Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju  (Przeczytany 4373 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

  • Gość
[skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« dnia: Marzec 28, 2008, 19:07:28 »
Witam,

Jutro prawdopodobnie biorę się za wymiane tej swojej nieszczęsnej skrzyni, zimmeringów oraz sprzęgła (trzeba naprawić autko przed zlotem hehe). Mam nadzieje, że zakupiona używka jest w dużo lepszym stanie. Po wymianie zaleje jeszcze stary olej, żeby tylko przetestować czy skrzynia dobra, jak wszystko będzie dobre to wymienie odrazu olej na nowy, najlepszy jaki się da, i tutaj pytanie:

JAKI olej kupić? Wiem, że musi być PSA ale jaki dokładnie najlepiej, ma być NAJLEPSZY! :)

Skrzynie będę wymieniał z ojcem, jako że on ma lata doświadczeń z zx'em a ja żadne jeśli chodzi o skrzynie, jednak jeżeli macie jakieś cenne i ważne wskazówki prosze pisać!

pozdrawiam serdecznie
Artur

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 29, 2008, 08:20:52 »
Motul - najlepszy - ale gdzie jestem i pytam to rokładają ręcę- nigdzie go nie mają
A wszystkie mają być klasy 75w80(?) (ja lałem Elfa TRX)
Kiedyś już Ci pisałem. W dziale pobieralnia jest instukcja krok po kroku jak zdemontować skrzynię :)

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 29, 2008, 08:48:46 »
Wiem wiem, ale tamte stare posty diabli wzieli. Dzięki za info, dam znać jak efekt,

pozdrawiam
Artur

Offline paweł woznica

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Skąd: sulejówek
  • Posiadany samochód: zx1.4i , c5 1.8
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: sulejówek
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 29, 2008, 10:32:56 »
a czy skrznia od zx 1.1 bedzie pasowac do 1.4? sa podobne (wizualnie) ale jak z przelozeniami?

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 29, 2008, 10:45:07 »
Cytuj

paweł woznica napisał:
a czy skrznia od zx 1.1 bedzie pasowac do 1.4? sa podobne (wizualnie) ale jak z przelozeniami?

No trudne pytanie zadałeś
Nie koniecznie będzie pasować bo w 1,1 moze być cięgłowa jakbys chciał zamienić to wystarczą dwie fotki i Ci powiem :)

Offline paweł woznica

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Skąd: sulejówek
  • Posiadany samochód: zx1.4i , c5 1.8
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: sulejówek
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 29, 2008, 10:53:48 »
ok to jak tylko wyciagne ją to zrobie foto i podesle. dzieki;]

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 30, 2008, 22:15:33 »
Skrzynia wymieniona, nowiutki olej zalany (Total BV), biegi wchodzą bardzo dobrze, wręcz same wskakują. A miałem cykora przy odpaleniu bo przyznam szczerzę, że skrzynię którą wyjąłem jako zepsutą, dużo lepiej wyglądała z zewnątrz od tej kupionej używki (moja 120tyś, używka 180).

Było kilka komplikacji, skrzynia troche inna, wybierak ten sam aczkolwiek czujnik do zegarów był mechaniczny na linke, ja miałem elektromagnes (na szczęście dało się przełożyć i pasowało), czujnik TPS również inny (też dało sie przełożyć).
Mieliśmy problem z wykręceniem prawej półosi (mocowanie na 4 długie śruby klucz 13stka, ciężko dostępne, zasłonięte przez alternator więc było trochę problemów z wykręceniem). Jedna śruba od skrzyni (wspólna z rurą od kolektora) miała zjechany gwint (widać że ktoś już ruszał rurę) więc był niezły problem z odkręceniem. Sama skrzynia też łatwo nie chciała zejść, ale w końcu się udało. Najprzyjemniejsza była wymiana już samego sprzęgła i zimmeringów, bo wszystko na wierzchu :) Z założeniem drugiej skrzyni też nieźle się naszarpaliśmy, mieliśmy ogromny problem żeby zazębić wałek skrzyni z silnikiem. Nacentrowaliśmy wszystko pięknie a i tak #$%!%stwo nie chciało wejść, ale po kilku próbach obrotu wałem w końcu się udało i trafiło na swoje miejsce. Najbardziej przeszkadzały kable, wszędzie się plątały, skrzynia ciężka, mało miejsca na ruch - przechlapane (w reflexie wszystko było na wierzchu, praktycznie zero kabli, a tutaj no mówie - nieciekawie). Potem się okazało że rozrusznik nie pasuje, rozstaw otwór ten sam, w skrzyni (tej kupionej) były tuleje prowadzące na wcisk wstawione, oraz w samym rozruszniku (już moim) - na szczęście te w rozruszniku nie były na wcisk tylko sprężyste i dało się je wyjąć. W ogóle było tak mało miejsca że gdy już nacentrowaliśmy skrzynie, gotowa do wsunięcia okazało się że łożysko wypadło ze swojego miejsca, trzeba bylo wszystko poprawiać .. Jak już skrzynie się przykręciło, i wpasowało prawą półoś to poszło z górki.. Trochę skręcania, dochodzenia który kabel od czego i ich układania, ale generalnie już tutaj bez większych problemów. Po złożeniu wszystkiego zalaliśmy jeszcze stary olej, odpalam (jeszcze przód auta w powietrzu bez kół) - DZIAŁA, super. No to skręcamy koła, dokręcamy półosie, auto na ziemie, gotowy do jazdy próbnej, odpalam - a tu PISK wielki nie wiadomo co się stało ... Pasek od alternatora poszeeedł ! No co za pech, dawno go już miałem wymienić, ale była zima i nie było warunków, na szczęscie kupiłem wcześniej oryginalny i leżał w bagażniku - zbawienie ! Znów ponad godizne roboty bo w tym ZX alternator jest schowany za silnikiem w lewym rogu, i jest do niego bardzo ciężki dostęp, także znów samochód do góry i trzeba było troche rozkręcać z jednej strony. Po założeniu nowego paska, skręcone koła, samochód w dół, odpalam - działa! no to jazda próbna 20 km biegi wchodzą nieźle, jak przed awarią w poprzedniej skrzyni. Wróciłem do bazy, spuściłem stary olej puki gorący, wlałem prawie 2,5 litra nówki totala BV, skręciłem wszystko i znów jazda próbna, i wielkie ZDZIWIENIE! Biegi teraz same wskakują, cichutko, no poprostu rewelacja! szkoda tylko że się same nie zmieniają jeszcze ;)

No i z tym pozytywnym akcentem wróciłem do domu.

Przy okazji całej naprawy zorientowałem się nad ogólnym stanem mechanicznym przedniej części auta. Stara skrzynia w ogóle wszędzie była suchutka, żadnych wycieków, żadnego pocenia się. Półosie również w idealnym stanie, same gumy też, również żadnego pocenia się. Sprzęgło które wyjąłem było naprawdę o niewiele cieńsze od nowego, jednak i tak je wymieniłem bo łożysko już troche bylo rozklekotane. Ogólnie stan samochodu naprawde super, w porównaniu do reflexa którego kupiłem kiedyś z podobnym przebiegiem (reflex 115 tyś, ten miał 102 tyś , teraz ma 120 :) )

Także, mam do oddania starą skrzynie (synchronizatory od drugiego biegu walnięte, ale da się jeździ, jedynka, trojka czworka i piatka wchodzą płynnie), tarcze sprzęgła (2mm gruba, nowa ma około 3), docisk (jednak on już ma lekkie rowki od łożyska) - jak ktoś jest z warszawy lub okolic to nie ma problemu może zabierać.

No i nie obyło się bez strat, połamałem swój wielce ukochany kołpak :(:(;(

ps. dzięki Marcin za instrukcje z działu download, przydała się. Jednak troche rzeczy było inaczej - co francuz to inaczej heh

ps2. wracaliśmy na 2 auta to koleś voyagerem się zapakował w pupke xsarki ... wgiął lekko tylna klape, zderzak wygląda na cały, lakier też nie obdrapany - jutro bede ogladał jak widno bedzie - ale co za pech na koniec dnia i tygodnia !

A tu fotka w przerwie na herbatkę ;)

Offline Mariusz Ilicki

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 1 942
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 2.0 BlueHDi 14r., Pug 306 1.6 8v 00r., Xsara Picasso 1.8 16v 04r.
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 31, 2008, 09:10:18 »
Ten Total BV jakie miał oznaczenie? U mnie już słychać stuki przy puszczaniu sprzegła przy ruszaniu...może być już sucho w skrzyni :/. A chciałbym w niedzielę dotrzeć na zlot...choćby kosztem tego, że na zimówkach:)

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 31, 2008, 12:56:01 »
Gratuluje zapału Artur :) No i powodzenia z nową skrzynia :)

Cytuj
Mieliśmy problem z wykręceniem prawej półosi (mocowanie na 4 długie śruby klucz 13stka, ciężko dostępne, zasłonięte przez alternator więc było trochę problemów z wykręceniem).


No właśnie to mi nie pasuje coś Zawsze są dwie 11stki do odkręcenia w aluminowym uchwycie na łożysko :|

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 31, 2008, 13:12:06 »
no właśnie u mnie w tym miejscu były 4, i to 13stki, i jeszcze długie na 8-10 cm,

co do oznaczenia totala, to o które pytasz? zerkne na opakowaniu bo mam w samochodzie jeszcze.

Offline Mariusz Ilicki

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 1 942
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4 GP 2.0 BlueHDi 14r., Pug 306 1.6 8v 00r., Xsara Picasso 1.8 16v 04r.
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 31, 2008, 17:32:44 »
Pytam o te oznaczenia na podstawie którego sie dobiera olej...czyli gestość itp (70w 85 itd) Myśle, że nie będzie problemu jeśli czymś takim zaleję moją skrzynkę.

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 31, 2008, 18:04:14 »
no to BV ma 75w80, ale najważniejsze jest żeby ten sam olej wlać, a nie sugerować się tym oznaczeniem ...

miałem teraz możliwość porównania castrola EP80 do skrzyń (ponad 30zł za litr - olej na którym popsułem skrzynie ; nie ma homologacji PSA o czym wczesniej nie wiedzialem) i totala BV 75w80 (34zł / litr)

total jest jak woda, castrol jest dość gęsty i lepki. Widocznie w skrzyni musi być rzadki, a tego nie wiedziałem ;)

Offline paweł woznica

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Skąd: sulejówek
  • Posiadany samochód: zx1.4i , c5 1.8
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: sulejówek
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 06, 2008, 10:24:25 »
no i udalo mi sie skrzynia od 1.1 pasuje do 1.4. cala operacja poszla dosc sprawnie a najwiekszym problemem okazalo sie wyjecie prawej poloski. ale warto bylo;D nareszcie cisza;]

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 06, 2008, 11:52:53 »
hehe miałem ten sam problem z tą półosią ;) na to widocznie trzeba jakiś sposób,

gratulacje.

Offline Artur Staszowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 643
  • Skąd: Lublin / Janów Lub.
  • Posiadany samochód: ZX 1.6i Aura '91 gaz
  • Zainteresowania: energetyka a ostatnio mechanika (chyba niestety ;))
  • Miejscowość: Lublin / Janów Lub.
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 06, 2008, 22:50:17 »
to ile w koncu wchodzi oleju do skrzyni? ja slyszalem ze 1.8l. mam silnik 1.6i i w sobote wlalem 2 litry i czuje ze jeszcze by troche weszlo, a wszedzie podaja ze 1.8-2.0 litrow (do pelna).
Artur

  • Gość
Re: [skrzynia] wymiana skrzyni oraz oleju
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 07, 2008, 09:15:05 »
ja do 1.4 wlałem jakieś 2,1 2,2 litra ... a i poprzedni napewno do końca nie zleciał ;)