napisałem poradnik słowny jak wymienić te siłowniki:
Instrukcja wymiany siłowników klapy bagażnika Citroen c5 kombi
1. Opróżniamy bagażnik, wyciągamy roletę, kładziemy siedzenia.
2. Odkręcamy uchwyty w suficie na roletę, rączki na suficie tylne i przednie. Nie odkręcamy daszków przednich, nie ma takiej potrzeby
3. Wyciągamy lampkę podważając ją palcami od strony bagażnika.
4. Ściągamy uszczelki z otworów drzwi, robi się to palcami bez problemu, tylna uszczelka przy klapie schodzi troszkę ciężej ale też palcami trzeba ją zdjąć oraz plastikową osłonę która zakrywa siłowniki, trzyma się ona na bokach do lamp a na środku na 3 spinki, łatwo schodzi.
5. Myjemy ręce co chwile aby nie pobrudzić podsufitki
6. Tylne osłony słupków trzymają się na 2 spinki, wsuwamy palce dwóch rąk od góry i jednym zdecydowanym ruchem ciągniemy do siebie aż wyskoczą z 2 spinek. Potem z boku bliżej pasów odkręcamy 2 śrubki torx i dalej ciągniemy cały element aż wyskoczy z ostatniego mocowania przy pasach. Powtarzamy to z lewej i prawej strony.
7. Słupki przy tylnej kanapie, wsuwamy palce u góry i jednym mocnym pociągnięciem odpinamy osłonkę plastikową, na dole jest wsunięta tylko w karoserie.
8. Nie ma konieczności zdejmowania słupków B czyli tych z pasami dla kierowcy, wystarczy palcami wyjąć z nich podsufitkę
9. Jeśli mamy wszystko odkręcone po obu stronach to idziemy do bagażnika i między podsufitkę a rant wsuwamy palce i delikatnie odklejamy podsufitkę, około 15cm od brzegu jest podklejona taśmą dwustronną, wystarczy pociągnąć w dół i się oderwie.
10. Podsufitkę należy opuścić na podłogę bagażnika, oprze się ona trochę o przednie zagłówki, nawet jak się delikatnie załamie podsufitka to po wyprostowaniu nie będzie śladu. Nie ma potrzeby zdejmowania jej całkiem. Jeśli mamy szyber to odpada nam wyjmowanie lampki ale trzeba zdjąć uszczelkę szyberdachu tak aby podsufitka była luźna
11. Jeśli podsufitka leży na podłodze bagażnika to bierzemy szczypce do SEGERÓW, ja używam takie pod kątem 45 stopni i zdejmujemy 2 zabezpieczenia segera. Aby był lepszy dostęp należy odsunąć sobie przewody spryskiwaczy i kable które troszkę zasłaniają dostęp.
12. Jeśli zdjęliśmy zabezpieczenia po jednym na siłownik (tylko te zabezpieczenia na zewnątrz, nie ruszamy tych zabezpieczeń od strony środka ponieważ są one do siłowników szyby a tych nie ruszamy)
13. Sprawdzamy czy klapa jest dobrze i solidnie i bezpiecznie podparta żeby nam nie spadła na głowę i odpinamy małym płaskim śrubokrętem zawleczki przy płaskiej główce, wystarczy je podważyć i przesunąć i możemy jakimś śrubokrętem lub innym narzędziem zsunąć mocowanie siłownika z takiej metalowej kulki. Wyciągamy oba siłowniki, jest tam na tyle miejsca że wychodzą bez większych problemów.
14. Mając siłowniki na stole musimy je rozkręcić. Kombinerkami odkręcamy plastikową końcówkę z jednej strony. Z drugiej strony musimy odzyskać końcówkę która jest mocowana w suficie, ten metalowy stożek (odkręca się go kluczem 17). Z drugiej strony od strony plastikowej końcówki na kulkę jest gwintowana podkładka na klucz 30. Ona stawia opór ponieważ często jest zapieczona i obraca się razem z tłoczyskiem którego nie da się zablokować. Rozwiązania są 3: zbudować sobie ściągacz tak aby sprężyna nie naciskała na podkładkę i odkręcamy.
Kolejne rozwiązanie to psikamy penetratorem na gwint przy podkładce, stukamy młotkiem w gwint i próbujemy odkręcić zwracając uwagę czy się odkręca czy całość się obraca, można zablokować gwint w tłoczysku w dowolny sposób.
Ostatnie rozwiązanie to po prostu przecięcie siłownika i sprężyny, metoda radykalna, może zrobić krzywdę jeśli zrobicie to mało umiejętnie. W sprężynie zgromadzona jest dość potężna siła, wybije zęby albo uszkodzi ciało.
Do tych operacji konieczne jest imadło które będzie trzymać cały siłownik.
15. Jeśli udało się odkręcić wszystko to mamy w dłoni 2 plastikowe końcówki na kulkę (polecam je wymienić na nowe ponieważ są już zmęczone życiem i często ulegają uszkodzeniu) oraz 2 metalowe stożki które mocuje się w suficie.
16. Bierzemy nowe sprężyny które kupiliśmy, zakręcamy przy grubszej stronie końcówkę do sufitu, przy tłoczysku zakręcamy plastikowe końcówki i mamy gotowy zamiennik.
17. Wkładamy obie sztuki do auta, tak aby wskoczyły na swoje miejsce w dachu oraz zakładamy plastikowe mocowania na kulki w klapie i zatrzaskujemy zabezpieczenie.
18. Moja dobra rada to nie zakładać zabezpieczeń Segera na swoje miejsca w dachu, siłowniki nie wypadną ze swoich mocowań w dachu a brak tego zabezpieczenia pozwoli nam w przyszłości wyjąć siłowniki ze swoich miejsc bez demontażu podsufitki. Osobiście nie zakładam ponieważ nie ma możliwości aby siłowniki wypadły ze swoich miejsc nawet jak zaczniemy na siłę klapę podnosić wyżej niż się sama podnosi.
19. Usuwamy kijek od szczotki bo już nie będzie potrzebny, zanim wszystko zaczniemy składać zamykamy ostrożnie klapę i wyczuwamy czy nic nie stawia oporu, jeśli wszystko idzie gładko testujemy kilka razy klapę. Jeśli wszystko śmiga to zaczynamy składanie
20. Podnosimy podsufitkę do góry od strony bagażnika i najlepiej czymś ją umocować aby nam nie opadała.
21. Przechodzimy na przód i przykręcamy rączki dachowe, wkładamy podsufitkę w słupki B
22. Przykręcamy rączki pasażerów z tyłu oraz mocowania rolety, wkładamy na swoje miejsce lampkę i podsufitka już się będzie trzymać.
23. Zakładamy słupki C na swoje miejsce celując spinką w otwór i zdecydowanym uderzeniem dłoni uderzamy w osłonkę aby wskoczyła na swoje miejsce.
24. Zakładamy osłonę słupków D oraz osłonę zwijacza pasów bezpieczeństwa, dokręcamy 2 śrubki z każdej strony oraz celujemy dwoma spinkami w swoje otwory i również zdecydowane uderzenie aby wskoczyło na swoje miejsce.
25. Pamiętamy cały czas o myciu dłoni
26. Zakładamy uszczelki na wszystkich 4 drzwiach, jest to wyjątkowo łatwe i przyjemne
27. Przystępujemy do zakładania uszczelki klapy bagażnika, jest ona upierdliwa, przyda się młotek gumowy, trzeba ją bardzo dobrze wkładać i dociskać na miejsce aby głęboko weszła. Dobrze do tego się nadaje młotek gumowy aby dobijać uszczelkę na swoje miejsce. Sporo czasu może zejść, polecam po kawałku z każdej strony wkładać.
28. Zakładamy osłonkę do dachu która zasłania mocowania siłowników
29. Ostatni raz testujemy klapę czy wszystko śmiga, jeśli tak to cieszymy się z naprawionej klapy i otwieramy jakiś napój który jest nagrodą za dobrze wykonaną pracę