Część,
ponieważ wszystko w życiu robię sam i po swojemu zainteresowałem się tym tematem. Zmieniłem sobie mapę w sterowniku o chciałbym zapoczątkować na forum temat zmagania się ze zmianą map w sterownikach ECU. Opiszę moje doświadczenia i proszę o podpowiedzi o tym czego zapomniałem i o tym czego nie widziałem. Stworzę krok po kroku co musimy robić albo posiadać do tego celu. Spędziłem kilka tygodni żeby zrozumieć remaping i nie czuje się jeszcze na siłach uczyć jak zmieniać mapy ale chciałbym rozpocząć od podstaw. O zaletach i wadach chip tuningu nie warto mówić bo to temat powszechnie znany. Jesteś przeciwny to wyjdź z tego wątku i nie zaśmiecaj.
1. Musimy sprawdzić stan naszego silnika przed remappingiem. Zatem podpinamy DB i sprawdzamy:
- Korekcje wtrysków lub czas wtrsyków (mają być równe, itd...)
- Cisnienie turbiny zadane z uzyskanym
- Ciśnienie na listwie CR ma być równe z zadanym
- przepływ powietrza przez przepływomierz zgodan z zadaną, czy temperatura ok.
- oczywiscie żadnych błedów z FAP, egr i z innych podstawowych czujników ale to chyba jasne.
- dobrze by sprawdzić czy trzyma serie na hamowniwiec jak masz blisko i tanio to to zrób, mnie nie chodziło o moc max więc wiele bym nie sprawdził, zmierzyłem czas do 100 km/h było około 9,5 sek więc uznałem że tak ma być, a chodziło mi żeby był zrywniejszy na niższych obrotach więc i tak ciężko to zmierzyć na hamowni)
-....
2. Potrzebujemy plik wsadowy z naszego ECU.
- poszukujemy modelu naszego sterownika- ( mój to delphi DCIM 3.5)
- poszukujemy interfejsu, który zczyta nam plik przez OBD
- Ja kupiłem KESS v2 4.032 chińczyka i używany w dodatku. Wcześniej sprawdziłem czy ktoś używał takiego do DCM 3.5 ( PSA, FORD) tutaj lista co obsługuje
https://www.enigmatool.co.uk/wp-content/uploads/Kesslist.pdf - instalujemy program Ksuit
- podłączamy auto pod prostownik, podnosimy na maxa do góry, żeby pompa się nie włączała za każdym przekręceniem kluczyka podłączamy lapka pod prąd. Ja miałem stary ledwno odpalający w zimie akumulator, na dworzu było - 5 C, usb mam pourywane przez dziecko, chiński, używany kabel, powinno się go zmasować ale też tego nie chciało mi się robić i "francuzy to najgorsze gówno więc bardzo ciężko cokolwiek skopiować z ECU"
więc jak piszą na forach, że upalicie na pewno sterownik, jak nie pojedziecie do fachowców to im nie wierzcie
- podłączamy kabel, z listy w programie ksuit wybieramy nasze auto, robi test połączenia, download file, i idzie...
- 3 min, amperomierz pokazuje już 5 A i stan akumulatora 10%
- 8 min, stan akumulatora 0%
- Poszedłem na herbate bo mróz na dworzu i nie chiałem na to patrzeć.
- cała operacja trwała 22 min, plik zapisz na pulpicie, zamknij lapka, odłącz kabel.
3. Mamy plik i trzeba go przerobić.
a. samemu-tutaj to jest faktcznie kawałek wiedzy i doświadczenia aczkolwiek nie jest to aż tak trudne jak się wydaje ale sam się tego uczę więc rozpocznę nowy wątek jak kogoś to interesuje. Jeżeli kogoś interesuje tutaj jest jak na talerzu
https://www.youtube.com/watch?v=e6AAh_Vgf5A&t=667s b. Można wysłać plik na
http://www.digital-kaos.co.uk/forums/showthread.php/237133-Free-tuningfiles-Personalized-remap i tam chłopaki za darmo zmodyfikują zgodnie z prośbą
c. można zapłacić np. tu
http://vtechtuning.eu/welcome.html albo w wielu miejsach tego typu z łatwościa do znalezienia po wpisaniu "chip tunig files"
d. Można znaleźć kogoś kto to zrobi w PL i ja tak zrobiłem, bo było najtaniej i w dodatku mam cały czas kontakt i mogę dalej dostosowywać sobie mapę
4. Mamy mapę więc można sprawdzić co zostało zmienione:
a. ściągamy darmową wersję demo programu winols.
b. Wrzucamy obie mapy i program sam znajduje miejsca gdzie coś się zmieniło, otwieramy oglądamy itp.
c. dokładny opis jak to zrobić mogę zamieścić na życzenie
5. jak mapa nam się podoba to wrzucamy na sterownik
- prostownik, lapka pod prąd, ksuit, wybieramy samochód itp. wyślij plik, czekamy...
- 5 min i po strachu ale wielkiego strachu nie ma bo jak przerwiemy połączenie to możemy jeszcze raz go tam wrzucić. To nie jest tak jak kiedyś że wszystko było niestabilne a jak coś sie wykrzaczyło to trzeba było rozbierać ECU i podłączać bezpośrednio pod EPROM.
6. Można pojechać na hamowanie i zobaczyć max moc
7. No i teraz wnioski:
Ja zmodyfikowałem mapę od 1700 obrotów (tak jak lock up w skrzyni już działa, żeby oszczędzać skrzynie), turbina 1,5 bar. ma niby mieć około 195 KM i 405 Nm- nie mam czasu sprawdzić ale średnio mnie obbchodzi ile ma KM ważne jak się jeździ a tutaj jest ogromna różnica
1. Jak wciśniesz połowe gazu to auto już z lekkością przespiesza, do wyprzedzania wciskam max 3/4 gazu bo już zbiera się na prawdę dobrze ( wcześniej większość wyprzedzań to już jakieś 90% gazu było) i co najważniejsze jak wciskasz 3/4 gazu to skrzynia nie wariuje i nie redukuje jak głupia biegów i nie wkręca silnika jak głupia do 4 tys obrotów tylko 3,3 tys i zmienia bieg wiec czuć moment cały czas a nie jak kiedyś gaz w deche a momentu i tak nie czuć bo skrzynia dokręca do czerwonego pola.
spalanie: na razie wskoczyło mi z 5,6 litra na 6,3 litra ale jest zima więc nie wiem do końca jak to jest. Nie wierzę że w automacie po chip tuningu spalanie spadnie, jest to możliwe w manualu, bo jeździ się na niższych obrotach.
FAP: zapisałem sobie ile % zapełnia się przez ile km ( testowałem ostatnie 5 tys km) i porównam co będzie po chipie
koszt razem z zakupem kabla wynosił 1/3 ceny w warsztacie. no i mogę sobie do woli testować różne mapy i na końcu odsprzedać interfejs.
Pozdrawiam!