Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?  (Przeczytany 4030 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« dnia: Sierpień 14, 2018, 21:46:56 »
Cześć


Piszę ten temat, bo mi się pomysły skończyły i być może nakierujecie mnie na przyczynę mojego problemu. Do rzeczy - od kiedy zrobiło się ciepło, spod maski przy przyspieszaniu dochodzi mnie podobny dźwięk jak na poniższym filmie (nie jest dokładnie taki jak mój, ale własnie coś w stylu nieszczelności/dobitego turbo). Pojawia się przy przyspieszaniu, im mocniej depnę, tym głośniej świszczy. Jadąc na stałych obrotach dźwięku nie ma (albo jest praktycznie niesłyszalny).
https://www.youtube.com/watch?v=tOArfVD--So
Jestem na 90% pewny, że dźwięk ma związek z dolotem i turbo, bo nasila się w rytm tego jak się rozkręca wirnik (czyli z lekkim lagiem po dodaniu gazu).

Ale żeby nie było to zbyt oczywiste, dźwięk pojawia się zależnie od temperatury na zewnątrz. Jeśli jest ciepło, powyżej 24-25 stopni, to słychać to na samym początku jazdy po odpaleniu. Jak jest chłodniej (16-19 stopni), to niezależnie od tego jak bym go nie butował, to jest cicho. :P Czyli totalnie nie zależy od poziomu nagrzania samego silnika, tylko od temperatury na zewnątrz. Jadąc rano do pracy 40km jest ok, po pracy gwizda. :)


Czy w sterowaniu silnikiem jest coś, co się zmienia w zależności od tego, czy jest ciepło, czy zimno na dworzu?




Offline Marek Banasiak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 158
  • Skąd: Koło
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 X 7 2.0 HDI 136 exclusive
  • Miejscowość: Koło
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 14, 2018, 21:50:41 »
Tak , termostat . Też tak mam i mam to w d..... każdy mówi turbina albo te typy tak mają.   Albo wymień turbo . Tylko po co ??? Nie dymi , oleju nie bierze , power jest .

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka


Offline Piotr Hańczuk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 62
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (x7) 2.0 16V
  • Miejscowość: Łódź
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 14, 2018, 22:48:22 »
A jeździsz na klimie?

Jeśli tak to może to być sprężarka klimatyzacji. Częsta przypadłość citroena, u mnie tak właśnie jest... Uzupełnić czynnik, awentualnie sprawdzić skraplacz i czekać aż padnie.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka


Offline Marek Banasiak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 158
  • Skąd: Koło
  • Posiadany samochód: Citroen C 5 X 7 2.0 HDI 136 exclusive
  • Miejscowość: Koło
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 14, 2018, 23:20:10 »
A jeździsz na klimie?

Jeśli tak to może to być sprężarka klimatyzacji. Częsta przypadłość citroena, u mnie tak właśnie jest... Uzupełnić czynnik, awentualnie sprawdzić skraplacz i czekać aż padnie.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
?????? Świst ??? To ewidentnie dolot albo turbina się kończy . Szczególnie słuchać przy 2 000 obrotach.

Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka


Offline Przemysław Łagowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III Tourer Exclusive, 2.2 HDi, 2013r.
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 15, 2018, 07:31:34 »
Sprawdź intercooler. Zazwyczaj miejsce nieszczelne jest lekko przyolejone z przyklejonym kurzem. Dodatkowo do sprawdzenia cały dolot po stronie wysokiego ciśnienia (za turbina w stronę kolektora dolotowego). Jeśli nie widać nieszczelnosci (lekkie zaolejenie, zapocenie) to pozostaje dokładnie nasluchiwac, lub rozkręcić i sprawdzić wzrokowo , każdą rurę dolotową i uszczelki. Pozdrowienia i powodzenia. Ja obstawiam intercooler

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

Offline Marcin Nowak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 839
  • Posiadany samochód: Citroen Xantia 1.9td 95r Citroen C5 mk1 2.0HDI, C5 Mk2 2.0HDI, DS5 2.0HDI 163KM Automat
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 15, 2018, 08:39:02 »
Ja miałem identyczny problem. wymieniłem uszczelki pod kolektorem ssącym i wydechowym i świszczenie ucichło. Dodam jeszcze, że nie były wyczuwalne żadne przedmuchy a jednak były.

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 15, 2018, 15:39:10 »

A jeździsz na klimie?
Jeśli tak to może to być sprężarka klimatyzacji. Częsta przypadłość citroena, u mnie tak właśnie jest... Uzupełnić czynnik, awentualnie sprawdzić skraplacz i czekać aż padnie.
Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalk

Tak, mam klimę włączoną. Miałem sprawdzać pasek i osprzęt, ale porzuciłem to na rzecz szukania w dolocie, bo subiektywne odczucie wskazuje bardziej na związek z obciążeniem silnika, a nie sprężarki. Ale brzmi to logicznie, bo ma największy związek z temperaturą zewnętrzną - przy kolejnej okazji wyłączę klimę. :D



Sprawdź intercooler. Zazwyczaj miejsce nieszczelne jest lekko przyolejone z przyklejonym kurzem. Dodatkowo do sprawdzenia cały dolot po stronie wysokiego ciśnienia (za turbina w stronę kolektora dolotowego). Jeśli nie widać nieszczelnosci (lekkie zaolejenie, zapocenie) to pozostaje dokładnie nasluchiwac, lub rozkręcić i sprawdzić wzrokowo , każdą rurę dolotową i uszczelki. Pozdrowienia i powodzenia. Ja obstawiam intercooler

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

Jedyna rzecz, której jeszcze nie mam sprawdzonej, to łączenie turbo z plastikową rurą (ze względu na dostęp). Reszta sucha, oprócz miejsc przy klapach dozownika, bo tam jest zaolejenie. Nieszczelność na ośkach.  >:(

Sam kolektor ssący też mógłbym sprawdzić - na razie ograniczyłem się tylko do sprawdzenia dokręcenia śrub. Z rozgrzebywaniem tego się powstrzymuję, bo świst nie występuje zawsze (jak jest zimno na zewnątrz, to nawet na bardzo rozgrzanym silniku jest spokój).



Edycja:
Przejechałem się dziś bez klimy, to nie to. :)

@Marek Banasiak
Jaki termostat masz na myśli?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 15, 2018, 17:49:41 wysłana przez Patryk Kaniewski »

Offline Tadeusz Stromski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 513
  • Skąd: Kamień Pomorski
  • Posiadany samochód: C4 GP excl. MPC 2.0 HDI 08'+C5 X7 2.0 hdi 140excl.
  • Zainteresowania: DYI, Filmy Stanisława Bareji
  • Miejscowość: Kamień Pomorski
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 29, 2018, 09:06:21 »
To co słychać na filmiku to ocieranie blaszek wirnika turbiny o jej obudowę. Niedawno miałem to samo, acz ciszej, i były też momenty że nie było tego słychać. Nie pomylę tego dźwięku z żadnym innym. Zanim zdecydowałem się wyjąć turbo, powymienialem wszystkie uszczelki w dolocie, sprawdziłem ciśnieniowe węże od IC itp itd.

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 29, 2018, 16:18:46 »
Autor tamtego filmu napisał, że wymienił uszczelki w kolektorze i przeszło.

U mnie perspektywy rozgrzebania silnika pojawią się dopiero pod koniec października. Przy okazji zrobi się inne rzeczy - poduszki silnika, wyciek z pompy CR (i to w dodatku chyba ON, bo to co spływa po silniku rzadkie jest), zmiana statyczna oleju i pewnie jeszcze jakieś rzeczy się znajdą.
Do tego czasu będę jeździł.

W ostatnią sobotę obmywałem silnik i po odpaleniu widać było parę z wydechu i dodatkowo wydmuchałem sporo wody na wyższych obrotach. Więc ewidentnie gdzieś ta woda wleciała do silnika. Pytanie tylko, czy przez dolot, czy bezpośrednio do tłumika przez EGR (jest to możliwe w ogóle?).

Offline Tadeusz Stromski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 513
  • Skąd: Kamień Pomorski
  • Posiadany samochód: C4 GP excl. MPC 2.0 HDI 08'+C5 X7 2.0 hdi 140excl.
  • Zainteresowania: DYI, Filmy Stanisława Bareji
  • Miejscowość: Kamień Pomorski
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 29, 2018, 16:32:34 »
Autor tamtego filmu napisał, że wymienił uszczelki w kolektorze i przeszło.

Życzę Ci aby i u ciebie tak się to skończyło i przepraszam jeśli wprowadziłem Cię w błąd, dźwięk odtwarzany z telefonu może odbiegać od rzeczywistości.

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: Świst spod maski - dolot, turbo, egr?
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 30, 2018, 19:49:43 »
Autor tamtego filmu napisał, że wymienił uszczelki w kolektorze i przeszło.

Życzę Ci aby i u ciebie tak się to skończyło i przepraszam jeśli wprowadziłem Cię w błąd, dźwięk odtwarzany z telefonu może odbiegać od rzeczywistości.
Na początku też miałem takie obawy, że to wirnik (idąc rozumowaniem, że jak jest zimno, olej trzyma swoje parametry i lepiej niweluje luz na wirniku, a jak jest ciepło, to film jest za słaby i zaczyna szorować). Bo w sumie nawet na słuchawkach nie brzmi jak świst powietrza, zaprzeczyć nie można. :P Tylko że opiłków w dolocie nie ma, podobnie jak większych ilości oleju.
W ostateczności to i ramę pod silnikiem zrzucę i turbo obejrzę z bliska, bo w sumie tego tez jestem ciekawy. Zobaczymy, do początku listopada się wyjaśni. ;)

@Paweł
Nie ubywa. Nie ma to związku, bo para była jednorazowa i właśnie po zlaniu silnika wodą (niskim ciśnieniem, gdyby ktoś pytał). Tak ogółem, to płynu chyba jeszcze nikt od wyjazdu z fabryki nie zmieniał, bo syfiasty jest strasznie.