Oczywiście wszystko opiszę
choć nie wiem czy będzie z tego osobny poradnik.
Moja auto to Xsara I wyprodukowana 04.2000, jest to jakaś "przejściówka" z oznaczeniem N6. Ponieważ auto posiada BSI i kilka modułów komunikujących się po VAN/CAN spróbowałem dołożyć komputer pokładowy.
Zakupiłem wskaźnik EMF B (50 + 20 zł za przesyłkę),
Poszukałem opisu wyprowadzeń
http://elektron.pol.lublin.pl/users/djlj24/studio24/kable/psadisp.htm Przy pomocy poradnika MULTIPLEXED BSI OPERATING PRINCIPLE FOR THE XSARA PICASSO AND XSARA, zacząłem szukać wyprowadzeń VAN/CAN z BSI do innych elementów. Miałem dużo szczęścia - wyprowadzenia mojego BSI pasują do tych w podręczniku
ale nie pasują do wyprowadzeń BSI pokazywanych na schematach Xsary II. Kluczowe były informacje z rozdziałów V i VI czyli opis poszczególnych pinów złącz. Bez tego nic bym nie zrobił.
Znalazłem połączenie "SCREEN/COMFORT VAN bus" z pin 19,21 BLUE BSI do BLACK pin 3,5,6 tablicy przyrządów i stamtąd podciągnąłem 2 przewody dalej w kierunku wskaźnika.
Podłączyłem przewody pod wtyczkę, wetknąłem we wskaźnik, przekręciłem kluczyk i.... pokazał się symbol otwartych drzwi - już wiedziałem, że będzie dobrze bo taka informacja mogła dostać się do wskaźnika tylko po VAN.
Potem zacząłem szukać podłączenia czujnika pomiaru temperatury i znów okazało się, że odpowiednio opisane wejście BLUE BSI pin 20 działa poprawnie - opornik 8,2 kom wpięty między wejście i masę dał odczyt -10 deg C
Żeby dostać dalsze wskazania musiałem wykonać telekodowanie wskaźnika. Przeszła poprawnie po wykonaniu w kolejności -aktywacja komputera pokładowego -> aktywacja wskaźnika. Konieczny był 4 cyfrowy PIN który nabyłem w ASO Citroena za 50 zł.
Kolejny krok to było poszukiwanie wejścia na przycisk cyklicznej zmiany wskazań komputera pokładowego - niezawodny "poradnik" wskazał że powinien to być BROWN BSI pin 1 - zwieranie wejścia do masy daje zmianę wskazywanego parametru,
Kolejny krok to znalezienie informacji o dawce paliwa z ECU silnika do BSI. Okazało się, że ta informacja nie idzie po CAN/VAN mimo, że w Xsarze II tak właśnie (najprawdopodobniej) jest. Poradnik wskazywał BROWN BSI pin 9 ale nie umiałem znaleźć źródła a przeszukałem cały internet :-). Na forum elektroda kolega podał mi informację, że w ECU EDC15C2 powinien to byc pin 63. Faktycznie ta informacja jest tu:
http://306oc.co.uk/forum/archive/index.php?thread-11748.html u mnie jest wtyczka 88 pin. Podłączyłem i.... nie zadziałało. Prawdę mówiąc nie wiem dlaczego, bo po 3 tygodniach urlopu podłączyłem oscyloskop, sprawdziłem i stwierdziłem, że jakieś sensowne impulsy tam są. Podłączyłem ponownie i zadziałało
- cuda po prostu. Tak więc ECU silnika pin 63 na BROWN BSI pin 9.
Dla uzupełnienia - zasilanie i masę wziąłem z wtyczki 6 pinowej starego"małego" zegarka.
Zachęcony powyższym postanowiłem dołożyc jeszcze fabryczne radio CD. I tu miła niespodzianka - okazało się, że instalacja fabryczna radi miała już podłączenia VAN bo po wetknięciu wtyczek radio ruszyło, a wskaźnik zaczął elegancko wyświetlać dane z radia. Pojawiło się jednak "pikanie" które wynikało z koniecznośc telekodowania radia - po wykonaniu nic juz nie pika (potrzebny 4 cyfrowy PIN).
Aby wszystko ładnie się komponowało, dokupiłem jeszcze ramkę kokpitu Xsary II, która ma poprawne mocowanie dla radia i panelu EMF B (ramka z Xsary I nie ma takich miejsc i musiałbym dziergać). Ramka przyszła w całkiem ładnym stanie. Generalnie pasuje choć trzeba wymienić przycisk świateł awaryjnych i przyciski sterowania szybami na te z Xsary II (przyciski zamówione jeszcze ich nie mam). Dodatkowo przycisk ogrzewania tylnej szyby z Xsary II spróbuję przerobić na niestabilny aby przełączać nim funkcje komputera (genialny jestem po prostu
).
Post będę uzupełniał o fotki.Known issues:
1. syn zauważył, że wskazania komputera są lekko niestabilne i zdarzyło się, że przez chwilę wskoczyło zero - potwierdzam bo sam to też dziś zauważyłem Wyglądało to tak, jakby tracił sie sygnał z przepływu paliwa. Posrawdzałem jeszcze raz wtyczki i styki, podłączyłem oscyloskop na PC i pojeździłem jakieś 30-40 km. Problem się nie powtórzył ale jest do dalszej obserwacji.
2. Zaniżone wskazania średniego zużycia paliwa wynikały właśnie z tego, że w pewnym momencie komputer traktował brak sygnału jako zerowe spalanie i ciągnął w dół średnia.
3. być może istnienie w moim BSI funkcji komputera pokładowego zawdzięczam temu, że w moim aucie chyba było wymieniane BSI - jest to wysoce prawdopodobne ponieważ po zakupie miałem zamienione miejscami kontrolki ręcznego i ciśnienia oleju (podobno to jest objaw). Działanie kontrolek naprawiłem przez "włam" do wskaźników, przecięcie ścieżek i podłączenie diod na krzyż.