Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB  (Przeczytany 180165 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Oskar Kurzeja

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 172
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MK3 2.0HDi 138
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #100 dnia: Październik 05, 2015, 20:51:11 »
Rozumiem, dzięki za radę. Wiadomo jak dokłądniej dostać się do bezpiecznika od pompy, jak wygląda?

Offline Machoński Tomasz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 950
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: Lexus NX, był C5 X7 Exclusive Tourer 2.0 lpg
  • Miejscowość: Katowice
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #101 dnia: Październik 05, 2015, 21:10:17 »
Rozumiem, dzięki za radę. Wiadomo jak dokłądniej dostać się do bezpiecznika od pompy, jak wygląda?
tak: https://www.youtube.com/watch?v=B1ama7PaIHQ

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #102 dnia: Październik 21, 2015, 22:25:09 »
Jestem "po zabiegu" czyli dynamicznej wymianie. Zrobiłem to w Kutnie w serwisie o którym pisałem parę postów wyżej. Olej mój czyli Amsoil ATL. Cała operacja trwała ok 4 godzin z przerwą na śniadanie ;) Poprosiłem o zczytanie licznika oleju i wyszło 4957428 czyli chyba sporo jak na 5 lat i 170kkm. Ogólnie procedura bez uwag, w skrzyni było dokładnie 7 litrów (wg. CAT 501+ czyli tego urządzenia, którym to robią). Niestety nie mogłem wejść na halę i popatrzyć mechanikowi na ręce, ale przez szybę coś tam było widać :)
Mechanik powiedział, że stary olej był mocno przepalony, mimo tego skrzynia pracowała bez uwag i tak też pracuje na nowym oleju. Ciekawostka jest taka, że NIE WYZEROWANO mi licznika zużycia, na moje pytanie czemu odpowiedziano, że tego się nie robi.
I co teraz zrobić? Zostawić tak jak jest czy wyzerować ten licznik? Do pracy skrzyni nie mam uwag...

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #103 dnia: Październik 21, 2015, 23:46:24 »
Ciekawostka jest taka, że NIE WYZEROWANO mi licznika zużycia, na moje pytanie czemu odpowiedziano, że tego się nie robi.
I co teraz zrobić? Zostawić tak jak jest czy wyzerować ten licznik? Do pracy skrzyni nie mam uwag...

Licznik *MUSI* być wyzerowany! To w ogóle żadnej dyskusji nie podlega. Płakać się chce, że jak już zdarzyła się jedna perełka na cały kraj że przy ASO mają sprzęt do wymiany dynamicznej, to z kolei nie douczyły się GAMONIE i SZKODNIKI do czego służy licznik zużycia oleju i co należy z nim robić.

Licznik zużycia oleju (oil wear counter) JAK SAMA NAZWA WSKAZUJE jest licznikiem ZUŻYCIA oleju. Wymieniasz olej na nowy więc OCZYWIŚCIE zerujesz licznik, bo teraz masz nowy, niezużyty olej i skrzynia OD NOWA powinna wyliczać sobie jego zużycie.  Mając nadal starą wartość licznika skrzynia cały czas liczy dalsze zużycie starego oleju którego już nie masz, a co gorsza to do tego starego zużytego oleju nadal dostosowuje swoją pracę.

Miałeś bardzo dużą wartość licznika (co pewnie było widać po stanie oleju), więc TYM BARDZIEJ należy szybko wyzerować licznik, bo nowy olej ma teraz KRAŃCOWO RÓŻNE parametry niż stary, więc nawet jeśli tego nie odczuwasz to skrzynia pracuje ŹLE.

Jeśli już przejechałeś trochę kilometrów na tym nowym oleju a znasz wartość licznika w chwili wymiany, to porównaj ją z obecną i zamiast zupełnie zerować licznik wpisz RÓŻNICĘ.  Np. jeśli wartość licznika po wymianie była jak podałeś 4957428 a teraz będzie np. 4957800, to zamiast zera wpisz 372 - w ten sposób zachowasz to co licznik nabił od chwili wymiany, czyli będziesz miał taką wartość jaka by była gdyby GAMONIE wyzerowali licznik od razu po wymianie jak należy.

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #104 dnia: Październik 22, 2015, 12:13:09 »
Robi się coraz ciekawiej... Byłem w niezależnym serwisie auto-elektro w temacie zresetowania licznika i okazało się że nie ma możliwości zczytania aktualnej wartości i ew. modyfikacji. Gość się nieco zdziwił bo ma raczej aktualny sprzęt, spróbował jeszcze innym kompem (chyba Bosch) i wyszło podobnie. Nie wątpię w jego umiejętności posługiwania się kompem, bo robiłem już tam już kilka rzeczy i zawsze z sukcesem, ale zostawiam jakiś margines błędu.
Czyżby serwis, gdzie wymieniałem olej coś popieprzył w ustawieniach i coś zablokował? W to niestety jestem w stanie uwierzyć, szczególnie jak się patrzy na kompetencje pracujących tam ludzi... Przed wymianą podpięli mi kompa i dali wydruk ze stanem, więc wtedy działało. Nie wiem jakim urządzeniem to robili, nie znam się na tym za bardzo.
W każdym razie jeśli ktoś w Warszawie lub okolicy ma dostęp do odpowiedniego interfejsu i chciałby sie z tym zmierzyć - służę autem :) W razie czego proszę o info na priv.
Od wymiany przejechałem ~100-150km, więc w porównaniu do 170kkm na starym oleju to tyle co nic więc dobrze by było jak najszybciej to skorygować.
Ostatecznie pozostaje mi ASO i podpięcie sie tam...  :(
Przypomniała mi się stara amerykańska maksyma: if it ain't broke, don't fix it...  ;)

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #105 dnia: Październik 22, 2015, 12:29:11 »
Robi się coraz ciekawiej... Byłem w niezależnym serwisie auto-elektro w temacie zresetowania licznika i okazało się że nie ma możliwości zczytania aktualnej wartości i ew. modyfikacji. Gość się nieco zdziwił bo ma raczej aktualny sprzęt, spróbował jeszcze innym kompem (chyba Bosch) i wyszło podobnie. Nie wątpię w jego umiejętności posługiwania się kompem, bo robiłem już tam już kilka rzeczy i zawsze z sukcesem, ale zostawiam jakiś margines błędu.
Czyżby serwis, gdzie wymieniałem olej coś popieprzył w ustawieniach i coś zablokował? W to niestety jestem w stanie uwierzyć, szczególnie jak się patrzy na kompetencje pracujących tam ludzi... Przed wymianą podpięli mi kompa i dali wydruk ze stanem, więc wtedy działało. Nie wiem jakim urządzeniem to robili, nie znam się na tym za bardzo.
W każdym razie jeśli ktoś w Warszawie lub okolicy ma dostęp do odpowiedniego interfejsu i chciałby sie z tym zmierzyć - służę autem :) W razie czego proszę o info na priv.
Od wymiany przejechałem ~100-150km, więc w porównaniu do 170kkm na starym oleju to tyle co nic więc dobrze by było jak najszybciej to skorygować.
Ostatecznie pozostaje mi ASO i podpięcie sie tam...  :(
Przypomniała mi się stara amerykańska maksyma: if it ain't broke, don't fix it...  ;)

Wydaj 300-400zł i kup sobie swoją Lexię. Licznik zużycia oleju zresetujesz raczej tylko Lexią. Ja to robiłem bez problemu. Z tym, że ja po prostu zmniejszyłem o odpowiedni procent, bo robiłem wymianę statyczną. Ale ogólnie robi się to Lexią bez problemu.
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #106 dnia: Październik 22, 2015, 12:41:11 »
Nie jest problemem zakup lexii - chodzi o to że ten człowiek co próbował mi to zrobić też miał lexię i nie mógł odczytać i zmienić tego parametru.
Powiedzmy że kupie sobie lexię i najprawdopodobniej skończę w tym samym miejscu co on chudszy o 3-4 stówki (pomijam przydatność do innych zabiegów z autem)
Przeczytałem chyba wszystkie wątki dotyczące ASB i wszyscy piszą, że zmiana tego parametru jest prosta, wystarczy kilka kliknięć.
Na pewno nie powinno to stanowić problemu dla człowieka który poniekąd zawodowo zajmuje się diagnostyką komputerową i ma do tego odpowiednie narzędzia.
Tym bardziej jestem zdziwiony, że u mnie jest inaczej i chętnie bym sprawdził z jakimś życzliwym właścicielem lexii gdzie jest pies pogrzebany...

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #107 dnia: Październik 22, 2015, 12:47:52 »
Nie jest problemem zakup lexii - chodzi o to że ten człowiek co próbował mi to zrobić też miał lexię i nie mógł odczytać i zmienić tego parametru.
Powiedzmy że kupie sobie lexię i najprawdopodobniej skończę w tym samym miejscu co on chudszy o 3-4 stówki (pomijam przydatność do innych zabiegów z autem)
Przeczytałem chyba wszystkie wątki dotyczące ASB i wszyscy piszą, że zmiana tego parametru jest prosta, wystarczy kilka kliknięć.
Na pewno nie powinno to stanowić problemu dla człowieka który poniekąd zawodowo zajmuje się diagnostyką komputerową i ma do tego odpowiednie narzędzia.
Tym bardziej jestem zdziwiony, że u mnie jest inaczej i chętnie bym sprawdził z jakimś życzliwym właścicielem lexii gdzie jest pies pogrzebany...

Z pamięci mogę Ci napisać, że wchodzę w skrzynię biegów, w operacje specyficzne, licznik zużycia oleju i zdaje się ustaw stan licznika oleju. Klikam w to, ustawiam co trzeba, potwierdzam i zrobione. Jutro jeszcze sprawdzę, bo dziś już nie będę mieć czasu.
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #108 dnia: Październik 22, 2015, 12:56:36 »
Dokładnie tak było to robione, w operacjach specyficznych, w miejscu gdzie powinien być ciąg cyfr wskazujących stan licznika zużycia było " odczyt niemożliwy" czy coś podobnego...

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #109 dnia: Październik 22, 2015, 13:02:28 »
Dokładnie tak było to robione, w operacjach specyficznych, w miejscu gdzie powinien być ciąg cyfr wskazujących stan licznika zużycia było " odczyt niemożliwy" czy coś podobnego...

Pytanie jeszcze jaką wersją Diagboxa to było odczytywane? Bo z tego co pamiętam, to powyżej jakiejś tam wersji to mogą być okrojone możliwości odczytu/programowania. Ja mam 7.02, ale ja mam MkII, to inna sprawa.
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #110 dnia: Październik 22, 2015, 13:16:31 »
Tego niestety nie wiem i pewnie się nie dowiem... Serwisowa wersja przy wymianie oleju była 07.40 (tak mam na wydruku) i tam można było odczytać tą wartość.

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #111 dnia: Październik 22, 2015, 21:22:16 »
Dokładnie tak było to robione, w operacjach specyficznych, w miejscu gdzie powinien być ciąg cyfr wskazujących stan licznika zużycia było " odczyt niemożliwy" czy coś podobnego...

Ja bym zaczął od odłączenia akumulatora na parę minut, może coś się chwilowo polasowało.  Ewentualnie gość miał jakiegoś niedorobionego klona interfejsu, który źle multipleksuje na tej linii...    Niech wejdzie jeszcze raz w diagnostykę ECU skrzyni i zobaczy czy cokolwiek innego tam mu odczytuje, np. parametry bieżące. Jeśli nie, to po prostu ma dupnego klona, który dobrze działa z innymi ECU (bo na innych liniach) a akurat z ECU ASB nie...

A jeśli nadal czytać nie będzie na innym interfejsie to nie wykluczałbym możliwości, że fachowcy w ASO jednak próbowali zerować ten licznik po wymianie (sami z siebie, bo po prostu tak się robi) ale w trakcie zapisywania coś poszło nie tak (np. nastąpiła przerwa w komunikacji interfejsu z ECU skrzyni w chwili zapisu) i się namieszało, więc cichutko zwinęli majdan i powiedzieli Ci że "się nie kasuje", licząc na to że więcej tematu ruszać nie będziesz....

Nie sądzę by wersja oprogramowania czy interfejsu miała z tym cokolwiek wspólnego. Ja mam jeden ze starszych interfejsów (z 6 lat już ma jak nie więcej) i nigdy żadnego problemu z odczytem czy zapisem licznika nie miałem.  W Diagboxie niezależnie od wersji na pewno odczytu i zapisu licznika zużycia oleju nie wywalono, bo istnieją obowiązujące procedury wymiany oleju (w celach serwisowych/naprawczych) w których inicjalizacja lub przepisanie stanu tego licznika ze starego ECU do nowego są wymagane, więc narzędzie diagnostyczne musi to wspierać.   Jeśli stareńka Lexia poprawnie odczytuje i zapisuje ten licznik, to na pewno robi to też KAŻDA wersja dużo nowszego Diagboxa.

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #112 dnia: Październik 22, 2015, 21:30:18 »
A jeśli nadal czytać nie będzie na innym interfejsie to nie wykluczałbym możliwości, że fachowcy w ASO jednak próbowali zerować ten licznik po wymianie (sami z siebie, bo po prostu tak się robi) ale w trakcie zapisywania coś poszło nie tak (np. nastąpiła przerwa w komunikacji interfejsu z ECU skrzyni w chwili zapisu) i się namieszało, więc cichutko zwinęli majdan i powiedzieli Ci że "się nie kasuje", licząc na to że więcej tematu ruszać nie będziesz....

I tego się niestety najbardziej obawiam, że coś w ECU napsocili... Jutro jestem jeszcze umówiony w innym miejscu na diagnostykę - mam nadzieję, że uda się ten nieszczęsny licznik wyzerować...

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #113 dnia: Październik 22, 2015, 21:35:04 »
I tego się niestety najbardziej obawiam, że coś w ECU napsocili... Jutro jestem jeszcze umówiony w innym miejscu na diagnostykę - mam nadzieję, że uda się ten nieszczęsny licznik wyzerować...

Skoro masz czas do jutra to wypnij w międzyczasie na trochę akumulator. U mechanika pewnie jak zwykle nie będzie czasu żeby zrobić to porządnie, a dobrze by było mu dać trochę czasu żeby mieć pewność że na pewno "całe napięcie zeszło", bo cholera wie czy tam jakichś kondensatorów czy innych tego typu wynalazków nie ma.  Wypnij dla spokoju na pół godziny czy więcej.

A jak już będziecie się podłączać do tego ECU skrzyni to sprawdźcie czy nie ma nim jakichś błędów. Bo jeśli i sama skrzynia nie może odczytywać tego licznika to powinna coś wywalić.

Offline Witold Szaflik

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 435
  • Skąd: Kwidzyn
  • Posiadany samochód: Citroen C6 2.7 HDI & C4 1.6 HDI & C3 1.4 HDI
  • Miejscowość: Kwidzyn
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #114 dnia: Październik 22, 2015, 22:48:50 »
Mam pytanie do osób które są już po wymianie dynamicznej oleju w skrzyni? Jak powinno to prawidło przebiegać w naszych hydrowozach, skoro podczas wymiany samochód musi być podniesiony a skrzynia ma zmieniać wszystkie biegi? Przecież wtedy auto będzie chciało się opuścić na dół i będą wyskakiwać błędy tkj podczas mojej ostatniej wymiany statycznej gdy mechanik też na podnośniku zmieniał biegi żeby oleje dobrze się wymieszały. Od tego momentu mam problem z zawieszeniem i będę musiał przejechać się do częstochowy na jego ogarnięcie? Dodatkowo macie kogoś w okolicy 150km od wrocławia kto dobrze wymienia olej dynamicznie w naszych skrzyniach?

Wystarczy podnieść hydrowóz do pozycji serwisowej i koniecznie poluzować korek od płynu hydraulicznego (najlepiej go wykręcić. Już w trakcie płukania trzeba odpalić każdy z biegów ze wstecznym włącznie. Po zabiegu warto być przy opuszczaniu i poprosić, aby zrobiono to w miarę delikatnie, bo system jest zgłupiały => błędy związane z ABS, EPS oraz zawieszenia  wywali na 100%. Zawieszenie po zabiegu i opuszczeniu nie jest w już trybie serwisowym tylko normalnym, więc warto patrzeć mechanikom co robią przy opuszczaniu! W moim przypadku reset licznika robiono przy mnie, ale nie był to DB (zrobiłem sobie nawet fotkę).  Jak kupiłem sobie interface to niespodzianka. Po sprawdzeniu okazało się, że licznik nie został skasowany :).
Licznik kasuje się po wejściu do kalkulatora ASB (Expert) i należy się kierować podmenu "naprawa". U mnie kasowanie bez problemu w DB. Po wykasowaniu skrzynia pracuje trochę inaczej, ale jak to się mówi "do dobrego można się szybko przyzwyczaić"


mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #115 dnia: Październik 22, 2015, 23:45:20 »
Już w trakcie płukania trzeba odpalić każdy z biegów ze wstecznym włącznie.

Tylko wcześniej wyjąć bezpiecznik z pompy, żeby za żadne skarby się nie włączyła jak te koła będą w powietrzu zapierdzielać 70 km/h.  Naprawdę szkoda tych uszczelnień siłowników i sfer.

Innymi słowy:
a) podnieść auto na max
b) wyjąć bezpiecznik pompy z BSM-a
c) podnieść auto i robić co się chce
d) opuścić auto na glebę
e) wsadzić z powrotem bezpiecznik od razu po opuszczeniu auta.

Nie inaczej.

Offline Witold Szaflik

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 435
  • Skąd: Kwidzyn
  • Posiadany samochód: Citroen C6 2.7 HDI & C4 1.6 HDI & C3 1.4 HDI
  • Miejscowość: Kwidzyn
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #116 dnia: Październik 23, 2015, 21:16:54 »


Tylko wcześniej wyjąć bezpiecznik z pompy, żeby za żadne skarby się nie włączyła jak te koła będą w powietrzu zapierdzielać 70 km/h.  Naprawdę szkoda tych uszczelnień siłowników i sfer.

b) wyjąć bezpiecznik pompy z BSM-a


Każdy zrobi jak uważa.
 Jeśli to ten bezpiecznik wysokoprądowy to dotyczy on tylko układu elektrycznego pompy. Pompa przy prędkości 70 km/h się nie odpala bo ma dodatkowe zabezpieczenia (elektryczne). Proszę spróbować podnieść samochód przy tej prędkości w czasie jazdy.
Poza tym  pompa służy tylko do podnoszenia. Problemem tak naprawdę nie jest pompa tylko fakt, iż sterowanie zawieszenia (kalkulator) wymusi podczas "kręcenia", gdy koła są w powietrzu, pozycję normalną. Fizycznie oznacza to otwarcie zaworów powrotnych jak to kolega już sam opisał w jednym z postów wyżej. Płyn po otwarciu zaworów sam się nie przemieszcza. Stanie się to w chwili, gdy samochód zostanie opuszczany i właśnie w tym jest myk. Gdy kalkulator zadał pozycje normalną to wytworzy się większe podciśnienie powietrza, stąd odkręca się korek, aby dać temu upust. Wyłączenie obwodu elektrycznego pompy tu nic nie pomoże. Wprowadza to tylko dodatkowe zakłócenie, bo pompa tylko jednym z elementów tej układanki.

Ale może można inaczej zakombinować. Ale z góry zastrzegam, że sam do końca nie jestem przekonany, czy tak można!! I tak ktoś musi zmieniać biegi ręcznie w czasie "kręcenia", więc po całym procesie jak już jest na "N" można spróbować zapodać zawieszenie na pozycję "MAX". Koła wiszą, płyn nie został jeszcze wyciśnięty więc w teorii pompa nie powinna się odpalić jedynie powinny zamknąć się zawory powrotne.
 
 

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #117 dnia: Październik 24, 2015, 07:41:34 »
Każdy zrobi jak uważa.

Ależ pewnie że tak! Ja nikomu nie bronię rozchrzanić sobie zawieszenie, a wręcz przeciwnie, nawet chętnie o tym potem poczytam bo dużo się z tego ciekawych rzeczy można dowiedzieć.  Natomiast jako człowiek życzliwy po prostu uprzedzam o ryzyku i możliwych konsekwencjach. A każdy zrobi sobie jak mu serce (i rozum) dyktuje. Jeśli dla kogoś wyjęcie bezpiecznika to jakiś problem to niech nie wyjmuje.

Cytuj
Jeśli to ten bezpiecznik wysokoprądowy to dotyczy on tylko układu elektrycznego pompy.

A co to za różnica czego dotyczy, ważne że pompa bez prądu nie chodzi.

Pompa przy prędkości 70 km/h się nie odpala bo ma dodatkowe zabezpieczenia (elektryczne). Proszę spróbować podnieść samochód przy tej prędkości w czasie jazdy.

Z całym szacunkiem Witku, ale STRASZNE BZDURY pleciesz.

Pompa JAK NAJBARDZIEJ może działać (i działa) przy prędkości powyżej 70 km/h (i powyżej 100 km/h też, i przy każdej innej).  Najprostszy przykład: przy prędkości powyżej 110 km/h na dobrej nawierzchni zawieszenie automatycznie opuszcza się (dla obniżenia oporów powietrza i środka ciężkości), ale gdy tylko nawierzchnia pogorszy się lub gdy prędkość spadnie do 90 km/h to zawieszenie natychmiast PODNOSI SIĘ do standardowej wysokości. Żeby się podniosło to oczywiście musi się włączyć pompa - co jest najprostszym przykładem tego, że pompa działa (automatycznie) przy KAŻDEJ prędkości.  Jeśli będziesz jechał 110 km/h po autostradzie to zawieszenie obniży się, jeśli potem przyspieszysz do np. 150 km/h a wtedy nawierzchnia się pogorszy, to zawieszenie NATYCHMIAST SIĘ PODNIESIE - przy tych 150 km/h. Więc nie wymyślaj jakichś 70 km/h, bo pompa (automatycznie) działa ZAWSZE. 

Z przycisku w kabinie (ręcznie) pompy rzeczywiście się nie uruchomi przy prędkości powyżej 40 km/h (a nie żadne tam 70 km/h) ale z kompletnie innego powodu niż jakieś wyimaginowane "zabezpieczenie elektryczne": po prostu dlatego że gdy jedziesz powyżej 40 km/h to NIE ISTNIEJE żadne inne (z tych dostępnych do ręcznego wyboru) dozwolone do zmiany położenie zawieszenia oprócz położenia "do jazdy" (w którym już jesteś), bo wszystkie inne mają dozwolone prędkości poniżej 40 km/h. Więc jest OCZYWISTE że się pompa nie włączy skoro nie ma PO CO się włączyć gdyż nie ma żadnych innych położeń do wyboru.

Tylko że to ABSOLUTNIE nie oznacza, że pompa wtedy nie pracuje AUTOMATYCZNIE. Pracuje, i to często. Położeń ręcznych jest tylko 4 (dolne, do jazdy, do 40 km/h i serwisowe) natomiast położeń automatycznych jest MULTUM i pompa automatycznie koryguje wysokość o niewielkie skoki (czasem milimetry) niemal CIĄGLE. Już Ci wyżej pisałem - chociażby przy spadku prędkości do 90 km/h lub pogorszeniu się nawierzchni (przy każdej prędkości powyżej 90 km/h) sama automatycznie unosi zawieszenie jeśli zostało ono wcześniej automatycznie obniżone przy 110 km/h. To tylko przykład, takich niewielkich zmian wysokości robi mnóstwo cały czas.

Mylisz RĘCZNE (przyciskami) sterowanie zawieszeniem (które działa tylko w określonych sytuacjach, ma szereg ograniczeń i tylko 4 położenia o ściśle ograniczonych prędkościach) oraz AUTOMATYCZNE, które działa NON STOP - a to dwa kompletnie niezależne tryby jego pracy.

Cytuj
Poza tym  pompa służy tylko do podnoszenia.

Nie tylko. Ma również pewne funkcje serwisowe (np. przy spuszczaniu ciśnienia z układu) oraz awaryjne (np. w niebezpiecznych sytuacjach wymuszenie opadania w razie zacięcia/zapchania się układu - braku opadania zawieszenia pomimo żądania tego przez sterownik).  I właśnie zapobieżeniu jej ewentualnemu AWARYJNEMU WŁĄCZENIU SIĘ ma służyć wyjęcie bezpiecznika.

Już to pisałem, ale powtórzę jeszcze raz:

Sterownik zawieszenia NIE WIE (bo skąd), że auto WISI NA PODNOŚNIKU. Jeśli koła się kręcą to dla sterownika oznacza że auto JEDZIE (z na max podniesioną budą). A jeśli jedzie i przekracza 10 km/h a następnie 40 km/h to sterownik zawieszenia próbuje je opuścić najpierw o jedną pozycję a potem o drugą - bo tak jest zaprogramowany.  Ale w wiszącym samochodzie z bezwładnie zwisającymi kołami oczywiście NIC SIĘ NIE OPUŚCI, więc sterownik (cały czas dostając odczyty z czujników wysokości że buda jest nadal w najwyższym położeniu i ani drgnie) może wejść W TRYB AWARYJNY, bo sytuacja gdy auto jedzie 70 km/h w NAJWYŻSZYM POŁOŻENIU (gdzie mało że środek ciężkości jest wysoko jak cholera to jeszcze zawieszenie jest sztywne jak pal azji, prawie bez żadnej amortyzacji) to dla sterownika ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA JAZDY. Sterownik uzna, że mogło dojść do ZACIĘCIA SIĘ lub ZAPCHANIA zaworów lub przewodów powrotnych i MOŻE WŁĄCZYĆ POMPĘ by spróbować ODESSAĆ płyn z siłowników i w ten sposób WYMUSIĆ opadnięcie zawieszenia.

Gdyby to się działo z samochodem normalnie na ziemi (czyli pod ciężarem) to zawieszenie po odciągnięciu płynu by opadło i już, po problemie. Ale na podnośniku spowoduje to POWSTANIE DUŻYCH PODCIŚNIEŃ w siłownikach i sferach, bo płyn zostanie odessany ale siłowniki przecież się nie skrócą bo koła są za ciężkie - powstanie więc w nich próżnia (czyli SSANIE) co uszkadza (a przynajmniej osłabia) uszczelnienia siłowników i membrany sfer.

Cytuj
Problemem tak naprawdę nie jest pompa tylko fakt, iż sterowanie zawieszenia (kalkulator) wymusi podczas "kręcenia", gdy koła są w powietrzu, pozycję normalną.

Właśnie o to chodzi, że niczego nie WYMUSI samymi zaworami zwrotnymi, bo nic w dół nie pójdzie gdyż auto wisi - płyn nie odpłynie (mimo otwartych zaworów) bo NIE MA NACISKU MASY która by go grawitacyjnie wypychała. Więc mimo żądania opuszczenia, sterownik będzie cały czas dostawał odczyty że buda pozostaje w maksymalnym położeniu. Właśnie dlatego sterownik uzna to za AWARIĘ (zacięcie/zapchanie) układu powrotnego płynu i dopiero ZA POMOCĄ POMPY BĘDZIE TO PRÓBOWAŁ WYMUSIĆ. 

Cytuj
Fizycznie oznacza to otwarcie zaworów powrotnych jak to kolega już sam opisał w jednym z postów wyżej. Płyn po otwarciu zaworów sam się nie przemieszcza. Stanie się to w chwili, gdy samochód zostanie opuszczany

Jeśli uważasz, że kalkulator zawieszenia po kilkukrotnej NIEUDANEJ próbie opuszczenia podniesionego na MAX zawieszenia w pędzącym 70 czy 80 km/h aucie (bo sterownik nie wie że ono wisi) NIE ROBI NIC TYLKO CZEKA AŻ SIĘ ZABIJESZ to jesteś strasznym pesymistą (albo nie doceniasz francuskiej myśli technicznej)...  To jest sytuacja zagrożenia bezpieczeństwa i sterownik będzie próbował WYMUSIĆ opadnięcie zawieszenia SSĄC płyn POMPĄ (bo to jest jedyne co może zrobić).  Oczywiście jednocześnie wywali "STOP" na desce i komunikat na wyświetlaczu - bo też tylko tyle może zrobić.

Cytuj
po całym procesie jak już jest na "N" można spróbować zapodać zawieszenie na pozycję "MAX". Koła wiszą, płyn nie został jeszcze wyciśnięty więc w teorii pompa nie powinna się odpalić jedynie powinny zamknąć się zawory powrotne.

Jeśli podnosisz auto na podnośniku bez wcześniejszego uniesienia zawieszenia na max (czyli napompowania do siłowników płynu na pełną ich objętość), to jak tylko koła lecą w dół od razu powstają w siłownikach WIELKIE PODCIŚNIENIA, bo nie ma się do nich co zassać (z jednej strony dopływ płynu blokują zamknięte zawory zwrotne a z drugiej pompa). Weż sobie do zwykłej strzykawki wciągnij DO POŁOWY jakiś płyn, następnie zatkaj szczelnie dziurkę palcem i wyciągnij tłoczek na maksimum. Zobacz jakie tworzy się ssanie, aż tłoczek sam wraca - takie samo ssanie będzie w napełnionych tylko do połowy płynem siłownikach, bo koła są za ciężkie by poszły do góry pod wpływem podciśnienia i je zniwelowały (jak to robi powracający tłoczek strzykawki).

=====

Reasumując, z całym szacunkiem i sympatią, ale weź ty się Witku zastanów dwa razy zanim coś takiego napiszesz. Ktoś to czyta i narobi sobie szkód.... 

Offline Piotr Sidorowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: C5 2010 2.0HDI 163 BVA
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #118 dnia: Październik 25, 2015, 10:48:01 »

Nie sądzę by wersja oprogramowania czy interfejsu miała z tym cokolwiek wspólnego. Ja mam jeden ze starszych interfejsów (z 6 lat już ma jak nie więcej) i nigdy żadnego problemu z odczytem czy zapisem licznika nie miałem.  W Diagboxie niezależnie od wersji na pewno odczytu i zapisu licznika zużycia oleju nie wywalono, bo istnieją obowiązujące procedury wymiany oleju (w celach serwisowych/naprawczych) w których inicjalizacja lub przepisanie stanu tego licznika ze starego ECU do nowego są wymagane, więc narzędzie diagnostyczne musi to wspierać.   Jeśli stareńka Lexia poprawnie odczytuje i zapisuje ten licznik, to na pewno robi to też KAŻDA wersja dużo nowszego Diagboxa.

Kończąc mój przypadek - udało się wyzerować licznik, lexia w ogóle nie widziała stanu licznika, w diagboxie wszystko poszło bez problemów.
Przed wyzerowaniem sprawdziliśmy stan - był identyczny jak przy wymianie, czyli przez ok. 200 km nie przyrósł ani o jednostkę...
Po resecie wielkich różnic nie ma, może odrobinę płynniej przełącza biegi, troszeczkę szybsza reakcja na kick-down.
Dziękuję wszystkim za pomoc, jeśli komuś brakuje jednej butelki Amsolia ATL , to została mi jedna zaplombowana - chętnie odsprzedam  :)

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #119 dnia: Październik 25, 2015, 17:49:04 »
Po resecie wielkich różnic nie ma, może odrobinę płynniej przełącza biegi, troszeczkę szybsza reakcja na kick-down.

Dopiero wyzerowałeś, adaptacji nie robiłeś, więc sama się powoli przyuczy.

Offline Michał Nowakowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 444
  • Skąd: Tarnów
  • Posiadany samochód: Kiedyś C5 (X7) Tourer 2.0 hdi AM6, teraz Mondek Mk5 Titanium PowerShift 2.0 tdci 180PS
  • Zainteresowania: podróże, dobra kuchnia, dobre wina...
  • Miejscowość: Tarnów
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #120 dnia: Listopad 04, 2015, 23:09:07 »
Ufff... przeczytałem cały wątek i nie powiem, deko mądrzejszy jestem, ale przyznam że nie całkiem do końca, stąd poproszę o pomoc co by głupot nie narobić. Zakupiony miesiąc temu C5 2.0 HDI 136 fap 2008 lipiec, więc wnioskuję że model skrzyni to AM6B i olej właściwy o specyfikacji JWS3309. Samochód wg licznika ma nalatane 166kkm, ale pewności brak, jak to w samochodach z 2giej ręki, zdecydowany więc jestem na wymianę dynamiczną i wiem że potrzebuję ok 11L oleju. Po wpisaniu powyższej specyfikacji na znanym portalu aukcyjnym, wychodzi kilka olejów, ale skłaniam się ku:


Ravenol T-IV Fluid - ok 330zł/11L
Millermatic ATF SP III-WS - ok 380zł/11L
Mobil ATF 3309 - ok 500zł/11L
Castrol ATF Multivechicle - ok 400zł/11L


Różnice w cenie nie są duże, więc zapytam, tych którzy potrafią czytać magiczne cyferki między wierszami - który wybrać? A może żaden z powyższych? Chciałbym się zamknąć w cenie oleju poniżej 400zł/11L jeżeli to możliwe. Wybierając olej nie kieruję się tak do końca ceną, bo sam pracuję w marketingu i doskonale wiem że to nie jakość wymusza cenę, lecz właśnie marketing :) Wiem że droższe nie zawsze znaczy lepsze...


Drugie pytanie dotyczy zakładu, w którym planuję, ze względu na moje miejsce zamieszkania, wymienić dynamicznie olej - Zapała Automatic. Czy goście ogarniają temat zerowania licznika zużycia oleju? Czy poradzą sobie z Hydractiv III+ na podnośniku i kwestii nie zepsucia delikatnego zawieszenia w trakcie mieszania biegami na podnośniku? A może inny zakład w promieniu 150km od Tarnowa?


Niestety jeszcze nie dysponuję Lexią, ale pewnie nie długo się to będzie musiało zmienić, czytając forum widzę że to ustrojstwo przy tym aucie niezbędne jak się nie chce zbankrutować na wizytach w serwisie. Na tę chwilę jednak lexii brak, więc zdany jestem na "pana Henia" w zakładzie, który będzie wymieniał olej...


Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc, z góry dziękuję!






FAP out, EGR off, POWER up :)

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #121 dnia: Listopad 05, 2015, 11:26:45 »
Zakupiony miesiąc temu C5 2.0 HDI 136 fap 2008 lipiec, więc wnioskuję że model skrzyni to AM6B i olej właściwy o specyfikacji JWS3309.

Najprawdopodobniej tak, ale zawsze dla pewności możesz zarejestrować się na service.citroen.com i tam sobie wpisać VIN i wtedy będziesz wiedział na 100%.

Ravenol T-IV Fluid - ok 330zł/11L
Millermatic ATF SP III-WS - ok 380zł/11L
Mobil ATF 3309 - ok 500zł/11L
Castrol ATF Multivechicle - ok 400zł/11L

Z wymienionych mogę śmiało polecić Mobil ATF 3309 - przynajmniej przetestowany przez wielu ludzi w tych skrzyniach. Robi to ten sam koncern co olej Esso zalewany fabrycznie i jest duże prawdobodobieństwo że jest to ten sam olej tylko inaczej brandowany na rynek "konsumencki".

Inne może i się nadają, ale nie znam więc nie polecam.

Drugie pytanie dotyczy zakładu, w którym planuję, ze względu na moje miejsce zamieszkania, wymienić dynamicznie olej - Zapała Automatic. Czy goście ogarniają temat zerowania licznika zużycia oleju? Czy poradzą sobie z Hydractiv III+ na podnośniku i kwestii nie zepsucia delikatnego zawieszenia w trakcie mieszania biegami na podnośniku? A może inny zakład w promieniu 150km od Tarnowa?

No w Tarnowie to masz jeszcze Ślusarczyka

http://slusarczyk-auto.pl/oferta/dynamiczna-wymiana-oleju

Niestety jeszcze nie dysponuję Lexią, ale pewnie nie długo się to będzie musiało zmienić, czytając forum widzę że to ustrojstwo przy tym aucie niezbędne jak się nie chce zbankrutować na wizytach w serwisie. Na tę chwilę jednak lexii brak, więc zdany jestem na "pana Henia" w zakładzie, który będzie wymieniał olej...

Licznik MUSISZ wyzerować po wymianie, bo inaczej skrzynia myśli że cały czas jeździ na starym. Jeśli tego Ci nie zrobią w warsztacie to niestety musisz wtedy poszukać kogoś z interfejsem albo samemu go kupić....  Innej złotej rady nie mam.....    No chyba że pojedziesz do ASO, dasz im ze 100 zł i powiesz, żeby wyzerowali to też Ci wyzerują ;)

Offline Michał Nowakowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 444
  • Skąd: Tarnów
  • Posiadany samochód: Kiedyś C5 (X7) Tourer 2.0 hdi AM6, teraz Mondek Mk5 Titanium PowerShift 2.0 tdci 180PS
  • Zainteresowania: podróże, dobra kuchnia, dobre wina...
  • Miejscowość: Tarnów
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #122 dnia: Listopad 06, 2015, 23:40:50 »
Wiem o Ślusarczyku, kolega w Volvo XC60 pojechał do niego (po znajomości - w Tarnowie wszyscy się znają...) wycenić wymianę, okazało się ze zapłaci ok 16 stówek z olejem ravenol... Zapała wycenił robotę na 300 + ewentualnie środek czyszczący 100zł (w zależności od tego co spłynie ze skrzyni, nie koniecznie wymagany) + mój olej. Czyli mamy 16 vs 7-8 stówek + przejażczka do Kielc. Co byś wybrał?
A najśmieszniejsze jest to że z Kubą (owner) 8 lat chodziłem do klasy... Targów nie ma. A zaczynał kilka lat temu od wymiany tłumików, potem myjnia, a teraz proszę, robi MEGA promocję:


Promocja na dynamiczną wymianę oleju w skrzyniach automatycznych firmy ZF. Obniżamy ceny za obsługę skrzyń ASB produkowanych przez firmę ZF serii 6 HP x (sześciobiegowe) oraz serii 8 HP x (ośmiobiegowe). Stosowane są m.in. w samochodach Audi, BMW, Volkswagen, Jaguar. Typ skrzyni zastosowanej w Państwa samochodach precyzyjnie określi doradca serwisowy.Ceny promocyjne (olej wraz z filtrem*, robocizna):6 HP X - 1880 zł brutto8 HP X - 2226 zł brutto


błagam...
FAP out, EGR off, POWER up :)

mjerz

  • Gość
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #123 dnia: Listopad 07, 2015, 02:50:42 »
Nie znałem ich cen. Pytałeś o Tarnów to podałem co miałem....

Offline Michał Nowakowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 444
  • Skąd: Tarnów
  • Posiadany samochód: Kiedyś C5 (X7) Tourer 2.0 hdi AM6, teraz Mondek Mk5 Titanium PowerShift 2.0 tdci 180PS
  • Zainteresowania: podróże, dobra kuchnia, dobre wina...
  • Miejscowość: Tarnów
Odp: [MkIII 2.0HDI 163KM] jaki najlepszy olej do ASB
« Odpowiedź #124 dnia: Listopad 07, 2015, 09:21:40 »
Wiem że miałeś dobre intencje, chciałem tylko pokazać jak wykorzystuje się niewiedzę ludzi jak jest tylko jeden spec we wsi...

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

FAP out, EGR off, POWER up :)