Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK III (X7). => Wątek zaczęty przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 17, 2014, 13:08:46

Tytuł: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 17, 2014, 13:08:46
Witam,

Może tym razem się uda czegoś dowiedzieć? Od długiego czasu próbuję doszukać się różnic między wersjami zawieszenia w C5 X7.

Może na początek wyjaśnienie:
W tym wątku (http://"http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=63860&start=0") Piotr Sobczak napisał:
Cytuj
Trzeba pamietac, ze zadne C5 nie ma takiego aktywnego zawieszenia jak C6 z silnikami V6 (najbogatsza wersja zawieszenie hydropneumatycznego w C5 III odpowiada temu z C6 2.2HDi).

Oraz:
Cytuj
Tak jak napisalem, C5 III w zadnej wersji silnikowej/wyposazeniowej nie ma tak aktywnego zawieszenia jak ma C6 z silnikami V6. Choc mechnicznie budowa zawieszenia w obu autach jest wlasciwie taka sama (i PRAWIE ta sama od strony hydraulicznej) ale dodatkowym czynnikiem jest rozna masa aut i rozny rozstaw osi.
C5 III z 2.0HDi ma najprostsza wersje hydrozawieszenia jesli chodzi o ten model auta (bogatsze jest dostepne w C5 III z silnikami V6 i nowym 2.2HDi 200 KM).


No i dobrze, czyli najnowsze HA3 z płytą podłogową PF3 jest/był dostępne w trzech wersjach (a może nawet więcej):
1. Najbogatsze, czyli z AMVAR, w C6 z silnikami V6. Tylko i wyłącznie.
2. Lepsze od bazowego, ale bez AMVAR, w C6 z silnikiem 2,2 125 kW, oraz w C5 z silnikami V6 (2,9, 2,7 HDi i 3,0 HDi) i z nowym silnikiem 2,2 HDi (147 kW).
3. Bazowe, w C5 z pozostałymi silnikami.

I tu się rodzą dwa pytania:
1. Czym się różni bazowe zawieszenie od tego bogatszego?
2. Czy występuje z innymi silnikami oprócz czterech wymienionych? W szczególności, czy występuje z 2,2 HDi 125 kW (skoro w C6 z tym silnikiem jest)?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 17, 2014, 14:37:01
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

1. Czym się różni bazowe zawieszenie od tego bogatszego?


[Tutaj (http://klubcytrynki.pl/forum//index.php?topic=93556)] i [po obcemu (http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=270136&sid=2f6f3cf0665189044c0d763ff65bcb28#p270136)]

Cytuj
2. Czy występuje z innymi silnikami oprócz czterech wymienionych? W szczególności, czy występuje z 2,2 HDi 125 kW (skoro w C6 z tym silnikiem jest)?


w mkII (według planette-citroen) było w:

2.2HDi136 BVA4
2.0HDi138 BVA6
2.2HDi173 BVM6
2.2HDi173 BVA6
V6 BVA6
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 17, 2014, 15:10:33
Arturze, niestety pudło. Nie chodzi o Mk1 i Mk2, tylko o Mk3 (X7).
Zawieszenie tam nie ma 6 sfer, tylko 7, więc linki, które dałeś, nie odnoszą się do tematu.

W X7 występuje tylko zawieszenie pod nazwą HA3+ -- czyli wszystkie mają przycisk Sport. Jest zupełnie inaczej, niż w Mk 1 i Mk 2.

Zawieszenia na pewno czymś się różnią, ale oficjalne materiały to przemilczają. Gdyby ktoś miał pełny dostęp do materiałów serwisowych i mógł porównać zawieszenie między 2-litrowym 140 KM a którymś V6, to byłaby chyba maksymalna możliwa rozpiętość, do której dałoby się odnieść.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 18, 2014, 07:48:04
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Arturze, niestety pudło. Nie chodzi o Mk1 i Mk2, tylko o Mk3 (X7).


Dlatego zaznaczyłem, że chodzi o mkII - bo to akurat wykopałem.

Cytuj

Zawieszenie tam nie ma 6 sfer, tylko 7, więc linki, które dałeś, nie odnoszą się do tematu.


Musiałeś nieuwaznie czytać temat niderlandzki - Jest tam też mowa o mkIII. ;)

Zamiast jednej kuli z tyłu - są dwie, wszystkie wersje mają identyczne  sfery regulatora sztywności z tyłu (róznica jest tylko berline/break).

(http://i6.photobucket.com/albums/y239/L_esperto/Citroen/C6/PIC_0140.jpg)

Cytuj

W X7 występuje tylko zawieszenie pod nazwą HA3+ -- czyli wszystkie mają przycisk Sport. Jest zupełnie inaczej, niż w Mk 1 i Mk 2.


Występuje tylko HA3, pod którym kryje się HA3+. ;)


Cytuj

Zawieszenia na pewno czymś się różnią, ale oficjalne materiały to przemilczają.


Spisek Smoleński? :) BP, NMSP.

Cytuj
Gdyby ktoś miał pełny dostęp do materiałów serwisowych i mógł porównać zawieszenie między 2-litrowym 140 KM a którymś V6, to byłaby chyba maksymalna możliwa rozpiętość, do której dałoby się odnieść.



Siłowniki będą inne (inna charakterystyka), inne mogą być przewody, inna pompa (wydajność), inne sfery siłowników, inny komputer sterujący (charakterystyka), regulatory sztywności we wszystkich są takie same. Coś jeszcze porównywać?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 10:40:39
Pytałem o to samo ponad dwa lata temu i dostałem materiały od Darka Żurawskiego, gdzie było porównanie.
Jest co najmniej jedna duża różnica -- w bogatszej wersji jest czujnik wysokości na każdym siłowniku, w wersji uboższej nie ma.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 18, 2014, 11:19:59
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

Jest co najmniej jedna duża różnica -- w bogatszej wersji jest czujnik wysokości na każdym siłowniku, w wersji uboższej nie ma.


OK no to mamy jedno, plus komputer, bo są na pewno inne. Jeszcze coś Ci przyszło do głowy?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 11:26:27
I tu się pojawia pytanie: Co to daje? Jaka jest w praktyce różnica między zawieszeniem "standardowym", a "bogatszym", i czy da się ją w jakikolwiek sposób obiektywny opisać, przedstawić?
Lepsze trzymanie drogi? Wyższy komfort?

A czy siłowniki są inne? Nie wydaje mi się. Przynajmniej na Allegro występuje tylko jeden rodzaj.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 18, 2014, 11:32:17
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

A czy siłowniki są inne? Nie wydaje mi się. Przynajmniej na Allegro występuje tylko jeden rodzaj.


Przejrzałem całość dokumentów - ujednolicili siłowniki i obecnie dostępne są już tylko 2 rodzaje - lewy i prawy, przedtem było tego więcej.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 12:20:47
Jesteś w stanie zobaczyć różnice między układem zawieszenia (samymi elementami wykonawczymi) między dwoma wersjami -- np. 2-litrowym EW10/DW10 a 3-litrowym DT20?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 18, 2014, 14:09:19
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Jesteś w stanie zobaczyć różnice między układem zawieszenia (samymi elementami wykonawczymi) między dwoma wersjami -- np. 2-litrowym EW10/DW10 a 3-litrowym DT20?


Zdefiniuj pojęcie "elementy wykonawcze". :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 14:50:37
Siłowniki, gruszki i to, co jest do nich podłączone.

Zobaczyłem na załączone zrzuty ekranu i to są zupełnie inne elementy -- nie da się tego za bardzo porównać...
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 15:01:29
Hmm, widzę że też mogę to wszystko przeglądać na service.citroen.com, więc przejrzę i odpowiem.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 18, 2014, 15:02:21
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Siłowniki, gruszki i to, co jest do nich podłączone.

Zobaczyłem na załączone zrzuty ekranu i to są zupełnie inne elementy -- nie da się tego za bardzo porównać...


Siłowniki - to juz ustalilismy, są zunifikowane - jeden nume referencyjny dla lewego i drugi dla prawego (wczesniej było kilka, teraz tylko dwa). Gruszki moga mieć różne cisnienie.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 16:54:06
Co znalazłem:
- Elementy wykonawcze są takie same w obydwu wersjach i jednakowe z C6 2.2 HDi.
- Czujniki wysokości występują w bogatszych wersjach i ich nie było (!) w C6 2.2 HDi. Czujniki te występują tylko w bogatszych wersjach C5 i w C6 z V6.
- Na service.citroen.com nie mogłem znaleźć w ogóle odniesień do AMVARa. Przypuszczam, że zabudowany jest w jednej obudowie z siłownikiem.

Co to oznacza? Że już nic nie wiem. Nie mam pojęcia, czemu miałyby służyć czujniki wysokości bez sprzężonego z nimi układu zmiennego tłumienia (AMVAR). Za to teoretycznie da się zastosować siłowniki z AMVARem w C5. Wymaga to "tylko" zakupu czterech kolumn z C6 i zaprogramowanego kalkulatora.

Piotr nie miał natomiast racji co do wyposażenia w zawieszenie C5 III -- najbogatsze w C5 jest na pewno lepsze od C6 z najsłabszym silnikiem.

Ponadto strona jest fajna z jeszcze jednego względu: w C5 będą montowane THP 163 i THP 200 :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 18, 2014, 19:29:12
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

- Na service.citroen.com nie mogłem znaleźć w ogóle odniesień do AMVARa. Przypuszczam, że zabudowany jest w jednej obudowie z siłownikiem.


OIDP to właśnie tak jest.

Cytuj

Nie mam pojęcia, czemu miałyby służyć czujniki wysokości bez sprzężonego z nimi układu zmiennego tłumienia (AMVAR).


"Tak na moje": Zamiast jednej uśrednionej wartości położenia dwóch kół na jednej osi, masz dwa czujniki dające informację o położeniu kół niezależnie.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 18, 2014, 22:15:09
Cytuj

Artur Heise napisał:
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

- Na service.citroen.com nie mogłem znaleźć w ogóle odniesień do AMVARa. Przypuszczam, że zabudowany jest w jednej obudowie z siłownikiem.


OIDP to właśnie tak jest.

Czyli teoretycznie C5 może mieć AMVAR. Ciekawe, czy Citroën pokusi się o zrobienie jeszcze jednej generacji C5? Rząd francuski mocno wsparł PSA, żeby kolejna generacja samochodów segmentu D nie była Oplem C5, ani Citroënem Insignią, tylko żeby ją robić we Francji.

Cytuj

Cytuj

Nie mam pojęcia, czemu miałyby służyć czujniki wysokości bez sprzężonego z nimi układu zmiennego tłumienia (AMVAR).


"Tak na moje": Zamiast jednej uśrednionej wartości położenia dwóch kół na jednej osi, masz dwa czujniki dające informację o położeniu kół niezależnie.

Niby tak, jest to oczywiste. Ale do czego mogłoby to być wykorzystywane? Bo jeśli nie jest, to tylko do popsucia siebie i krwi właścicielowi.

Najtrafniejsza analogia, jaka mi się trafia to fotografia 3D.
Czujniki wysokości to aparat 3D. AMVAR to telewizor 3D.
Jak mamy tylko jedno z nich, to w żadnym stopniu nie korzystamy z dobrodziejstw 3D. No, niby telewizory 3D potrafią zrobić jakieś przeróbki zdjęć i filmów na 3D, ale taki efekt to bardziej zagięcie płaskiej powierzchni, niż 3D -- niby jest, ale to nie to.
Sam aparat 3D też nam nic nie da. Niby na ekranie zobaczymy jakieś niby 3D, tak samo tutaj -- wiemy, że samochód mógłby coś więcej, ale tego nie robi, bo nie dostaje żadnego wsparcia w tym kierunku. Jakby chociaż usztywniał pojedyncze koła, ale się nie da.

Więc po co?

--

Aha, przy okazji sprawdziłem też, jakie były wersje silnikowe C6 -- Citroën planował wprowadzenie wersji z silnikiem DW12C (czyli 200-konnym 2,2 HDi). Jakby tam wrzucili AMVAR i sprzedawali za ludzką cenę, to byłby ideał...
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 19, 2014, 07:22:00
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

nie mogłem znaleźć w ogóle odniesień do AMVARa. Przypuszczam, że zabudowany jest w jednej obudowie z siłownikiem.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 19, 2014, 10:43:26
Właśnie -- ten przewód. Nie ma go w "bazowych" C6, jest w C6 V6. To ów czujnik wysokości siłownika, czy sterowanie AMVARem?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 19, 2014, 11:20:43
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Właśnie -- ten przewód. Nie ma go w "bazowych" C6, jest w C6 V6. To ów czujnik wysokości siłownika, czy sterowanie AMVARem?


Według opisów to AMVAR.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 19, 2014, 11:50:36
I jeszcze jedna fotka:
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 19, 2014, 11:51:28
+ przekrój i charakterystyki. :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 19, 2014, 13:05:53
Fajny przekrój. Jedna rzecz mnie zastanawia: jeśli AMVAR odpowiedzialny jest za amortyzację (AMortisseur VARiable), to co robią gruchy w zawieszeniu? Przecież cała idea hydropneumatyka opiera się na tym, że gruszki jednocześnie resorują i amortyzują, więc tu jest inaczej? Gruszki robią tylko za sprężyny?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Różycki w Wrzesień 19, 2014, 13:19:49
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Fajny przekrój. Jedna rzecz mnie zastanawia: jeśli AMVAR odpowiedzialny jest za amortyzację (AMortisseur VARiable), to co robią gruchy w zawieszeniu? Przecież cała idea hydropneumatyka opiera się na tym, że gruszki jednocześnie resorują i amortyzują, więc tu jest inaczej? Gruszki robią tylko za sprężyny?


Tak, AMVAR zajmuje się amortyzacją, czyli inaczej tłumieniem, a gruszki zajmują się resorowaniem, czyli kompensacją nierówności. Po prostu AMVAR pełni rolę dławików.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 19, 2014, 13:25:43
Wiesz może, po co są czujniki wysokości w bogatszej wersji zawieszenia w C5? Nie ma ich w C6 2.2 HDi, są tutaj, ale wydaje się, że żadnej sensownej roli nie mają?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Różycki w Wrzesień 19, 2014, 17:57:54
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Wiesz może, po co są czujniki wysokości w bogatszej wersji zawieszenia w C5? Nie ma ich w C6 2.2 HDi, są tutaj, ale wydaje się, że żadnej sensownej roli nie mają?


Prawdopodobnie są one po to żeby jak najszybciej analizować ruchy kół przedniej i tylnej osi. AMVAR oprócz zmiany charakterystyki tłumienia poprzez płynną zmianę "średnicy" dławika, miał za zadanie wymuszenie takiej pracy zawieszenia żeby płynnie niwelować różnice częstotliwości drgań między przednią a tylną osią. To co napisałem brzmi idiotycznie, ale nie umiem tego inaczej wyrazić ;-). W każdym razie chodziło o to żeby jakoś tam zgrać przód z tyłem. Miało to tylko C6 V6 (noPb i D).
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 19, 2014, 20:07:01
Niby tak, ale po co dodatkowe czujniki? Przecież nie ma możliwości wpłynięcia na pracę konkretnego siłownika, ewentualnie całej osi, przez jej usztywnienie, ale przecież do tego wystarczy jeden czujnik na całą oś i to może być realizowane w każdej wersji zawieszenia w C6 i C5 X7.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Wrzesień 20, 2014, 13:07:11
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Niby tak, ale po co dodatkowe czujniki? Przecież nie ma możliwości wpłynięcia na pracę konkretnego siłownika, ewentualnie całej osi, przez jej usztywnienie, ale przecież do tego wystarczy jeden czujnik na całą oś i to może być realizowane w każdej wersji zawieszenia w C6 i C5 X7.


W przypadku MAVAR ma to jak najbardziej sens - układ może zareagować na zbyt szybkie ugięcie jednego siłownika.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Wrzesień 20, 2014, 21:58:10
Cytuj

Artur Heise napisał:
W przypadku MAVAR ma to jak najbardziej sens - układ może zareagować na zbyt szybkie ugięcie jednego siłownika.

Tak, ale bez AMVAR będzie co najwyżej: oj, jak fajnie byłoby móc zareagować, ale nie mogę.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Puźniak w Październik 02, 2014, 01:07:36
a mnie się wydaje, że w bogatszej wersji jest po to, aby więcej kosztowało w naprawie... Przecież w C5 II bez zbędnych "AMAWARÓW" czas reakcji jest bardzo bardzo szybki. No ale niestety jak to w każdej dziedzinie bywa, coś nowego - coś drogiego...
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Roland Makowski w Styczeń 06, 2015, 11:32:28
Oj gdyby w serwisach aso mechaniory mieli choć w połowie taka wiedzę jak Artur lub Marek :) szacuneczek :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Tomek Czajka w Styczeń 06, 2015, 16:30:43
No ale jak są czujniki na każdym kole, no to zmiękcza się jedno koło, a nie cała oś (w przypadku dziury na przykład). Nie jechałem C5 z hydro, ale jak kupowałem swoje C6 to na oględzinach był kolega który takie ma. Pojeździliśmy C6 i stwierdził, że to jednak inny komfort.
A swoją drogą na ostatnim spotkaniu cytryniarzy w Krakowie, padła informacja, że to ostatnie citroeny z HA, potem już będą tylko DS na sprężynach, a Citroen zniknie.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Michał Siwek w Styczeń 06, 2015, 17:12:57
Dlatego pozostanie nam już tylko rolls royce lub Maserati :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Piotr Wolfowicz w Styczeń 06, 2015, 18:02:26
Cytuj

Tomek Czajka napisał:
jak kupowałem swoje C6 to na oględzinach był kolega który takie ma. Pojeździliśmy C6 i stwierdził, że to jednak inny komfort.

Wiadomo, AMVAR swoje robi :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Jan Wojtkiewicz w Styczeń 06, 2015, 18:35:07
Cytuj

Tomek Czajka napisał:
...
A swoją drogą na ostatnim spotkaniu cytryniarzy w Krakowie, padła informacja, że to ostatnie citroeny z HA, potem już będą tylko DS na sprężynach, a Citroen zniknie.

Nie do końca...
Znikną Citroeny >C4, a DS zostanie osobną marką z osobnymi salonami. Dealerzy mają się zdecydować, co chcą sprzedawać.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Tomek Czajka w Styczeń 06, 2015, 19:07:04
Czyli w PSA z dużych będzie tylko P508. Masakra, bo DS-y to malizny na razie, za to drogie. Chyba sobie jeszcze jedno C6 kupie i na kołkach w garażu postawie, żeby na zaś było. Może za 20 lat znowu wraca do Hydro, hihi. A ktoś jeździł z tu obecnych DS5? Jaki tam jest komfort?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Karol Machnik w Styczeń 09, 2015, 09:09:18
Ja potwierdzam miedzy c6 ojca silnik 2.7 i amvr a c5 x7 z zawieszeniem ha 3 z wersja sport jest ogromna różnica w resowowaniu. Czuć to wyraźnie podczas pokonywania szybkich zakrętów. I krótkich poprzecznych nierówności. Dodatkowo amvr ma własny komputer w skrzynce w komorze silnika
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Styczeń 09, 2015, 10:54:36
Karolu, service.citroen nic takiego nie stwierdza, AMVAR nie ma własnego komputera.
--
Cytuj

Jan Wojtkiewicz napisał:
Cytuj

Tomek Czajka napisał:
...
A swoją drogą na ostatnim spotkaniu cytryniarzy w Krakowie, padła informacja, że to ostatnie citroeny z HA, potem już będą tylko DS na sprężynach, a Citroen zniknie.

Nie do końca...
Znikną Citroeny >C4, a DS zostanie osobną marką z osobnymi salonami. Dealerzy mają się zdecydować, co chcą sprzedawać.

Wg service.citroen.com będzie jeszcze co najmniej C5 ze 163-konnym (EP6CDT M) i 200-konnym 1.6 THP, oraz ze 150-konnym (DW10FD) i 180-konnym (DW10FC) 2-litrowym Dieslem.
Wszystkie mają zawieszenie HA.
I tak będą sprzedawać obydwie marki. Jak się da w jednym miejscu sprzedawać Forda, Suzuki, Seata i Citroëna, to i DS się tam upchnie.
Jeśli znika HA, to po dylemacie. Sprężyny w C5/407/508, tudzież w DS5 są mniej komfortowe, niż nawet te w Passacie, więc nigdy więcej nie kupię Citroëna. Chyba, że ta informacja nie jest sprawdzona i jednak coś będzie?
Kupiłem żonie w tym roku C-Elysée. Fajne autko, szkoda że nie ma nadwozia kombi. Natomiast rzeczy, z których się w tym "budżetowym modelu" się rezygnuje nie są mi do niczego potrzebne, więc nie obraziłbym się, gdyby PSA zdecydowała się wprowadzić nowe C5, a stare kontynuować w niższej cenie i obcięte o różne rzeczy (np. bez opcji skórzanej tapicerki, nawigacji, turbodoładowanych silników >130 KM, ksenonów, elektrycznie otwieranej klapy bagażnika, elektrycznie sterowanych foteli), za to z HA (z najmocniejszymi silnikami, może jako płatna opcja, np. za 5 tysięcy) -- byłoby to na tyle dotkliwe dla gadżeciarzy, że woleliby nowe C5, ale ja bym bardzo chętnie kupił taki samochód (zakładając odpowiednią cenę).
Cytuj

Tomek Czajka napisał:
Czyli w PSA z dużych będzie tylko P508. Masakra, bo DS-y to malizny na razie, za to drogie. Chyba sobie jeszcze jedno C6 kupie i na kołkach w garażu postawie, żeby na zaś było. Może za 20 lat znowu wraca do Hydro, hihi. A ktoś jeździł z tu obecnych DS5? Jaki tam jest komfort?

Odpowiedzią na Twoje ostatnie pytanie jest ono samo, ale zadane retorycznie.
Fajnie, że będzie DS, może nawet z hydro, ale biorąc pod uwagę, że topowe DS5 kosztuje koło 180 tysięcy zł, to ile kosztować będzie hipotetyczne DS6? 280 tysięcy?
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Karol Machnik w Styczeń 09, 2015, 11:36:03
Dziwne. Widzielm przynajmniej kilka c6 każda z mverem ma dodatkowy komputer w komorze silnika. Ale może się myle postarał się to zbadac
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Styczeń 09, 2015, 11:45:32
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Karolu, service.citroen nic takiego nie stwierdza, AMVAR nie ma własnego komputera.


Porównaj sobie. ;)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Styczeń 09, 2015, 12:29:40
Hmmm, ki pieron? To na co ja patrzyłem? Przyznaję, mój błąd.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Karol Machnik w Styczeń 09, 2015, 13:48:36
Wiec właśnie. Do kolumn siłowników dochodzi wiele przewodów po 5 chyba. Dlatego tak mi się wydawało ze sama elektronika pompy nie może tego wysterowac. A juz mialem biec i rozbierac  c6
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Styczeń 09, 2015, 14:03:58
Przekonwertowałem prezentację do PDFa - co prawda nie po naszemu, ale obrazki ładne.  :devil:

I jeszcze jedna - po francusku (http://activaclubfrance.free.fr/Doc%20technique/C6.pdf).
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Styczeń 09, 2015, 16:08:35
[...]Kalkulator zawieszenia (CSS) jest usytuowany w komorze silnika, w skrzynce kalkulatora.

Kalkulator zawieszenia (CSS) zarządza poszczególnymi charakterystykami tłumienia, w funkcji informacji dostarczanych przez następujące elementy :
4 czujniki skoku koła
2 czujniki ciśnienia zawieszenia
Prędkosci samochodu
Prędkość obrotowa koła kierownicy

Kalkulator zawieszenia (CSS) steruje następującymi elementami :
4 urządzenia wykonawcze zawieszenia o zmiennej charakterystyce tłumienia
Zespolony blok hydro-elektroniczny (BHI)[...]
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Styczeń 09, 2015, 17:13:00
Ok, tego kalkulatora zawieszenia (CSS) nie ma w C5 z silnikami DT17, DT20, ES9 ani DW12C, a każdy z nich ma te kolorowe przewody (żółty, czerwony zielony i niebieski) , czyli przypuszczalnie ma też czujniki skoku koła (położenie kątowe dolnego wahacza).
1. PO CO?
2. DO CZEGO SĄ PODŁĄCZONE?
3. PO CO?
4. CZYM TO NIBY STERUJE?
5. PO CO?
6. ILE TO KOSZTUJE?
7. PO CO?

Przypuszczenie/zgadywanka: Czy C5 ma AMVAR (choćby i zubożony), ale Citroën tego głośno nie mówi? Czy ktoś rozbierał siłownik z C5 (to jest to samo, co w C6)? Może jest, tylko funkcja jest wyłączona w kalkulatorze (albo włącza się bardzo rzadko, np. jak droga jest w bardzo złym stanie, czyli na granicy RP)?

Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Wg service.citroen.com będzie jeszcze co najmniej C5 ze 163-konnym (EP6CDT M) i 200-konnym 1.6 THP, oraz ze 150-konnym (DW10FD) i 180-konnym (DW10FC) 2-litrowym Dieslem.


Sam sobie odpowiem -- to o niczym nie świadczy, na service.citroen.com jest też C6 z silnikiem DW12C.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Styczeń 10, 2015, 12:01:44
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

Przypuszczenie/zgadywanka: Czy C5 ma AMVAR (choćby i zubożony), ale Citroën tego głośno nie mówi?


Trzeba zobaczyć na schematach. :)


Cytuj

Czy ktoś rozbierał siłownik z C5 (to jest to samo, co w C6)? Może jest, tylko funkcja jest wyłączona w kalkulatorze (albo włącza się bardzo rzadko, np. jak droga jest w bardzo złym stanie, czyli na granicy RP)?


AMVAR jest dobrze widoczny, bo masz go na "szczycie" siłownika w C6, w C5 tego nie widziałem.
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Styczeń 10, 2015, 13:47:09
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:

Przypuszczenie/zgadywanka: Czy C5 ma AMVAR (choćby i zubożony), ale Citroën tego głośno nie mówi?


Robi się ciekawie. :)

Ma komputer AMVAR, ale sterowanie jest tylko dwoma zaworami.

Schemat dla DT20C i EW7.

7758 : kalkulator zawieszenia regulowanego
7715 : kalkulator zawieszenia
7748 : elektrozawór tylnego zawieszenia
7747 : elektrozawór przedniego zawieszenia
7751 : lewy przedni czujnik wzniosu nadwozia
7752 : prawy przedni czujnik wzniosu nadwozia
7753 : czujnik wysokości tylnego lewego nadwozia
7754 : czujnik wysokości tylnego prawego nadwozia
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Marek Kaszycki w Styczeń 11, 2015, 09:21:41
Dali AMVAR z tyłu? Chyba nie, bo siłowniki są takie same (?)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Styczeń 11, 2015, 12:02:05
Cytuj

Marek Kaszycki napisał:
Dali AMVAR z tyłu? Chyba nie, bo siłowniki są takie same (?)


Nie - nie dali, w C5 masz tylko czujniki jak w C6 AMVAR - niezależnie dla każdego koła i "zubożony komputer AMVAR". :)

Porównaj sobie ze schematem dla C6 :)
Tytuł: Re: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Piotr Wolfowicz w Styczeń 11, 2015, 20:31:41
A wiecie, że ten cały magiczny AMVAR, że to się wszystko ładnie regeneruje i jest tylko 1 firma w UE, która to ogarnia i polecają ją sobie na różnych forach C6 na całym świecie... i zgadnijcie skąd jest ta firma :)

Tak w ogóle, to np. w UK czekają miesiącami na fabrycznie nowe siłowniki do C6, czy u nas też jest taki kłopot z dostępnością ?
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Jacek Janikowski w Lipiec 04, 2017, 12:23:16
Wątek bardzo stary, ale może się komuś przyda.


Ostatnio przesiadłem się z C5 III X7 2.2 HDI 2009 170KM (standarowe HA3+), na C5 III X7 2.2 HDI 2011 204KM (z CSS/pseudo AMVARem) i rzeczywiście czuć różnicę.


Stare C5 mam na felgach 18", a nowe na 19" - drobne, ostre dziury (np. wyrwy w asfalcie) trochę czuć mocniej w nowej C5 (tu na pewno zasługa 19" opon), ale za to dziury średnie, dłuższe czy serię dziur (np. na wyboistej szutrowej drodze) nowe C5 z CSS pokonuje przyjemniej.


Nie są to jakieś gigantyczne różnice, ale jednak je czuć.


Na autostradzie nowe C5 (z CSS) też zachowuje się stabilniej, ale wg mniej raczej tylko dzięki większym felgom. W starej C5 poprawa stabilności na autostradzie po zmianie z felg 17" na 18" była nawet jeszcze bardziej odczuwalna.

Trochę mnie kusi by przerobić zawieszenie w C5 z CSS na takie jak w C6 z AMVARem, ale jednak trzeba by zmienić 4 kolumny, dodać brakujące czujniki i dorobić trochę instalacji. Obawiam się, że z biegiem czasu mogłyby zacząć się pojawiać problemy ze "sztukowaną" elektryką[/size][size=78%]. [/size]
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Jacek Janikowski w Lipiec 04, 2017, 16:26:25
Dzięki Paweł, to skutecznie wybiłeś ten pomysł z głowy :) Pozostaje cieszyć się z CSSa albo kupić C6 :)
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Adam Kowalski w Lipiec 23, 2019, 09:21:36
Witam posiadam c5 x7 3.0 v6 benzyna, mam te nieszczesne 4ry czujniki, przod stoi mi dosc wysoko bo az 45cm tyl 39cm, nie osiaga mi 3ciej i 4tej wysokosci bo juz w trybie do jazdy jest wysoko, regulacja tylko db i tylko w kalkulatorze css, czy ktos robil ta regulacje laik da rade czy lepiej nie tykac??
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Radosław Szewczyk w Lipiec 23, 2019, 09:56:24
45 to już wysoko i db może tego nie skorygować. Sprawdź czy czasem kalkulator zawieszenia nie ma już błędu. W db ustaw wartość domyślną czyli wpisz coś spoza zakresu, jeśli przód ruszy w dół to dobrze, jeśli nie co bardziej prawdopodobne to wystarczy odpowiednio zgiąć blaszki które przez łącznik poruszają czujnikami. Mechanik jak robił coś przy zawiasie mógł je powyginać stąd problem. Przy skręconych kołach dostaniesz się do nich bez kanału, wystarczy chwycić kombinerkami i delikatnie odginać na odpalonym silniku, od razu bedziesz widział że prześwit się zmienia.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Adam Kowalski w Lipiec 23, 2019, 16:39:58
Popodginalem blaszki i jest ok. Może nie ideał ale wszystko działa jak należy. Dzięki za info
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Adam Kowalski w Lipiec 28, 2019, 20:31:19
witam ponownie, pojezdzilem troche po regulacji zawieszenia i odczucia mam takie: auto zrobilo sie miekkie to napewno bez porownania z tym co bylo, ale czasem jak przejezdzam przez lezacego policjanta slysze delikatny stuk przy prawym kole, prawy silownik byl wymieniany, ale sfery raczej przednie nie, czy ten stuk to oznaka sfery??
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz Garbacik w Lipiec 29, 2019, 07:44:41
Stuki będą także jak zawieszenie nie jest idealnie ustawione.
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Adam Kowalski w Lipiec 29, 2019, 21:01:29
tak moze byc, blaszkami nie wyregulujesz idealnie:(
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Niedziółko w Marzec 13, 2021, 14:52:38
Witam, odświerzę trochę temat. Znajomy ma C5 2.7 hdi, wiec 4 korektory. Problem jest w tym , że tył wydaje się być za nisko( porównując do mojego c5 z dwoma korektorami) i czasami tył opada. Ponadto po opuszczeniu w dolne położenie nie zawsze pokazuje na zegarach osiągnięcia pozycji. Patrząc na tak opuszczone zawieszenie mam wrażenie ze mój tak leży po strawieniu ciśnienia. Myślałem żeby wyregulować zawieszenie od nowa ale zastanawiam się czy nie będzie gorzej. Ustawiałem już kilka c5 z dwoma konektorami i nie było problemu ale tu wole zapytać jakie maja być wysokości od środka koła do rantu błotnika. Może ktoś kto ma silnik 2,7 HDi coś podpowie?
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Drużbiak w Marzec 13, 2021, 21:03:19
Jak nie osiąga któregoś punktu to winne są zazwyczaj łączniki przy korektorach. Rozebrać zobaczyć w jakim są stanie wyczyścić posmarować lekko lub wymienić, pomierzyć i wpisać w komputer odpowiednie wyniki wyliczeń.

https://drive.google.com/file/d/1f9fdQ5yLgV09OnoOS_eq4L_KygWYovIg/view?usp=drivesdk
Tu masz co i jak w V6
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Niedziółko w Marzec 13, 2021, 21:51:43
Jak nie osiąga któregoś punktu to winne są zazwyczaj łączniki przy korektorach. Rozebrać zobaczyć w jakim są stanie wyczyścić posmarować lekko lub wymienić, pomierzyć i wpisać w komputer odpowiednie wyniki wyliczeń.

https://drive.google.com/file/d/1f9fdQ5yLgV09OnoOS_eq4L_KygWYovIg/view?usp=drivesdk
Tu masz co i jak w V6
Dzięki. Łączniki tył wymienione na nowe, na przód kupione nowe czekają na pacjenta. Po wymianie tylnych na nowe nie ma poprawy. Tył potrafi opaść bez przyczyny w trakcie jazdy i nie ma żadnej informacji o tym , dopiero inni kierowcy migają światłami , dlatego chce ustawić według instrukcji serwisowej.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Tytuł: Odp: [Mk III] Wersje zawieszenia HA3 -- jak to z nimi jest?
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Drużbiak w Marzec 14, 2021, 14:25:53
No to instrukcję ci podałem w linku, powodzenia