Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym  (Przeczytany 4067 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #25 dnia: Grudzień 13, 2019, 02:27:52 »
Mój w 2.9 przerywał, ale czasem zaczynał działać po pacnięciu w deskę, o mnie zmyliło. W końcu okazało się że winny był czujnik przy skrzyni.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jan Walczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 109
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3.0 mk1
  • Miejscowość: Łódź
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #26 dnia: Grudzień 13, 2019, 18:17:21 »
dokładnie. U mnie w Mk1 właśnie padł komputer pokładowy w wyniku braku info o prędkości. Widać to zależne od wilgotności i temperatury.

Offline Paweł Malinowski

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 2 255
  • Skąd: Ełk
  • Posiadany samochód: Same Peugeoty
  • Zainteresowania: SPORT MECHANIKA ŻEGLARSTWO
  • Miejscowość: Ełk
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #27 dnia: Grudzień 13, 2019, 21:54:55 »
Czujnik spalania stukowego jak pisał Krzesimir jest pod listwami wtryskiwaczy, trzeba też zdemontować dolny kolektor, ten który rozdziela powietrze bezpośrednio do cylindrów. Jakby co fotorelacja na w moim temacie Zx-owym :-) Ale u Ciebie To raczej nie to.....
Nasze Cytyny :
Mój Zx v6, był i nie ma....

Obecnie Peugeot 308 oraz 407 coupe v6

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #28 dnia: Grudzień 15, 2019, 01:25:44 »
Zachciało mi się "fałki", to teraz mam, a można było zostać przy 2.1TD... :)
Planowałem 4 dni po świętach na naprawę tych usterek, ale zaczynam się obawiać czy starczy czasu...  :D 

Dzięki za wszelkie porady. Niedługo działam, dam znać czy w końcu będzie gadał jak należy.


Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #29 dnia: Grudzień 15, 2019, 12:59:56 »
Zachciało mi się "fałki", to teraz mam, a można było zostać przy 2.1TD... :)

Mógłbym powiedzieć dokładnie odwrotne zdanie...
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Marek Korczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM mk2 2.0TCT '99 XM mk2 2,9(ES9J4) '98
  • Zainteresowania: renowacja aut, sporty motorowodne, elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 15, 2019, 22:24:01 »

Mógłbym powiedzieć dokładnie odwrotne zdanie...



Ja również, może trochę nie na temat, ale mnie moja "fałka" właśnie bezawaryjnie dowiozła na Teneryfę (za co jestem jej ogromnie wdzięczny i mam nadzieję że przywiezie mnie z powrotem) i teraz wygrzewa się pod palmami  ;D
DS (ID19B) w trakcie renowacji...

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 17, 2019, 17:16:39 »
Nie miałem na myśli, że es9j4 jest awaryjny, wiem, że to jeden z lepszych motorów, jak nie najlepszy jeśli chodzi o V6 w tym aucie. W 2.1 na boschu, to wiecie. Paliwo, dobry aku i musi chodzić :) Chodziło mi o dostęp do pewnych podzespołów, czujników, utrudniona diagnostyka ze względu na brak jakichkolwiek informacji ze strony sterownika. Dla mnie to nowość, bo nigdy v6 nie miałem, a porównanie mam tylko do 2.1, bo póki co miałem dwa XMy z 2.1 i od nich zaczynałem swoja przygodę - tam to jednak więcej miejsca było hehe, także wybaczcie :) Oba silniki są moim zdaniem bardzo dobre pod pewnymi względami (2.1 z pompą boscha jak dla mnie pancerny, ekonomiczny, wdzięczny motor nie do zajechania, mam z nim same dobre doświadczenia). W sumie to mimo pewnych usterek w es, dziennie mnie wozi do pracy itd, także nie ma co narzekać za bardzo, tym bardziej, że cenowo to jest auto raczej z dolnej półki, a spokojnie daje radę jako "daily" i nawet lhmu dolewać nie trzeba :D


Uszczelki pod dolny kolektor, to są jeszcze w ogóle gdzieś dostępne?  Szukam po numerach i dosyć słabo to wygląda albo ja słabo szukam.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 17, 2019, 19:37:53 »
3 lata temu przerabiałem wkrętki pod LPG to uszczelki były bez problemu na następny dzień. Założyłem takie: AJUSA 13141300 - 56zł sztuka.
Z dostępem do podzespołów rzeczywiście słabo trochę. Ogólnie moim zdaniem silnik dobry. Przejechałem nim już 177kkm na LPG i średnie spalanie z całości mam 12,57LPG także nie jest źle. Moc na hamowni trzymał książkowo po przebiegu 250kkm. Teraz mam prawie 330kkm i wykresy dalej ponad normę. Jedynie co to charakterystykę w dole mógłby mieć lepszą, bo trochę muli do tych 4k rpm.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 02, 2020, 00:11:25 »

Witam wszystkich i przy okazji życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

Dzięki Mateusz. Zamówiłem te Ajusy i co ciekawe przyszły ale z Victor-Reinz`a. Też ok :)

Wymieniłem czujnik położenia wału - jest poprawa - póki co silnik nie szarpie całym autem jak wcześniej, jakby się dusił, jeździ płynnie. Stary czujnik ma rezystancję ok 340Ω, nowy 460Ω. Jednak to nie koniec, niestety. Okazało się przypadkiem, że te przerywanie, gubienie jakby zapłonu to nie jedyny objaw, a jeden z dwóch nałożonych na siebie w tym samym czasie. Otóż silnik przestał szarpać, ale nadal drży, wibruje zgodnie z ruchem obrotowym wału. Teraz wypadania zapłonu nie ma przez co uwidocznił się ten drugi objaw - jest taki efekt jakby było źle wyważone np koło zamachowe. Przyczyna niestety jest najgorsza z możliwych.


Przy okazji wymiany czujnika zdemontowałem też kolektor ssący. Sprawdziłem stan świec i uznałem, że skoro jest dostęp to sprawdzę raz jeszcze ciśnienie sprężania na poszczególnych cylindrach, choć nie dawno było to robione i pamiętam, że na każdym było około 15 barów. No i nie miła niespodzianka. Pierwszy cylinder od strony grodzi i skrzyni biegów - przy pierwszej próbie 8 bar. Nie mogłem w to uwierzyć w pierwszej chwili, oczyściłem dla pewności gniazdo świecy, uszczelkę manometru itd. Najwięcej nabił ok 11 bar. Próba olejowa - od razu 14,7 bara. No i chyba mamy przyczynę wibracji - 4 bary różnicy względem reszty i to też nie wiem do końca czy te 11 ma zawsze, czy raz jest mniej, raz więcej. Parę dni temu nie chciał mi odpalić na wszystkie gary, teraz już wiem czemu...


Nie pamiętam czy opisywałem to wcześniej w innym temacie, ale w maju 2018 miałem zdemontowane głowiczki i pokrywy wałków rozrządu w celu ich uszczelnienia (standardowe sączenie się oleju). Przy demontażu okazało się, że ktoś prawdopodobnie nie dbał o wymianę oleju. Było tyle nagaru jakby ktoś jeździł na mineralnym  i to grube tysiące km bez wymiany albo jakimś longlife - złogi "błota". Odma lada moment byłaby zatkana. Oczywiście to wszystko poczyściłem + silnik przeszedł dwie płukanki (aż przestał lecieć "żur" z miski) z każdorazową wymianą filtra zanim wrócił do jazdy. Olej zalany - 5w40 Totala. Teraz własnie przypada czas, że powinienem wymienić olej na nowy (jakieś 2 tys zrobiłem może od jego zalania po płukankach. Przyjąłem, że pierwsza dawka oleju będzie miała za zadanie dodatkowo jeszcze wymyć silnik podczas normalnej pracy i dopiero nowy olej + filtr na 10 tys km lub rok).

Jedynie co mi pozostało to nadzieja, że pierścienie stoją przez nagar w rowkach, więc wykonam stary jak świat zabieg - zaleję garnki naftą i zobaczymy. Jak nie pomoże, to czeka mnie rozbieranie silnika i spore koszta  :(
Cieszy jedynie fakt, że łoża wałków rozrządu i same wałki są w dobrej kondycji. Natomiast nie wiadomo co z dołem. Zrzucę miskę, sprawdzę panewki, może nie będzie dramatu...



Dołączam filmik z 2018, kto chce, może zobaczyć jak to wyglądało przed czyszczeniem.

https://www.youtube.com/watch?v=9933cjFe-Nc&feature=youtu.be

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: ES9J4 - trzęsie silnikiem na biegu jałowym
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 02, 2020, 13:26:02 »
Nalej płukanki do cylindra i zostaw na dobę ( po trochu do każdego cylindra ) ja stosuje Liquid Molly.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 02, 2020, 16:22:12 wysłana przez Przemysław Orłowski »
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb