Klub Cytrynki

Samochody => Xsara Picasso => XP - Silnik i przeniesienie napędu => Wątek zaczęty przez: Michał Majewski w Grudzień 03, 2018, 08:58:13

Tytuł: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Michał Majewski w Grudzień 03, 2018, 08:58:13
Moja XP 1.8 LPG ma przejechane 255 tysięcy km w tym około 90 tysięcy km na gazie. Kupiłem ją z zalanym półsyntetykiem 10W40 i taki od trzech lat był lany. Ostatnio mechanik zasugerował mi powrót do pełnego syntetyku, bo silnik jest w na tyle dobrej kondycji, że śmiało można to zrobić.

Pytanie 1: Jaka jest Wasza opinia w tej sprawie?
Pytanie 2: Na jakim oleju (chodzi mi o parametry) Picasso 1.8 benzyna wyjeżdżało z fabryki?


Może od razu napiszę co ja o tym myślę: auto jeździ na półsyntetyku 10W40 i nic mu nie dolega. Wymiana co 15-20 tysięcy km, po drodze jakieś dolewki, jak to na LPG i tyle. Zastanawiam się czy jest sens go wybijać z tego "rytmu" zmianą oleju na pełny syntetyk.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Kłeczek w Grudzień 03, 2018, 20:41:08
Wszystkie moje BX-y, Xantie i C5 śmigały na pełnym syntetyku.
Tak Pb jak i diesle, nie ważne co było wlane w chwili kupna.
A niektóre z nich miały na liczniku 2x tyle co Twoja Pikaczu.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Michał Majewski w Grudzień 03, 2018, 21:02:18
Wszystkie moje BX-y, Xantie i C5 śmigały na pełnym syntetyku.
Tak Pb jak i diesle, nie ważne co było wlane w chwili kupna.
A niektóre z nich miały na liczniku 2x tyle co Twoja Pikaczu.

5W40 siądzie? Auto jeździ głównie na krótkich dystansach do 10km w terenie górskim, zimą w temperaturach spadających do -20 stopni, a czasem jeszcze niżej.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 03, 2018, 23:32:08
Na jakimś 5w30 będzie miał lżejsze życie tym bardziej że bywa u Ciebie zimą mocno lodowato.

10w40 to dzisiaj już nie zawsze olej półsyntetyczny, zwykle już hydrokrak wykonany w technologii syntetycznej z dobrymi parametrami na zimno.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Biernat w Grudzień 04, 2018, 06:26:57
Ja leję to co fabryka przewidziała:
https://www.palis.pl/olej-total-9000-energy-5w40-5-litrow,3,8874,1547 (https://www.palis.pl/olej-total-9000-energy-5w40-5-litrow,3,8874,1547)

pomiędzy wymianami dolewam ok 0,8l żeby utrzymać poziom w połowie, między kreskami na bagnecie.

Przebieg na liczniku - niepotwierdzony - 141tyś km, od 12tyś na LPG (kupiłem go ze stanem 128tyś)
Tytuł: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Mikołaj Mrowiec w Grudzień 04, 2018, 18:18:28
Na jakimś 5w30 będzie miał lżejsze życie tym bardziej że bywa u Ciebie zimą mocno lodowato.

10w40 to dzisiaj już nie zawsze olej półsyntetyczny, zwykle już hydrokrak wykonany w technologii syntetycznej z dobrymi parametrami na zimno.

Liczba po W oznacza lepkosc oleju przy wysokich temp. Zatem czy to bedzie 5w30 czy 5w40 to nijak ma sie do zimy ...
Zasada jest taka ze leje sie taki olej, ktory spelnia norme wskazana przez producenta samochodu np dla PSA to PSA B 712290 i ACEA C2. Potem bierze sie w zaleznosci od geolokalizacji auta wlasciwosci xWxx. Np przy 1.4 hdi zalecany u nas jest 5w40 a nie zalecany 10w40. Ten ostatni jest akceptowalny w Hiszpanii.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 04, 2018, 18:22:57
Jesteś w błędzie. W30 ma niższa lepkość w niższych temperaturach od w40 przez co  będzie mniej gęsty w temp 40stC kiedy silnik rozgrzewa się, co za tym idzie lepiej będzie smarował.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 04, 2018, 21:20:41
Jesteś w błędzie. W30 ma niższa lepkość w niższych temperaturach od w40 przez co  będzie mniej gęsty w temp 40stC kiedy silnik rozgrzewa się, co za tym idzie lepiej będzie smarował.
Niestety, ale to Ty jesteś w błędzie.
Jest tak jak napisał Mikołaj post wyżej.
Przy użytkowaniu w bardzo niskich temp. warto nawet pomyśleć nawet o 0W40.
Kupując 5W40 trzeba zwrócić uwagę, bo często są to hydrokraki, które w Polsce można nazywać syntetykami. Brać z napisem full syntetic i będzie ok.
Ja w berliniaku mam ponad 360kkm i ciągle jeżdżę na 5W40 , nie dolewając pomiędzy wymianami ani grama (nie wiem dlaczego miałby na lpg brać olej).
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 04, 2018, 22:07:51
Spójrz sobie na lepkości kinematyczne w temp. 40stC w kartach technicznych olejów to zmienisz zdanie

Na krótkie przebiegi do miasta 5w30 jest lepszy od 5w40 i zdania nie zmienię.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 04, 2018, 22:17:33
Tak na szybko- możesz sobie przeczytać:
http://www.total.com.pl/porady-total/lepkosc-oleju/klasy-lepkosci-oleju-silnikowego.html (http://www.total.com.pl/porady-total/lepkosc-oleju/klasy-lepkosci-oleju-silnikowego.html)

W focusie producent zaleca 5W30. Ja od początku leję 5W40 i nie mam problemu z braniem oleju. Przy takich temp jak w tym roku latem, 30 uważam za zbyt "rzadki".
Ford w 1.0EB zaleca nawet olej 5W20. A potem na niemieckich portalach ogłoszeniowych pełno ogłoszeń aut z tymi silnikami z dopiskiem -motorschaden ;)
Każą lać "rzadki" olej, bo wtedy auto mniej pali i spełnia normy emisji, a że po 100kkm padnie silnik, to dla nich dobrze, bo klient kupi nowe auto.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 04, 2018, 22:25:08
Awarię silnika 1.0EB wynikają z błędu konstrukcyjnego (przegrzanie) więc oleju tu nie mieszaj
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 04, 2018, 22:36:10
Jeśli awarie EB wynikają z błędu konstrukcyjnego, to dlaczego problem występuje w najmocniejszych wersjach (te słabsze są zdecydowanie mniej awaryjne) i w tych , które mają wymieniany olej wg zaleceń producenta- czyli 30kkm.
Jeśli interwał wymiany jest zmniejszony do 15 kkm, awarii jest zdecydowanie mniej.
Tak samo zresztą jak w renówkach- ten co zmienia olej co 15kkm jeździ, a co 30kkm wymienia panewki.
Ale koniec OT , bo to nie o tym temat, a jak widzę argumenty nic nie dają.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 04, 2018, 23:04:51
Na Elf 5w30 w trybie wymiany oleju co 30.000km przejechałem w sumie milion kilometrów. Silniki w kilku autach dojeżdżały bez awarii do 800tkm, oczywiście padał osprzęt. Wobec powyższego sam w sobie olej nie jest zły, kwestia warunków pracy.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Mikołaj Mrowiec w Grudzień 05, 2018, 09:58:36
Spójrz sobie na lepkości kinematyczne w temp. 40stC w kartach technicznych olejów to zmienisz zdanie

Na krótkie przebiegi do miasta 5w30 jest lepszy od 5w40 i zdania nie zmienię.
Poczatek tej dyskusji wzial sie od tego, ze kolega napisal iz 5w30 jest lepszy zima niz 5w40. Temp 40* silnik osiaga raczej przez chwile bowiem jego robocza temp jest mniej wiecej 90* 5w40 pozostawia lepszy film olejowy od 5w30 w tej temp. Jeden i drugi olej zachowuje sie tak samo zima przy temp minusowej gdy odpalamy auto. Zatem o czym tu w ogole dyskusja??? Zgodze sie tylko z tym, ze jesli ciagle jezdzimy krotkie odcinki inie dogrzewamy auta to 5w30 moze byc lepszym wyborem. Ale auta zasilane gazem maja wyzsza temp spalania. Wiec mozemy sobie gdybac teoretycznie


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Michał Majewski w Grudzień 05, 2018, 10:05:42
Z tego co ja czytałem (staram się też na własną rękę dokształcić w tym temacie) to zimą nie ma znaczenia czy będzie to 5W30 czy 5W40, ponieważ dla niskich temperatur te oleje mają podobne właściwości lepkości i pompowalności. Różnica pojawia się latem i na podstawie tego co czytałem to wybrałbym ostatecznie 5W40 jako olej bardziej uniwersalny niż 5W30. Dobrze kombinuję?
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 05, 2018, 10:22:56
Dyskusja o tym że jadąc w mrozie -10 przez 10km nie zagrzejesz oleju, bo 90stC złapie ale płyn chłodzący. Kto ma wskaźnik temperatury oleju wie bardzo dobrze jak długo trwa nagrzanie oleju nawet latem.

Dlatego 5w30 przy tych 40-50stC będzie lepszym rozwiązaniem. Załączam tabelę do porównania.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181205/476f0d4a0c4d3ea420d2d46f0c6221b6.jpg)
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 05, 2018, 10:30:35
Dodam jeszcze że dla silnika z turbo olej 5w30 to podstawa. Lepiej smaruje i chłodzi turbo, bo przepływa go więcej w jednostce czasu niż 5w40
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 05, 2018, 11:09:25
Z tego co ja czytałem (staram się też na własną rękę dokształcić w tym temacie) to zimą nie ma znaczenia czy będzie to 5W30 czy 5W40, ponieważ dla niskich temperatur te oleje mają podobne właściwości lepkości i pompowalności. Różnica pojawia się latem i na podstawie tego co czytałem to wybrałbym ostatecznie 5W40 jako olej bardziej uniwersalny niż 5W30. Dobrze kombinuję?
Bardzo dobrze kombinujesz.
Dlatego też napisałem,że jeśli kolega jeździ w ekstremalnie niskich temp. zastanowiłbym się nawet nad olejem 0W40, bo będzie lepszy przy częstych zimnych startach.
Dodam jeszcze że dla silnika z turbo olej 5w30 to podstawa. Lepiej smaruje i chłodzi turbo, bo przepływa go więcej w jednostce czasu niż 5w40
Nie wiem skąd czerpiesz te informacje, ale np. renault dla silnika 1.4 tce zaleca 5w40. Jeśli dobrze pamiętam (nie chce mi się szukać) nie dopuszcza stosowania 5w30.
Teraz turbo często są chłodzone cieczą, a ja wolę nie ryzykować zerwania filmu przy oleju 5w30 w wysokich temp.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Michał Majewski w Grudzień 05, 2018, 11:28:21
Jeszcze jedna sprawa. Przy powrocie do pełnego syntetyku sugerują w sieci by robić płukankę silnika i po zmianie oleju kolejną wymianę zrobić po około 5 tysiącach km. Oczywiście za każdym razem z wymianą filtra oleju. Syntetyk ponoć wypłukuje zanieczyszczenia i osady z silnika i jak się nie zrobi płukanki to na bank szybko zatka się filtr oleju.


Myślicie, że przy benzynie z gazem z przebiegiem 250 tysięcy to może być spory problem i rzeczywiście lepiej tę płukankę zrobić?
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 05, 2018, 11:34:59
Rodzaj oleju nie świadczy o jego właściwościach myjących. Dobry półsyntetyczny więcej wymyje niż syntetyczny do DPF.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Mikołaj Mrowiec w Grudzień 05, 2018, 18:09:54
Dodam jeszcze że dla silnika z turbo olej 5w30 to podstawa. Lepiej smaruje i chłodzi turbo, bo przepływa go więcej w jednostce czasu niż 5w40
Leze... dalsza dyskusja nie ma sensu


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 06, 2018, 16:23:48
Jeszcze jedna sprawa. Przy powrocie do pełnego syntetyku sugerują w sieci by robić płukankę silnika i po zmianie oleju kolejną wymianę zrobić po około 5 tysiącach km. Oczywiście za każdym razem z wymianą filtra oleju. Syntetyk ponoć wypłukuje zanieczyszczenia i osady z silnika i jak się nie zrobi płukanki to na bank szybko zatka się filtr oleju.


Myślicie, że przy benzynie z gazem z przebiegiem 250 tysięcy to może być spory problem i rzeczywiście lepiej tę płukankę zrobić?
Zależy na jakim oleju do tej pory jeździło auto. Jeśli na jakimś najtańszym oleju z marketu, w dodatku zmienianym co 20 kkm to może być problem.
Jeśli na jakimś markowym i zmienianym po rozsądnym przebiegu nic się nie powinno stać. Ja osobiście bym płukanki nie stosował- różne są o nich opinie. Po prostu po przejściu na syntetyk , kolejną wymianę zrobić po 5 kkm na wszelki wypadek i tyle. Następną już normalnie , po 15kkm.
Benzyna to nie diesel, gdzie jest dużo więcej syfu w silniku.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Michał Majewski w Grudzień 06, 2018, 18:35:57
Zmiana co 15-20 tysięcy. Od 3 lat na Elfie 10W40. Nie wiem co było wcześniej poza tym, że półsyntetyk.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 08, 2018, 15:11:20
Ja bym zrobił tak jak napisałem wyżej-pełen syntetyk 5w40 (nie hydrokrak), wymiana po 5-7 kkm, a potem normalnie -co 15kkm .
Zresztą ja tak robiłem zawsze, nawet jeśli poprzedni właściciel twierdził,że jeździł na syntetyku. To co jest napisane na zawieszce też może nie być prawdą.
I nigdy nie miałem problemów.
Ale każdy robi jak uważa.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 08, 2018, 15:19:40
Jedna zasada od czlowieka ktory pracowal w branzy olejowej. Lejcie o lej o lepkosci tylko i wyłącznie takiej jaką producent zalecił (bez wzgledu na przebieg) na najlepszej bazie i w najlepszej jakosci na jaką macie budzet. I tyle. Jak ktoś chce inne herezje prawic o innej lepkosci (jak ktos pisze gęstość to nawet nie będę z nim dyskutowal) to zapraszam ale do konstruktywnej dyskusji opartej na konkretnej wiedzy o bazach i dodatkch oraz argumentach lepszych niż wiedza fabryczna ktorej trochę zgłębilem.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 08, 2018, 15:21:37
Dodam jeszcze że dla silnika z turbo olej 5w30 to podstawa. Lepiej smaruje i chłodzi turbo, bo przepływa go więcej w jednostce czasu niż 5w40
Leze... dalsza dyskusja nie ma sensu


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Rób sobie co chcesz, mnie to mało obchodzi
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 08, 2018, 21:59:01
Jedna zasada od czlowieka ktory pracowal w branzy olejowej. Lejcie o lej o lepkosci tylko i wyłącznie takiej jaką producent zalecił (bez wzgledu na przebieg) na najlepszej bazie i w najlepszej jakosci na jaką macie budzet. I tyle. Jak ktoś chce inne herezje prawic o innej lepkosci (jak ktos pisze gęstość to nawet nie będę z nim dyskutowal) to zapraszam ale do konstruktywnej dyskusji opartej na konkretnej wiedzy o bazach i dodatkch oraz argumentach lepszych niż wiedza fabryczna ktorej trochę zgłębilem.
Skoro "ujawnił" się ktoś z branży, zapytam- nie uważasz, że oleje 5w20, czy nawet 0w12, 0w16 to przesada w naszym klimacie (czy jeszcze cieplejszym) i "chłyt martetingowy"? To ,że zaleca je producent nie przemawia do mnie. Wg. mnie każą lać takie, bo m.in. powodują mniejsze opory podczas pracy silnika, więc i mniejsze spalanie, czyli spełnianie norm emisji.
A to,że silnik zrobi mniej km na takim oleju , to producentowi  tylko na rękę. Oby tylko wytrzymał do końca gwarancji, co obecnie często się juz nie udaje.
Jestem akurat w temacie renaulta- producent zaleca wymianę oleju co 30kkm . I potem obracają się panewki. Ci co nie stosują się do zaleceń producenta i częściej wymieniają, na ogół nie mają takich problemów. Tak samo z automatycznymi skrzyniami- w renówkach producent nie przewiduje wymiany i skrzynie padają po 200kkm. Ta sama skrzynia np. w volvo robi bez problemów 500kkm, ale przy wymianie oleju co 60kkm.
Tak że nie zawsze można wierzyć w to co pisze producent, bo oczekiwania klienta i producenta to nie to samo.



Tak jeszcze z mojego podwórka- focusa kupiłem z przebiegiem 100kkm (serwisowany a aso i zalewany 5w30 wg zaleceń producenta).
Założyłem lpg i przeszedłem na 5w40 sytetyczny . Teraz ponad 260kkm i między wymianami nie muszę robić dolewek. Na forum forda jest wiele przypadków ,że te silniki lubią pić olej i to już przy przebiegach poniżej 200kkm jeśli jeździły na fordowskim 5w30 formula f  , zalecanym przez producenta (to hydrokrak , nie pełny syntetyk).
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 09, 2018, 19:29:55
Jaki silnik masz w tym Fordzie i ile razy regulowales luz zaworowy?
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 09, 2018, 21:02:14
Jedna zasada od czlowieka ktory pracowal w branzy olejowej. Lejcie o lej o lepkosci tylko i wyłącznie takiej jaką producent zalecił (bez wzgledu na przebieg) na najlepszej bazie i w najlepszej jakosci na jaką macie budzet. I tyle. Jak ktoś chce inne herezje prawic o innej lepkosci (jak ktos pisze gęstość to nawet nie będę z nim dyskutowal) to zapraszam ale do konstruktywnej dyskusji opartej na konkretnej wiedzy o bazach i dodatkch oraz argumentach lepszych niż wiedza fabryczna ktorej trochę zgłębilem.
Skoro "ujawnił" się ktoś z branży, zapytam- nie uważasz, że oleje 5w20, czy nawet 0w12, 0w16 to przesada w naszym klimacie (czy jeszcze cieplejszym) i "chłyt martetingowy"? To ,że zaleca je producent nie przemawia do mnie. Wg. mnie każą lać takie, bo m.in. powodują mniejsze opory podczas pracy silnika, więc i mniejsze spalanie, czyli spełnianie norm emisji.
A to,że silnik zrobi mniej km na takim oleju , to producentowi  tylko na rękę. Oby tylko wytrzymał do końca gwarancji, co obecnie często się juz nie udaje.
Jestem akurat w temacie renaulta- producent zaleca wymianę oleju co 30kkm . I potem obracają się panewki. Ci co nie stosują się do zaleceń producenta i częściej wymieniają, na ogół nie mają takich problemów. Tak samo z automatycznymi skrzyniami- w renówkach producent nie przewiduje wymiany i skrzynie padają po 200kkm. Ta sama skrzynia np. w volvo robi bez problemów 500kkm, ale przy wymianie oleju co 60kkm.
Tak że nie zawsze można wierzyć w to co pisze producent, bo oczekiwania klienta i producenta to nie to samo.
Producent podając lepkośc oleju oblicza wiele rzeczy, pasowania, materiał, przepływy, chłodzenie itp... jeśli jesteś konstruktorem silników i masz wiedze techniczną na temat obliczania olejów w returze pracy silnika z uwzględnieniem wszystkich czynników to ... własnie to byś nie pytał ;) ... lej to co zaleca producent pod względem lepkości, o najlepszej klasie jakości jaką możesz i na najlepszej możliwej bazie (syntetycznej jesli to możliwe) - prosze nie mówić o 15w jako minerałach, 10w jako półsyntetykach czy 5W albo 0W jako syntetykach. Znam wiele olejów które w klasie 10W nie otarły się o syntetyki, a 5W mineralnych. znam tez 25W50 syntetyczny . Patrzcie na lepkość, baze i klasę jakości.
Co do mitów na temat przebiegu. Olej czy jego lepkość nie jest w żadnym przypadku narzędziem do uszczelnienia silnika. Idąc tą drogą można śmiało na chwile wlac motodoktora - na chwilę. Mówimy o długiej eksploatacji. Jesli silnik ma nieszczelności robi się remont a nie zmienia lepkośc oleju. Tyle 
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 10, 2018, 23:01:42
No ale właśnie konstruktorzy obliczyli np.,że olej można zmieniać co 30kkm i będzie cacy.
A guzik prawda, bo ci co zmieniają co 15kkm robią 300kkm bez problemu, a ci co słuchają producenta i wymieniają co 30kkm szukają nowego silnika po 15kkm , bo stary wystawił kopytko. Nawet ASO sugeruje większą częstotliwość wymian niż zaleca producent.
I właśnie o to mi chodzi, czy można do końca wierzyć w to co jest napisane w instrukcji obsługi również o klasie, czy lepkości oleju.

Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 10, 2018, 23:11:00
Jarku. Czytaj ze zrozumieniem. W ktorym miejscu pisałem o returach wymiany? Pisalem o oleju, lepkosci i parametrach , nigdzie o retourach. Tych jrstem zwolennikiem jak naczestszych ,oczywiście w granicach rozsadku, ale i warunków pracy. W motosporcie nierzadko wymienia się olej co start. Natomiast wyobrazasz sobie wymiane oleju co 10-15tys w ciezarowkach? :) Przeczytaj co napisałem.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 10, 2018, 23:19:34
Problemem nie jest sam długi interwał wymiany oleju, ale także pojemność misek olejowych. Kiedyś diesel o mocy 75KM miał układ smarowania o pojemności 8l i wymianę co 7500km. Dziś 3l i 30.000km
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 10, 2018, 23:21:48
Kolega Michał pytal o dobor oleju. Trzymajmy sie tematu a nie pojemnosci misek olejowych :)
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 11, 2018, 18:24:04
Jarku. Czytaj ze zrozumieniem. W ktorym miejscu pisałem o returach wymiany? Pisalem o oleju, lepkosci i parametrach , nigdzie o retourach. Tych jrstem zwolennikiem jak naczestszych ,oczywiście w granicach rozsadku, ale i warunków pracy. W motosporcie nierzadko wymienia się olej co start. Natomiast wyobrazasz sobie wymiane oleju co 10-15tys w ciezarowkach? :) Przeczytaj co napisałem.
Rozumiem co napisałeś.
Może niejasno zadałem pytanie.
Jeśli producent przegina z częstotliwością wymiany oleju, to skąd pewność ,że nie jest tak z jakością czy lepkością oleju?
Może inżynier obliczył,że np olej ma spełniać takie parametry żeby silnik wytrzymał 300kkm przebiegu, a księgowy stwierdził że olej jest za dobry , bo lepiej żeby zepsuł się po 150kkm i każe lać gorszy olej .
Tak jak wcześniej napisałem- ford w focusie zaleca swoją formułę f 5w30 (hydrokrak) i wielu użytkowników narzeka na branie oleju już przed 200kkm, ja leję full syntetyk 5w40 i przy 260kkm i na lpg nie robię dolewek.
No ale ok, koniec OT
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 11, 2018, 19:08:35
Jarku. Czytaj ze zrozumieniem. W ktorym miejscu pisałem o returach wymiany? Pisalem o oleju, lepkosci i parametrach , nigdzie o retourach. Tych jrstem zwolennikiem jak naczestszych ,oczywiście w granicach rozsadku, ale i warunków pracy. W motosporcie nierzadko wymienia się olej co start. Natomiast wyobrazasz sobie wymiane oleju co 10-15tys w ciezarowkach? :) Przeczytaj co napisałem.
Rozumiem co napisałeś.
Może niejasno zadałem pytanie.
Jeśli producent przegina z częstotliwością wymiany oleju, to skąd pewność ,że nie jest tak z jakością czy lepkością oleju?
Może inżynier obliczył,że np olej ma spełniać takie parametry żeby silnik wytrzymał 300kkm przebiegu, a księgowy stwierdził że olej jest za dobry , bo lepiej żeby zepsuł się po 150kkm i każe lać gorszy olej .
Tak jak wcześniej napisałem- ford w focusie zaleca swoją formułę f 5w30 (hydrokrak) i wielu użytkowników narzeka na branie oleju już przed 200kkm, ja leję full syntetyk 5w40 i przy 260kkm i na lpg nie robię dolewek.
No ale ok, koniec OT
Mimo sporej wiedzy olejowej (pracowałem kilka lat w zaopatrzeniu olejowo-smarnym od warsztatów, przez przemysł i trudne dobory, po statki i ich specyficzne potzreby i badania laboratoryjne) ale i tak nie czułbym sie na siłach aby być mądrzejszym od konstruktora danego silnika w doborze lepkości. Mogę kombinować z deodatkami (a tu pole ogromne do popisu) ale nigdy z lepkością. Zresztą zauważ że producenci w doborach daja pewne widełki, nie wychylałbym sie poza nie na pewno. Szedłbym za to w jak najlepsza bazę olejową (syntetyczną), oraz jak najlepszą klasę jakości oleju (jakoś wszyscy o klasach jakości zapominają).
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Jarek Hełka w Grudzień 11, 2018, 22:56:22
Czyli jeśli producent w naszej szerokości geograficznej pisze,że należy np. wlewać olej 0W20, a w krajach "tropikalnych" dopuszcza stosowanie 0W30 , u nas ten drugi spokojnie można lać?
Chodzi mi o to,że u nas też trafiają się już dni o temp. tropikalnej i ten 0W20 może wtedy nie "dać rady" , tym bardziej jak się utknie w korku.
O klasie nawet nie dyskutuję , bo wiadomo że im wyższa , tym lepsza.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 11, 2018, 23:03:57
Jarek probujesz coś wykazać czy tak dla idei ? Mieszkasz raczej w tym samym klimacie co producent twojego auta. Wiec po co probujesz udowodnić coś? Ja nie mam wiedzy takiej jak konstruktorzy silników, i wiem to i przyjmuję wielkość ich wiedzy i przemyśleń. Jak masz wiedzę taką jak oni to chętnie poslucham i się czegoś nauczę. A do tej pory slucham specjalistów. Juz nasluchalem się placzu ludzi co lali "gestszy" albo "rzadszy" olej lali, bo znajomy mechanik, albo szwagier brata zony polecił.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Michał Majewski w Grudzień 12, 2018, 09:48:26
Juz nasluchalem się placzu ludzi co lali "gestszy" albo "rzadszy" olej lali, bo znajomy mechanik, albo szwagier brata zony polecił.

No i tego się właśnie boję. Auto z niemałym przebiegiem i dobrze jeździ na półsyntetyku 10W40. Nie wiem czy coś zmieniać na siłę.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 12, 2018, 10:09:48
Juz nasluchalem się placzu ludzi co lali "gestszy" albo "rzadszy" olej lali, bo znajomy mechanik, albo szwagier brata zony polecił.
Ale co chcesz zmieniać? Sprawdzałeś jaki tam jest zalecany olej? sa dwi elepkości 5W40 i 10W40 ... Powtórzę jeszcze raz... Wybierz lepkośc zalecaną pzrez producenta , i dobierz olej w najlepszej klasie jakości i na najlepszej możliwej bazie. Ja akurat mimo dużego przebiegu, instalcaji LPG i skłonności tego silnika do większego zużycia oleju (ten silnik tak ma) używałem Motula 8100 X-ces 5W40. Ale 10W40 na dobrej bazie i w dobrej klasie na pewno się do tego silnika nada.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Povagowany w Grudzień 12, 2018, 11:22:43
Juz nasluchalem się placzu ludzi co lali "gestszy" albo "rzadszy" olej lali, bo znajomy mechanik, albo szwagier brata zony polecił.

No i tego się właśnie boję. Auto z niemałym przebiegiem i dobrze jeździ na półsyntetyku 10W40. Nie wiem czy coś zmieniać na siłę.
Zmiana na 5w40 wyjdzie tylko na plus a ryzyko żadne. Ja teraz wlałem 10w40 bo mrozów brak, takie do -10 to lajt.
Tytuł: Odp: Olej do 1.8 z LPG
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Kulpa w Grudzień 12, 2018, 11:29:38
Juz nasluchalem się placzu ludzi co lali "gestszy" albo "rzadszy" olej lali, bo znajomy mechanik, albo szwagier brata zony polecił.

No i tego się właśnie boję. Auto z niemałym przebiegiem i dobrze jeździ na półsyntetyku 10W40. Nie wiem czy coś zmieniać na siłę.
Zmiana na 5w40 wyjdzie tylko na plus a ryzyko żadne. Ja teraz wlałem 10w40 bo mrozów brak, takie do -10 to lajt.
5W40 to tzw pierwszy wybór dla tego silnika. 10W40 wybór opcjonalny.