Odgrzebię stary temat, bo nadal nie został rozwiązany.
Obecnie przy temperaturach w okolicy 0 stopni, jeżeli uruchomię samochód i od razu odjadę, jest problem z zapięciem drugiego biegu: w momencie przechodzenia z biegu pierwszego, obroty silnika idą w górę, brak napędu, po 1-2 sekundach mocne szarpnięcie, samochód od tego momentu jedzie ok. Następuje tylko i wyłącznie jeżeli samochód stał całą noc, temperatura była niska (zero stopni Celsjusza lub poniżej), od razu ruszyłem. Jeżeli auto chwilę przed rudzeniem pochodzi, problemu nie ma. Dodam, że przed zmianą oleju, zaraz po tym jak auto kupiłem, też miałem jeden raz taki objaw - zdecydowałem się od razu na wymianę oleju, w tym samym czasie temperatury wzrosły (był to kwiecień) więc nie mogę być pewny czy zmiana oleju pomogła.
Obecnie zastanawiam się nad zmianą oleju (statyczną) - oczywiście na olej esso lt 71141. Prawdopodobnie zdemontuję sterownik, spróbuję go wyczyścić, na tyle ile dam radę bezinwazyjnie. Zastanawiam się nad wymianą elektrozaworów, o czym wstępnie wspominałem - ale nie wiem czy będę to robił.
Robiłem trochę rozpoznania co do stosowanych olejów: lt 71141 to olej półsyntetyczny. Dextron 3 to oleje raczej syntetyczne, bo: motul Dextron 3 opisany jest jako Technosynthese, a elf matic G3, zgodny ze standardem Dextron 3, występuje w wersji syntetycznej jak i nie (ale jaka to dokładnie?). W każdym razie w AL4 zalecany jest tylko lt 71141 i muszę taki zalać, bo nie jestem pewien jaki był wcześniej zalany. W autowawer zalali mi elfa, bo twierdzą, że jest zgodny z normą dextron 3 bo taką zaleca producent.
Elektrozawory: poza nazwą 2574.16 występują jeszcze 7701208174 (renault) oraz FE38420 (Fabi). Na allegro są w całkiem niezłych cenach, np 240zł - z tego co widzę, to raczej zawory sprowadzone z chin, np poprzez aliexpress. Cena bezpośrednio jest zachęcająca (z przesyłką wychodzi taniej niż jeden zawór oryginalny) - ale nie znalazłem szczegółowych opinii/testów o nich. Oryginały w Polsce 377zł (ASO Citroen) i 312zł (ASO Renault). Ciekawostka na temat zaworów:
Australijaskie forum - ktoś opisuje, że przerabiał nasze nieszczęsne zawory, dzięki czemu znikają problemy szczególnie w wysokich temperaturach. Niestety, nie opisuje dokładnie jak to robi, ale oferuje je na ebay.
Dawid Hoffman napisał:
Moim zdaniem licznik zużycia wskazuje na przebieg ok 170- 180k km a nie 118k km więc, albo masz kręcony licznik samochodu albo olej w Twojej skrzyni pracował w bardzo wysokich temperaturach.
Auto jeździło wcześniej głownie po warszawie, więc wskaźnik zużycia oleju może pokazywać rzeczywiście "warszawskie" 118k km
Mam jeszcze pytanie do osób, które same zmieniały olej:
Silnik w trakcie sprawdzania poziomu powinien chodzić?
W instrukcji jest napisane: dolać pól litra oleju, po odkręceniu korka olej powinien ściekać mała strużką, potem kroplami. Czyli jeżeli po wlaniu oleju, ten zleciał małą strużką, potem kroplami - zakręcić korek i już nie dotykać? Czy to co zleciało wlać ponownie?