Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Grzeje jak szalony  (Przeczytany 2173 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Dariusz Fedorowicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 883
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: obecnie:2xXM,C5,DS,BX GTi,CX,C6,oraz parę "nie-Cytrynek",wcześniej kilka CX-ów,BX GTi,GSA X3,AX,C25 i XM,XantiaActiva 2.0
  • Zainteresowania: szerokie ;-)
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Grzeje jak szalony
« dnia: Październik 13, 2010, 13:00:51 »
Zauważyłem,że mój mk.I 2.1TD12 (którym przez kilka m-cy nie jeździłem) postanowił upiec mnie na rumiano ;-)
Problem polega na tym,że auto straciło możliwość regulacji temperatury i grzeje "na maxa".Wersja bez klimy,z regulatorem termicznym (czujnik w obudowie lampek).Wentylatorek czujnika chodzi.. Przy obracaniu potencjometrem temperatury słychać cichy "chrobot" (pewnie serwomotoru),jednak autko grzeje "jak wściekłe".
Ma ktoś jakieś w tym względzie doświadczenia?
P.S. Mam niewielką ochotę "w celach diagnostycznych" rozbierać pół auta ;-)

Offline Artur Sikorski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 200
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 1.6HDI Break'05/CX 25TRD '87
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 13, 2010, 19:47:32 »
Cytuj

Dariusz Fedorowicz napisał:
Zauważyłem,że mój mk.I 2.1TD12 (którym przez kilka m-cy nie jeździłem) postanowił upiec mnie na rumiano ;-)
Problem polega na tym,że auto straciło możliwość regulacji temperatury i grzeje "na maxa".Wersja bez klimy,z regulatorem termicznym (czujnik w obudowie lampek).Wentylatorek czujnika chodzi.. Przy obracaniu potencjometrem temperatury słychać cichy "chrobot" (pewnie serwomotoru),jednak autko grzeje "jak wściekłe".
Ma ktoś jakieś w tym względzie doświadczenia?
P.S. Mam niewielką ochotę "w celach diagnostycznych" rozbierać pół auta ;-)


Na 100% ciężko mi cokolwiek powiedzieć, ale sprawdziłbym najpierw ów serwomotor (oidp. to jest ten z lewej strony )
generalnie wg. strony
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?xm/XM_Heater_Flap_Servo.html

Jest to gdzieś po polsku ale nie pamiętam gdzie.

Offline Dariusz Fedorowicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 883
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: obecnie:2xXM,C5,DS,BX GTi,CX,C6,oraz parę "nie-Cytrynek",wcześniej kilka CX-ów,BX GTi,GSA X3,AX,C25 i XM,XantiaActiva 2.0
  • Zainteresowania: szerokie ;-)
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 15, 2010, 11:45:42 »
Dzięki!Cenne..
A przy okazji parę interesujących tematów o DS-ie :-)

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 17, 2010, 12:12:34 »
Serwo na 100 % . Nie może znaleźć punktu o odpowiedniej rezystancji. W środku jest potencjometr. Odczyt z niego jest informacją o położeniu klapy. Jak odkręcisz serwo (pikuś - dwa wkręty) w momencie zmiany nastaw pokrętłem powinno ruszyć i od razu się zatrzymać. Jeśli zacznie się cofać i wracać to masz jasność sytuacji - potencjometr. Niestety jest on bardzo trudny do kupienia. Rada - najprościej jest zamienić serwa z tym od sterowania obiegu pod schowkiem bo jest najrzadziej używane i z całą pewnością sprawne ustawisz klapę na obieg zewnętrzny i odłączysz kostkę dopóki nie załatwisz drugiego mechanizmu.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Dariusz Fedorowicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 883
  • Skąd: Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: obecnie:2xXM,C5,DS,BX GTi,CX,C6,oraz parę "nie-Cytrynek",wcześniej kilka CX-ów,BX GTi,GSA X3,AX,C25 i XM,XantiaActiva 2.0
  • Zainteresowania: szerokie ;-)
  • Miejscowość: Bydgoszcz
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 18, 2010, 13:35:24 »
Uszkodzenie mechaniczne.Jak to się stało,nie mam pojęcia??"Ukręcony wieloklin serva.. Skleiłem i skręciłem...Powinno trzymać. Zobaczymy ;-)

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 19, 2010, 15:03:52 »
Cytuj

Dariusz Fedorowicz napisał:
Uszkodzenie mechaniczne.Jak to się stało,nie mam pojęcia??"Ukręcony wieloklin serva.. Skleiłem i skręciłem...Powinno trzymać. Zobaczymy ;-)


Trzeba było sprawdzić przed skręceniem czy klapki lekko chodzą. Skoro ukręcił się klin to może być ich wina
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Krzysztof Wika

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 20
  • Skąd: Gdynia
  • Miejscowość: Gdynia
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 19, 2010, 19:52:51 »
Mi zębatki w serwie się rozpadły, normalnie popękały.. ;) Teraz szukam jakichś samochodzików z których mogę z silniczków wyciagnąć jakieś zębatki i dopasować...
Był - XM 3.0 V6 91' ; Alfa 156 1.9 JTD ; Renault Super 5 88' ; Subaru Impreza 2.0 94'
Jest - Alfa Romeo 159 SW 11' ; Alfa Romeo GTV6 83'

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 20, 2010, 10:47:04 »
Cytuj

Krzysztof Wika napisał:
Mi zębatki w serwie się rozpadły, normalnie popękały.. ;) Teraz szukam jakichś samochodzików z których mogę z silniczków wyciagnąć jakieś zębatki i dopasować...

Czyli w jednym i drugim przypadku zawiniło sterowanie tak mi to pachniało ;) . Tylko oba przypadki mają podłoże mechaniczne czyli przeciążenie mechanizmu serwa. Ze względu na duże przełożenie siła na wieloklinie jest naprawdę spora. Andrzej dobrze podpowiada. Trzeba sprawdzić co było przyczyną. Klapa powinna się poruszać tylko z lekkim oporem. Zasadę pracy serwa już opisałem więc nie będę się powtarzał. Mogę zasugerować tylko dokładne sprawdzenie pracy serwa bo brak odpowiedniego sygnału z potencjometru może doprowadzać do właśnie podobnych uszkodzeń. Silnik kręci dopóki nie dostaje polecenia stop. A jest ono pośrednio wywołane przez potencjometr pokazujący reszcie towarzystwa kąt ustawienia mechanizmu. Odcinając źródło tego sygnału serwo może dokonać samodestrukcji. Ot tyle.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 20, 2010, 11:53:13 »
Może być też tak jak napisał Artur. Na twoim miejscu to wymontował bym serwo i sprawdził co było przyczyną ukręcenia wieloklina. Bo może się okazać że niedługo nie będziesz miał już co kleić :(
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 21, 2010, 00:54:20 »
Andrzeju, samo sprawdzenie po wymontowaniu ( na sucho ) z miernikiem w ręku może nie przynieść rezultatów. Widziałem już jak opór zmieniał się łagodnie przy podaniu napięcia 6 volt na styki silnika lecz nie było to odpowiednim sygnałem dla panelu. Niby wszystko ok ale ustawić się odpowiednio nie chciało. Widocznie były jakieś mikro-przerwy na ścieżce wprowadzające zakłócenia. Najlepszym rozwiązaniem jest ustawienie serwa na swoim miejscu bez przykręcania i zaobserwowanie ustawień po zmianie sygnału-wtedy nic się nie ukręci. Najszybciej najwygodniej:
wykręcić serwo spod schowka sterujące obiegiem zewnętrznym i wewnętrznym Jest na 100% sprawne bo prawie w ogóle nie używane i zamontować do mieszalnika przy nagrzewnicy. Potem już w komfortowych warunkach można się bawić ze sprawcą zamieszania. Ma w takim przypadku tylko dwa ustawienia.Otwarty obieg do wentylatora lub zamknięty. To jest oczywiście podpowiedź jak sobie ułatwić walkę.
Powodzenia.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Artur Sikorski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 200
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 1.6HDI Break'05/CX 25TRD '87
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 21, 2010, 09:46:43 »
Cytuj

sprawdzenie po wymontowaniu ( na sucho ) z miernikiem w ręku może nie przynieść rezultatów. Widziałem już jak opór zmieniał się łagodnie przy podaniu napięcia 6 volt na styki silnika lecz nie było to odpowiednim sygnałem dla panelu. Niby wszystko ok ale ustawić się odpowiednio nie chciało.


Wydaje mi się że to nie tylko problem potencjometru.
Sterownik sprawdza również obciążenie silnika serwomechanizmu (przez sprawdzanie pobieranego prądu przez ów silnik) - jeśli jest "poza zakresem" oznacza że serwo "doszło" do końca.
Problem tylko w tym że jeśli silnik serwa nie jest w najlepszej kondycji to często wychodzi poza zakres - komputer "myśli" że serwo doszło do końca i przestaje kręcić.

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 360
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 21, 2010, 10:11:18 »
Cytuj

Artur Majewski napisał:
Andrzeju, samo sprawdzenie po wymontowaniu ( na sucho ) z miernikiem w ręku może nie przynieść rezultatów...


A kto mówi o sprawdzaniu na sucho? ;-)
W ten sposób to można jedynie sprawdzić czy serwo żyje i ewentualnie, czy się nie przycina.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 21, 2010, 23:06:32 »
Zgadza się, wcale tego nie powiedziałeś. To taka polemika żeby koledzy nie narobili się zbyt dużo. Poza tym ja mechanikuję z przypadku i zamiłowania a Ty na co dzień i z pewnością wiesz dużo więcej ale potwierdza się reguła, że co dla mechanika jest rzeczą oczywiatą dla amatora niespecjalnie. Do wielu spraw znawcy tematu podchodzą wręcz rutynowo bo wiadomo,że tak się robi i jest to oczywiste ale nie każdy ma taki zasób wiedzy. Dlatego tłumaczę szczegóły kolegom, może przesadnie ale po co ma ktoś się nakombinować z mizernym efektem ? Podstawą rozwiązania problemu do końca jest poznanie przyczyn i skutków.
Owszem silnik jest zabezpieczony przed przeciążeniem i ewentualnym zapaleniem ale zadziała ono w momencie gdy dojdzie do twardego oporu i też nie odbywa się to w ułamku sekundy. Skrajne ustawienia klap są poza tym nie na pograniczu odczytów z potencjometru i możliwości ruchów serwa. To taka ciekawostka. U obu kolegów odcięcie zasilania odbyło się zbyt późno, stąd zerwany wieloklin i popękane zębatki. Swoją wesję-wina potencjometru- podtrzymuję ale może wystarczy go wyczyścić, chociaż wątpię,bo przetarta ścieżka jest nie do uratowania za pomocą ołówka.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Maciej Duplaga

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: Xm 2.5 TD Exlusive 99r
  • Zainteresowania: motoryzacja każdego rodzaju. sport, dobra muzyka
  • Miejscowość: Jaworzno
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 22, 2011, 22:11:22 »
Witam kolegów!
Mam od dwóch dni podobny problem jak kolega Darek.
Istna sauna!:)  Mam klimatronik na wyposażeniu.
Usterka wyszła w czasie jazdy, nagle obroty dmuchawy wyraźnie wzrosły a wraz z nią temperatura nadmuchu!Jakiej temperatury bym nie ustawił w zakresie od 15 do 28 st to siła i żar z kratek jest jednakowy. Przy ustawieniu temp. na 30 st siła nadmuchu trochę słabnie.
Po porannym uruchomieniu chwilowo jest spokój ale gdy temperatura silnika wzrośnie to dmuchawy przyspieszają i grzeją pełną parą!
Załączenie klimy nic nie daje. Jedyna opcja to ustawienia ręczne, którymi mogę zmniejszyć lub wyłączyć nadmuch.:(

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 24, 2011, 11:08:39 »
Przypuszczalnie masz problem z czujnikiem temperatury w kabinie- ten w lampie. Klimatronik pobiera z niego informację o temperaturze w momencie włączenia stacyjki i dalej decyduje w przeciągu kilku sekund po wymianie powietrza w obudowie o szybkim czy wolnym nagrzewaniu kabiny.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Maciej Duplaga

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: Xm 2.5 TD Exlusive 99r
  • Zainteresowania: motoryzacja każdego rodzaju. sport, dobra muzyka
  • Miejscowość: Jaworzno
Re: Grzeje jak szalony
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 24, 2011, 22:32:08 »
Cytuj

Artur Majewski napisał:
Przypuszczalnie masz problem z czujnikiem temperatury w kabinie- ten w lampie. Klimatronik pobiera z niego informację o temperaturze w momencie włączenia stacyjki i dalej decyduje w przeciągu kilku sekund po wymianie powietrza w obudowie o szybkim czy wolnym nagrzewaniu kabiny.[/quot


A jednak okazało się, że to serwo padło!!Udało mi się kupić w Krakowie serwo, czujnik w lampce i podobno jakis czujnik który mierzy temperaturę wypływającą z nagrzewnicy za 100zł!Po wymianie czujnika nic się nie zmieniło wiec zrobiłem wymianę serwa!!Teraz jest tak jak powinno być!:)
Oczywiście zrobiłem to całkiem nie dawno, jakieś 3 tygodnie temu!:) Temperatura na zewnątrz mnie do tego zmusiła ;P