Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie  (Przeczytany 117041 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Dawid Hoffman

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 220
  • Posiadany samochód: Mazda 3 2.0 Skyactive X
Re: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #225 dnia: Wrzesień 21, 2014, 12:47:46 »
Cytuj
Wojciech Sorek napisał:
Dlaczego nie Mobil.. Kiedyś produkowali oleje dobrej jakości, teraz niestety to nic ciekawego.

Kiedy to było i po czym wnosisz, że to nic ciekawego ?

Cytuj
Wojciech Sorek napisał:
Nawet oleje silnikowe mają słabe - nie dogrzewają się itp.

Co to znaczy, że olej się nie dogrzewa ?

Cytuj
Wojciech Sorek napisał:
Nie jest to firma, która podobnie jak Mobil czy Castroll tylko pakuje oleje.

Kto powiedział, że Mobil pakuje oleje ?

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #226 dnia: Wrzesień 21, 2014, 13:17:19 »
Wnoszę po wskaźniku temperatury i testach na hamowni.

Kiedy? Wtedy kiedy produkowali prawdziwy olej syntetyczny, a nie hydrokrak za 100zł.

Kto powiedział.. Nie chce mi się szukać cytatów - poszukaj na zagranicznych stronach. Nie handluje olejami więc nie mam w tym interesu.

Offline Rafał Luliński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 1
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: Citroen Xantia II SX 1.9 TD Automat
  • Miejscowość: Brodnica
Re: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #227 dnia: Grudzień 18, 2014, 21:41:17 »
Panowie, temat wraca jak bumerang. W sklepie dostałem olej do tej skrzyni i jest to Mobil ATF 220. Panowie zarzekali sie na wszystkich świętych że olej będzie dobry i zmieniać, nie myśleć. Ale po przeczytaniu góry tematów w sieci, na różnych forach (nie tylko polskich) stwierdzam że olej będzie dobry, ale na pewno nie do AL4, a taką mam skrzynie w swojej X. TYLKO chciałbym sie upewnić na 100% zanim pójdę i zrobię z tego powodu awanturę w sklepie.


Tak, tak. Wiem że przecież AL4 jest zalane olejem na wieki i co 60k km sie poziom sprawdza ale jednak ja olej chce wymienić. Najlepiej dynamicznie, o ile tak się w ogóle da.
Xantia 99' 1.9 TD Automat
Laguna 01' 1.9 dCi
Omega 94' 2.0 16V B/G

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Re: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #228 dnia: Grudzień 18, 2014, 21:56:04 »
Cytuj

Rafał Luliński napisał:
Panowie, temat wraca jak bumerang. W sklepie dostałem olej do tej skrzyni i jest to Mobil ATF 220.


Do AL4 PSA Mobil ATF LT 71141.
były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Re: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #229 dnia: Grudzień 18, 2014, 22:15:55 »
Owszem, da się dynamicznie w tej skrzyni.
Wymiana co max 90 kkm, najlepiej co 60 kkm.

Co do olejów do ASB, to ja staram się od lat używać naszych rodzimych produktów marki HIPOL, o ile spełniają daną specyfikację. W BX-ie, przy 4HP14 wymieniam co 40 kkm, lub co 2 lata (zazwyczaj co 2 lata), a wymiana i tak wychodzi 50% taniej niż insze "markowe" oleje, a skrzynka pracuje bez zarzutu.
W AL4 najczęstszym, i głównym problemem są elektrozawory, ale akurat je da się wymienić bez wyjmowania skrzyni. Ważne, aby był właściwy poziom oleju, odpowiedni typ, i wymiana na czas.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Piotr Płochocki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 301
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: BX 14 '85 --> C4 GP '08 --> C5 AC '20
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #230 dnia: Grudzień 29, 2014, 11:03:39 »
Cytuj

Dariusz Kłeczek napisał:
Co do olejów do ASB, to ja staram się od lat używać naszych rodzimych produktów marki HIPOL, o ile spełniają daną specyfikację. W BX-ie, przy 4HP14 wymieniam co 40 kkm, lub co 2 lata (zazwyczaj co 2 lata), a wymiana i tak wychodzi 50% taniej niż insze "markowe" oleje, a skrzynka pracuje bez zarzutu.


A ile by kosztował Hipolowski zamiennik LT 71141? Przecież ten Mobil nie jest wcale taki drogi - kupuję w opakowaniach 1 litrowych w cenie chyba 19,99 z alitr (z jakąś tam zniżką od kolegi z warsztatu) w hurtowni. Toż to nie majątek...
--
Piotr Płochocki
Warszawa - Tarchomin
Wcześniej: BX 14 '85
Teraz: C4 GP 2.0 16V BVA '08 (martwy)
C5 AC 2.0 '20

Offline Bartosz Chrapkowski

Odp: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #231 dnia: Maj 27, 2017, 16:13:29 »
Wybaczcie za odkopanie tematu ale uznałem, że bez sensu jest tworzenie nowego.
Przymierzam się do wymiany elektrozaworów w mojej AL4 ale nie mam żadnych kluczy - muszę je dokupić. W związku z tym mam pytanie - jakie powinienem zakupić klucze aby to wszystko rozkręcić (osłona bloku hydro skrzyni + blok)? Z góry dzięki za odpowiedzi.

Offline Paweł Rupik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 40
  • Skąd: Sosnowiec - Ożarowice
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 2.0 16V Ambiance BVA AL4 '07
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #232 dnia: Styczeń 04, 2019, 12:10:44 »
Dzień dobry wszystkim w nowym roku.


Podpinam się pod temat, chyba lepiej tak niż zakładać nowy wątek. Sprawa dotyczy C4 Grand Picasso, jednak piszę tutaj, AL4 jest chyba częściej spotykana w C5.
Więc tak: C4 GP 2,0 16v, 2007 r. Skrzynia AL4. Przebieg ok. 215 tys. km. U mnie od 2012 r, od przebiegu ok. 110 tys. km.
Przy około 120 tys. km wymieniłem olej w AL4. W grudniu 2018 (miesiąc temu) przy okazji innych rzeczy (rozrząd,zawieszenie itp.) wymieniono mi olej w automacie (RAVENOL ATF 5/4 HP 4L Fluid ATF LT 71141). Czyli wymiana była co 100 tys.). Wymieniono podobno 5 l (po późniejszym dopytaniu - podobno metodą dynamiczną).


Problem wyniknął po 3 tygodniach (300 km przebiegu).
Podczas podjazdu pod wzniesienie na 4 biegu wzrosły obroty (wrażenie ślizgania się skrzyni), po kilku sekundach wszystko wróciło do normy. Po przejechaniu około 30 km poczułem delikatny swąd spalenizny - jednak tak słaby, że równie dobrze mógł pochodzić z rury wydechowej innego samochodu. Około 5 minut później (2 km jazdy miejskiej) przy parkowaniu pod domem już nie było wątpliwości, że smród jest mój. Nie było żadnych objawów w pracy skrzyni, żadnych komunikatów, jedynie smród spalanego oleju i po zatrzymaniu na parkingu dym spod maski.
Sprawdziłem poziom oleju, płynu chłodzącego - wszystko ok. Po wbiciu D albo R samochód ani drgnął. Więc nie było wątpliwości co do przyczyny - skrzynia. Wyciekł olej. Nie wiem ile.


Próbowałem spod samochodu zlokalizować miejsce wycieku. Korek spustowy jest na miejscu, najbardziej zachlapane miejsca to skrzynia w okolicach połączenia z silnikiem.


Teraz zastanawiam się co robić. Głównie chodzi mi o zbieżność problemu w czasie z wymianą oleju, 3 tygodnie - 300 km. No i ilość wymienionego oleju - 5 litrów. Czy jest możliwa dynamiczna wymiana z użyciem takiej (małej) ilości oleju?
Najlepiej chyba będzie wstawić auto do kogoś celem zlokalizowania miejsca wycieku i ewentualnej przyczyny. Chyba że spróbuję wlać oleju i może wtedy coś będzie widać?


Wiem, że jest możliwość reklamacji w warsztacie który to robił (jest faktura, wpisany przebieg). Jednak znając życie, cokolwiek by się nie stało i jakakolwiek by nie była przyczyna, serwis sam się do swojej (ewentualnej) winy nie przyzna.


Przed awarią skrzynia pracowała bez najmniejszego zarzutu. Wiem, podobno olej powinno się wymieniać co 60 a nie 100 tys, jednak taka zbieżność wymiany z awarią (chyba nie jestem wyjątkiem) daje do myślenia co do korzyści wymiany oleju w skrzyni. Pewnie to kontrowersyjny pogląd ale podobną sytuację miałem dawno temu w BX z 4 HP14.


Jeżeli ktoś ma jakieś pomysły co do serwisu automatów na Śląsku lub w okolicach, będę zobowiązany. Do Palki do Mysłowic dzwoniłem, usłyszałem że jeżeli olej wyciekł w czasie jazdy to mi nie pomogą. Tzn. mogą ale od 7,5 tys. zł. I najwcześniej za 2 tygodnie.


Pozdrawiam serdecznie.
Paweł Rupik
C4 Grand Picasso 2.0 16V Ambiance BVA AL4 '07
były:
BX 19 TZD BVA ZF4HP14 '91
BX 19 TRD '87

Offline Sebastian Wykrętowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 355
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 Break Exclusive 2.0HDI 136KM FAP+ AM6 2006 C5 X7 Exclusive 2.0HDI 163KM +AM6 2010
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #233 dnia: Styczeń 04, 2019, 17:40:41 »
Coś czuję że dostaniesz nagrodę archeologa roku za odkopanie starego tematu ;)do rzeczy: AL4 miałem w swoim poprzednim aucie, przebieg był co najmniej 350-400tys. nie sądzę by ktokolwiek wymienił wcześniej olej (szczególnie patrząc na to co wyleciało ze skrzyni). Zrobiłem wymianę dynamiczną w warsztacie (przy okazji wymiany elektrozaworów) potem po 60tys wymieniłem dynamicznie samodzielnie (przelałem skrzynię na pracującym silniku nowym olejem Esso LT). Do wymiany potrzebowałem około 10litrów oleju, sama skrzynia ma pojemność około 6-7litrów wiec zalewanie 5l oleju nie ma szans na zrobienie wymiany dynamicznej. W skrzyni mieści się około 3-3,5 litra i to można wymienić bez problemu, reszta oleju jest w konwerterze i to można wymienić tylko dynamicznie, lub wielokrotnymi wymianami statycznymi. Nie wiem na ile ważne jest kasowanie licznika zużycia oleju, podobno ma to duży wpływ na pracę skrzyni (ale nie sądzę by mogło przyczynić się do jej uszkodzenia).

Wrażenie ślizgania skrzyni są wówczas gdy żywot kończy  konwerter, nie wiem czy są przy tym jakieś zapachy :). Ale skoro obstawiasz że wyciek jest na łączeniu silnika ze skrzynią to mogło by potwierdzać uszkodzenie konwertera. Widziałem ogłoszenia gdzie regeneracja kosztowała około 700-800zł, demontaż skrzyni to jakieś 350-400zł. Dużo mniej niż propozycja warsztatu :)
Sam wyciek warto było by wytrzeć i sprawdzić czy pojawi się w tym samym miejscu. Piszę to ponieważ sam dość długo męczyłem się z wyciekiem oleju silnikowego, ubywało go dużo więcej niż dopuszczalna norma i cały silnik od spodu był nim uwalony. Żaden mechanik nie potrafił tego ogarnąć twierdząc że ten typ tak ma, choć słyszałem też również inne ciekawe możliwości :). Ostatecznie sam znalazłem wyciek, olej uciekał z dokręcanej do bloku silnika podstawki do której przykręca się filtr oleju- wyciek skutecznie zakrywał kolektor dolotowy, trzeba było dokładnie się przyjrzeć. Wystarczyło wymienić uszczelkę i porządnie dokręcić, od tamtej pory silnik był już suchy :)

Offline Adrian Kurzok

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 17
  • Posiadany samochód: Citroen c5 2.0 143km automat 2009
  • Miejscowość: Bytom
Odp: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #234 dnia: Kwiecień 04, 2019, 22:49:50 »
Pawle jak zakończyła się sprawa z Twoją al4 ?
Czy znalazłeś jakiś dobry serwis ?

Offline Paweł Rupik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 40
  • Skąd: Sosnowiec - Ożarowice
  • Posiadany samochód: C4 Grand Picasso 2.0 16V Ambiance BVA AL4 '07
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: [Mk1]wymiana oleju w skrzyni automatycznej AL4, perypetie
« Odpowiedź #235 dnia: Październik 14, 2020, 20:35:59 »
Cześć.
To ja ponownie do rywalizacji o tytuł archeologa roku;-)
Adrian, wybacz, że po półtora roku, ale nie zaglądałem wcześniej na forum (mea culpa).
Do rzeczy: Skrzynię naprawiałem w warsztacie AMATIC w Suszcu k. Żor. Polecony przez koleżankę (do dzisiaj jej to wypominam), zrobili jej skrzynię w AUDI chyba A6 (jeździ do dzisiaj, zadowolona). Wcześniej dzwoniłem bodajże do PALKI w Mysłowicach, ale jak nie pytając co mi dolega powiedzieli, że to będzie kosztować 8000 zł, odpuściłem sobie.


Efekty: Pierwsza naprawa to koszt ok. 4500, miało trwać do 2 tygodni, przeciągnęło się chyba do ponad miesiąca. W efekcie auto odebrałem przed samym wyjazdem na urlop. No i w Częstochowie (po 100 km) coś w skrzyni dupło i przeszła w tryb awaryjny. Cytryna na lawecie curik do warsztatu, 4 rowery z bagażnikiem z haka w inny sposób do domu, a my w czwórkę + pies, bagaże, skrzynki z piwem i innymi specjałami do zastępczego 508 w sedanie.


Po tygodniu telefon, skrzynia naprawiona. Oczywiście, tym razem zepsuło się nie to, co naprawiali, tylko zupełnie co innego. Jakże by inaczej... Koszt około 1500 zł, jeżeli mnie pamięć nie myli.


Chyba ze 2-3 tygodnie po odebraniu samochodu po kolejnej naprawie skrzynia zaczyna ślizgać, po czym przechodzi znowu w tryb awaryjny. Znowu laweta, warsztat, naprawa tym razem bez kosztów.
Ogólnie kaszana, ale po tej trzeciej wizycie w warsztacie skrzynia pracowała lepiej niż przed tą nieszczęsną wymianą oleju w TH AUTOEXPERT w Tychach (od tego się zaczęły wszystkie nieszczęścia).
No i sielanka trwała trochę ponad rok, jakieś dwa tygodnie temu znowu powrócił koszmar z automatem. Pojawiły się stuki, np. jadąc powoli i odejmując lub lekko dodając gazu czuć i słychać puknięcie. Przy nieco gwałtowniejszym zatrzymaniu się słychać i czuć dość głośne stuknięcie/uderzenie. Przeciąga/ślizga na 2 biegu, w momencie zapięcia lock-up na 2 biegu jest wyczuwalne szarpanie (takie jakby dwukrotne, jeżeli mogę to tak określić). W tryb awaryjny nie wchodzi (jeszcze), żaden komunikat się nie wyświetla. Pewnie trzeba byłoby podpiąć auto pod diagboxa?


Lubię jeździć automatem, poza tym ze względu na żonę która za nic nie wsiądzie za kierownice manuala, jestem na automat skazany, ale coraz bardziej skłaniam się do opinii, że niestety w Polsce ludzie którzy podejmują się napraw ASB powinni się jeszcze dużo nauczyć, albo raczej zająć się czymś innym.


Podsumowując, na Twoje pytanie, czy znalazłem jakiś dobry serwis odpowiadam z pełnym przekonaniem: NIE!


Pozdrawiam.
Paweł Rupik
C4 Grand Picasso 2.0 16V Ambiance BVA AL4 '07
były:
BX 19 TZD BVA ZF4HP14 '91
BX 19 TRD '87