało spaprane przy wymianie i skrzynia wcale się nie uczyła po zerowaniu. Gdzieś czytałem, że ktoś też miał taki przypadek, że licznik zużycia nie ruszył. Ale nie mogę odnaleźć tego wątku i nie wiem jak rozwiązał ten problem. Może ktoś miał podobny problem? Może ktoś wie jak zmusić skrzynię do adaptacji i nauki?
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz Garbacik w Sierpień 14, 2019, 08:45:41
Klasyka. Licznik nalicza dopiero jak temperatura przekroczy 95. Tak wygląda algorytm (z francuskiego forum)

128 jednostek co 1.28 sekundy dla temperatury oleju <95 ° C,
256 jednostek co 1.28 sekundy dla 95 ° C <T ° <105 ° C,
512 co 1.28 s dla 105 ° C <T ° <115 ° C,
Przyrost jest podwajany co 10 ° C.
Gdy licznik osiągnie wartość 32958 x 2^16, zaczną migać diody w przyciskach sport i  śnieżynka * LEDs flash -olej jest zużytyt. Jest to około 6000 roboczogodzin.

Pytanie czy w warsztacie wyzerowali licznik ręcznie czy dali wymianę oleju.
Przy tym drugim następuje dodatkowo adaptacja elektrozaworów.

Ja przejeździłem ponad 800 km i licznik nie ruszył z 0 a skrzynia delikatnie szarpała. Idealnie zaczęła chodzić na starym wpisie licznika
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Mirosław Kirol w Sierpień 14, 2019, 09:06:20
A jak wymusić na skrzyni aby ją przymusić do nauki? Czy wpisać wymianę skrzyni, bądź sterownika, czy inną metodą.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Sierpień 14, 2019, 09:37:11
Jak wpiszesz wymianę sterownika to wystarczy. W którejś wersji DB lub lexii dało się też wpisać wymianę oleju, nie wiem jaką wersję posiadasz i czy masz tą funkcję.
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Mirosław Kirol w Sierpień 14, 2019, 13:52:18
W mojej wersji jest wymiana oleju oleona chyba nie powoduje uczenia skrzyni. Wartość licznika zużycia jest zero. Jak próbuję wpisać nową wartość (też 0) to nie przyjmuje i wyświetla"nieprawidłowaliczba". Myślałem, że jak wpiszę nową wartość też 0 to licznik ruszy. A co będzie jak wpiszę większą? Ale jednak wolałbym spróbować przyuczyć skrzynię. Czyli wpisać wymianę sterownika-tak?
Tytuł: Odp: Szarpniecie automatycznej skrzyni
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz Garbacik w Sierpień 14, 2019, 14:39:05
Pozycja 1: wymiana skrzyni bez ECU.
Zresetuje licznik, zrobi adaptacje elektrozaworów, przyuczenie wybieraka biegów i na koniec uczenie skrzyni.
Przeczytaj jak prawidłowo przyuczyć skrzynie. w skrócie 10 jazd z odpowiedni wciśniętym pedałem gazu i wyhamowaniem