Witam, przyszedł chyba czas dorzucić i swój kamyczek do tej rzeki pomysłów i problemów.
U mnie w C5 2.0hdi 2007r., auto lubiło długo kręcić według jego widzi mi się. Zazwyczaj jednak ok - 2 / +5 °C zaczynały się problemy. Podwójne grzanie świec pomagało czasem. A czasem po prostu trzeba było kręcić 20s, przestać i za drugim zakręceniem zapalał od razu.
Natchniony dyskusją na forum, przejrzałem swoje pęcherzyki w przewodach, ale szczerze, to jakiejś katastrofy tu nigdy nie stwierdziłem. Postanowiłem jednak wstawić do układu pompkę elektryczna, przekaźnik i maly zaworek zwrotny na bypasiku pompki.
Montaż całości zrobiłem pod maską. Przekaźnik jest czasowy, włącza się dopiero po zapłonie. W ten sposób w czasie kiedy i tak czekam na podgrzanie/sprawdzenie świec, załącza się pompka na jakieś 10s, i napełnia uklad/nabudowuje w nim ciśnienie/przepompowuje bąbelki powietrza (niech każdy wybierze swoją wersję).
Po co bypasik wokoło pommpki. Żeby ew. wyeliminować opory, które ta pompka elektryczna może dawać w czasie kiedy nie pracuje. Żeby pompka nie kręciła paliwem tylko wokół bypasu, wsadziłem tam zaworek kierunkowy. Co ważne sprawdziłem sobie wcześniej czy zaworek zwrotny w pompce ręcznej (gruszcze) przed filtrem był szczelny. U mnie był, więc nie wsadzałem drugiego zaworka zwrotnego przed pompką el., który miałby utrzymywać ciśnienie paliwa w układzie po wyłączeniu przekaźnika.
Przekaźnik wymaga stałego zasilania i sygnalu. 12V stałe, wziąłem z alternatora. 12V sygnał, wziąłem z jednego z przewodów przy wtyczce czujnika za filtrem paliwa. Sprawdziłem że na jednym z przewodów pojawia się 12V po zapłonie i wpiąłem sie tam. 0 dla wszystkich elementów wziąłem ze śruby przy pompie zawieszenia, bo było tam już podłączonych parę rzeczy. Wszystkie przewody w peszelki (pomarańczowy szlaczek na zdjęciach), połapałem trytytkami i poupychalem za mocowaniem siłownika zawieszenia, wzdłuż przewodów paliwowych i za zbiornikiem płynu hydraulicznego zawieszenia. Pompka ma w zestawie uchwyt, który skręciłem do podstawy filtra. Wszystko wisi stabilnie i nie drży.
Z jednej rzeczy która mnie zaskoczyła w czasie montażu. Citroen ma dziwne przewody paliwowe. Wewnętrzna twarda rurka, plastik, może teflon, w osłonce gumowej. Nożyk tnie je jak masło, więc trzeba uważać żeby nie uszkodzić za głęboko przy ściąganiu osłonki, albo uwalnianiu z króćca pompki ręcznej. Nie udało mi się włożyć w tą rurke złączek typu
https://www.castorama.pl/lacznik-do-wezy-8-mm-bialy-id-1049603.htmlJednak nie było problemu naciągnąć na górę tej rurki, 2cm przewodu paliwowego i ścisnąć od góry opaska śrubowa. Trzyma i jest szczelne.
Co do wielkości przewodów paliwowych. Kupiłem 8 i 10mm, grube w oplocie. Wszystkimi elementami układu łączyłem z wykorzystaniem tego typu łączników i trójników z castoramy. Też kupiłem sobie 8 i 10. Po fakcie. Łączyłbym wszystko na 8mm, bo ciaśniej pasuje, a po podgrzaniu opalarką, naciąga z lekkim oporem przewody 8mm na krócce 10mm.
Jedyny brzydki fragment układu to zakręt przed króćcem pompki ręcznej. Troszkę przewód paliwowy się tam zagina, ale, auto jedzie 180km/h, nie dymi i błędów nie wyrzuca, więc może nie przeszkadza to za bardzo. Dla purystów na pewno da się znaleźć jakieś sprytne, twarde kolanko 90 albo 60°. W sumie 60° pasowałoby jak ulał.
Zrobiłem to we wrześniu. Do dziś wielkich mrozów nie było ale było - 2 I - 10, był też tydzień nie ruszania auta z miejsca przy +2. Na razie wydaje się że mu to pomogło. Pali od strzała.
Myślę że w trakcie zbierania doświadczeń będę edytował ten post... Może za chwilę przyznam się jednak że moje zwycięstwo było czasowe... Zobaczymy
Dodam jeszcze że wcześniej dałem rozrusznik do sprawdzenia ale był ok, wymienili tylko tulejki.
Lista materiałów:
Pompka (pierwsza z brzegu)
https://allegro.pl/oferta/pompa-paliwa-uniwersalna-qap-zewnetrzna-6814421113?utm_medium=app_share&utm_source=facebookZaworki zwrotne:
https://allegro.pl/oferta/zawor-zaworek-zwrotny-paliwa-fi-8mm-uniwersalny-6718908558?utm_medium=app_share&utm_source=facebookPrzekaźnik skracajacy:
https://allegro.pl/oferta/przekaznik-samochodowy-czasowy-skracajacy-2dsp-6252619156?utm_medium=app_share&utm_source=facebookPodstawka przekaźnika z bezpiecznikiem (dla wygody montażu):
https://allegro.pl/oferta/gniazdo-podstawa-przekaznika-4120-bezpiecznik-30a-6631131900?utm_medium=app_share&utm_source=facebookŁączniki powyżej
Trójnik
https://www.castorama.pl/trojnik-do-wezy-8-mm-bialy-id-1052609.html Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka
Edit 02.2021
Mrozy - 17 już nie są straszne. Auto odpala bez podwójnego podgrzewania świec, bez stukania, silnik też szybciej zaczyna równo pracować.