Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: EW10A RFJ - problemy z szarpaniem  (Przeczytany 3493 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Łukasz Krukowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Posiadany samochód: C5 R 2,0 16V+LPG '06
  • Miejscowość: Poznań
EW10A RFJ - problemy z szarpaniem
« dnia: Marzec 02, 2024, 19:05:34 »
Jestem posiadaczem C5 I FL 2006 z silnikiem EW10A RFJ (czyli 2.0 benzyna).
Od kiedy kupiłem ten samochód to zawsze miałem problem z falującymi obrotami na biegu jałowym. Przypuszczałem, że to było spowodowane błędem P0420 (czyli niedziałający katalizator).
W zeszłym roku wymieniłem cały silnik - poprzedni palił olbrzymie ilości oleju i miał po prostu swoje problemy - szybciej i taniej było wymienić niż remontować. Wymieniony był słupek, osprzęt został. Przy okazji został wymieniony katalizator (na nowy zamiennik, OE już nie widziałem, okazało się, że poprzedniego katalizatora nie było, była sama puszka).
Kilka miesięcy później padł mi kompletnie sterownik od gazu (miał przejechane na pewno 300tysięcy km), został wymieniony na inny nowy razem z wtryskami LPG. Od tego czasu oprócz falujących obrotów miałem problem z bardzo agresywną reakcją na pedał gazu tzn. podczas wciskania pedału gazu samochód szarpał i jak odpuszcałem - również szarpał. Oprócz tego na dohamowaniach do skrzyżowań samochód zaczął gasnąć. Na benzynie tego nie było, dlatego uważałem, że to ten który montował nowe LPG po prostu nie potrafił tego dobrze ustawić.Błędy które występowały na tym etapie to:
P00172 - zbyt bogata mieszanka oraz niestety P0420
W drodze diagnostyki:

  • - wymieniono drugą sondę lambda - pokazywała głupoty
  • - wyczyszczenie i adaptacja przepustnicy - przepustnica nie była brudna, więc cała operacja nie dała nic
  • - LPG był regulowany przez innego gazownika, samochód trochę lepiej zaczął jeździć, ale to nie była duża różnica
  • - w końcu kupiłem używaną przepustnicę z przebiegiem 200 tysięcy (a więc połowa mojego - 410), wymieniłem, przeprowadziłem adaptacje i się zdziwiłem, że ten samochód może tak jeżdzić. Błędy check engine nie wróciły przez kilka dni, ale i tak z każdym dniem samochód zaczął coraz mocniej szarpać. Problem gaśnięcia i falujących obrotów zniknął.
Dzisiaj znów wyskoczył check engine. Nie mam nic, żeby dzisiaj odczytać błędy, ale przypuszczam, że znów jest to samo - P420 + P172. Od adaptacji przejechałem jakieś 500km. Wcześniej po skasowaniu błędów wracały one już po 20km, więc komputer szybko reagował, że jednak coś jest nie tak.
Z racji tego, że zaraz po adaptacji było nadwyraz dobrze i z każdym dniem działo się coraz gorzej to co wg was może być przyczyną?
- Czy warto wymienić pierwszą sonde lambda? Nie decydowalem się na to, bo mechanik robiąc diagnostykę nie zauważył, aby odczyty z niej były nieprawidłowe, a też sama część kosztuje kilkaset zł- Czy ta "nowa" przepustnica rzeczywiście może też być zmęczona? W takim razie - dlaczego zaraz po adaptacji samochód płynął? Nie czułem nawet małych poszarpywań.
Nie chcę wymieniać znów połowy osprzętu na oślep.
« Ostatnia zmiana: Marzec 02, 2024, 20:39:00 wysłana przez Łukasz Krukowski »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 069
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EW10A RFJ - problemy z szarpaniem
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 02, 2024, 20:08:47 »
Gaz jest za bogato ustawiony! Trzeba radykalnie zmniejszyć mnożnik lub ciśnienie na reduktorze (Może nawet i to i to.).
Te sterowniki silnika są bardzo upierdliwe w ustawieniu. Na mapach w LPG będzie wyglądać w miarę normalnie a naprawdę jest za bogato. Zmniejszanie mnożnika LPG będzie powodować inną pracę przepustnicy.  ;) Dlatego wymiana przepustnicy przyniosła Ci krótkotrwałą poprawę. (Pewnie Twoja stara przepustnica jest sprawna.)
Przerabiałem to już.  ;) Jak też widzę na forum - bardzo dużo gazowników ma z tym problemy. Tu nawet zewnętrzną sondę AFR sterownik silnika jest w stanie oszukać.  :D Ta "małpa" zamiast zmieniać korekty itd. Otwiera inaczej przepustnicę, ale w pewnym momencie kończy się jej zakres. Mówiąc prościej, jest dużo paliwa i czas wtrysku już jest minimalny - a to sterownik myk otworzy więcej przepustnicę = lambda OK po dłuższym dystansie stwierdza że coś nie teges i myk błąd P0170.  :P Ale to już trzeba dłużej jeździć tak aby go zobaczyć.
 Gazownik będzie się bronił przed zmniejszaniem dawki gazu bo pokazuje mu że jest dobrze...  :D Szkoda że nie jeździ dobrze... Zmniejszenie na chwilę zachwieje lambdą ale po jakimś czasie znów będzie ok. Chyba że będzie za mało zdjęte...
« Ostatnia zmiana: Marzec 02, 2024, 20:20:49 wysłana przez Piotr Puścian »

Offline Łukasz Krukowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Posiadany samochód: C5 R 2,0 16V+LPG '06
  • Miejscowość: Poznań
Odp: EW10A RFJ - problemy z szarpaniem
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 02, 2024, 20:31:57 »
Ok, to pytanie do osób "miejscowych" - czy w okolicy Poznania jest jakiś gazownik, który mi to dobrze ogarnie?
A co do przepustnicy - czy jej adaptacja kasuje jakieś mapy silnika, że jej wymiana pomogła, a przeczyszczenie poprzedniej z adaptacją nie dawało kompletnie nic? Teraz mam tyle na plus, że ten samochód nie gaśnie ani nie falują obroty.

EDITA dobra, już doczytałem w starych wątkach na tym forum. Po adaptacji się mapy resetują i trzeba pojeździć trochę na benzynie a następnie na ponowne ustawienie LPG. No to czeka mnie ponowna adaptacja :)
« Ostatnia zmiana: Marzec 02, 2024, 23:12:15 wysłana przez Łukasz Krukowski »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 069
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EW10A RFJ - problemy z szarpaniem
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 03, 2024, 06:03:53 »
Jaki masz sterownik LPG?

Offline Łukasz Krukowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Posiadany samochód: C5 R 2,0 16V+LPG '06
  • Miejscowość: Poznań
Odp: EW10A RFJ - problemy z szarpaniem
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 03, 2024, 11:54:04 »
Kme nevo sky sun

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 069
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: EW10A RFJ - problemy z szarpaniem
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 03, 2024, 13:54:45 »
Kme nevo sky sun
Akurat KME słabo znam. Do Corsy sobie zamontowałem dla testu ale chyba nowszy model.