Klub Cytrynki

Samochody zabytkowe i rzadko spotykane => ZX => ZX - Mechanika => Wątek zaczęty przez: Łukasz Skorupa w Maj 17, 2010, 17:42:10

Tytuł: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 17, 2010, 17:42:10
Witam,
Mam problem z kontrolka check engine. Czasami sie zapala i bywa że raz sama zgaśnie a czasami świeci sie przez tydzień. Zauważyłem dzisiaj żę zapaliła się rano potem pojechałem na stację zatankować do pełna. Niestety kontrolka cały czas się paliła. Zgasiłem silnik otworzyłem maskę otwarłem korek od oleju wyciągnąłem bagnet, zamknąłem maskę odpalam silnik i kontrolki nie ma :))
Niestety nie sprawdziłem jeszcze numerów błędów ale chciałem zapytać czy może ktoś miał podobny problem ??
Może jest tak że kontrolka sie kasuje po otwarciu maski ??
Ostatnio czyściłem węże od odmy bo były zaklejone majonezem i wymianiałem uszczelkę pod pokrywą zaworów bo olej wydostawał się na wydech z tyły bloku silnika i "ładnie" pachniało w środku.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Artur Heise w Maj 17, 2010, 18:00:21
Cytuj

Łukasz Skorupa napisał:

Może jest tak że kontrolka sie kasuje po otwarciu maski ??


To tak jakby w domu bezpieczniki się naprawiały po zamknięciu drzwi wejściowych ;)
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 17, 2010, 18:23:18
Nie chodzi o naprawianie lecz o coś w rodzaju resetu (tak jak po odłączeniu aku).
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Artur Paul w Maj 17, 2010, 20:10:50
na bank czujnik jakiś :) u mnie tez tak było wymieniłem czujnik temp. cieczy chłodzącej zresetowałem CPU i  już się nie zapala :D czasami jeszcze na zimnym silniku ale to zaraz gaśnie ale sporadyczny błąd mam :)
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 17, 2010, 22:01:43
czyli narazie pozostaje diagnoza kodow blyskowych i potem zobaczymy co i jak.
Dodam jeszcze ze spalanie mi wzroslo i jest na poziomie 14l co jest wynikiem dosc wysokim nawet jak na krotka trase jaka mam do pracy 3 km w jedna strone.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Wroniszewski w Maj 18, 2010, 09:51:20
Sprawdź czy sonda lambda Ci się nie rozpina.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek Drzymała w Maj 18, 2010, 13:34:14
Albo nie działa, co powodowałoby właśnie wzrost spalania, sprawdź czy się rozpięła, jeśli nie to miernikiem elektrycznym można zdiagnozować awarię sondy.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 18, 2010, 17:17:25
Co do sondy to też miałem takie podejrzenia kiedys robiłem jej pomiar i na mierniku elektr. wahania były takie jak powinny. W piątek sprawdzę kody błędów i przemierze na wszelki wypadek sonde jeszcze raz, może uda mi się ja wymontować i zerknac w jakim jest stanie wizualnie.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Artur Paul w Maj 18, 2010, 19:36:42
e tam sonda.... odrazu sonda :) mi też taki błąd wyskoczył a sonda dobra ;] a nie pokazał ze czujnik temp jest walniety wymieniłem i spalanie jest w trasie 5-6litrów :)
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 18, 2010, 20:55:29
Jakie numery blędów ci pokazywało ??
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Artur Paul w Maj 19, 2010, 21:24:19
2 błędy :D
-----KOD
52
--------OPIS KODU
Regulacja składu mieszanki poza zakresem.
-----------------OPIS USTERKI
Uszkodzenie sondy lambda, przerwy w obwodzie lub zwarcie do masy
lub plusa zasilania. Sprawdzić złącza, kable i działanie sondy -
- możliwe zestarzenie sondy. Sprawdzić połączenie pomiędzy masa
pojazdu a układem wydechowym oraz jego szczelność. Usterka może
być powodowana także nieprawidłowym działaniem sterownika układu.
Usterka możliwa również jeśli kontynuowano jazdę z bardzo niskim
stanem paliwa w zbiorniku lub do jego wyczerpania.

-----KOD
41
--------OPIS KODU
Brak sygnału z czujnika obrotów wału korbowego.
-----------------OPIS USTERKI
Uszkodzony czujnik, złącze lub przewody. Możliwa przerwa
w obwodzie lub zwarcie do masy lub do plusa zasilania. Sprawdzić
złącza kable i czujnik. Kod usterki pojawia się także przy
unieruchomionym silniku. Należy go wówczas zignorować.

Poprawiłem układ wydechowy bo srodek to sito - wymieniłem całkowicie.
Uszczelki pod kolektor wyczysciłem sonde :)

Błedy były nada...

Zrobiłem w miedzy czasie rozrząd i olej filtry i poprawiłem elektryke przy kilku czujnikach bo kable szmelc...

Stał na wysokich obortach po odpaleniu do 2tys... i nie schodziły szybko.

Do map sensora poprawiłem połączenie z układu dolotowego z podciśnieniem bo przewó był sparciały.

Wymieniłem czujnik temp cieczy chłodzącej i działa elegancko :)
Proponuję czujnik z firmy EPS ;] = 50 zł a jakość i trwałość jest ok.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek Drzymała w Maj 19, 2010, 23:30:13
czyszczenie sondy nic nie daje, przerabiałem ten temat, ja miałem podobne objawy, wymieniłem sonde na jakis tam zamiennik za 80 pln i jest ok a zrobilem juz 11 000 km
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 20, 2010, 05:51:37
Z tego co udało mi się sprawdzić moja sonda ma symbol 1628 T2. Zanim jednak zabiore się za wymianę to sprawdzę ją miernikiem.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 21, 2010, 13:07:48
Udało mi się odczytać błędy i są następujące:
51
53
52
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Artur Paul w Maj 21, 2010, 20:44:32
Jaki masz aku ?? :D za niski lub za wysoki masz napięcie na aku sprawdz też ładowanie.

Jaki stan układu wydechowego ?? :)
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 21, 2010, 21:03:36
Jeżeli chodzi o aku to zakupiłem go 15.01.2009 45Ah/400A. Stan układu wydechowego nie jest najgorszy. Już przy zakupie poprzedni właściciel wywalił katalizator i wspawał w to miejsce rurkę. Jutro pomierze jeszcze sonde zeby zobaczyc czy działa poprawnie. Sprawdze rowniez czy masa z akumulatora jest w porzadku czy cos nie zasniedziało.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Artur Paul w Maj 22, 2010, 17:20:30
45Ah do 1.8i ?? trochę mało ;]
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 23, 2010, 21:51:44
Myślę że nie tym bardziej że poprzedni był o tej samej powjemności. Jeżeli byłby to diesel to wtedy jest inna sprawa. Sadzę że w tym przypadku pojemność akumulatora nie zależy od pojemności silnika.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 25, 2010, 10:56:32
Po skasowaniu błędów (odłączeniu aku) w piątek dzisiaj znowu zapaliła się lampka check engine po sprawdzeniu błędów wywaliło błąd nr 51 (sonda). Jeżeli w końcu mi się uda to sprawdzę sonde jeszcze dzisiaj.

Sonda wstępnie sprawdzona miernikiem elektronicznym niestety na zimnym silniku cos tam się pokazywało. Natomiast po zagrzaniu silnika do 90 stopni miernik przestał cokolwiek pokazywać. Wyglądało to tak że wraz ze wzrostem temp. silnika wartości zmieniały się coraz wolniej aż w końcu przestały.

Jeżeli chodzi o akumulator to ładowanie jest na poziomie14.30V
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 25, 2010, 18:57:45
Ponownie podłączyłem miernik i w tej chwili wartości oscylują wokół wartości 0,42 - 0,48 V. Prąd ładowania na zapalonych światłach jest taki sam jak z wyłączonymi światłami 14,30V. Zdarzyło się że podczas pomiarów kontrolka 2 razy zgasła w piewszej chwili pomyślałem że może jest problem z masą sondy i przy podłączeniu pod kabel z sondy oraz minus na akumulatorze kontrolka gaśnie ale to jednak tylko przypadek.
Komputer cały czas pokazuje błąd 51 oraz 52.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek Drzymała w Maj 25, 2010, 20:44:48
Sonda do wymiany, wartości napięcia powinny zmieniać się pomiędzy 0.1~0.9 V, sonda umarła niestety.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 25, 2010, 21:18:38
Potwierdziłeś moje przypuszczenia (większe spalanie, check engine, bład 51 oraz 52). Mam na oku taką http://www.allegro.pl/item1052360360_sonda_lambda_peugeot_306_605_boxer_1628_r9_1628_t2.html sądzę że będzie lepsza od np. takiej http://www.allegro.pl/item1023466616_sonda_lambda_citroen_ax_bx_c15_c25_cx_jumper_xm_zx.html
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Sylwester Maciejczuk w Maj 25, 2010, 23:25:02
Łukaszu sprawdź czy działa podgrzewanie sondy,jest zasilane przez przekaźnik .Są to 2 białe  przewody od sondy .Zmierz oporność grzałki ,ma kilka omów .
Napięcie które  mierzysz  podstawia ECU od wtrysku  aż sonda się nie nagrzeje.Może jest przerwa na przewodzie sygnałowym od sondy ,a w ostateczności  może sonda padła .
 Pozdrawiam .
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 26, 2010, 11:02:16
Proszę tylko o informację czy oporność powinna się zmieniać ? Czy ma być stałą wartością ? Czy temp. silnika ma wpływ na oporność ?
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Sylwester Maciejczuk w Maj 26, 2010, 22:49:08
Łukasz oporność rośnie wraz z nagrzewaniem  .
Grzejnik jest typu PTC .
 Sprawdzałem zimną miała oporność 4,5 oma a po nagrzaniu nad kuchenką  oporność wzrosla do 10 omów.
 Pozdrawiam.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 27, 2010, 12:47:47
Ok to już wiem jakich wartości wypatrywać :)
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Maj 31, 2010, 08:54:08
U mnie kontrolka pali się tak gdzieś od roku. Zająłem się tym teraz bo przeraziło mnie spalanie na poziomie 15l nigdy wcześniej mi tak nie palił stad moje zainteresowanie. Muszę jeszcze sprawdzić oporność sondy jak znajdę chwilę czasu no i prawdopodobnie czeka mnie zakup nowej. Pytanie tylko czy lepiej uniwersalna czy lepiej oryginal z boscha (koszt ok 200zł) ??
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Grzesiek Drzymała w Czerwiec 01, 2010, 09:36:37
Ja mam uniwersalną, tak jak kolega wcześniej pisze za 80 pln, przez pół roku zrobiłem zrobiłem ponad 11 kkm. Uniwersalna ma inna kostkę, trzeba uciąć kable i polutować, ciężko się to lutuje bo kable nie są miedziane tylko stalowe chyba, ale jest do zrobienia. Pozdrawiam.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 02, 2010, 11:59:48
Zapytam jeszcze ta uniwersalna sonda firmy NTK ??  np. http://www.allegro.pl/item1060436261_orginal_uniwersalna_sonda_lambda_ntk_4_przewodowa.html
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 02, 2010, 17:42:37
Sprawdzilem opornosc i okazuje sie czy zimny czy cieply silnik opornosc na poziomie 1ohma
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Sylwester Maciejczuk w Czerwiec 05, 2010, 10:52:23
Łukaszu oporność   wskazuje na uszkodzenie  podgrzewania sondy ,trzeba kupić  nową
 Pozdrawiam .
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 06, 2010, 22:28:02
To zaczyna poszukiwania :)) tylko nie wiem czy w te uniwersalne sie pakować żebym potem nie żałował że nie dołożyłem do oryginału.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 10, 2010, 16:04:35
W dniu dzisiejszym zamówiłem w IC sonde orginalna marki bosch o symbilu 0 258 003 203 za zawrotną cenę 290zł. Jutro mi ją dostarczą mam nadzieje że rozwiąże to problem świecenia kontrolki oraz podwyższonego spalania. Po montażu oczywiście zrobie reset komputera przez odłączenie klemy z akumulatora.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Marcin Ilcewicz w Czerwiec 12, 2010, 18:36:33
Cytuj

Łukasz Skorupa napisał:
W dniu dzisiejszym zamówiłem w IC sonde orginalna marki bosch o symbilu 0 258 003 203 za zawrotną cenę 290zł. Jutro mi ją dostarczą mam nadzieje że rozwiąże to problem świecenia kontrolki oraz podwyższonego spalania. Po montażu oczywiście zrobie reset komputera przez odłączenie klemy z akumulatora.


nie zapomnij skasować błędów
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 15, 2010, 12:42:16
Oczywiście błedy skasowane. Narazie jest spokój ale jeszcze się nie najezdziłem :-) póki co kontrolka abs-u się pojawiła chyba pora znowu styki przeczyścić.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Szymczak w Czerwiec 15, 2010, 18:10:27
No mi sie od jakiegos czasu swieci kontrolka.Wywala mi blad 13 czujnik wymienilem...Niestety od wczoraj pojawia mi sie tez nagle blad 52.Robilem restart komputera blad sie nie kasuje mimo ze czujnik z bledu 13 wymieniony.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Szymczak w Czerwiec 15, 2010, 18:10:38
No mi sie od jakiegos czasu swieci kontrolka.Wywala mi blad 13 czujnik wymienilem...Niestety od wczoraj pojawia mi sie tez nagle blad 52.Robilem restart komputera blad sie nie kasuje mimo ze czujnik z bledu 13 wymieniony.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 15, 2010, 21:50:26
to wygląda na to że prawdopodobnie sonda zaczyna odmawiać współpracy :( najlepiej sprawdzić miernikiem żeby miec pewność.
Tytuł: Re: Check engine
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Skorupa w Czerwiec 29, 2010, 21:12:34
Narazie przejachałem całe 100 km :)) i kontrolka sie nie zapaliła. Licze jeszcze że spalania wróci do normy wtdy będę całkowicie zadowolony z efektu i 300zł inwersycji.