Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie  (Przeczytany 598068 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

sunnychris

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #375 dnia: Maj 01, 2016, 14:33:15 »
Przy delikatnym przyspieszeniu po zmianie biegu na wyższy obr. Schodzą do ok... 1400 i przyspieszam dalej.... Rosną do około 1600 i spadają znów ciut poniżej 1500 - bo spina się lockup.  Zaobserwować można to tylko delikatnie przyspieszając.

Xperia Z5 Compact über TapaTalk


mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #376 dnia: Maj 01, 2016, 16:57:03 »
OK, trochę już bardziej sprawę przybliżyłeś. Przeczytałem jeszcze raz dokładnie (z uwzględnieniem tego co uściśliłeś) Twój pierwszy post, i teraz rzeczywiście skłaniałbym się do szukania problemu w skrzyni, a konkretnie w konwerterze, bo to rzeczywiście nie jest falowanie obrotów tylko jednokrotny ich spadek związany ze zmianą biegu - tyle że nie wtedy kiedy powinien. Krzysztof ma rację, że to może wynikać z załączania się sprzęgła lockup, ale jeśli tak, to nie jest to jego poprawny sposób działania.

W sprawnej skrzyni przy spokojnej jeździe obroty Z CHWILĄ ZMIANY BIEGU spadają o te 200 czy 300, a następnie płynnie rosną (lub nie, jeśli w ogóle nie przyspieszasz) i następuje kolejna zmiana biegu (a jeśli odpuścisz przyspieszanie to nastąpi zapięcie lockup, ale w zasadzie niezauważalnie, ze spadkiem obrotów albo żadnym albo w granicach 100...).   Więc u Ciebie coś jest nie tak, że po zmianie biegu obroty najpierw skaczą na 2000, a dopiero później spadają na 1700.

AM6 posiada mechanizm "slip control".  Sprzęgło lockup załączane jest bezpośrednio i na stałe tylko na 6. biegu (praktycznie z chwilą jego wybrania), a na wcześniejszych biegach (3-5) działa właśnie mechanizm "slip control" (kontrolowany uślizg sprzęgła), który stale monitoruje moment wejściowy z silnika i wyjściowy na skrzynię i produkuje odpowiedni UŚLIZG dla sprzęgła lockup, by jego zapinanie się (mechaniczne spięcie silnika ze skrzynią) odbywało się gładko, z poślizgiem, bez chwilowego szokowego obciążenia dla silnika (co by właśnie skutkowało impulsowym spadkiem obrotów). Na tych biegach lockup działa można powiedzieć "impulsowo", tzn. może być zapinany i odpinany w zależności od dynamiki jazdy (zapotrzebowania na moment obrotowy), a dzięki slip control tego się nie odczuwa. Dlatego w sprawnej skrzyni na biegach poniżej 6. załączanie się lockup jest nieodczuwalne, a i na 6. też trudno go wychwycić bo następuje jednocześnie z chwilą załączenia się tego biegu i jest załączone praktycznie stale.  Jeśli ktoś ma dobry słuch (i wyłączy nawiew i inne przeszkadzajki) to może wychwycić kiedy lockup jest zapięty, bo skrzynia wtedy cicho "buczy" (mechaniczne przeniesienie napędu daje inny odgłos niż gdy napęd idzie przez olej - im niższe obroty tym ten odgłos jest bardziej słyszalny).

W starszych skrzyniach, gdzie nie było "slip control", zapinanie się lockup rzeczywiście dawało taki efekt jakby kolejny bieg właśnie wskoczył - impulsowy spadek obrotów. "Slip control" w nowszych skrzyniach właśnie to eliminuje.

Więc ten problem u Ciebie wygląda jak rozsynchronizowanie działania sprzęgła lockup i mechanizmu slip control, bo to wskakuje w innym czasie niż powinno skoro zaraz po zmianie biegu obroty idą na 2000 gdy właśnie wtedy powinny spaść, a dopiero potem spadają.  To tak wygląda, jakby generowany był zły uślizg sprzęgła.

Przy dynamicznej jeździe tego nie odczuwasz dlatego, bo wtedy w ogóle nie jest używany lockup, gdyż jest zapotrzebowanie na wyższy moment obrotowy (czyli jego zwielokratnianie w konwerterze) a więc napęd cały czas idzie przez olej.

Tak czy owak, to wszystko też się da pięknie w L / DB diagnozować, bo wszystkie te dane można na bieżąco monitorować w trakcie jazdy. Pokazywane jest kiedy dokładnie sterownik włącza slip control, kiedy włączany jest lockup, więc od razu da się wychwycić ewentualne opóźnienia.  O ile dobrze pamiętam, sam stopień uślizgu (zadanego i rzeczywistego) też jest chyba monitorowany, więc od razu powinno być widać jeśli uślizg jest większy od oczekiwanego, a być może nawet jakieś błędy będą zapisane w sterowniku jeśli coś z tym jest nie tak.

=============

P.S. A tak w ogóle, to najpierw doprowadź LICZNIK ZUŻYCIA OLEJU do ładu skoro gość z nim nic nie zrobił, bo my tu szukamy problemów a to wszystko (w tym zła kontrola uślizgu) może wynikać właśnie z tego. Nowy olej ma zupełnie inną lepkość niż ta stara maź, wszystko może się rozjeżdżać właśnie przez to.
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2016, 17:13:19 wysłana przez Michał Jerz »

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #377 dnia: Maj 01, 2016, 17:27:01 »
A tak w ogóle, to jeszcze dopytam: z jakim silnikiem masz ten samochód?  Bo jeśli z EURO5 to Statoil Transway ATF Extra który nalałeś to typowy olej JWS3309.

Więc gdyby się okazało, że nie dość że licznik nie został wyzerowany po wymianie to jeszcze i zły olej masz nalany, to jak tu oczekiwać żeby wszystko dobrze chodziło?

Offline Michał Nowakowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 444
  • Skąd: Tarnów
  • Posiadany samochód: Kiedyś C5 (X7) Tourer 2.0 hdi AM6, teraz Mondek Mk5 Titanium PowerShift 2.0 tdci 180PS
  • Zainteresowania: podróże, dobra kuchnia, dobre wina...
  • Miejscowość: Tarnów
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #378 dnia: Maj 01, 2016, 19:06:54 »
Silnik euro 4 2008r. Olej jest ok. Co do licznika zużycia oleju to nie jestem pewny. Powiedzieli ze wyzerowali ale dopóki sam nie sprawdzę nie będę pewny. Poniżej link do filmu, widać dokładnie przy zmianie na 4 bieg:


https://youtu.be/8i5jZ0XklcY

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2016, 19:24:26 wysłana przez Michał Nowakowski »
FAP out, EGR off, POWER up :)

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #379 dnia: Maj 01, 2016, 20:41:05 »
Witajcie
Dziś po dłuższej przerwie podpiąłem się Lexią pod swoje C5 (MkII V6 + AM6) i zaciekawiła mnie jedna rzecz. Otóż nie przybywa mi w ogóle jednostek na liczniku zużycia oleju skrzyni. Zrobiłem już chyba z 8000km odkąd ostatnio zaglądałem do licznika zużycia oleju i wartość jest dokładnie taka sama. Trochę mnie to zaniepokoiło. Inna sprawa, że jeżdżę raczej spokojnie i auto nie jeździ dużo w korkach, ale przecież coś się powinno ruszyć, a tu ani drgnie. Co Panowie Spece na to? Stan licznika po wymianie statycznej oleju przy 62000km został odpowiednio skorygowany i teraz wynosi 172348 jednostek i tak się trzyma od właśnie 8000km.
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #380 dnia: Maj 01, 2016, 20:44:40 »
U mnie było podobnie przy spokojnej jeździe...nic nie urosło....jak tylko auto dostało po garach licznik poszedł do przodu. Za ekonomicznie jeździmy....to wszystko.

sunnychris

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #381 dnia: Maj 01, 2016, 20:49:26 »
Silnik euro 4 2008r. Olej jest ok. Co do licznika zużycia oleju to nie jestem pewny. Powiedzieli ze wyzerowali ale dopóki sam nie sprawdzę nie będę pewny. Poniżej link do filmu, widać dokładnie przy zmianie na 4 bieg:


https://youtu.be/8i5jZ0XklcY

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka


na 100% nie działa tak jak powinno.... :-(

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #382 dnia: Maj 01, 2016, 23:16:05 »
Witajcie
Dziś po dłuższej przerwie podpiąłem się Lexią pod swoje C5 (MkII V6 + AM6) i zaciekawiła mnie jedna rzecz. Otóż nie przybywa mi w ogóle jednostek na liczniku zużycia oleju skrzyni. Zrobiłem już chyba z 8000km odkąd ostatnio zaglądałem do licznika zużycia oleju i wartość jest dokładnie taka sama. Trochę mnie to zaniepokoiło. Inna sprawa, że jeżdżę raczej spokojnie i auto nie jeździ dużo w korkach, ale przecież coś się powinno ruszyć, a tu ani drgnie. Co Panowie Spece na to? Stan licznika po wymianie statycznej oleju przy 62000km został odpowiednio skorygowany i teraz wynosi 172348 jednostek i tak się trzyma od właśnie 8000km.

Grzegorz, nie ma absolutnie powodów do obaw. Wiosna w tym roku jest chłodna, piszesz że jeździsz spokojnie, a to temperatura oleju jest głównym (a cholera wie czy nie jedynym) czynnikiem podbijającym licznik. Zrobi się cieplej, albo kiedyś dasz mu bardziej popalić, i od razu nabije tak że aż się zdziwisz.  Ja coraz bardziej przekonuję się do tego, że ten licznik nabija chyba tylko wtedy gdy temperatura oleju przekroczy pewną konkretną wartość (prawdopodobnie ok. 90 czy 90-parę stopni).

Mnie w zeszłym roku zachciało się (z lenistwa) zrobić wypalanie FAP na postoju zamiast w czasie jazdy i olej w konwerterze rozgrzał się tak, że w te 5 minut nabiło 15.000 jednostek - więcej niż wcześniej przez bodajże ROK jazdy.  Dlatego już nigdy w życiu wypalania na postoju nie zrobię...


Silnik euro 4 2008r. Olej jest ok. Co do licznika zużycia oleju to nie jestem pewny. Powiedzieli ze wyzerowali ale dopóki sam nie sprawdzę nie będę pewny.

No to olej rzeczywiście OK jeśli EURO 4.  Natomiast licznik sprawdź, bo trzeba najpierw wyeliminować wszystkie proste rzeczy zanim weźmiesz się za grubsze...

Cytuj
Poniżej link do filmu, widać dokładnie przy zmianie na 4 bieg:
https://youtu.be/8i5jZ0XklcY

Zdecydowanie nie jest OK. Widać wyraźnie po zmianie zarówno na 4. jak i na 5.  EGRy i inne rzeczy można już skreślić, to musi być skrzynia.

Dla mnie, tak jak pisałem wcześniej, wygląda to na coś z kontrolą uślizgu (slip control) sprzęgła lockup. Widać to na 4. i 5. dlatego, że właśnie tylko na tych biegach to działa (czasem też na 3., ale to tylko przy totalnie anemicznej jeździe). Na 1-3 nie ma slip control, bo to jest zwykle faza rozpędzania z dużym zapotrzebowaniem na moment obrotowy, więc napęd idzie tylko przez olej. Z kolei na 6. tego nie widać bo wtedy lockup jest wpinany od razu w po wybraniu biegu i na stałe.

Więc właśnie to, że problem występuje na 4. i 5. biegu, czyli dokładnie tych biegach na których działa slip control, jak i to że nie występuje przy dynamicznej jeździe (wtedy napęd idzie przez olej bo jest zapotrzebowanie na moment obrotowy) moim zdaniem świadczy o tym, że winny jest lockup slip control.

Ale nadal z uporem maniaka powtórzę, że NAJPIERW trzeba sprawdzić licznik. Bo jeśli stary olej był rzeczywiście bardzo przepracowany (pisałeś że był czarny) a wartość licznika jakaś gigantyczna, i nie został on wyzerowany tylko nadal jest ustawiony na jakieś miliony jednostek, to skrzynia na nowym oleju może nadal wyliczać wszystko dla starej smoły i dlatego wszystko się rozjeżdża. Może nie być żadnej fizycznej usterki, tylko zły dobór parametrów pracy.   Dopiero jak to sprawdzisz to będzie sens szukać dalej.

Offline Michał Nowakowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 444
  • Skąd: Tarnów
  • Posiadany samochód: Kiedyś C5 (X7) Tourer 2.0 hdi AM6, teraz Mondek Mk5 Titanium PowerShift 2.0 tdci 180PS
  • Zainteresowania: podróże, dobra kuchnia, dobre wina...
  • Miejscowość: Tarnów
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #383 dnia: Maj 02, 2016, 00:51:05 »
Super, dzięki za zainteresowanie. Teraz pozostaje mi znaleźć chętnego forumowicza, który mi pomoże z Lexia.  Mogę dojechać nawet 200 km jeżeli ktoś byłby chętny pomóc. Odwdzieczę się porządną butelczyną zacnego trunku ☺

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

FAP out, EGR off, POWER up :)

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #384 dnia: Maj 02, 2016, 07:15:00 »
Teraz pozostaje mi znaleźć chętnego forumowicza, który mi pomoże z Lexia. 


Bywasz w Mojrzeszowie, to dawaj....sam się coś nauczę w temacie "obslugi diagnostycznej".

Offline Michał Nowakowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 444
  • Skąd: Tarnów
  • Posiadany samochód: Kiedyś C5 (X7) Tourer 2.0 hdi AM6, teraz Mondek Mk5 Titanium PowerShift 2.0 tdci 180PS
  • Zainteresowania: podróże, dobra kuchnia, dobre wina...
  • Miejscowość: Tarnów
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #385 dnia: Maj 02, 2016, 08:22:16 »
Super. Numer mam, będę dzwonił za jakiś tydzień, bo dzisiaj krówka jedzie do lakiernika na ogarniecie zderzaka co mi go szefowa przerysowala swoim nowiutkim mondeo...

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

FAP out, EGR off, POWER up :)

sunnychris

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #386 dnia: Maj 02, 2016, 09:05:48 »

Dla mnie, tak jak pisałem wcześniej, wygląda to na coś z kontrolą uślizgu (slip control) sprzęgła lockup. Widać to na 4. i 5. dlatego, że właśnie tylko na tych biegach to działa (czasem też na 3., ale to tylko przy totalnie anemicznej jeździe). Na 1-3 nie ma slip control, bo to jest zwykle faza rozpędzania z dużym zapotrzebowaniem na moment obrotowy, więc napęd idzie tylko przez olej. Z kolei na 6. tego nie widać bo wtedy lockup jest wpinany od razu w po wybraniu biegu i na stałe.

Więc właśnie to, że problem występuje na 4. i 5. biegu, czyli dokładnie tych biegach na których działa slip control, jak i to że nie występuje przy dynamicznej jeździe (wtedy napęd idzie przez olej bo jest zapotrzebowanie na moment obrotowy) moim zdaniem świadczy o tym, że winny jest lockup slip control.

No to u mnie jest ciut inaczej - slip control działa od 2 do 5 i na 6 spięty lockup. Jedyny moment gdzie slip control się wyłącza to średnie przyspieszanie na 5tym biegu. Mocniejsze dodanie gazu wymusza redukcję, a ujęcie gazu ponowne działanie slip control i efekt spięcia skrzyni. Wydaje mi się, że wynika to z mocy silnika.... od 1800-2000 obr jest jej pod dostatkiem.

Jeszcze jedno, slip control nie działa w ogóle w mroźne dni przez pierwsze 1-2 km póki olej zimny.

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 305
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 3.0 V6 HDI Tourer CHIP 282 KM, 532 Nm, Poprzednio: C5 MkI 2.0 Pb, C5 MkIII 2.0 Pb
  • Zainteresowania: Fotografowanie
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #387 dnia: Maj 02, 2016, 13:38:39 »
Trochę z innej beczki, ale w zasadzie w temacie skrzyni. Czy skrzynia automatyczna montowana w najnowszych C5 2.0 BlueHdi 180KM to jest ta sama skrzynia co w 2.0 Hdi 163 KM?
Bo miałem okazję jechać na tej pierwszej, natomiast zastanawiam się nad kupnem MkIII z tym drugim silnikiem i się zastanawiam czy to jest ta sama skrzynia.


I jeszcze jedno pytanie. Jak myślicie, co doradzacie. Jest na rynku trochę C5, których właściciele za radą ASO nie zmieniali oleju w skrzyni od nowości. Np. mam przykład bardzo fajnie wyposażonej C5, przebieg ok. 250 tys. km z silnikiem 2.0 Hdi 163 KM, od nowości niewymieniany olej. Ze skrzynia się nic nie dzieje, wszystko ładnie chodzi. Pytanie czy warto kupić taki samochód? Wiadomo dylemat jest po pierwsze ze względu na przebieg, chociaż w sumie to deisel, więc przebieg "normalny", natomiast większa obawa jest o skrzynię. Czy np. po zakupie zmienić olej i powinno śmigać czy razcej się tego nie dotykać dopóki nie zacznie dawać jakichś niepokojących objawów czy też lepiej dać sobie spokój z ofertami samochodów, gdzie od nowości nie był wymieniany olej w skrzyni?

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #388 dnia: Maj 02, 2016, 14:26:34 »
No to u mnie jest ciut inaczej - slip control działa od 2 do 5 i na 6 spięty lockup. Jedyny moment gdzie slip control się wyłącza to średnie przyspieszanie na 5tym biegu. Mocniejsze dodanie gazu wymusza redukcję, a ujęcie gazu ponowne działanie slip control i efekt spięcia skrzyni. Wydaje mi się, że wynika to z mocy silnika.... od 1800-2000 obr jest jej pod dostatkiem.

Święta racja, to na pewno zależy od silnika, a konkretnie od jego momentu obrotowego na danych obrotach. Im wyższy moment obrotowy (i przy im niższych obrotach) dany silnik zapodaje do konwertera skrzyni tym wcześniej slip control będzie wskakiwać. Bo w tym całym interesie chodzi głównie o to, żeby napęd był przenoszony przez olej tylko gdy jest potrzeba konwersji (zwiększania) momentu obrotowego przez konwerter, zaś gdy tylko z silnika idzie już wystarczający moment (dla danego stylu jazdy) to napęd spinany jest mechanicznie dla lepszej ekonomiki zużycia paliwa (i lepszych osiągów też) bo mechaniczne przeniesienie napędu jest bezstratne.

Więc z silnikiem który daje np. 360 Nm już przy 1600 obr., slip control na pewno będzie zaczynał działać wcześniej niż z silnikiem który daje np. 320 Nm przy 1800 obr.  Ale decydujące znaczenie ma oczywiście bieżący styl jazdy, tzn. zapotrzebowanie w danej chwili na dany moment obrotowy (przyspiesza / nie przyspiesza).  Więc jeśli się już na 2. biegu przestanie dynamicznie przyspieszać to pewnie i na 2. slip control zaskoczy.  Ja w poprzednim poście po po prostu podałem najbardziej typowy schemat jazdy - zwykle jednak się przyspiesza aż do osiągnięcia co najmniej 3-4 a dopiero potem trochę odpuszcza, a mało kiedy już na 2. się przestaje przyspieszać.  Kolega Michał w swoim filmiku też płynnie przyspiesza cały czas (bo chciał nam pokazać wszystkie biegi) - dlatego slip control zaczął działać (z widocznym efektem) dopiero od 4. Jeśliby pojechał bardziej mułowato to pewnie i na 3. miałby takie wahnięcie obrotów.

To wszystko pięknie widać w Lexii - kopalnia wiedzy ;)

Cytuj
Jeszcze jedno, slip control nie działa w ogóle w mroźne dni przez pierwsze 1-2 km póki olej zimny.

To jest jeden z elementów procedury rozgrzewania skrzyni. Napęd idzie cały czas przez olej żeby go szybko rozgrzać. Do tego ewentualnie jeszcze przeciąganie zmian biegów do wyższych obrotów, czyli szybsze wirowanie oleju.

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #389 dnia: Maj 02, 2016, 15:04:35 »
Jest na rynku trochę C5, których właściciele za radą ASO nie zmieniali oleju w skrzyni od nowości. Np. mam przykład bardzo fajnie wyposażonej C5, przebieg ok. 250 tys. km z silnikiem 2.0 Hdi 163 KM, od nowości niewymieniany olej. Ze skrzynia się nic nie dzieje, wszystko ładnie chodzi. Pytanie czy warto kupić taki samochód? Wiadomo dylemat jest po pierwsze ze względu na przebieg, chociaż w sumie to deisel, więc przebieg "normalny", natomiast większa obawa jest o skrzynię. Czy np. po zakupie zmienić olej i powinno śmigać czy razcej się tego nie dotykać dopóki nie zacznie dawać jakichś niepokojących objawów czy też lepiej dać sobie spokój z ofertami samochodów, gdzie od nowości nie był wymieniany olej w skrzyni?

To jest po prostu LOTERIA. Nikt Ci nie odpowie na takie pytanie. Nawet jeśli się przejedziesz takim autem i wszystko gra to nigdy nie wiesz co się dzieje w środku w skrzyni i czy za 20,000 km coś nie padnie.  Przy takim przebiegu to w środku już jest czarna maź a nie olej i ta skrzynia na tym chodzi już od długiego czasu.

Jeśli się na różnych forach prześledzi posty ludzi, którzy kupili auta z takim przebiegiem i niewymienianym od nowości olejem w skrzyni, to właśnie tak gdzieś od 250.000 km z reguły zaczynają się różne problemy. Oczywiście nie zawsze i nie co do kilometra, ale jest to pewna reguła.

Jeśli zostawisz ten olej który jest, to masz po prostu GWARANCJĘ że skrzynia w końcu wyzionie ducha (na sporo więcej niż 300,000 bym nie liczył), bo ona po prostu nie może działać w nieskończoność na czymś co już olejem nie jest, właściwości smarnych nie ma już prawie żadnych, itp.  Natomiast jeśli się zdecydujesz olej wymienić to znów LOTERIA, bo wszystko będzie zależeć od tego czy ten stary olej zdążył już narobić szkód czy jeszcze nie. Po wymianie, gdy wypłukane zostaną różne złogi, może się ujawnić masa nieszczelności (nie tylko wycieków do zewnątrz, ale też wewnętrznych - np. nieszczelne wytarte zawory które dotąd były uszczelniane jakimś syfem, który teraz się wypłukał), albo w trakcie płukania jakiś syf się odklei i coś zatka na amen, i tak dalej.  A więc i tak źle, i tak niedobrze.

Nie dowiesz się dopóki nie spróbujesz. Loteria....

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 305
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 3.0 V6 HDI Tourer CHIP 282 KM, 532 Nm, Poprzednio: C5 MkI 2.0 Pb, C5 MkIII 2.0 Pb
  • Zainteresowania: Fotografowanie
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #390 dnia: Maj 02, 2016, 15:23:11 »
Ok, dzięki za odpowiedź.
Czyli chyba nie ma co pchać sie w takie historie, bo to zbyt duża loteria.

Ale gdyby decydować się ewentualnie na zakup takiego samochodu z niewymienianym od nowości olejem w skrzyni i od razu udać się na przegląd takiej skrzyni z wymianą oleju, bo tak jak piszesz, coś może się wypłukać, rozszczelnić itp. tak żeby po prostu przejrzeli od razu tą skrzynię czy wszystko jest ok i poprawili co trzeba, czyli zrobili bądź co bądź jakiś remont o ile coś wymaga naprawy to jakie są orientacyjne koszta naprawy, remontu takiej skrzyni AISIN? Rozumiem, że po remoncie byłaby niemal jak nowa, trzeba by ja wtedy normalnie serwisować, zmieniać olej na czas i jak rozumiem posłużyłaby już na lata?
Bo jeżeli remont nie jest bardzo dużym kosztem to być może można by ponegocjować odnośnie ceny auta, zrobic remont skrzyni i cieszyć się bezproblemową jazdą.
I przy okazji możecie polecić w Warszawie jakiś dobry serwis automatów? Gdzie nie zrobią chałtury, gdzie mozna przyjechać ze swoim olejem, patrzeć jak jest zmieniane itp.?   

sunnychris

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #391 dnia: Maj 02, 2016, 15:23:43 »
Dokładnie tak jak Michał napisał,  ja kupiłem auto przy 196 tys, olej nigdy nie zmieniany. Wpierw chciałem to robić,  później usłyszałem że będzie z tego więcej szkody jak pożytku. Dobilem do 222 tys i jest ok.... jednak postanowiłem wymienić olej.  Zrobię to przy okazji kolejnej wizyty w pl.

Dużym wyznacznikiem,  w zasadzie większym jak ilość przejechanych km jest licznik zużycia oleju. Ja mam na poziomie 330 000 jednostek - to bardzo mało.


I sam osobiście rozmawiałem z właścicielami dwóch C5 z przebiegiem ponad 400 i 450 tys i na fabrycznych olejach śmigaly bezproblemowo - oczywiście nie polecam testować granicznych wartości....

Xperia Z5 Compact über TapaTalk
« Ostatnia zmiana: Maj 02, 2016, 15:35:33 wysłana przez Krzysztof Jarosz »

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 305
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 3.0 V6 HDI Tourer CHIP 282 KM, 532 Nm, Poprzednio: C5 MkI 2.0 Pb, C5 MkIII 2.0 Pb
  • Zainteresowania: Fotografowanie
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #392 dnia: Maj 02, 2016, 15:47:08 »
I bądź tu mądry ;) :)
A jak z tymi wartościami licznika? Na jakiej podstawie jest to liczone? W jakich wartościach można się nie martwić, a w jakich już tak?
Rozumiem, że przy sprawdzaniu samochodu w ASO odczytają również błędy ze skrzyni i ten licznik?
Samochód o którym mówię pochodzi z polskiego salonu, prosiłem o odczytaniu historii poprzez VIN na forum i ponoć historia jest czysta, a samochód był serwisowany w ASO. Czy z polskich ASO nie da się zczytać historii napraw gwarancyjnych czy czemu może być taka sytuacja?
Zapewne w ASO mają wgląd do pełnej historii?


Też od razu dopytam, bo zawsze byłem zwolennikiem benzyny, natomiast teraz przy poszukiwaniach MkIII dochodze do wniosku, że aby miec lepsza skrzynię AISIN i dośc dobre wyposażenie i MkIII to zostaje mi w zasadzie tylko diesel. Jak jest mniej więcej, orientacyjnie z usterkami w 2.0 Hdi. Jak te silniki się sprawują, pytam szczególnie w kontekście takich najbardziej typowych dla diesli bolączek jak turbosprężarka, pompa, wtryski (gdzies czytałem, że tutaj są piezoelektryczne bez możliwości regeneracji?), jak wygląda kwestia wrażliwości na paliow, na jakim jeździcie, szczególnie jak to wygląda zimą, co ile wymieniacie rozrząd itp.?
Czy należy sie bać diesla, zwłaszca z większym przebiegiem czy raczej są to stereotypy odnośnie duzych kosztów? Przynajmniej przy automacie odchodzi kwestia koła dwumasowego.   

Offline lukasz jaskowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 163HP AM6C1
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #393 dnia: Maj 02, 2016, 15:48:21 »
Dokładnie tak jak Michał napisał,  ja kupiłem auto przy 196 tys, olej nigdy nie zmieniany. Wpierw chciałem to robić,  później usłyszałem że będzie z tego więcej szkody jak pożytku. Dobilem do 222 tys i jest ok.... jednak postanowiłem wymienić olej.  Zrobię to przy okazji kolejnej wizyty w pl.

Dużym wyznacznikiem,  w zasadzie większym jak ilość przejechanych km jest licznik zużycia oleju. Ja mam na poziomie 330 000 jednostek - to bardzo mało.

Xperia Z5 Compact über TapaTalk
Ja miałem podony stan licznika i mocno mnie zastanowił, bo dwa miesiące później z 330000 zrobiło się 460000. Wiem że to zależy od wielu czynników ale przez dwa miesiące wyskoczyło 1/3 tego co przez 5 lat! Zakładam, że ktoś grzebał przy liczniku.

Odnośnie warszawskich serwisów skrzyń- niestety nie polecę nic ale ja bym ominął Auto Wawer. Mam uczulenie na pewnego rodzaju kombinatorstwo. Chciałem wymienić tam olej dynamicznie, ale Pan nie chciał powiedzieć jaki leje. Twierdził, że oryginalny Citroena ale nie powie jaki.

Ostatecznie wymieniłem olej w Izabelinie gdzie mają maszynę i wymieniają dynamicznie. Wcześnie odpisywałem jak to robili a niektórzy twierdzili że to nie jest taki dokładny sposób, ale dla Ciebie to może i lepiej, bo jak cały syf wyczyści to jeszcze jakieś problemy mogą się pojawić.

Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka


mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #394 dnia: Maj 02, 2016, 16:29:05 »
Ale gdyby decydować się ewentualnie na zakup takiego samochodu z niewymienianym od nowości olejem w skrzyni i od razu udać się na przegląd takiej skrzyni z wymianą oleju, bo tak jak piszesz, coś może się wypłukać, rozszczelnić itp. tak żeby po prostu przejrzeli od razu tą skrzynię czy wszystko jest ok i poprawili co trzeba, czyli zrobili bądź co bądź jakiś remont

Ale skrzyni nie ma jak "przejrzeć" bez fizycznego jej otworzenia.... A nikt nie rozłoży Ci skrzyni tylko po to żeby zobaczyć czy jest OK czy nie....  Będą sobie mechanicy gdybać że to albo tamto. I nawet jak poprawnie ucelują i wymienią to co trzeba, to w takiej zapuszczonej skrzyni nie ma żadnej gwarancji że za 10,000 nie rozsypie się coś następnego.  To nie jest parę kół zębatych jak w przekładni manualnej tylko cholernie skomplikowany wielomodułowy mechanizm, najbardziej skomplikowana część samochodu, przy której silnik to klocki lego... 

Cytuj
o ile coś wymaga naprawy to jakie są orientacyjne koszta naprawy, remontu takiej skrzyni AISIN?

W tysiącach - od kilku do nawet do kilkunastu. W wielu przypadkach łatwiej (i taniej) skrzynię wymienić.

Cytuj
Rozumiem, że po remoncie byłaby niemal jak nowa, trzeba by ja wtedy normalnie serwisować, zmieniać olej na czas i jak rozumiem posłużyłaby już na lata?

Oj nie ;) Nikt nie wyremontuje Ci całej skrzyni od A do Z, bo po prostu wtedy łatwiej i taniej byłoby ją wymienić... Naprawią Ci to co (podejrzewają że) szwankuje, co nie znaczy się nie okaże że to nie wszystko, albo że niedługo coś innego nie padnie.

Wpisz w Google "budowa automatycznej skrzyni biegów" i zobacz z ilu rzeczy to się składa. To jest coś KOMPLETNIE innego niż przekładnia manualna.

Cytuj
zrobic remont skrzyni i cieszyć się bezproblemową jazdą.

Jeśli skrzynia w chwili zakupu wymaga remontu, to nie jest warta żadnych pieniędzy (no chyba że na części kupujesz). Teoretycznie, gdybyś wiedział w 100% że np. tylko konwerter czy tylko sterowanie do zrobienia, to może jeszcze za jakieś małe pieniądze. Ale tego nigdy nie będziesz wiedział...

Nie pakuj się w nieszczęście. Te tysiące co wpakujesz w taką skrzynię dołóż lepiej na zakup auta z albo udokumentowaną regularną wymianą oleju, albo z niższym przebiegiem (rzędu np. 150,000) przy którym nawet jeśli olej nie był wymieniany to jeszcze żadnych poważnych szkód nie narobił, a przy odrobinie szczęścia może się okazać że w ogóle w miarę klarowny jest.

UWAGA: to nie jest tak, że ja Cię próbuję odstraszyć od automatu. W żadnym wypadku. GORĄCO POLECAM! Nie ma lepszej rzeczy na świecie. Tylko że podstawową regułą w automacie jest NIE DOPUŚCIĆ do takiego stanu że setki tysięcy na jednym oleju będzie jeździł. Automat z regularnie wymienianym olejem (i poprawnie eksploatowany) będzie służył długo i bez żadnych problemów. Natomiast przy 250.000 km na jednym oleju to jest - jak pisałem - loteria i można się wpakować na kosztowną minę. Zresztą nie tylko kosztowną, ale do tego kupę nerwów i problemów, bo auto będzie stało zamiast jeździć, a Ty będziesz szukał dobrych fachowców, których w Polsce nadal jest jak na lekarstwo. Zmieniaczy oleju już się trochę u nas pojawiło, ale do napraw skrzyń to nadal są pojedyńcze jednostki.

A jeśli już mimo wszystko zdedydujesz się na zakup takiego auta, to zaproponuj SPRAWDZENIE STANU OLEJU.  Jest prosta procedura (którą nawet w ASO zrobią) - sprawdzenia poziomu oleju: spuszcza się pół litra oleju, a następnie dolewa nowego (do momentu wolnego skapywania przelewem). Wtedy będziesz mógł ocenić w jakim stanie jest ten spuszczony olej - jeśli śmierdząca spalenizną smoła to trzymaj się z daleka.

Krzysztof zaproponował też sprawdzenie wartości licznika zużycia oleju - to oczywiście też warto sprawdzić, bo jeśli tam będą miliony (rekordzista na forum miał chyba 15,000,000 jednostek) to też podziękuj.  Ale z drugiej strony, jeśli tam będzie jakaś mała wartość to nie ma żadnej gwarancji że jakiś co bardziej rozgarnięty cwaniak tego nie skasował bez wymiany oleju - nie da się tego sprawdzić.  Jedynym 100% pewnym sposobem jest ocena stanu samego oleju.

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #395 dnia: Maj 02, 2016, 16:36:48 »
A jak z tymi wartościami licznika? Na jakiej podstawie jest to liczone? W jakich wartościach można się nie martwić, a w jakich już tak?

Licznik można skasować (czy dowolnie zmodyfikować) w 3 minuty. Tylko ocena samego stanu oleju jest wiarygodna. Jak pisałem w poprzednim poście - jechać z takim autem do ASO i tam zrobić procedurę sprawdzenia poziomu oleju, a po tych 0,5 litra co spuszczą ocenić jego stan. Czarny i śmierdzący spalenizną to proszenie się o duże problemy i wydatki.

Cytuj
Rozumiem, że przy sprawdzaniu samochodu w ASO odczytają również błędy ze skrzyni i ten licznik?

Tak, ale licznik jak pisałem mógł ktoś zmienić. A wiele problemów mechanicznych żadnych błędów może w sterowniku nie zapisać.

Cytuj
Samochód o którym mówię pochodzi z polskiego salonu, prosiłem o odczytaniu historii poprzez VIN na forum i ponoć historia jest czysta, a samochód był serwisowany w ASO. Czy z polskich ASO nie da się zczytać historii napraw gwarancyjnych czy czemu może być taka sytuacja?
Zapewne w ASO mają wgląd do pełnej historii?

W ASO widzą to co było naprawiane w ASO.  A w ASO nikt skrzyń nie naprawia po gwarancji, więc zdziwiłbym się gdyby tam coś było.

Offline Arkadiusz Borzęcki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 910
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Gs300
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #396 dnia: Maj 02, 2016, 19:25:19 »
Dokładnie tak jak Michał napisał,  ja kupiłem auto przy 196 tys, olej nigdy nie zmieniany. Wpierw chciałem to robić,  później usłyszałem że będzie z tego więcej szkody jak pożytku. Dobilem do 222 tys i jest ok.... jednak postanowiłem wymienić olej.  Zrobię to przy okazji kolejnej wizyty w pl.

Dużym wyznacznikiem,  w zasadzie większym jak ilość przejechanych km jest licznik zużycia oleju. Ja mam na poziomie 330 000 jednostek - to bardzo mało.


I sam osobiście rozmawiałem z właścicielami dwóch C5 z przebiegiem ponad 400 i 450 tys i na fabrycznych olejach śmigaly bezproblemowo - oczywiście nie polecam testować granicznych wartości....

Xperia Z5 Compact über TapaTalk

Krzysztof licznik nie jest żadnym wyznacznikiem , bo nie ma żadnej pewności czemu sobie tak czy inaczej skrzynia zlicza. Jako przykład mogę podać swoją skrzynię która miała nabite ponad 12 milionów jednostek.Przebieg 140 tyś głównie po autostradach i uwaga przy około 90 tyś przebiegu wymieniany był w aso cały blok hydrauliczny wraz z olejem :) Nie muszę dodawać że skrzynia pracowała poprawnie bez szarpania i przeciągania biegów . Jak widzisz nie można mieć żadnej pewności co do stanu licznika i od czego zależy jego nabijanie , a już na pewno nic na podstawie licznika nie można powiedzieć o kondycji skrzyni ;)
był Ls 430,C6 2.7 HDI, Lexus GS 430, C5 2.0 HDI Exclusive 2009, C5 1.6HDi Break 2005 oraz Activa V6 :-)

Offline lukasz jaskowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 163HP AM6C1
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #397 dnia: Maj 02, 2016, 19:28:25 »
Moim zdaniem trudni będzie sprawdzić olej pod kątem jego zużycia. Wiadomo jaki będzie - brudny, czarny i smierdzacy taki jak przy 100 000, ale czy bardzo to dość subiektywne. Sama wymiana nie uszkodzi się skrzyni jedynie co może się wydarzyć to obnazenie uszkodzenia które jest a odezwałoby się za jakiś czas.

Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka


Offline Łukasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 305
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 3.0 V6 HDI Tourer CHIP 282 KM, 532 Nm, Poprzednio: C5 MkI 2.0 Pb, C5 MkIII 2.0 Pb
  • Zainteresowania: Fotografowanie
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #398 dnia: Maj 03, 2016, 01:19:21 »
ok, dzięki za odpowiedzi. Chyba jednak nie ma co się pchać w takie historie. Za duża loteria. Lepiej poczekać trochę i kupic cos z mniejszym przebiegiem albo znaną historią.

sunnychris

  • Gość
Odp: [MkIII] Skrzynia AM6 czasami szarpie
« Odpowiedź #399 dnia: Maj 03, 2016, 09:28:57 »
Dokładnie tak jak Michał napisał,  ja kupiłem auto przy 196 tys, olej nigdy nie zmieniany. Wpierw chciałem to robić,  później usłyszałem że będzie z tego więcej szkody jak pożytku. Dobilem do 222 tys i jest ok.... jednak postanowiłem wymienić olej.  Zrobię to przy okazji kolejnej wizyty w pl.

Dużym wyznacznikiem,  w zasadzie większym jak ilość przejechanych km jest licznik zużycia oleju. Ja mam na poziomie 330 000 jednostek - to bardzo mało.


I sam osobiście rozmawiałem z właścicielami dwóch C5 z przebiegiem ponad 400 i 450 tys i na fabrycznych olejach śmigaly bezproblemowo - oczywiście nie polecam testować granicznych wartości....

Xperia Z5 Compact über TapaTalk

Krzysztof licznik nie jest żadnym wyznacznikiem , bo nie ma żadnej pewności czemu sobie tak czy inaczej skrzynia zlicza. Jako przykład mogę podać swoją skrzynię która miała nabite ponad 12 milionów jednostek.Przebieg 140 tyś głównie po autostradach i uwaga przy około 90 tyś przebiegu wymieniany był w aso cały blok hydrauliczny wraz z olejem :) Nie muszę dodawać że skrzynia pracowała poprawnie bez szarpania i przeciągania biegów . Jak widzisz nie można mieć żadnej pewności co do stanu licznika i od czego zależy jego nabijanie , a już na pewno nic na podstawie licznika nie można powiedzieć o kondycji skrzyni ;)
Może po tym jak się rozsypala nikt nie zresetowal licznika ;-) a stan licznika taki bo ciągane było tym autem jakieś wielkie przyczepisko.... Taka tam zgadywanka - wszak zazwyczaj te skrzynki nie padają przy takich przebiegach

Xperia Z5 Compact über TapaTalk