Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Hydractiv a twardość zawieszenia.  (Przeczytany 2050 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 787
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Hydractiv a twardość zawieszenia.
« dnia: Październik 29, 2020, 18:29:27 »
Przychodzi czas że priorytetem jest komfort jazdy a nie jazda "wyścigowa".Właśnie mnie to dopadło i musiałem "popsuć" swojego XM-a żeby być zadowolonym.W czym rzecz?Po długich walkach kilka miesięcy temu doprowadziłem w końcu hydractiv do ładu i wszystko zaczęło działać jak powinno.To znaczy że podczas przyspieszania,nagłego hamowania i gwałtownego ruchu kierownicą na chwilę się utwardzał a po chwili znów był miękki.Mój zachwyt trwał jednak do momentu wjazdu do Krakowa.Generalnie nie jeżdżę szybko ale bardzo dynamicznie.Jadę proszę was 60km/h a tu garb zwalniający przede mną,więc hamuję,auto się utwardza i plomby z zębów wylatują.Następny garb,dojechałem wolniej.Pomogło połowicznie bo przednie koła przepłynęły ale czujnik wychylenia nadwozia wyczuł nagły skok zawieszenia i utwardził się w momencie gdy tylne koła miały ów próg pokonać.Wku....em się i po powrocie do domu wjechałem na kanał i wywaliłwm a zaworu hydractiv małą sprężynkę.Teraz jestem szczęśliwym posiadaczem XM-a o walorach jezdnych CX-a :D   
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 29, 2020, 23:11:24 »
Wystarczyło odpiąć plastikowe cięgno z czujnika przechyłów nadwozia.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 787
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 30, 2020, 17:05:47 »
Nie wystarczyło.Wymusza to tryb twardy.Jak i odpięcie innych czujników.Nie ma obwodu i komputer wykrywa to jako awarię.Jeżdżę XM-ami już 20 lat a wliczając CX-y to 30lat i próbowałem chyba wszystkich sztuczek żeby oszukać kompa hydractiv
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 31, 2020, 00:35:18 »
To 20lat jesteś w błędzie. Nie miałem na myśli odpięcie wtyczki czujnika przechyłów tylko zrzucenie z niego plastikowego cięgna. To powoduje, że sterownik dalej widzi obecność czujnika ale już nie reaguje na pracę stabilizatora co za tym idzie, nie usztywnia na śpiących policjantach. Wiem, bo przez jakiś czas miałem zrobione tak u siebie. Nie ma co próbować oszukiwać sterownik tylko trzeba go naprawić.

Offline Tomasz Strzelczak

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 1 749
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: BXy, C5 2.0 hdi bva am6, Xantia v6 do pracy Transit. Były Xantie, Bxy, AXy...
  • Miejscowość: Poznań, Sady
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 31, 2020, 04:15:27 »
Mówicie o czujniku przechyłu nadwozia. To ten który jest na przednich sankach blisko mechanizmu korektora wysokości? Przynajmniej w Xanti jest w tej okolicy?
Posiadaczy i miłośników BX'a zapraszam na grupę Facebookową pod tytułem "Citroen BX klub Polska" :-)

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 31, 2020, 09:23:55 »
Tak, to ten, czarny firmy Valeo.

Offline Robert Siwiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 405
  • Skąd: Gończyce
  • Posiadany samochód: XantiaV6, C5V6 lift
  • Miejscowość: Gończyce
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 31, 2020, 09:47:20 »

Ingerencja w układ elektryczny (czujnik, elektrozawór) to działania zazwyczaj przynoszące skutek - ale nie zawsze.
Bezpośrednio za utwardzanie odpowiadają tłoczki w regulatorach HA.
Żeby definitywnie zablokować na stałe tryb miękki wkłada się kołki blokujące.
(tu dokładnie to opisałem) .
Robert Siwiak
Xantia V6  (450kkm) , C5 V6 (240kkm)

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 787
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 31, 2020, 20:09:22 »
To 20lat jesteś w błędzie. Nie miałem na myśli odpięcie wtyczki czujnika przechyłów tylko zrzucenie z niego plastikowego cięgna. To powoduje, że sterownik dalej widzi obecność czujnika ale już nie reaguje na pracę stabilizatora co za tym idzie, nie usztywnia na śpiących policjantach. Wiem, bo przez jakiś czas miałem zrobione tak u siebie. Nie ma co próbować oszukiwać sterownik tylko trzeba go naprawić.
To nie zrozumiałem.Myślałem że piszesz o wtyczce.Odpięcie cięgna rzeczywiście nie spowoduje błędów elektrycznych i będzie ok.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 787
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 31, 2020, 20:17:56 »

Ingerencja w układ elektryczny (czujnik, elektrozawór) to działania zazwyczaj przynoszące skutek - ale nie zawsze.
Bezpośrednio za utwardzanie odpowiadają tłoczki w regulatorach HA.
Żeby definitywnie zablokować na stałe tryb miękki wkłada się kołki blokujące.
(tu dokładnie to opisałem) .
Nie w mk1.Tam to inaczej jest realizowane.Jest jeden elektrozawór i zawory w sferach przy osiach otwiera ciśnienie podawane z tego elektrozaworu.Tak że wystarczy wyjąć ową sprężynkę wielkości jak ta od długopisu i ciśnienie regulacyjne jest podawane cały czas.Natomiast stwierdziłem że na razie nie będę wkładał tej sprężynki z powrotem i zdejmował cięgna z czujnika przechyłu bo podoba mi się obecny stan.Auto cały czas płynie.Jezdzi się jak CX-em czy DS-em
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 24, 2020, 22:03:17 »
Nie wystarczyło.Wymusza to tryb twardy.Jak i odpięcie innych czujników.Nie ma obwodu i komputer wykrywa to jako awarię.Jeżdżę XM-ami już 20 lat a wliczając CX-y to 30lat i próbowałem chyba wszystkich sztuczek żeby oszukać kompa hydractiv
Strasznie dużo czasu to Ci zajęło :) ja w trzecim xsmie po czterech latach walki wywaliłem iglice z cewek, i się plynelo :)
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 26, 2020, 21:54:15 »

Strasznie dużo czasu to Ci zajęło :) ja w trzecim xsmie po czterech latach walki wywaliłem iglice z cewek, i się plynelo :)
Płynął LHM z powrotów roboczych zaworków.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 27, 2020, 21:43:02 »

Strasznie dużo czasu to Ci zajęło :) ja w trzecim xsmie po czterech latach walki wywaliłem iglice z cewek, i się plynelo :)
Płynął LHM z powrotów roboczych zaworków.
Nie, chydraulika pracowała normalnie, tylko nie utwardzal się, jeżeli to można nazwać normalną pracą.
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 28, 2020, 17:55:16 »
Iglica w zaworku zamyka powrót roboczy z bloku HA, więc jak ją wywalisz to LHM powinien stale i w dużej ilości tamtędy wypływać. Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Sylwester Maciejczuk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 351
  • Skąd: Radzymin k.Warszawy
  • Posiadany samochód: Była Xantia 2.0 CT Activa 96 jest Xantia 1.8 16V 98
  • Zainteresowania: motoryzacja elektronika
  • Miejscowość: Radzymin k.Warszawy
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 29, 2020, 12:52:13 »
Zbigniew u Roberta jest HA1 i pracuje odwrotnie .
W pozycji spoczynkowej ( zawieszenie twarde)uzwojenie elektromagnesu nie jest zasilane i sprężyna dociska iglicę do gniazda,a drugi koniec iglicy łączy zasilanie regulatorów sztywności  ze zbiornikiem LHM.
W pozycji roboczej (zawieszenie miękkie)iglica jest przyciągana przez elektromagnes i otwiera zasilanie zaworów HA1z pompy wysokiego ciśnienia,zamykając połączenie z elektromagnesu ze zbiornikiem LHM.
U Roberta jest jeden zawór sterujący,który obsługuje 2 zawory HA1.
Tak pisze Lutoborski w swojej książce  Citroen Hydraulika bez tajemnic.


Pozdrawiam .

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 29, 2020, 15:44:03 »
Zarówno HA1 jak i HA2 uruchamiane są na tej samej zasadzie, z tą różnicą że do pierwszej wersji ciśnienie otwierające podawane jest na oba bloki z jednego wspólnego zaworu, a druga wersja ma osobne zawory bezpośrednio na blokach.

Oba typy elektrozaworów działają analogicznie - iglica jest dwustronna i przy braku napięcia przytyka dopływ LHM z zasilania do bloku HA, a po podaniu przesuwa się zamykając powrót roboczy a otwierając dopływ do bloku. Jej całkowite usunięcie otworzyłoby drogę dla przepływu LHM bezpośrednio z dopływu do powrotu. Iglicę trzeba by zostawić i podeprzeć z jednej strony, tak aby ciągle zatykała odpływ, a łączyła zasilanie z blokiem - wtedy miałoby to sens.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 787
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 29, 2020, 16:46:01 »
Na tłoczku w zaworze z górnego rysunki są widoczne dwie sprężynki podzielone unieruchomioną podkładką.Ja usunąłem tylko tę sprężynkę z prawej strony tak że tłoczek zamknął powrót na stałe a doloty ciśnienia są otwarte.Ponowne włożenie tej sprężynki to 10 minut pracy bez wyciągania zaworu z auta.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Sylwester Maciejczuk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 351
  • Skąd: Radzymin k.Warszawy
  • Posiadany samochód: Była Xantia 2.0 CT Activa 96 jest Xantia 1.8 16V 98
  • Zainteresowania: motoryzacja elektronika
  • Miejscowość: Radzymin k.Warszawy
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 29, 2020, 22:33:03 »
Ciśnienie dodatkowo działa na iglicę z talerzykiem  przy małej sprężynce i dociska do powrotu LHM drugi koniec,brak dużej sprężyny.
Może się mylę ale zawieszenie działa Robertowi prawidłowo i ciśnienie nie ucieka powrotem.


Pozdrawiam .



Offline Piotr Kobak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: XM V6 1998, ASX 4WD 1.8 DI-D 2010; były: Xantia 1993, C5 2001
  • Zainteresowania: żeglarstwo, jazda konna
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia: dziwne (?) rozwiązanie
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 21, 2024, 15:29:43 »
Też tak miałem: mój XM zaczął się nagle mocno utwardzać (na jakieś parę minut). Wydawało się, że jest twardziej niż w trybie sport i jak się utwardzał, przełączałem w tryb sport właśnie, wydawało się, że pomaga ale - może tylko ,,wydawało się". Początkowo miałem wrażenie, że to losowe, potem, że robi się twardy jak mocno przyśpieszę albo - mocno przyhamuję. Eksperymentowałem i wyglądało, że  jak zgaszę i odpalę jeszcze raz, to pomaga, do następnego razu. Na co dzień jeżdżę Mutsubishi ASX a XM-em coraz rzadziej bo w dodatku akumulator był słaby i ciągle trzeba było doładowywać bo po po tygodniu nieużywania XM ,,nie chciał" odpalić. W końcu wymieniłem akumulator. I problemy z zawieszeniem jak ręką odjął. Ciekawe, ale może to ma sens.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Hydractiv a twardość zawieszenia.
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 26, 2024, 00:12:42 »
A sterownik nie łapał błędów od tego akumulatora?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'